Page 108 - zold
P. 108

SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK



            Szöveg: Érsek M. Zoltán
                                                                                autó, vagyis EV-piacok fokozatosan
           Növekvő hatótáv, bővülő modellválaszték                              erősödő politikai támogatásának
                                                                                tendenciáját. A terv olyan középtávú
           DÜBÖRÖG AZ E-AUTÓ-PIAC                                               célkitűzéseket tartalmaz a közle-
                                                                                kedés területén, mint amilyen pél-
                                                                                dául az elektromos autók értéke-
                                                                                sítésének 2025-re kitűzött évi át-
                                                                                lagosan 20%-os piaci részesedése.
           A Nemzetközi Energiaügynökség, az IEA adatai szerint az
                                                                                Ezzel kapcsolatban érdemes kie-
           elektromos autók iránti robbanásszerű keresletnöveke-                melni, hogy Kína a világjárvány
           dést jól mutatja, hogy amíg 2012-ben egész évben, világ-             nyomán két évvel meghosszabbí-
           szerte mintegy 120 000 elektromos autót adtak el, addig              totta az elektromos autók támo-
           2021-ben ezt a mennyiséget már egy hét alatt értékesí-               gatását, amelyet 2021-ben 20%-
                                                                                kal, 2022-ben pedig 30%-kal ter-
           tették. Az elektromos autók eladásai pedig 2021-ben
                                                                                veztek csökkenteni. Emellett szá-
           amúgy is újabb rekordot értek el a Covid–19-járvány és az            mos más szabályozás is létezik,
           ellátási lánc kihívásai, köztük a félvezető csipek hiánya el-        amely kedvezményes elbánásban
           lenére.                                                              részesíti az elektromos autókat,
                                                                                például helyi támogatások vagy
                                                                                adókedvezmények, pénzügyi ösz-
                     iután 2020-ban a nyomott   hoz képest megháromszorozódott,   tönzők és a vásárlási korlátozások
                     autópiac ellenére nőtt az   és 3,3 millióra nőtt az eladás, va-  alóli mentességek formájában.
             Melektromos autók – ak-           lamint Európában, ahol az érté-
             kumulátoros elektromos járművek   kesítés az előző évhez képest két-  EURÓPA SE LASSÍT
             (BEV) és plug-in-hibrid elektromos   harmadával, 2,3 millióra emelke-
             járművek (PHEV) – értékesítése,   dett. Kína és Európa együttesen a   Európában a 2020-as boom után
             2021-ben még az előző esztendő-   globális elektromosautó-eladások   2021-ben tovább nőttek az elekt-
             höz képest is csaknem megdup-     több mint 85%-át adta 2021-ben,   romos autók eladásai, éves szinten
             lázódott az eladás, ami elérte a   amelyet az Egyesült Államok (10%)   több mint 65%-kal, 2,3 millióra.
             6,6 milliót. Ezzel az elektromos   követett, ahol az értékesítés 2020-  Az elektromos autók értékesítése
             autók száma globálisan meghalad-  hoz képest több mint kétszeresére,   annak ellenére is erős maradt,
             ta a 16,5 milliót, amiből a korábbi   630 000-re nőtt.             hogy a teljes autópiac még nem
             évekhez hasonlóan a növekedés      Kínában 2021-ben több elektro-  heverte ki egészen a járványt: a
             legnagyobb részét (mintegy 70%-   mos autót adtak el (3,3 millió),   2021-es összes autóeladás 25%-
             át) a teljesen elektromos járművek,   mint 2020-ban az egész világon   kal alacsonyabb volt, mint 2019-
             a BEV-ek (Battery Electric Vehicle)   (3,0 millió). Kína elektromosautó-  ben. A 2016–2021 közötti időszak-
             tették ki.                        állománya 2021-ben is a világ leg-  ban az európai EV-eladások 61%-
                                               nagyobbja maradt 7,8 millióval,   os összetett éves növekedési rá-
             KÍNA AZ ÉLLOVAS                   ami több mint kétszerese a Co-   tával (CAGR – Compound annual
                                               vid–19-járvány előtti 2019-esnek.   growth rate) nőttek, ami a világon
             Az elektromos autók értékesítése   Kínában 2021-ben több mint 2,7   a legmagasabb, megelőzve Kínát
             2021-ben a globális autópiac 9%-  millió BEV-et adtak el, ami az új   (58%) és az Egyesült Államokat
             át tette ki, ami a 2019-es piaci ré-  elektromos autók értékesítésének   (32%).
             szesedés négyszerese. Ráadásul    82%-át teszi ki.                   Összességében az elektromos
             a globális autóeladások nettó nö-  Ez a lenyűgöző növekedés az új,   autók 2021-ben az európai autó-
             vekedése 2021-ben teljes egészé-  14. ötéves tervben (2021–2025) a   eladások 17%-át tették ki. A havi
             ben az elektromos autókból szár-  szén-dioxid-mentesítés felgyorsí-  eladások az utolsó negyedévben
             mazik. Az eladások Kínában voltak   tására irányuló kormányzati erő-  voltak a legmagasabbak, amikor
             a legmagasabbak, ahol többéves    feszítésekkel párhuzamosan kö-   az elektromos autók eladási aránya
             viszonylagos stagnálás után 2020-  vetkezik be, folytatva az elektromos   elérte a 27%-ot, és először előzte



          108  E-AUTÓZÁS
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113