Page 104 - zold
P. 104
SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK
privát autó kiválasztásáról, mindig
E-REZSI meg kell határozni azt, hogy mi-
lyen célra szeretnénk a járművet,
Kis Zsolt szerint gyakori tévhit, hogy az elektromos autók esetében és miként használnánk. A dön-
magas a kötelező szervizelési költség. Általánosságban inkább olcsóbb tésnél kiemelt figyelemmel kell
a karbantartása ezeknek az autóknak, mivel nagyságrendekkel kevesebb lenni a városi vagy autópálya-
alkatrész található bennük, mint a hagyományos modellekben. Az e- használat gyakoriságára, a rend-
autó üzemeltetése során pénzügyi és környezetvédelmi szempontból szeresen megtett távokra, a nyá-
az egyik legoptimálisabb megoldás, ha a töltés napelemről termelt
ri-téli időszakban eltérő energia-
energiával történik.
felhasználásra, a vezetési szoká-
sokra, és persze a beszerzési,
Ma már a korszerű elektromos az áram energiafogyasztás-eltérés valamint üzemeltetési költségekre
autók alapból megfelelő hatótávot mértéke több mindentől függhet, is. Érdekesség, hogy a cégeknél
tudnak, és már itthon is elérhető ilyen például az időjárás, hőmér- alkalmazott üzemeltetési model-
annyi nagy teljesítményű töltőoszlop, séklet, klíma, fűtés, a nem megfelelő lekben egyre gyakoribb az autó-
hogy egy kis előzetes tervezéssel gumiabroncs használata, helytelen megosztás, a car sharing alkal-
gondtalanul élvezhetjük a villany- keréknyomás, terepviszonyok vagy mazása. A car sharing jellemzően
autózás örömeit. A technika elké- a járművezető vezetési stílusa. Ezek rövid távra optimális megoldás,
pesztő tempóban fejlődik – magya- együttesen meghatározó tényezők így ezekben az esetekben kifeje-
rázza a szakember –, már a 400- a használatkor. A Macrofleet ügyve- zetten ideális választás lehet az
500 kilométeres valós hatótávolsá- zetője ugyanakkor kiemeli: javasolt elektromos flotta. A car sharing
gok jellemzőek. Egymást érik az megtervezni úgy az utakat, hogy ha szolgáltatók többfajta szolgáltatási
egyre modernebb töltők telepítései, az elsődleges töltőbázis valamiért csomaggal rendelkeznek, bizo-
az új generációs villanyautóknál nem működik, a biztonság miatt nyos kihasználtság esetén akár
pedig már olyan töltési sebességet még az alternatív töltőállomás is olyannal is, amelyben a vállalat
is lehetővé tesznek a gyártók, amely- elérhető távolságban legyen. székhelyénél vagy más telephelyé-
lyel közel negyedóra alatt 10-ről 80 nél parkoltatnak elektromos jár-
százalékra tölthető az akkumulátor, A pozitív változást mutatja, műveket. Ilyenkor az autókat a
így lassan vetekszik a hagyományos hogy az elektromos autózás felhasználók egy foglalási rend-
autók teljes tankolásának és fize- melletti érveket egyre többen szeren keresztül tudják igénybe
tésének teljes idejével. Ezeknél a ismerik fel. Ilyen az alacsony venni, és általában előzetes kép-
villanyautóknál a töltési teljesítmény üzemeltetési költség, a ke- zést is kapnak a villanyautók hasz-
már eléri a 200-220 kW-t, vagy akár vesebb meghibásodási lehe- nálatáról.
a még magasabb csúcsot is a töltési tőség, a vezethetőségi él- Összegzésképpen Kis Zsolt azt
idő egy részében. mény. Nem beszélve az egyik mondja, hogy tapasztalatai szerint
A körültekintő tervezéshez óriási legfontosabb szempontról: a a villanyautó volánja mögött hamar
segítséget nyújtanak a különféle fenntarthatóságról, hiszen a szemléletet vált az ember. Miközben
applikációk és egyes újabb gene- villanyautónál zéró a CO2- és az elektromos autó sportautókat
rációs autók fedélzeti számítógép- a nitrogén-kibocsátás és így megszégyenítő gyorsulásra képes,
navigációs rendszerei, amelyek nem a környezetszennyezés. En- általában csökken az autózás tem-
csupán azt mondják meg, melyik nek köszönhető, hogy villany- pója a tudatosabb vezetés követ-
kútnál érdemes feltölteni az autót, autóval közlekedni trendi lett. keztében, valamint az is jó érzéssel
hanem arról is real time, vagyis A kereslet-kínálati viszony tölti el a használót, hogy a villany-
valós idejű információt adnak, hogy döntően megváltozott, amit autózással a környezetet is védi.
éppen hol és mennyi töltőfej foglalt. az új elektromos gépjárművek A teljes boldogsághoz a Mac-
Mindezek alapján optimalizálják az forgalomba helyezési száma rofleet Kft. vezetője szerint alap-
egész utat, kikalkulálva még azt is, is mutat. vetően már csak két dolog hiányzik:
hogy hol és mennyi energiával, illetve a teljes átjárás (roaming), illetve
töltési idővel kell számolni. Az el- A flottaszakértő szerint legyen az egységesített fizetési megoldás
méleti és gyakorlati hatótáv, illetve szó céges autóról, flottáról vagy a szolgáltatóknál.
104 E-AUTÓZÁS