Page 106 - zold
P. 106

SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK



             15 százalékkal nőtt 2021-hez ké-  vábbra is a világ második legnagyobb   közelmúltban végrehajtott szak-
             pest, és elérte a 2,7 millió darabot.   elektromosautó-piaca maradt, az   politikai lépések nyomán. Az új
             Igaz, a korábbi években gyorsabban   összes elektromosautó-értékesítés   szabályok szigorúbb CO2-kibocsá-
             nőttek az eladások: az éves növe-  25 százalékát és a globális állomány   tási normákat írnak elő a 2030–
             kedés 2021-ben több mint 65 szá-  30 százalékát adja. Az elektromos   2034 közötti időszakra, és 2035-
             zalékos volt, 2017–2019-ben pedig   autók értékesítési aránya elérte a   től az új személygépkocsik és kis-
             átlagosan 40 százalékos. 2022-ben   21 százalékot, szemben a 2021-es   teherautók CO2-kibocsátásának a
             a BEV-értékesítések 2021-hez ké-  18 százalékkal, a 2020-as 10 szá-  2021-es szinthez képest 100 szá-
             pest 30 százalékkal nőttek, míg a   zalékkal és a 2019-et megelőző 3   zalékos csökkentését célozzák
             PHEV-értékesítések mintegy 3 szá-  százalék alatti értékkel.       meg. Rövidebb távon egy 2025 és
             zalékkal csökkentek. Európa az új   Az európai országok továbbra is   2029 között működő ösztönző me-
             elektromos autók értékesítése kap-  magasan vezetik az elektromos   chanizmus jutalmazni fogja azokat
             csán a globális növekedés 10 szá-  autók értékesítési arányát, az élen   a gyártókat, amelyek elérik a nulla
             zalékát adta. A 2022-es lassabb   Norvégia 88 százalékkal, Svéd-   és alacsony kibocsátású autók 25
             növekedés ellenére az elektromos   ország 54 százalékkal, Hollandia   százalékos (a kisteherautók ese-
             autók értékesítése még mindig     35 százalékkal, Németország 31   tében 17 százalékos) arányát. 2023
             növekszik Európában, miközben     százalékkal állt 2022-ben. Mennyi-  első két hónapjában az akkumu-
             az autópiacok továbbra is zsugo-  ség tekintetében Németország a   látoros elektromos autók eladásai
             rodnak: az összes európai autó-   legnagyobb európai piac, 2022-ben   Európában már több mint 30 szá-
             eladás 2022-ben 3 százalékkal
             csökkent 2021-hez képest.
               Az Európában az előző évekhez
             képest tapasztalt lassulás részben
             az elektromos autók értékesíté-
             sének 2020-ban és 2021-ben az
                                                                         EURÓPA 2022-BEN KÍNA UTÁN TOVÁBBRA
             Európai Unióban bekövetkezett
                                                                         IS A VILÁG  MÁSODIK LEGNAGYOBB
             rendkívüli növekedését tükrözi, mi-
                                                                         ELEKTROMOSAUTÓ-PIACA MARADT, AZ
             vel a gyártók gyorsan átállították
                                                                         ÖSSZES ELEKTROMOSAUTÓ-ÉRTÉKESÍ-
             a vállalati stratégiát a 2019-ben
                                                                         TÉS 25 SZÁZALÉKÁT ADJA.
             elfogadott CO2-kibocsátási nor-
             máknak való megfelelés érdeké-
             ben. A 2022-es magas energiaárak   830 000 darabos értékesítéssel,   zalékkal nőttek az előző évhez ké-
             vegyes hatással voltak az elektro-  amelyet az Egyesült Királyság követ   pest, míg az összes autóeladás
             mos autók versenyképességére a    370 000 darabos és Franciaország   alig több mint 10 százalékkal emel-
             belső égésű motoros (ICE) autókkal   330  000 darabos értékesítéssel.   kedett az előző évhez képest.
             szemben. A belső égésű gépkocsik   Az elektromos autók aránya az
             benzin- és dízelárai megugrottak,   összes autóeladáson belül Német-  AZ AMERIKAI PIAC ÚJRA NŐ
             de a lakossági villamosenergia-   országban a Covid–19-járvány előtti   Az Egyesült Államokban az elekt-
             tarifák (a töltés szempontjából re-  időszak óta megtízszereződött, ami   romos autók eladásai 2022-ben 55
             levánsak) is emelkedtek néhány    részben a járvány utáni növekvő   százalékkal nőttek 2021-hez képest
             esetben. A magasabb villamos-     támogatással – például a környe-  a BEV-ek vezetésével. A BEV-ek
             energia- és gázárak mind a belső   zetvédelmi bónuszon keresztül   értékesítése 70 százalékkal nőtt,
             égésű, mind az elektromos autók   nyújtott vásárlási ösztönzőkkel –   megközelítve a 800 000 darabot, és
             gyártási költségeit növelték, és   és a 2022-es eladások előrehozá-  megerősítve a 2019–2020-as vissza-
             egyes autógyártók azzal érveltek,   sával magyarázható, mivel 2023-  esés után a második egymást követő
             hogy a magas energiaárak korlá-   tól a támogatások további csök-  évben tapasztalt erőteljes növeke-
             tozhatják az új akkumulátorgyár-  kentésére számítanak.            dést. A PHEV-ek értékesítése szin-
             tó-kapacitásokba történő jövőbeli   Az eladások várhatóan tovább   tén nőtt, bár csak 15 százalékkal.
             beruházásokat.                    növekednek Európában, különösen   Az elektromos autók eladásának
               Európa 2022-ben Kína után to-   a „Fit for 55” csomag keretében a   növekedése különösen nagy volt az



          106  E-MOBILITÁS
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111