Page 65 - Layout 1
P. 65
JOG
rinti kártalanítási, ellátási és gon-
doskodási kötelezettség. Ha nem
uniós légitársaság a fuvarozó,
akkor az jár az utasnak, amit a
légitársaság a szabályzatában
megállapít.
– Milyen kártérítés jár és hol
kell kérni, ha megérkezés után
nem jött meg a bőröndünk. Mi-
kor, mennyiért vásárolhatunk
magunknak, és mennyi idő után
mekkora kártérítésre számítha-
tunk?
– A montreali egyezmény ren-
delkezik a poggyászkárról. Ha a
poggyász elveszett, vagy sérülten,
hiányosan, kifosztva érkezik meg,
akkor a légitársaság köteles a
keletkezett/okozott kárt megtérí- A KÁRTALANÍTÁS ÉS A KÁRTÉRÍTÉS KÉT
teni, legfeljebb 1131 SDR (ez kb. KÜLÖNBÖZŐ JOGINTÉZMÉNY
1400 euró) összeghatárig. A fel-
Kártalanítás:
adott poggyász a tervezett meg- Magyarország EU-tagállam, így valamennyi Magyarországról induló bármilyen
érkezésétől számított 21 nap után légitársaságra alkalmazni kell a 261/2004/EK-rendelet szabályait. Így, ha a
minősül elveszettnek. járat legalább 180 perc érkezési késéssel érkezik meg az eredeti érkezési
időponthoz képest, akkor a légitársaság a repült távolság függvényében 250,
Ha nem érkezik meg a pogy- 400 vagy 600 euró kártalanítást köteles fizetni. Ez kártalanítás, és nem kárté-
gyász, akkor addig ne hagyjuk el rítés.
a repülőteret, amíg a poggyász Az indulási késésnél a légitársaságot még ellátási és gondoskodási kötelezettség
is terheli.
légitársaság szabályzata szerint meg nem érkezéséről nem ve- Ellátás: legalább kétórás várakozásnál ételt és frissítőt köteles biztosítani az
kap vagy nem kap ellátást, gon- tettünk fel jegyzőkönyvet. Ezt ál- utasnak. Gondoskodás: ha a várakozás az éjszakába nyúlik, vagy nagyon
doskodást, kártalanítást az utas. talában a „lost and found” pultnál hosszú (jellemzően öt óránál több), akkor e légitársaság az utas szállodai elhe-
lyezéséről is köteles gondoskodni. A rendelet szállodai elhelyezésre kötelezi a
Kártérítést viszont igényelhet a lehet megtenni. Ha nincs jegy- légitársaságot, azaz más szállás, mint például panzió, magánszállás stb. jog-
montreali egyezmény alapján, zőkönyv, akkor szinte lehetetlen ellenes.
függetlenül attól, hogy hol van bármilyen kártérítést kicsikarni a Kártérítés:
az indulási repülőtér, feltéve, hogy légitársaságtól. Ha a késés miatt az utasnak kára keletkezik – például a késés miatt lemarad
a fuvarozó légitársaság székhelye Pár napos poggyászkésés ese- egy kifizetett, megszervezett programról –, akkor a légitársaság a montreali
egyezmény alapján köteles a késés miatt keletkezett (és az utas által bizonyított!)
olyan államban van, amelyik alá- tén a légitársaság szabályzata kárt megtéríteni. A montreali egyezményt azokra a légitársaságokra kell al-
írta a montreali egyezményt. határozza meg, hogy milyen vá- kalmazni, amelyek székhelye az egyezményt aláíró valamelyik államban van.
sárlásokat térít meg számla el- (Az EU külön is és tagállamonként is aláírta az egyezményt.)
A kártalanítás és a kártérítés egymás mellett létező igények, azaz ha az utas
– Mi a különbség, ha európai lenében. Van légitársaság, amely kapott kártalanítást, attól teljesen függetlenül igényelheti a kártérítést is. A
uniós, vagy ha azon kívüli légi- ilyenkor ad egy fix összegű csek- kártalanítás igazából a késés (vagy járattörlés) miatt elszenvedett kellemetlenségek,
kényelmetlenségek kompenzálását szolgálja.
társaság kapcsán van a késés, ket, és abból az utas azt vesz, A légitársaság mentesül a kártalanítás/kártérítés kötelezettsége alól, ha
járattörlés, csomagprobléma? amit akar, utólagos elszámolási bizonyítja, hogy azt olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden
– Ha az indulási repülőtér az kötelezettség nélkül, és van olyan, észszerű intézkedés ellenére sem tudott elkerülni.
unió területén van, akkor nincs amely az utólag benyújtott szám-
különbség az uniós és nem uniós lák alapján kifizeti azokat a vá- – Járatkésés, járattörlés, cso- indokolja, igaz, ez jellemzően rövid
légitársasági felelősség között. sárlásokat, amelyek szerinte szük- magkésés esetén elsősorban a és általános (például rossz időjá-
Mindegyik légitársaságot kár- ségesek voltak. Ha a légitársaság légitársaságnak kell fizetnie, rás, tőle független műszaki hiba
talanítási, ellátási és gondosko- sem előre, sem utólag nem fizet, biztosítástól függetlenül. Mit stb.). Ebben az esetben érdemes
dási kötelezettség terheli. Nem akkor perelni lehet a társaságot. tehetünk, ha a légitársaság nem olyan ügyvédet megkeresni, akinek
uniós repülőtérről való indulásnál Azonban fontos, hogy a légitár- akar fizetni? Mit érdemes meg- van repülési tapasztalata és re-
van különbség. Ha a fuvarozó saság kártérítési kötelezettségé- őrizni bizonyítéknak. pülési kapcsolata, mert ő sokkal
uniós légitársaság, akkor terheli nek felső határa 1131 SDR, azaz – Ha a légitársaság nem akar fi- jobban és pontosabban meg tudja
őt a 261/2004/EK-rendelet sze- kb. 1400 euró. zetni, akkor az elutasítást meg- állapítani, hogy az elutasítási ok
65