Page 106 - zold
P. 106
SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK
15 százalékkal nőtt 2021-hez ké- vábbra is a világ második legnagyobb közelmúltban végrehajtott szak-
pest, és elérte a 2,7 millió darabot. elektromosautó-piaca maradt, az politikai lépések nyomán. Az új
Igaz, a korábbi években gyorsabban összes elektromosautó-értékesítés szabályok szigorúbb CO2-kibocsá-
nőttek az eladások: az éves növe- 25 százalékát és a globális állomány tási normákat írnak elő a 2030–
kedés 2021-ben több mint 65 szá- 30 százalékát adja. Az elektromos 2034 közötti időszakra, és 2035-
zalékos volt, 2017–2019-ben pedig autók értékesítési aránya elérte a től az új személygépkocsik és kis-
átlagosan 40 százalékos. 2022-ben 21 százalékot, szemben a 2021-es teherautók CO2-kibocsátásának a
a BEV-értékesítések 2021-hez ké- 18 százalékkal, a 2020-as 10 szá- 2021-es szinthez képest 100 szá-
pest 30 százalékkal nőttek, míg a zalékkal és a 2019-et megelőző 3 zalékos csökkentését célozzák
PHEV-értékesítések mintegy 3 szá- százalék alatti értékkel. meg. Rövidebb távon egy 2025 és
zalékkal csökkentek. Európa az új Az európai országok továbbra is 2029 között működő ösztönző me-
elektromos autók értékesítése kap- magasan vezetik az elektromos chanizmus jutalmazni fogja azokat
csán a globális növekedés 10 szá- autók értékesítési arányát, az élen a gyártókat, amelyek elérik a nulla
zalékát adta. A 2022-es lassabb Norvégia 88 százalékkal, Svéd- és alacsony kibocsátású autók 25
növekedés ellenére az elektromos ország 54 százalékkal, Hollandia százalékos (a kisteherautók ese-
autók értékesítése még mindig 35 százalékkal, Németország 31 tében 17 százalékos) arányát. 2023
növekszik Európában, miközben százalékkal állt 2022-ben. Mennyi- első két hónapjában az akkumu-
az autópiacok továbbra is zsugo- ség tekintetében Németország a látoros elektromos autók eladásai
rodnak: az összes európai autó- legnagyobb európai piac, 2022-ben Európában már több mint 30 szá-
eladás 2022-ben 3 százalékkal
csökkent 2021-hez képest.
Az Európában az előző évekhez
képest tapasztalt lassulás részben
az elektromos autók értékesíté-
sének 2020-ban és 2021-ben az
EURÓPA 2022-BEN KÍNA UTÁN TOVÁBBRA
Európai Unióban bekövetkezett
IS A VILÁG MÁSODIK LEGNAGYOBB
rendkívüli növekedését tükrözi, mi-
ELEKTROMOSAUTÓ-PIACA MARADT, AZ
vel a gyártók gyorsan átállították
ÖSSZES ELEKTROMOSAUTÓ-ÉRTÉKESÍ-
a vállalati stratégiát a 2019-ben
TÉS 25 SZÁZALÉKÁT ADJA.
elfogadott CO2-kibocsátási nor-
máknak való megfelelés érdeké-
ben. A 2022-es magas energiaárak 830 000 darabos értékesítéssel, zalékkal nőttek az előző évhez ké-
vegyes hatással voltak az elektro- amelyet az Egyesült Királyság követ pest, míg az összes autóeladás
mos autók versenyképességére a 370 000 darabos és Franciaország alig több mint 10 százalékkal emel-
belső égésű motoros (ICE) autókkal 330 000 darabos értékesítéssel. kedett az előző évhez képest.
szemben. A belső égésű gépkocsik Az elektromos autók aránya az
benzin- és dízelárai megugrottak, összes autóeladáson belül Német- AZ AMERIKAI PIAC ÚJRA NŐ
de a lakossági villamosenergia- országban a Covid–19-járvány előtti Az Egyesült Államokban az elekt-
tarifák (a töltés szempontjából re- időszak óta megtízszereződött, ami romos autók eladásai 2022-ben 55
levánsak) is emelkedtek néhány részben a járvány utáni növekvő százalékkal nőttek 2021-hez képest
esetben. A magasabb villamos- támogatással – például a környe- a BEV-ek vezetésével. A BEV-ek
energia- és gázárak mind a belső zetvédelmi bónuszon keresztül értékesítése 70 százalékkal nőtt,
égésű, mind az elektromos autók nyújtott vásárlási ösztönzőkkel – megközelítve a 800 000 darabot, és
gyártási költségeit növelték, és és a 2022-es eladások előrehozá- megerősítve a 2019–2020-as vissza-
egyes autógyártók azzal érveltek, sával magyarázható, mivel 2023- esés után a második egymást követő
hogy a magas energiaárak korlá- tól a támogatások további csök- évben tapasztalt erőteljes növeke-
tozhatják az új akkumulátorgyár- kentésére számítanak. dést. A PHEV-ek értékesítése szin-
tó-kapacitásokba történő jövőbeli Az eladások várhatóan tovább tén nőtt, bár csak 15 százalékkal.
beruházásokat. növekednek Európában, különösen Az elektromos autók eladásának
Európa 2022-ben Kína után to- a „Fit for 55” csomag keretében a növekedése különösen nagy volt az
106 E-MOBILITÁS