Page 103 - zold
P. 103
SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK
élni az elektromos autókkal. 8-10 !"#$%&'()*$*++,-),"'".+/*0*1,-%+2.,
évvel ezelőtt a minimális töltő-inf- 3/+3."14+31",565789":
rastruktúra miatt a hosszabb távú
!"#$%$&'()*)+#,-(*./$%)1-%2+#($02+"'(-324,5#61$%$7('/$#
utak nehezen, vagy egyáltalán nem
5#8%90:2;#<21(2=$&$'#2+>?#(7024;&7;'#@
voltak megtehetők kis kapacitású
akkumulátorral. Az első generációs
e-autók hatótávolsága átlagosan
150-200 kilométer között volt, ráa-
dásul ez a katalógusértéket jelen-
tette, amit megannyi tényező erő-
teljesen rontott. „Az EV autós első
teszteléseim alkalmával egy közel
170 kilométeres hatótávú utat tettem
meg, teljesen feltöltött akkumulá-
torral, csakhogy az út kemény hi-
degben, autópályán történt, hideg
akkumulátorindítás mellett. Ez a
pár körülmény pedig hatótávgyilkos:
a hideg miatt szükséges fűtés és a
relatív nagy autópálya-sebesség
szignifikánsan növeli a fogyasztást. !"#$%$&'()$"*"+,$-&%./&0123+41*("&+"*"1566.7"8*+,26/&09:'-7)$1$(";<='/2621>"14+($8$'*=(?1@
Végül csak úgy sikerült célba érni, A2'':+B"CDE)2%=-$+F32- *,"GCHE6"1$'$+,(I%
hogy egyaránt vissza kellett vennem
a sebességet, valamint a fűtést is
a hatótáv optimális növelése miatt. esetében, amely még mindig meg- A megfelelő felkészüléshez ezért
De ez még akkor a tesztelés érde- követeli a kompromisszumokat. elengedhetetlen megismerni az
kében, a határokat feszegetve is elektromos autózás mögött álló
történt” – meséli az ügyvezető. A flottaszakértő szerint itt technológiát annak, aki e-autót hasz-
Kezdetben a gyártók a laborató- még egyszer érdemes vissza- nál. Az emberek többsége napi jel-
riumi körülmények között elért, a térni arra az alapkérdésre, leggel nem vezet többet, mint 50-
valóságban gyakorlatilag teljesít- milyen az e-autózás megíté- 60 km, jellemzően városban közle-
hetetlen adatokat tettek közzé. A lése: mert ahogy már rég nem kednek, vagy agglomerációból járnak
vevők ennek tudatában nem értették, igaz, hogy villanyautóval kö- be, legtöbb esetben éves szinten
miért kellene már 100-150 kilométer rülményes az élet, nem igaz külföldi utazások csak pár alka-
után újra tölteniük, ha a gyártó 200 az sem, hogy ne járna még lommal történnek. De nem kell két-
kilométeres hatótávról írt. Ma már néhány esetben bizonyos hát- ségbe esni, ha a napi rutinnak szá-
azonban az úgynevezett WLTP- rányokkal. Miközben a tech- mító, rövid távú ingázás mellett
(Worldwide Harmonized Light-Duty nológia és fejlesztések révén hosszabb útra készülünk. Ilyenkor
Vehicles Test Procedure) szabványt egyre nő a járművek hatótávja, mindenképpen érdemes felmérni,
veszik alapul, amelynek során a a legtöbb e-autó még így sincs hogy mekkora útra indulunk, milyen
tesztek, a körülmények változato- hatótávversenyben egy ha- az autónk hatótávja, és ehhez vi-
sabbak és valósághűbb vezetési vi- gyományos benzines vagy dí- szonyítva hol tudunk, és hol érdemes
selkedést mutatnak be, mint a ko- zelmotoros típussal szemben. tölteni. Tévhit például, hogy mindig
rábbi NEDC-szabvány (New Euro- 100%-ra kell tölteni az akkumulátort,
pean Driving Cycle). Ennek ered- A megengedett maximális sztrá- mert egyrészt erre nincs szükség
ményeként a CO2- és fogyasztási datempó és a hideg még mindig minden alkalommal, másrészt a 80
adatok jobban megfelelnek a jármű jelentősen befolyásoló tényező, a százalék feltöltöttségi szinttől az
valós menetteljesítményének. A hi- töltés pedig jellemzően még sokkal akkumulátor már „tudatosan” las-
telesebb adatközlés pedig kulcs- tovább tart, mint egy hagyományos sítja a további töltést, ezáltal az sok
fontosságú egy olyan technológia tankolás. időt vesz el várakozással.
E-AUTÓZÁS 103