Page 65 - Layout 1
P. 65

JOG


                                     rinti kártalanítási, ellátási és gon-
                                     doskodási kötelezettség. Ha nem
                                     uniós légitársaság a fuvarozó,
                                     akkor az jár az utasnak, amit a
                                     légitársaság a szabályzatában
                                     megállapít.

                                     – Milyen kártérítés jár és hol
                                     kell kérni, ha megérkezés után
                                     nem jött meg a bőröndünk. Mi-
                                     kor, mennyiért vásárolhatunk
                                     magunknak, és mennyi idő után
                                     mekkora kártérítésre számítha-
                                     tunk?
                                     – A montreali egyezmény ren-
                                     delkezik a poggyászkárról. Ha a
                                     poggyász elveszett, vagy sérülten,
                                     hiányosan, kifosztva érkezik meg,
                                     akkor a légitársaság köteles a
                                     keletkezett/okozott kárt megtérí- A KÁRTALANÍTÁS ÉS A KÁRTÉRÍTÉS KÉT
                                     teni, legfeljebb 1131 SDR (ez kb.  KÜLÖNBÖZŐ JOGINTÉZMÉNY
                                     1400 euró) összeghatárig. A fel-
                                                               Kártalanítás:
                                     adott poggyász a tervezett meg-  Magyarország EU-tagállam, így valamennyi Magyarországról induló bármilyen
                                     érkezésétől számított 21 nap után  légitársaságra alkalmazni kell a 261/2004/EK-rendelet szabályait. Így, ha a
                                     minősül elveszettnek.     járat legalább 180 perc érkezési késéssel érkezik meg az eredeti érkezési
                                                               időponthoz képest, akkor a légitársaság a repült távolság függvényében 250,
                                       Ha nem érkezik meg a pogy-  400 vagy 600 euró kártalanítást köteles fizetni. Ez kártalanítás, és nem kárté-
                                     gyász, akkor addig ne hagyjuk el   rítés.
                                     a repülőteret, amíg a poggyász   Az indulási késésnél a légitársaságot még ellátási és gondoskodási kötelezettség
                                                               is terheli.
            légitársaság szabályzata szerint  meg nem érkezéséről nem ve-  Ellátás: legalább kétórás várakozásnál ételt és frissítőt köteles biztosítani az
            kap vagy nem kap ellátást, gon-  tettünk fel jegyzőkönyvet. Ezt ál-  utasnak. Gondoskodás: ha a várakozás az éjszakába nyúlik, vagy nagyon
            doskodást, kártalanítást az utas.  talában a „lost and found” pultnál   hosszú (jellemzően öt óránál több), akkor e légitársaság az utas szállodai elhe-
                                                               lyezéséről is köteles gondoskodni. A rendelet szállodai elhelyezésre kötelezi a
            Kártérítést viszont igényelhet a  lehet megtenni. Ha nincs jegy-  légitársaságot, azaz más szállás, mint például panzió, magánszállás stb. jog-
            montreali egyezmény alapján,  zőkönyv, akkor szinte lehetetlen   ellenes.

            függetlenül attól, hogy hol van  bármilyen kártérítést kicsikarni a  Kártérítés:
            az indulási repülőtér, feltéve, hogy  légitársaságtól.   Ha a késés miatt az utasnak kára keletkezik – például a késés miatt lemarad
            a fuvarozó légitársaság székhelye   Pár napos poggyászkésés ese-  egy kifizetett, megszervezett programról –, akkor a légitársaság a montreali
                                                               egyezmény alapján köteles a késés miatt keletkezett (és az utas által bizonyított!)
            olyan államban van, amelyik alá-  tén a légitársaság szabályzata  kárt megtéríteni. A montreali egyezményt azokra a légitársaságokra kell al-
            írta a montreali egyezményt.    határozza meg, hogy milyen vá-  kalmazni, amelyek székhelye az egyezményt aláíró valamelyik államban van.
                                     sárlásokat térít meg számla el-  (Az EU külön is és tagállamonként is aláírta az egyezményt.)
                                                               A kártalanítás és a kártérítés egymás mellett létező igények, azaz ha az utas
            – Mi a különbség, ha európai  lenében. Van légitársaság, amely  kapott kártalanítást, attól teljesen függetlenül igényelheti a kártérítést is. A
            uniós, vagy ha azon kívüli légi-  ilyenkor ad egy fix összegű csek-  kártalanítás igazából a késés (vagy járattörlés) miatt elszenvedett kellemetlenségek,
                                                               kényelmetlenségek kompenzálását szolgálja.
            társaság kapcsán van a késés,  ket, és abból az utas azt vesz,  A légitársaság mentesül a kártalanítás/kártérítés kötelezettsége alól, ha
            járattörlés, csomagprobléma?  amit akar, utólagos elszámolási   bizonyítja, hogy azt olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden
            – Ha az indulási repülőtér az  kötelezettség nélkül, és van olyan,   észszerű intézkedés ellenére sem tudott elkerülni.
            unió területén van, akkor nincs  amely az utólag benyújtott szám-
            különbség az uniós és nem uniós  lák alapján kifizeti azokat a vá-  – Járatkésés, járattörlés, cso-  indokolja, igaz, ez jellemzően rövid
            légitársasági felelősség között.  sárlásokat, amelyek szerinte szük-  magkésés esetén elsősorban a   és általános (például rossz időjá-
            Mindegyik légitársaságot kár-  ségesek voltak. Ha a légitársaság  légitársaságnak kell fizetnie,   rás, tőle független műszaki hiba
            talanítási, ellátási és gondosko-  sem előre, sem utólag nem fizet,  biztosítástól függetlenül. Mit   stb.). Ebben az esetben érdemes
            dási kötelezettség terheli. Nem  akkor perelni lehet a társaságot.  tehetünk, ha a légitársaság nem   olyan ügyvédet megkeresni, akinek
            uniós repülőtérről való indulásnál  Azonban fontos, hogy a légitár-  akar fizetni? Mit érdemes meg-  van repülési tapasztalata és re-
            van különbség. Ha a fuvarozó  saság kártérítési kötelezettségé-  őrizni bizonyítéknak.   pülési kapcsolata, mert ő sokkal
            uniós légitársaság, akkor terheli  nek felső határa 1131 SDR, azaz  – Ha a légitársaság nem akar fi-  jobban és pontosabban meg tudja
            őt a 261/2004/EK-rendelet sze-  kb. 1400 euró.     zetni, akkor az elutasítást meg-  állapítani, hogy az elutasítási ok

                                                                                                              65
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70