Page 8 - Layout 1
P. 8
TOURMIX
ERŐTELJESEN ZÖLDÜL
AZ ÓCEÁNJÁRÓ Barcelona elkezdte kiszorítani
az óceánjáró hajókat. A nép-
ÜDÜLŐHAJÓK szerű város a belvárostól távo-
VILÁGA labb eső mólókhoz irányítja át
a nagy óceánjáró hajókat, az
így felszabaduló 150 000 négy-
zetméternyi területet pedig parti
sétánnyá alakítják. A lépés a
kikötői hatóságok által közzétett
adatok szerint évente mintegy
340 hajó kikötését érinti.
Nagyon kizöldülnek a francia-
A világ legnagyobb óceánjáró hajóit üzemeltető szervezet, a Cruise Lines International As- országi taxik. Félezer tisztán
sociation (CLIA) az iparági tendenciákat elemezve közölte, hogy tagjai elkötelezettek a fenn- elektromos Toyota bZ4X cross-
tartható üzemelés és az ehhez kapcsolódó kutatások irányába. Jelezve, hogyha egy kikötött overrel bővíti flottáját a francia
hajó közvetlenül csatlakoztatható az áramforráshoz, a motorok lekapcsolhatók, így akár 98 Taxis G7, amit az évtized végéig
százalékkal is csökkenthető a károsanyag-kibocsátás, de jelenleg a világ kikötőinek csak 2 további kétezer követi majd.
százaléka rendelkezik parti árammal, és csak a tengerjáró hajók 46 százaléka áll készen a Franciaországban is elektromos
hálózatra. A fejlesztés másik kulcsfontosságú területe a fenntartható tengeri üzemanyagok hajtású fogatokkal indult a ta-
fejlesztése. A hajóstársaságok számos új és alternatív energiaforrást kutatnak, mint amilyen xiszolgálat motorizációja, de
a növényi anyagokból és állati hulladékokból előállított bioüzemanyag, a szintetikus „elekt- mire az első szolgáltató, a Bo-
roüzemanyag”, emellett az e-metán és az e-metanol, az elektromos és hibrid akkumulátor, a naparte Napoleon dédunokája
bio és szintetikus cseppfolyósított földgáz (LNG), valamint a metanol és hidrogén üzem- által alapított Compagnie fran-
anyagcella, illetve a szél- és napenergia. çaise des automobiles de places
(vagyis a Taxis G7) megjelent,
a tiszta üzemű taxikat kiszorí-
tották a benzinmotoros auto-
mobilok. 2007-ben indították út-
jára a G7 Green programot, meg-
teremtve Európa legnagyobb
hibrid és elektromos taxiflottáját.
Éjszakai vonat indult Berlin
és Brüsszel, valamint Berlin
és Párizs között. A Nightjet
egyelőre hetente háromszor
KLÍMAADÓ DRÁGÍTJA AZ közlekedik, a jegyek ára 34,9
eurónál kezdődnek. A Deutsche
UTAZÁST GÖRÖGORSZÁGBA Bahn, az ÖBB, az NMBS/SNCB,
illetve az SNCF Voyageures
Drágul a nyaralás Görögországban: a görög kormány a jelenlegi ágyadót jelentősen magasabb vasúttársaságok együttműkö-
klímaadóval váltja fel. A jövőben a turistáknak szezonális klímaadót kell fizetniük a désének köszönhető új össze-
görögországi tartózkodásuk után. Erről 2023 decemberében döntött a kormány. Az új adó köttetés révén Berlinből hétfőn,
várhatóan 2024 elején lép életbe. Az adó mértéke szállodai kategóriák szerint változik. Az új szerdán és pénteken, míg
adót naponta és szobánként vagy apartmanonként vetik ki, és a márciustól októberig tartó Brüsszelből és Párizsból ked-
hónapokban lesz magasabb. Az egy-két csillagos szállodáknak a főszezonban 1,5 eurót kell den, csütörtökön és szombaton
majd fizetni, a háromcsillagosok esetében ez 3 euró lesz. A négycsillagosok napi 7 euróba, indulhatnak útra az utasok. A
míg az ötcsillagos luxusszállodák 10 euró légkondicionáló adóba kerülnek a turistáknak. A tervek szerint 2024 októberétől
bérelt, bútorozott szobákban vagy lakásokban napi 1,5 eurót kell fizetni, az interneten pedig már naponta közleked-
keresztül szervezett rövid távú bérlés esetén szintén 1,5 eurót. nek a klímabarát utazást biz-
tosító Nightjetek.
8