Page 110 - zold
P. 110
Szöveg: Érsek M. Zoltán
A WIZZ AIR A KARBONSEMLEGESSÉG FELÉ REPÜL
INTERJÚ YVONNE MOYNIHANNAL, A WIZZ AIR VÁLLALATI & ESG VEZETŐJÉVEL
A Wizz Air célja, hogy a légitársaság 2050-re karbonsemlegessé váljon. A legmoder-
nebb flotta fejlesztése mellett ezt szolgálják a napi üzemeltetésben alkalmazott fenn-
tartható megoldások és a környezetbarát üzemanyagok jövőbeni használata – mondja
Yvonne Moynihan, a Wizz Air Corporate és ESG-vezetője.
Hogyan látja a légi közlekedési repüljünk, mint más légitársaságok,
iparágat a károsanyag-kibocsátás amelyeknek idősebb a flottájuk,
csökkentése szempontjából? alacsonyabb az üléssűrűségük és
A fenntarthatóság a légi közleke- alacsonyabb a kihasználtságuk. Pi-
dési ágazat számára nem választás acvezető fenntarthatósági pozíci-
kérdése, hanem kötelező kategória. ónkat a legújabb technológiába tör-
De miközben az iparág arra tö- ténő beruházásokkal értük el. A
rekszik, hogy 2050-re elérje a nettó Wizz Air folyamatosan új Airbus
nulla kibocsátást, számos rajtunk A321neo típusú repülőgépekkel bő-
kívül álló tényező is akad. Ezért az víti flottáját, és lecseréli a régebbi
iparág és a kormányzatok szoros repülőgépeit. A következő generá-
együttműködése és folyamatos be- ciós hajtóműveivel az A321neo ma
fektetései kiemelkedően fontosak, messze a legüzemanyag- és költ-
mert az innovatív és tiszta tech- a repülőtereken át a repülőgép- séghatékonyabb repülőgép a kate-
nológiák finanszírozása elősegítené gyártókig. góriájában, amely a korábbi típu-
a karbonsemleges repülőgépek ki- sokhoz képest repülésenként 16-
fejlesztéséhez szükséges kutatás- Mit jelent a fenntarthatóság a 20%-kal csökkenti az üzemanyag-
fejlesztést, gyártást és infrastruk- Wizz Air számára? fogyasztást és a CO2-kibocsátást,
túrát, a fenntartható repülőgép- A Wizz Air már most is a világ egyik valamint 50%-kal a NOx- (nitro-
üzemanyagok megfelelő ellátását leginkább fenntartható légitársa- gén-oxid) kibocsátást. Így a világ
és a közvetlen légi szén-dioxid-le- sága, az egyik legalacsonyabb, ha egyik legfiatalabb flottáját üzemel-
választást. Mivel a légitársaságok nem a legalacsonyabb egy utaski- tetjük, amelynek átlagéletkora 4,5
önmagukban nem tudják megvaló- lométerre jutó szén-dioxid-kibo- év, ami jóval alacsonyabb, mint a
sítani a karbonsemlegességet, eh- csátással. Azáltal, hogy fiatal és versenytársainké, amelyek átlago-
hez az egész iparág mellett az hatékony repülőgépflottát üzemel- san 10 év körüliek. Az új „neo”
ökoszisztéma minden szereplőjé- tetünk, lehetőséget biztosítunk arra, technológiájú repülőgépek aránya
nek ki kell vennie a részét, az hogy ugyanazon az útvonalon ala- a Wizz Air flottáján belül idén már
üzemanyag-szolgáltatóktól kezdve csonyabb kibocsátási lábnyommal meghaladta az 50%-ot, és várhatóan
110 ZÖLDUTAZÁS