Page 108 - zold
P. 108

SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK


           Szöveg: Kocsis Erika
           ÉLETMENT               Ő    KAP      A  CIT     ÁSCSÖKKENTÉS
           ÉLETMENTŐ KAPACITÁSCSÖKKENTÉS


           A GYORSTÖLTÉS NEM HASZNÁL AZ ELEKTROMOS AUTÓNAK


          Miközben az elektromobilitási megoldások az elmúlt években gyorsan fejlődtek, és
          az energiasűrű akkumulátoroktól kezdve a gyorstöltési képességekig az autógyártók
          folyamatosan feszegetik a határokat, nem véletlen, hogy a legtöbb gyártó mégiscsak
          a 10-80 százalékos gyorstöltési időt tünteti fel a modelljein.



















                     iközben abszolút megfelel   A szabály értelmét az is adja,   tartam igencsak meghálálja a
                     az iparági szabványnak    hogy a legtöbb elektromos jármű   kapacitás mesterséges lecsök-
             Maz, hogy az e-autó-gyártók       lítiumion akkumulátorokat használ   kentését.
             többsége nem a maximális feltöltés   az elektromos energia tárolására.    A lítium-ion akkumulátorokra
             idejét adja meg, a legtöbben ter-                                  ráadásul az időjárási körülmények
             mészetesen nem ismerik ennek a     A lítiumion akkumulátorok       is hatással vannak. A hideg akku-
             gyakorlatnak az okát. Az akkumu-   azonban nem tűrik a magas       mulátoroknak hosszabb időre van
             látorokkal kapcsolatos egyik leg-  feszültséget hosszabb ideig.    szükségük a töltéshez, mint a me-
             fontosabb szabvány ugyanis a Na-   Ezért az akkumulátorok túl-     legebb egységeknek. És mivel az
             tional Electric Code (NEC) által   zott degradációjának csök-      autógyártók az akkumulátorokat
             meghatározott 80 százalékos        kentése érdekében az akku-      a maximális élettartamra tervezik,
             gyorstöltési szabály.              mulátorkezelő rendszereket      ennek eléréséhez az akkumulátor
               Ami az elektromos áramkörök      (BMS) úgy programozzák,         optimális töltöttségi szintjének is
             túlterhelésének elkerülése érde-   hogy a gyorstöltést 10 száza-   szerepe van. Nem véletlen, hogy a
             kében került meghatározásra: az    lék alatt és 80 százalék felett   gyártók nem is teszik lehetővé azt,
             NEC 80 százalékos szabálya szerint   korlátozzák.                  hogy egy akkumulátort százszá-
             az elektromos autók esetében egy                                   zalékosra töltsünk fel.
             elektromos áramkör nem terhel-     Magyarán, az elektronika nem      Mindemellett a szakértők szerint
             hető folyamatosan a maximális     engedi az akkumulátor teljes le-  az akkumulátor hosszabb élettar-
             névleges kapacitás 80 százalékánál   merítését vagy feltöltését, mert   tama érdekében az a legjobb, ha
             nagyobb mértékben. Ennek oka      így az lényegesen kevésbé fog    csak alkalmanként használunk
             az áramköri elemek elhasználódási   degradálódni, ami ebben az eset-  gyorstöltőket, mert az akkumulátor
             kockázatának csökkentése, vala-   ben az akkucsomag kapacitásá-    belső részei a gyorstöltés után sta-
             mint egy esetleges tűzveszély el-  nak csökkenését jelenti. Min-   bilizálódásra szorulnak. Ezért van
             kerülése. A küszöbérték túllépése   dennek eredményeként az ak-    az, hogy az otthoni lassú töltést
             ugyanis egészségtelen módon       kumulátor nettó kapacitása       tartják a legjobb módszernek az
             megterhelné és túlmelegítené a    ugyan kisebb, mint a bruttó, de   akkumulátor egészségének opti-
             vezetékeket.                      a másik oldalon a hosszabb élet-  mális szinten tartására.



          108  E-MOBILITÁS
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113