Page 105 - zold
P. 105
SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK
éves növekedés több mint 70 szá- GLOBÁLIS ELEKTROMOSAUTÓ-ÁLLOMÁNY, 2010-2022
zalékát adják. Ennek eredménye-
ként 2022-ben az elektromos autók millió
globális állományának már közel
70 százaléka BEV volt.
AZ E-AUTÓK FELE KÍNÁBAN VAN
Az elektromos autók értékesítési
növekedése régiónként és hajtás-
lánconként eltérő volt, de továbbra
is Kína dominál. 2022-ben a BEV-
eladások Kínában 2021-hez képest
60 százalékkal nőttek, és elérték
a 4,4 milliót, a PHEV-eladások pe-
dig majdnem megháromszorozód-
tak, és 1,5 millióra emelkedtek.
Kína az összes új elektromos
autó globális regisztrációjának
közel 60 százalékát adta. 2022-
ben először fordult elő, hogy a
világ útjain közlekedő összes
elektromos autó több mint 50
százaléka, összesen 13,8 millió
darab Kínában volt. Ez az erőteljes Forrás: IEA. Licence: CC BY 4.0
növekedés a több mint egy évti-
zedes folyamatos szakpolitikai iparért felelős kínai Ipari és In- hogy 2025-re elérje az NEV-el-
támogatásnak köszönhető, bele- formációs Technológiai Miniszté- adások 60 százalékos arányát.
értve az eredetileg 2020-ban fo- rium (MIIT) még nem frissítette Guangzhou, amely 2025-re 50 szá-
kozatosan megszüntetni tervezett a NEV-értékesítésre vonatkozó zalékos NEV-értékesítési rész-
vásárlási ösztönzők a Covid miatt nemzeti célt, a közúti közlekedés arányt tűzött ki célul, elősegítette
2022 végéig történő meghosszab- nagyobb mértékű villamosításá- a Xpeng Motors terjeszkedését,
bítását, továbbá a nem pénzügyi nak elvárását több stratégiai do- hogy az az országos EV-élvonalba
támogatásnak, például a töltő- kumentumban is megerősítették. kerüljön.
infrastruktúra gyors kiépítésének Kína 2030-ra 50 százalékos érté- Bizonytalan, hogy az elektromos
és a nem elektromos autókra vo- kesítési arányt kíván elérni az autók értékesítési aránya Kínában
natkozó szigorú regisztrációs po- úgynevezett „a légszennyezés el- 2023-ban is jelentősen a 20 szá-
litikáknak köszönhetően. lenőrzése szempontjából kulcs- zalékos célérték felett marad-e,
2022-ben az elektromos autók fontosságú régiókban”, 2030-ra mivel az eladások különösen ma-
aránya a teljes belföldi autóela- pedig 40 százalékot az egész or- gasak lehettek a 2022 végén meg-
dásokon belül 29 százalékot ért szágban. szűnő ösztönzők miatt. A 2023. ja-
el Kínában, szemben a 2021-es nuári eladások visszaestek, bár ez
16 százalékkal és a 2018 és 2020 RÁSEGÍTENEK A GYÁRTÓKNAK részben a kínai újév időzítésének
közötti 6 százalék alatti értékkel. A kínai regionális szintű támoga- tudható be. 2023 első negyedévé-
Kína így a tervezettnél korábban tás szintén hozzájárult a világ né- ben az eladások így is több mint
elérte a 2025-re kitűzött nemzeti hány legnagyobb EV-gyártójának 20 százalékkal voltak magasabbak,
célt, azaz az úgynevezett új ener- előrelépéséhez. A sencseni szék- mint 2022 első negyedévében.
giahordozó járművek (NEV-k) 20 helyű BYD szállította a város leg-
százalékos értékesítési arányát. több elektromos buszát és taxiját, EURÓPA STABIL MARADT
Ráadásul minden mutató további és vezető pozíciója tükröződik Európában az elektromos autók
növekedésre utal: bár az autó- Sencsen azon törekvésében is, értékesítése 2022-ben több mint
E-MOBILITÁS 105