Page 110 - zold
P. 110

Szöveg: Érsek M. Zoltán
          A WIZZ AIR A KARBONSEMLEGESSÉG FELÉ REPÜL



           INTERJÚ YVONNE MOYNIHANNAL, A WIZZ AIR VÁLLALATI & ESG VEZETŐJÉVEL






















             A Wizz Air célja, hogy a légitársaság 2050-re karbonsemlegessé váljon. A legmoder-
             nebb flotta fejlesztése mellett ezt szolgálják a napi üzemeltetésben alkalmazott fenn-
             tartható megoldások és a környezetbarát üzemanyagok jövőbeni használata – mondja
             Yvonne Moynihan, a Wizz Air Corporate és ESG-vezetője.



             Hogyan látja a légi közlekedési                                    repüljünk, mint más légitársaságok,
             iparágat a károsanyag-kibocsátás                                   amelyeknek idősebb a flottájuk,
             csökkentése szempontjából?                                         alacsonyabb az üléssűrűségük és
             A fenntarthatóság a légi közleke-                                  alacsonyabb a kihasználtságuk. Pi-
             dési ágazat számára nem választás                                  acvezető fenntarthatósági pozíci-
             kérdése, hanem kötelező kategória.                                 ónkat a legújabb technológiába tör-
             De miközben az iparág arra tö-                                     ténő beruházásokkal értük el. A
             rekszik, hogy 2050-re elérje a nettó                               Wizz Air folyamatosan új Airbus
             nulla kibocsátást, számos rajtunk                                  A321neo típusú repülőgépekkel bő-
             kívül álló tényező is akad. Ezért az                               víti flottáját, és lecseréli a régebbi
             iparág és a kormányzatok szoros                                    repülőgépeit. A következő generá-
             együttműködése és folyamatos be-                                   ciós hajtóműveivel az A321neo ma
             fektetései kiemelkedően fontosak,                                  messze a legüzemanyag- és költ-
             mert az innovatív és tiszta tech-  a repülőtereken át a repülőgép-  séghatékonyabb repülőgép a kate-
             nológiák finanszírozása elősegítené   gyártókig.                    góriájában, amely a korábbi típu-
             a karbonsemleges repülőgépek ki-                                   sokhoz képest repülésenként 16-
             fejlesztéséhez szükséges kutatás-  Mit jelent a fenntarthatóság a   20%-kal csökkenti az üzemanyag-
             fejlesztést, gyártást és infrastruk-  Wizz Air számára?            fogyasztást és a CO2-kibocsátást,
             túrát, a fenntartható repülőgép-  A Wizz Air már most is a világ egyik   valamint 50%-kal a NOx- (nitro-
             üzemanyagok megfelelő ellátását   leginkább fenntartható légitársa-  gén-oxid) kibocsátást. Így a világ
             és a közvetlen légi szén-dioxid-le-  sága, az egyik legalacsonyabb, ha   egyik legfiatalabb flottáját üzemel-
             választást. Mivel a légitársaságok   nem a legalacsonyabb egy utaski-  tetjük, amelynek átlagéletkora 4,5
             önmagukban nem tudják megvaló-    lométerre jutó szén-dioxid-kibo-  év, ami jóval alacsonyabb, mint a
             sítani a karbonsemlegességet, eh-  csátással. Azáltal, hogy fiatal és   versenytársainké, amelyek átlago-
             hez az egész iparág mellett az    hatékony repülőgépflottát üzemel-  san 10 év körüliek. Az új „neo”
             ökoszisztéma minden szereplőjé-   tetünk, lehetőséget biztosítunk arra,   technológiájú repülőgépek aránya
             nek ki kell vennie a részét, az   hogy ugyanazon az útvonalon ala-  a Wizz Air flottáján belül idén már
             üzemanyag-szolgáltatóktól kezdve   csonyabb kibocsátási lábnyommal   meghaladta az 50%-ot, és várhatóan



          110  ZÖLDUTAZÁS
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115