Page 104 - zold
P. 104

SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK



                                                                                privát autó kiválasztásáról, mindig
                                      E-REZSI                                   meg kell határozni azt, hogy mi-
                                                                                lyen célra szeretnénk a járművet,
           Kis Zsolt szerint gyakori tévhit, hogy az elektromos autók esetében   és miként használnánk. A dön-
           magas a kötelező szervizelési költség. Általánosságban inkább olcsóbb   tésnél kiemelt figyelemmel kell
           a karbantartása ezeknek az autóknak, mivel nagyságrendekkel kevesebb   lenni a városi vagy autópálya-
           alkatrész található bennük, mint a hagyományos modellekben. Az e-    használat gyakoriságára, a rend-
           autó üzemeltetése során pénzügyi és környezetvédelmi szempontból     szeresen megtett távokra, a nyá-
           az egyik legoptimálisabb megoldás, ha a töltés napelemről termelt
                                                                                ri-téli időszakban eltérő energia-
           energiával történik.
                                                                                felhasználásra, a vezetési szoká-
                                                                                sokra, és persze a beszerzési,
               Ma már a korszerű elektromos    az áram energiafogyasztás-eltérés   valamint üzemeltetési költségekre
             autók alapból megfelelő hatótávot   mértéke több mindentől függhet,   is. Érdekesség, hogy a cégeknél
             tudnak, és már itthon is elérhető   ilyen például az időjárás, hőmér-  alkalmazott üzemeltetési model-
             annyi nagy teljesítményű töltőoszlop,   séklet, klíma, fűtés, a nem megfelelő   lekben egyre gyakoribb az autó-
             hogy egy kis előzetes tervezéssel   gumiabroncs használata, helytelen   megosztás, a car sharing alkal-
             gondtalanul élvezhetjük a villany-  keréknyomás, terepviszonyok vagy   mazása. A car sharing jellemzően
             autózás örömeit. A technika elké-  a járművezető vezetési stílusa. Ezek   rövid távra optimális megoldás,
             pesztő tempóban fejlődik – magya-  együttesen meghatározó tényezők   így ezekben az esetekben kifeje-
             rázza a szakember –, már a 400-   a használatkor. A Macrofleet ügyve-  zetten ideális választás lehet az
             500 kilométeres valós hatótávolsá-  zetője ugyanakkor kiemeli: javasolt   elektromos flotta. A car sharing
             gok jellemzőek. Egymást érik az   megtervezni úgy az utakat, hogy ha   szolgáltatók többfajta szolgáltatási
             egyre modernebb töltők telepítései,   az elsődleges töltőbázis valamiért   csomaggal rendelkeznek, bizo-
             az új generációs villanyautóknál   nem működik, a biztonság miatt   nyos kihasználtság esetén akár
             pedig már olyan töltési sebességet   még az alternatív töltőállomás is   olyannal is, amelyben a vállalat
             is lehetővé tesznek a gyártók, amely-  elérhető távolságban legyen.   székhelyénél vagy más telephelyé-
             lyel közel negyedóra alatt 10-ről 80                               nél parkoltatnak elektromos jár-
             százalékra tölthető az akkumulátor,   A pozitív változást mutatja,   műveket. Ilyenkor az autókat a
             így lassan vetekszik a hagyományos   hogy az elektromos autózás    felhasználók egy foglalási rend-
             autók teljes tankolásának és fize-  melletti érveket egyre többen   szeren keresztül tudják igénybe
             tésének teljes idejével. Ezeknél a   ismerik fel. Ilyen az alacsony   venni, és általában előzetes kép-
             villanyautóknál a töltési teljesítmény   üzemeltetési költség, a ke-  zést is kapnak a villanyautók hasz-
             már eléri a 200-220 kW-t, vagy akár   vesebb meghibásodási lehe-   nálatáról.
             a még magasabb csúcsot is a töltési   tőség, a vezethetőségi él-     Összegzésképpen Kis Zsolt azt
             idő egy részében.                  mény. Nem beszélve az egyik     mondja, hogy tapasztalatai szerint
               A körültekintő tervezéshez óriási   legfontosabb szempontról: a   a villanyautó volánja mögött hamar
             segítséget nyújtanak a különféle   fenntarthatóságról, hiszen a    szemléletet vált az ember. Miközben
             applikációk és egyes újabb gene-   villanyautónál zéró a CO2- és   az elektromos autó sportautókat
             rációs autók fedélzeti számítógép-  a nitrogén-kibocsátás és így   megszégyenítő gyorsulásra képes,
             navigációs rendszerei, amelyek nem   a környezetszennyezés. En-    általában csökken az autózás tem-
             csupán azt mondják meg, melyik     nek köszönhető, hogy villany-   pója a tudatosabb vezetés követ-
             kútnál érdemes feltölteni az autót,   autóval közlekedni trendi lett.   keztében, valamint az is jó érzéssel
             hanem arról is real time, vagyis   A kereslet-kínálati viszony     tölti el a használót, hogy a villany-
             valós idejű információt adnak, hogy   döntően megváltozott, amit   autózással a környezetet is védi.
             éppen hol és mennyi töltőfej foglalt.   az új elektromos gépjárművek   A teljes boldogsághoz a Mac-
             Mindezek alapján optimalizálják az   forgalomba helyezési száma    rofleet Kft. vezetője szerint alap-
             egész utat, kikalkulálva még azt is,   is mutat.                   vetően már csak két dolog hiányzik:
             hogy hol és mennyi energiával, illetve                             a teljes átjárás (roaming), illetve
             töltési idővel kell számolni. Az el-  A flottaszakértő szerint legyen   az egységesített fizetési megoldás
             méleti és gyakorlati hatótáv, illetve   szó céges autóról, flottáról vagy   a szolgáltatóknál.



          104  E-AUTÓZÁS
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109