Page 13 - Layout 1
P. 13
4 KERÉKEN
forrásból ered, ami pedig meg-
újuló energiából származik, an-
nak a hosszabb távú tárolási
formája még mindig nem meg-
oldott. Arról nem beszélve, hogy
az elektromos autózás a jelenlegi
technikai színvonalon csak a
közlekedés energiaigényének kis
részét képes biztosítani.
Ha a tökéletes e-üzemanyag
megszületik, akkor az a mai au-
tókban is használható lesz?
A fejlesztés egyik kulcsa termé-
szetesen az, hogy ha az új e-
üzemanyagot kifejlesztik, ahhoz
nem kell új motort fejleszteni, ha-
nem az olyan lesz, amit adalék-
ként vagy önállóan a globálisan
ma üzemelő több mint egymilliárd
Dr. Zöldy Máté, a (BME) Innovatív Járműtechnológiák Kutatócsoportjának vezetője
gépjárműben is fel lehet majd
használni. Amihez természetesen
magas cukortartalmú „energia- borúban is alkalmazták, hogy ak- korlati visszajelzéseket tudunk a jelenleg már meglévő üzem-
növények” – mint például a cu- kor működjenek a harcjárművek, adni a gyártóknak, például arra, anyagtöltő hálózatot is lehet majd
kornád, a cukorrépa – termesz- amikor a hagyományos kőolaj- hogy miként érdemes az üzem- használni.
téséhez, ami már csak morál- származékok esetleg nem állnak anyagok összetételét megvál-
etikai oldalról is kivitelezhetetlen. Mennyire látszik ezzel kapcso-
A fejlesztés egyik kulcsa az, hogy az új e-üzem- latban az autógyártók érdeklő-
Ez az intelligens e-fuel akkor anyaghoz nem kell új motort fejleszteni. dése?
első körben üzemanyag-adalék Nekünk a németországi autó-
lenne? rendelkezésre. Ez az úgynevezett toztatni ahhoz, hogy amikor azok gyártókkal és fejlesztőintézetek-
Én a bevezetésnek azt a logikáját XTL-technológia, amivel szinte a belső égésű motorokban elég- kel van intenzív munkakapcso-
tudom elképzelni, hogy első kör- bármiből folyékony üzemanyagot nek, a lehető legkisebb környe- latunk, és azt látjuk, hogy ott a
ben ezt a hagyományos üzem- lehet előállítani. A klímasemleges zetterhelés és a legkisebb fo- mostanában kiírt technológiai
anyagok keverőkomponenseként e-benzin és e-gázolaj esetében gyasztás mellett a legnagyobb fejlesztési pályázatoknál kifeje-
használják majd. Nem mellékesen a fő kérdés az, hogy az alap- teljesítményt biztosítsák az üze- zetten vörös posztónak számít
már van olyan olajtársaság, ahol anyagoldalt hogyan lehet úgy meltetőnek. Ha én szabadon vá- a hagyományos motorokra vo-
szintetikus üzemanyagot, nagyon megoldani, hogy az megújuló laszthatnék az alapanyagok kö- natkozó bármilyen technológiai
kis mennyiségben, de most is energiaforrásból származzon, és zül, egyértelműen a hulladék fejlesztés. Mivel ezek a pályáza-
kevernek a hagyományos üzem- emellett az előállítás folyamata alapanyagokat részesíteném tok egy-két év múlva fejeződnek
anyaghoz. De annak ellenére, végül rentábilis legyen. előnyben, amivel egyszerre két be, utána várható, hogy az e-
hogy ez is szintetikus üzemanyag, problémát lehetne megoldani: benzin fejlesztése is felkerül a
nem nevezhető klímasemleges- Önök a BME-n is foglalkoznak egyrészt elkezdhetnénk felszá- támogatást élvező pályázatok
nek, mert földgázból állítják elő. ezzel a technológiával. Mi most molni azt az óriási mennyiségű listájára. Ugyanakkor természe-
Ahhoz, hogy egy üzemanyag a legígéretesebb e-benzin-elő- hulladékot, amit az emberiség tesen most is zajlanak fejleszté-
fenntartható e-benzin, e-fuel le- állítási alapanyag? termel, másrészt olyan üzem- sek, és más kutatóintézetek mel-
gyen, azt megújuló alapanyagból A mi kompetenciánk az alkal- anyagot tudnánk előállítani, ami lett mi is dolgozunk ezen a té-
kell előállítani. De a szintetikus mazástechnikára fókuszál. En- a legkevésbé környezetkárosító. mán. Ezért mondtam az elején
üzemanyag előállítási módja már nek kapcsán dolgozunk együtt Ez már csak azért is jó megoldás azt, hogy 2-3 évvel számolok,
egy régóta létező technológia. a partner autógyárakkal és üzem- lenne, mert jelenleg még a vil- mire az első ígéretes eredmények
Ez az úgynevezett Fischer- anyag-fejlesztőkkel, amiben az lanyautózás kapcsán is vannak megszületnek, és utána kell ipari
Tropsch-eljárás, amit még 1920- is közrejátszik, hogy korábban kérdőjelek. Például az, hogy a szintre emelni az e-benzin ügyét,
ban fejlesztettek ki Németország- én üzemanyag-fejlesztőként dol- ma használt elektromos áram és megépíteni az előállításához
ban, és már a második világhá- goztam az olajiparban. Így gya- nagy része nem fenntartható szükséges üzemeket.
13