Page 108 - zold
P. 108
SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK
Szöveg: Kocsis Erika
ÉLETMENT Ő KAP A CIT ÁSCSÖKKENTÉS
ÉLETMENTŐ KAPACITÁSCSÖKKENTÉS
A GYORSTÖLTÉS NEM HASZNÁL AZ ELEKTROMOS AUTÓNAK
Miközben az elektromobilitási megoldások az elmúlt években gyorsan fejlődtek, és
az energiasűrű akkumulátoroktól kezdve a gyorstöltési képességekig az autógyártók
folyamatosan feszegetik a határokat, nem véletlen, hogy a legtöbb gyártó mégiscsak
a 10-80 százalékos gyorstöltési időt tünteti fel a modelljein.
iközben abszolút megfelel A szabály értelmét az is adja, tartam igencsak meghálálja a
az iparági szabványnak hogy a legtöbb elektromos jármű kapacitás mesterséges lecsök-
Maz, hogy az e-autó-gyártók lítiumion akkumulátorokat használ kentését.
többsége nem a maximális feltöltés az elektromos energia tárolására. A lítium-ion akkumulátorokra
idejét adja meg, a legtöbben ter- ráadásul az időjárási körülmények
mészetesen nem ismerik ennek a A lítiumion akkumulátorok is hatással vannak. A hideg akku-
gyakorlatnak az okát. Az akkumu- azonban nem tűrik a magas mulátoroknak hosszabb időre van
látorokkal kapcsolatos egyik leg- feszültséget hosszabb ideig. szükségük a töltéshez, mint a me-
fontosabb szabvány ugyanis a Na- Ezért az akkumulátorok túl- legebb egységeknek. És mivel az
tional Electric Code (NEC) által zott degradációjának csök- autógyártók az akkumulátorokat
meghatározott 80 százalékos kentése érdekében az akku- a maximális élettartamra tervezik,
gyorstöltési szabály. mulátorkezelő rendszereket ennek eléréséhez az akkumulátor
Ami az elektromos áramkörök (BMS) úgy programozzák, optimális töltöttségi szintjének is
túlterhelésének elkerülése érde- hogy a gyorstöltést 10 száza- szerepe van. Nem véletlen, hogy a
kében került meghatározásra: az lék alatt és 80 százalék felett gyártók nem is teszik lehetővé azt,
NEC 80 százalékos szabálya szerint korlátozzák. hogy egy akkumulátort százszá-
az elektromos autók esetében egy zalékosra töltsünk fel.
elektromos áramkör nem terhel- Magyarán, az elektronika nem Mindemellett a szakértők szerint
hető folyamatosan a maximális engedi az akkumulátor teljes le- az akkumulátor hosszabb élettar-
névleges kapacitás 80 százalékánál merítését vagy feltöltését, mert tama érdekében az a legjobb, ha
nagyobb mértékben. Ennek oka így az lényegesen kevésbé fog csak alkalmanként használunk
az áramköri elemek elhasználódási degradálódni, ami ebben az eset- gyorstöltőket, mert az akkumulátor
kockázatának csökkentése, vala- ben az akkucsomag kapacitásá- belső részei a gyorstöltés után sta-
mint egy esetleges tűzveszély el- nak csökkenését jelenti. Min- bilizálódásra szorulnak. Ezért van
kerülése. A küszöbérték túllépése dennek eredményeként az ak- az, hogy az otthoni lassú töltést
ugyanis egészségtelen módon kumulátor nettó kapacitása tartják a legjobb módszernek az
megterhelné és túlmelegítené a ugyan kisebb, mint a bruttó, de akkumulátor egészségének opti-
vezetékeket. a másik oldalon a hosszabb élet- mális szinten tartására.
108 E-MOBILITÁS