Page 13 - Layout 1
P. 13

4 KERÉKEN


                                                                                         forrásból ered, ami pedig meg-
                                                                                         újuló energiából származik, an-
                                                                                         nak a hosszabb távú tárolási
                                                                                         formája még mindig nem meg-
                                                                                         oldott. Arról nem beszélve, hogy
                                                                                         az elektromos autózás a jelenlegi
                                                                                         technikai színvonalon csak a
                                                                                         közlekedés energiaigényének kis
                                                                                         részét képes biztosítani.

                                                                                         Ha a tökéletes e-üzemanyag
                                                                                         megszületik, akkor az a mai au-
                                                                                         tókban is használható lesz?
                                                                                         A fejlesztés egyik kulcsa termé-
                                                                                         szetesen az, hogy ha az új e-
                                                                                         üzemanyagot kifejlesztik, ahhoz
                                                                                         nem kell új motort fejleszteni, ha-
                                                                                         nem az olyan lesz, amit adalék-
                                                                                         ként vagy önállóan a globálisan
                                                                                         ma üzemelő több mint egymilliárd
              Dr. Zöldy Máté, a (BME) Innovatív Járműtechnológiák Kutatócsoportjának vezetője
                                                                                         gépjárműben is fel lehet majd
                                                                                         használni. Amihez természetesen
            magas cukortartalmú „energia-  borúban is alkalmazták, hogy ak-  korlati visszajelzéseket tudunk  a jelenleg már meglévő üzem-
            növények” – mint például a cu-  kor működjenek a harcjárművek,  adni a gyártóknak, például arra,  anyagtöltő hálózatot is lehet majd
            kornád, a cukorrépa –  termesz-  amikor a hagyományos kőolaj-  hogy miként érdemes az üzem-  használni.
            téséhez, ami már csak morál-  származékok esetleg nem állnak  anyagok összetételét megvál-
            etikai oldalról is kivitelezhetetlen.                                        Mennyire látszik ezzel kapcso-
                                               A fejlesztés egyik kulcsa az, hogy az új e-üzem-  latban az autógyártók érdeklő-
            Ez az intelligens e-fuel akkor     anyaghoz nem kell új motort fejleszteni.  dése?
            első körben üzemanyag-adalék                                                 Nekünk a németországi autó-
            lenne?                   rendelkezésre. Ez az úgynevezett  toztatni ahhoz, hogy amikor azok  gyártókkal és fejlesztőintézetek-
            Én a bevezetésnek azt a logikáját  XTL-technológia, amivel szinte  a belső égésű motorokban elég-  kel van intenzív munkakapcso-
            tudom elképzelni, hogy első kör-  bármiből folyékony üzemanyagot  nek, a lehető legkisebb környe-  latunk, és azt látjuk, hogy ott a
            ben ezt a hagyományos üzem-  lehet előállítani. A klímasemleges  zetterhelés és a legkisebb fo-  mostanában kiírt technológiai
            anyagok keverőkomponenseként  e-benzin és e-gázolaj esetében  gyasztás mellett a legnagyobb  fejlesztési pályázatoknál kifeje-
            használják majd. Nem mellékesen  a fő kérdés az, hogy az alap-  teljesítményt biztosítsák az üze-  zetten vörös posztónak számít
            már van olyan olajtársaság, ahol  anyagoldalt hogyan lehet úgy  meltetőnek. Ha én szabadon vá-  a hagyományos motorokra vo-
            szintetikus üzemanyagot, nagyon  megoldani, hogy az megújuló  laszthatnék az alapanyagok kö-  natkozó bármilyen technológiai
            kis mennyiségben, de most is  energiaforrásból származzon, és  zül, egyértelműen a hulladék  fejlesztés. Mivel ezek a pályáza-
            kevernek a hagyományos üzem-  emellett az előállítás folyamata  alapanyagokat részesíteném  tok egy-két év múlva fejeződnek
            anyaghoz. De annak ellenére,  végül rentábilis legyen.   előnyben, amivel egyszerre két  be, utána várható, hogy az e-
            hogy ez is szintetikus üzemanyag,                  problémát lehetne megoldani:  benzin fejlesztése is felkerül a
            nem nevezhető klímasemleges-  Önök a BME-n is foglalkoznak  egyrészt elkezdhetnénk felszá-  támogatást élvező pályázatok
            nek, mert földgázból állítják elő.  ezzel a technológiával. Mi most  molni azt az óriási mennyiségű  listájára. Ugyanakkor természe-
            Ahhoz, hogy egy üzemanyag  a legígéretesebb e-benzin-elő-  hulladékot, amit az emberiség  tesen most is zajlanak fejleszté-
            fenntartható e-benzin, e-fuel le-  állítási alapanyag?   termel, másrészt olyan üzem-  sek, és más kutatóintézetek mel-
            gyen, azt megújuló alapanyagból  A mi kompetenciánk az alkal-  anyagot tudnánk előállítani, ami  lett mi is dolgozunk ezen a té-
            kell előállítani. De a szintetikus  mazástechnikára fókuszál. En-  a legkevésbé környezetkárosító.  mán. Ezért mondtam az elején
            üzemanyag előállítási módja már  nek kapcsán dolgozunk együtt  Ez már csak azért is jó megoldás  azt, hogy 2-3 évvel számolok,
            egy régóta létező technológia.  a partner autógyárakkal és üzem-  lenne, mert jelenleg még a vil-  mire az első ígéretes eredmények
            Ez az úgynevezett Fischer-  anyag-fejlesztőkkel, amiben az  lanyautózás kapcsán is vannak  megszületnek, és utána kell ipari
            Tropsch-eljárás, amit még 1920-  is közrejátszik, hogy korábban  kérdőjelek. Például az, hogy a  szintre emelni az e-benzin ügyét,
            ban fejlesztettek ki Németország-  én üzemanyag-fejlesztőként dol-  ma használt elektromos áram  és megépíteni az előállításához
            ban, és már a második világhá-  goztam az olajiparban. Így gya-  nagy része nem fenntartható  szükséges üzemeket.

                                                                                                              13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18