Page 109 - zold
P. 109
SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK
meg a dízelüzemű járműveket. Az
eloszlás azonban országonként
egyenlőtlen. Az eladott elektromos
autók számát tekintve a legnagyobb
piac továbbra is Németország, ahol
az elektromos autók az összes el-
adott új autó 25%-át tették ki, ami-
hez az is hozzájárul, hogy Német-
országban az egyik legmagasabb
a támogatás Európában.
A 2021-ben eladott új elektromos
autók piaci részesedése Európában
Norvégiában (86%), Izlandon (72%),
Svédországban (43%) és Hollan-
diában (30%) lesz a legmagasabb,
majd Franciaország (19%), Olasz-
ország (9%) és Spanyolország (8%) mint 2015–2016-ban (kb. 50%). 2021-ben a hagyományos sportos
következik. A brexit miatt az Egye- Más régiókhoz viszonyítva a teljes haszonjárművek (SUV) globális ér-
sült Királyság 2021-ben először autópiac gyorsabban talpra állt a tékesítése újabb rekordot döntött,
nem került be az európai uniós világjárványból az Egyesült Álla- ami visszavetette a kibocsátás
szintű szabályozásba, bár az ország mokban, miközben az elektromos csökkentésére irányuló erőfeszí-
az uniós szabályozást tükröző nem- autók részesedése megduplázó- téseket. Ez a fejlődés az EV-pia-
zeti törvényt hozott. Az európai EV- dott, és 2021-re 4,5%-ra emelke- cokon is megfigyelhető. Mivel a
növekedés fő mozgatórugóját a dett. Az összes értékesítés több SUV-ok és a luxusmodellek jel-
2020-ban és 2021-ben bekövetke- mint felét a Tesla teszi ki, miköz- lemzően sokkal nagyobb haszon-
zett szigorodó CO2-kibocsátási elő- ben az Egyesült Államokban ál- kulcsot termelnek, az autógyártók
írások jelentik. A vásárlási támo- talában kevesebb modell áll ren- ezeket népszerűsítik leginkább, és
gatások és adókedvezmények bő- delkezésre, mint más nagy pia- ebben a szegmensben növelik a
vülése a főbb piacokon szintén cokon. Az Egyesült Államokban a kínálatot. A főbb piacokon 2021-
hozzájárult az eladások felgyor- 2021-es növekedést alátámasztó ben elérhető elektromos autómo-
sulásához. néhány fő hajtóerő a Tesla-mo- dellek mintegy fele SUV volt, mesz-
dellek megnövekedett gyártása, sze megelőzve a kis (10%) vagy
ÚJ HULLÁM AZ EGYESÜLT valamint a hagyományos autó- közepes méretű modelleket (23%).
ÁLLAMOKBAN gyártók új generációs elektromos
modelljeinek elérhetősége volt. JAVULÓ HATÓTÁVOLSÁG
Két egymást követő év 10%-os
csökkenése után 2021-ben az BŐVÜL A MODELLSZÁM A 2015–2019 közötti időszakban
Egyesült Államokban nőttek az az új BEV-ek értékesítéssel sú-
elektromos autók eladásai. Mint- 2021-ben világszerte már több lyozott átlagos hatótávolsága fo-
egy 630 000 elektromos autót ad- mint 450 elektromos autómodell lyamatosan, átlagosan 12%-os éves
tak el – többet, mint 2019-ben és volt elérhető, ami több mint 15%- növekedési ütemben nőtt. Ezt kö-
2020-ban együttvéve –, így az os növekedést jelent a 2020-as kí- vetően 2019–2020-ban stagnált, és
elektromos autók teljes állománya nálathoz képest, és több mint két- 2021-ben is csak mérsékelten nőtt
meghaladta a 2 milliót. Az új EV- szerese a 2018-ban elérhető mo- (3,5%-kal), miközben elérte a 350
értékesítések mintegy 75%-a BEV dellek számának. kilométert. De mivel a fogyasztók
volt, szemben az öt évvel ezelőtti A korábbi évekhez hasonlóan számára továbbra is fontos szem-
55%-kal, ami azt eredményezte, Kína kínálja a legszélesebb port- pont a hatótávolság, az autógyártók
hogy a BEV-ek aránya a PHEV- fóliót, közel 300 modellel, szemben jellemzően egyre nagyobb hatótá-
ekhez képest ma magasabb a tel- az európai 184 és az amerikai közel volságra törekednek az eladások
jes EV-állományon belül (65%), 65 modellel. növelése érdekében.
E-AUTÓZÁS 109