Page 109 - zold
P. 109

SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK



             meg a dízelüzemű járműveket. Az
             eloszlás azonban országonként
             egyenlőtlen. Az eladott elektromos
             autók számát tekintve a legnagyobb
             piac továbbra is Németország, ahol
             az elektromos autók az összes el-
             adott új autó 25%-át tették ki, ami-
             hez az is hozzájárul, hogy Német-
             országban az egyik legmagasabb
             a támogatás Európában.
               A 2021-ben eladott új elektromos
             autók piaci részesedése Európában
             Norvégiában (86%), Izlandon (72%),
             Svédországban (43%) és Hollan-
             diában (30%) lesz a legmagasabb,
             majd Franciaország (19%), Olasz-
             ország (9%) és Spanyolország (8%)   mint 2015–2016-ban (kb. 50%).    2021-ben a hagyományos sportos
             következik. A brexit miatt az Egye-  Más régiókhoz viszonyítva a teljes   haszonjárművek (SUV) globális ér-
             sült Királyság 2021-ben először   autópiac gyorsabban talpra állt a   tékesítése újabb rekordot döntött,
             nem került be az európai uniós    világjárványból az Egyesült Álla-  ami visszavetette a kibocsátás
             szintű szabályozásba, bár az ország   mokban, miközben az elektromos   csökkentésére irányuló erőfeszí-
             az uniós szabályozást tükröző nem-  autók részesedése megduplázó-  téseket. Ez a fejlődés az EV-pia-
             zeti törvényt hozott. Az európai EV-  dott, és 2021-re 4,5%-ra emelke-  cokon is megfigyelhető. Mivel a
             növekedés fő mozgatórugóját a     dett. Az összes értékesítés több   SUV-ok és a luxusmodellek jel-
             2020-ban és 2021-ben bekövetke-   mint felét a Tesla teszi ki, miköz-  lemzően sokkal nagyobb haszon-
             zett szigorodó CO2-kibocsátási elő-  ben az Egyesült Államokban ál-  kulcsot termelnek, az autógyártók
             írások jelentik. A vásárlási támo-  talában kevesebb modell áll ren-  ezeket népszerűsítik leginkább, és
             gatások és adókedvezmények bő-    delkezésre, mint más nagy pia-   ebben a szegmensben növelik a
             vülése a főbb piacokon szintén    cokon. Az Egyesült Államokban a   kínálatot. A főbb piacokon 2021-
             hozzájárult az eladások felgyor-  2021-es növekedést alátámasztó   ben elérhető elektromos autómo-
             sulásához.                        néhány fő hajtóerő a Tesla-mo-   dellek mintegy fele SUV volt, mesz-
                                               dellek megnövekedett gyártása,   sze megelőzve a kis (10%) vagy
             ÚJ HULLÁM AZ EGYESÜLT             valamint a hagyományos autó-     közepes méretű modelleket (23%).
             ÁLLAMOKBAN                        gyártók új generációs elektromos
                                               modelljeinek elérhetősége volt.   JAVULÓ HATÓTÁVOLSÁG
             Két egymást követő év 10%-os
             csökkenése után 2021-ben az       BŐVÜL A MODELLSZÁM               A 2015–2019 közötti időszakban
             Egyesült Államokban nőttek az                                      az új BEV-ek értékesítéssel sú-
             elektromos autók eladásai. Mint-  2021-ben világszerte már több    lyozott átlagos hatótávolsága fo-
             egy 630 000 elektromos autót ad-  mint 450 elektromos autómodell   lyamatosan, átlagosan 12%-os éves
             tak el – többet, mint 2019-ben és   volt elérhető, ami több mint 15%-  növekedési ütemben nőtt. Ezt kö-
             2020-ban együttvéve  –, így az    os növekedést jelent a 2020-as kí-  vetően 2019–2020-ban stagnált, és
             elektromos autók teljes állománya   nálathoz képest, és több mint két-  2021-ben is csak mérsékelten nőtt
             meghaladta a 2 milliót. Az új EV-  szerese a 2018-ban elérhető mo-  (3,5%-kal), miközben elérte a 350
             értékesítések mintegy 75%-a BEV   dellek számának.                 kilométert. De mivel a fogyasztók
             volt, szemben az öt évvel ezelőtti   A korábbi évekhez hasonlóan   számára továbbra is fontos szem-
             55%-kal, ami azt eredményezte,    Kína kínálja a legszélesebb port-  pont a hatótávolság, az autógyártók
             hogy a BEV-ek aránya a PHEV-      fóliót, közel 300 modellel, szemben   jellemzően egyre nagyobb hatótá-
             ekhez képest ma magasabb a tel-   az európai 184 és az amerikai közel   volságra törekednek az eladások
             jes EV-állományon belül (65%),    65 modellel.                     növelése érdekében.



                                                                                                  E-AUTÓZÁS   109
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114