Page 103 - zold
P. 103

SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK



             élni az elektromos autókkal. 8-10    !"#$%&'()*$*++,-),"'".+/*0*1,-%+2.,
             évvel ezelőtt a minimális töltő-inf-  3/+3."14+31",565789":
             rastruktúra miatt a hosszabb távú
                                                  !"#$%$&'()*)+#,-(*./$�%)1-%2+#($02+"'(-324,5#61$%$7('/$#
             utak nehezen, vagy egyáltalán nem
                                                  5#8%90:2;#<21(2=$&$'#2+>?#(7024;&7;'#@
             voltak megtehetők kis kapacitású
             akkumulátorral. Az első generációs
             e-autók hatótávolsága átlagosan
             150-200 kilométer között volt, ráa-
             dásul ez a katalógusértéket jelen-
             tette, amit megannyi tényező erő-
             teljesen rontott. „Az EV autós első
             teszteléseim alkalmával egy közel
             170 kilométeres hatótávú utat tettem
             meg, teljesen feltöltött akkumulá-
             torral, csakhogy az út kemény hi-
             degben, autópályán történt, hideg
             akkumulátorindítás mellett. Ez a
             pár körülmény pedig hatótávgyilkos:
             a hideg miatt szükséges fűtés és a
             relatív nagy autópálya-sebesség
             szignifikánsan növeli a fogyasztást.   !"#$%$&'()$"*"+,$-&%./&0123+41*("&+"*"1566.7"8*+,26/&09:'-7)$1$(";<='/2621>"14+($8$'*=(?1@
             Végül csak úgy sikerült célba érni,   A2'':+B"CDE)2%=-$+F32- *,"GCHE6"1$'$+,(I%
             hogy egyaránt vissza kellett vennem
             a sebességet, valamint a fűtést is
             a hatótáv optimális növelése miatt.   esetében, amely még mindig meg-  A megfelelő felkészüléshez ezért
             De ez még akkor a tesztelés érde-  követeli a kompromisszumokat.   elengedhetetlen megismerni az
             kében, a határokat feszegetve is                                   elektromos autózás mögött álló
             történt” – meséli az ügyvezető.    A flottaszakértő szerint itt     technológiát annak, aki e-autót hasz-
               Kezdetben a gyártók a laborató-  még egyszer érdemes vissza-     nál. Az emberek többsége napi jel-
             riumi körülmények között elért, a   térni arra az alapkérdésre,    leggel nem vezet többet, mint 50-
             valóságban gyakorlatilag teljesít-  milyen az e-autózás megíté-    60 km, jellemzően városban közle-
             hetetlen adatokat tettek közzé. A   lése: mert ahogy már rég nem   kednek, vagy agglomerációból járnak
             vevők ennek tudatában nem értették,   igaz, hogy villanyautóval kö-  be, legtöbb esetben éves szinten
             miért kellene már 100-150 kilométer   rülményes az élet, nem igaz   külföldi utazások csak pár alka-
             után újra tölteniük, ha a gyártó 200   az sem, hogy ne járna még   lommal történnek. De nem kell két-
             kilométeres hatótávról írt. Ma már   néhány esetben bizonyos hát-  ségbe esni, ha a napi rutinnak szá-
             azonban az úgynevezett WLTP-       rányokkal. Miközben a tech-     mító, rövid távú ingázás mellett
             (Worldwide Harmonized Light-Duty   nológia és fejlesztések révén   hosszabb útra készülünk. Ilyenkor
             Vehicles Test Procedure) szabványt   egyre nő a járművek hatótávja,   mindenképpen érdemes felmérni,
             veszik alapul, amelynek során a    a legtöbb e-autó még így sincs   hogy mekkora útra indulunk, milyen
             tesztek, a körülmények változato-  hatótávversenyben egy ha-       az autónk hatótávja, és ehhez vi-
             sabbak és valósághűbb vezetési vi-  gyományos benzines vagy dí-    szonyítva hol tudunk, és hol érdemes
             selkedést mutatnak be, mint a ko-  zelmotoros típussal szemben.    tölteni. Tévhit például, hogy mindig
             rábbi NEDC-szabvány (New Euro-                                     100%-ra kell tölteni az akkumulátort,
             pean Driving Cycle). Ennek ered-   A megengedett maximális sztrá-  mert egyrészt erre nincs szükség
             ményeként a CO2- és fogyasztási   datempó és a hideg még mindig    minden alkalommal, másrészt a 80
             adatok jobban megfelelnek a jármű   jelentősen befolyásoló tényező, a   százalék feltöltöttségi szinttől az
             valós menetteljesítményének. A hi-  töltés pedig jellemzően még  sokkal   akkumulátor már „tudatosan” las-
             telesebb adatközlés pedig kulcs-  tovább tart, mint egy hagyományos   sítja a további töltést, ezáltal az sok
             fontosságú egy olyan technológia   tankolás.                       időt vesz el várakozással.



                                                                                                  E-AUTÓZÁS  103
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108