Page 8 - Layout 1
P. 8

TOURMIX



        ERŐTELJESEN ZÖLDÜL
        AZ ÓCEÁNJÁRÓ                                                               Barcelona elkezdte kiszorítani
                                                                                   az óceánjáró hajókat.  A nép-
        ÜDÜLŐHAJÓK                                                                 szerű város a belvárostól távo-
        VILÁGA                                                                     labb eső mólókhoz irányítja át
                                                                                   a nagy óceánjáró hajókat, az
                                                                                   így felszabaduló 150 000 négy-
                                                                                   zetméternyi területet pedig parti
                                                                                   sétánnyá alakítják. A lépés a
                                                                                   kikötői hatóságok által közzétett
                                                                                   adatok szerint évente mintegy
                                                                                   340 hajó kikötését érinti.

                                                                                   Nagyon kizöldülnek a francia-
        A világ legnagyobb óceánjáró hajóit üzemeltető szervezet, a Cruise Lines International As-  országi taxik.  Félezer tisztán
        sociation (CLIA) az iparági tendenciákat elemezve közölte, hogy tagjai elkötelezettek a fenn-  elektromos Toyota bZ4X cross-
        tartható üzemelés és az ehhez kapcsolódó kutatások irányába. Jelezve, hogyha egy kikötött   overrel bővíti flottáját a francia
        hajó közvetlenül csatlakoztatható az áramforráshoz, a motorok lekapcsolhatók, így akár 98   Taxis G7, amit az évtized végéig
        százalékkal is csökkenthető a károsanyag-kibocsátás, de jelenleg a világ kikötőinek csak 2   további kétezer követi majd.
        százaléka rendelkezik parti árammal, és csak a tengerjáró hajók 46 százaléka áll készen a   Franciaországban is elektromos
        hálózatra. A fejlesztés másik kulcsfontosságú területe a fenntartható tengeri üzemanyagok   hajtású fogatokkal indult a ta-
        fejlesztése. A hajóstársaságok számos új és alternatív energiaforrást kutatnak, mint amilyen   xiszolgálat motorizációja, de
        a növényi anyagokból és állati hulladékokból előállított bioüzemanyag, a szintetikus „elekt-  mire az első szolgáltató, a Bo-
        roüzemanyag”, emellett az e-metán és az e-metanol, az elektromos és hibrid akkumulátor, a   naparte Napoleon dédunokája
        bio és szintetikus cseppfolyósított földgáz (LNG), valamint a metanol és hidrogén üzem-  által alapított Compagnie fran-
        anyagcella, illetve a szél- és napenergia.                                 çaise des automobiles de places
                                                                                   (vagyis a Taxis G7) megjelent,
                                                                                   a tiszta üzemű taxikat kiszorí-
                                                                                   tották a benzinmotoros auto-
                                                                                   mobilok. 2007-ben indították út-
                                                                                   jára a G7 Green programot, meg-
                                                                                   teremtve Európa legnagyobb
                                                                                   hibrid és elektromos taxiflottáját.

                                                                                   Éjszakai vonat indult Berlin
                                                                                   és Brüsszel, valamint Berlin
                                                                                   és Párizs között.  A Nightjet
                                                                                   egyelőre hetente háromszor
                                           KLÍMAADÓ DRÁGÍTJA AZ                    közlekedik, a jegyek ára 34,9
                                                                                   eurónál kezdődnek. A Deutsche
                                      UTAZÁST GÖRÖGORSZÁGBA                        Bahn, az ÖBB, az NMBS/SNCB,
                                                                                   illetve az SNCF Voyageures
        Drágul a nyaralás Görögországban: a görög kormány a jelenlegi ágyadót jelentősen magasabb   vasúttársaságok együttműkö-
        klímaadóval váltja fel. A jövőben a turistáknak szezonális klímaadót kell fizetniük a   désének köszönhető új össze-
        görögországi tartózkodásuk után. Erről 2023 decemberében döntött a kormány. Az új adó   köttetés révén Berlinből hétfőn,
        várhatóan 2024 elején lép életbe. Az adó mértéke szállodai kategóriák szerint változik. Az új   szerdán és pénteken, míg
        adót naponta és szobánként vagy apartmanonként vetik ki, és a márciustól októberig tartó   Brüsszelből és Párizsból ked-
        hónapokban lesz magasabb. Az egy-két csillagos szállodáknak a főszezonban 1,5 eurót kell   den, csütörtökön és szombaton
        majd fizetni, a háromcsillagosok esetében ez 3 euró lesz. A négycsillagosok napi 7 euróba,   indulhatnak útra az utasok. A
        míg az ötcsillagos luxusszállodák 10 euró légkondicionáló adóba kerülnek a turistáknak. A   tervek szerint 2024 októberétől
        bérelt, bútorozott szobákban vagy lakásokban napi 1,5 eurót kell fizetni, az interneten   pedig már naponta közleked-
        keresztül szervezett rövid távú bérlés esetén szintén 1,5 eurót.           nek a klímabarát utazást biz-
                                                                                   tosító Nightjetek.

       8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13