Page 111 - zold
P. 111
SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK
egy évtizeden belül eléri a 100%- stratégiánk célja, hogy a flotta meg- kötött, a jövőre vonatkozó átvételi
ot. újítása, az üzemanyag-hatékonyság megállapodásokat is. A jelenlegi
és a fenntartható repülőgép-üzem- (OMV, Neste, Cepsa) és a jövőbeli
A repülés mellett hogyan tudják anyag (SAF) kulcsfontosságú pillé- beszállítókkal való együttműködés
csökkenteni a környezeti lábnyomot? rekkel továbblépjünk. Hosszabb tá- biztosítja, hogy a SAF-ellátási lánc
A földi mozgások hatékonyabbá té- von a közvetlen hatáskompenzáció létrehozására irányuló tervünknek
tele érdekében leszállás után lehe- (szén-dioxid-leválasztás), a nulla- megfelelően haladhassunk előre. A
tőség szerint egyetlen hajtóművel kibocsátású repülőgépek és a légi- Wizz Air is megkezdte a megújuló
gurulunk, és a károsanyag-kibo- forgalmi reformok is jelentősen hoz- üzemanyagok tesztelését a háló-
csátás csökkentése érdekében a zájárulhatnak a kibocsátás gyors zatában. 2022-ben végrehajtottuk
repülőgépek segédhajtóművei he- csökkenésének biztosításához. Az az első demonstrációs zöldjáratun-
lyett földi erőforrásokat is haszná- ezeken a területeken történő folya- kat, amelyen közel 10 tonna 30%-
lunk, ahol ezek rendelkezésre állnak. matos beruházások segítenek a os SAF-keveréket használtunk. Majd
A pilótafülke minden repülőgépen Wizz Airnek elérni azt a célját, hogy 2023. májusban a Wizz Air először
teljesen papírmentes, köszönhetően 2030-ig 25%-kal csökkentse a szén- szállt fel a budapesti repülőtérről a
a Mobile Electronic Flight Bagnek, dioxid-kibocsátás intenzitását. Neste által gyártott és a Mol által
szállított 37%-os keverékkel. Ezek
alapján úgy gondoljuk, hogy a SAF
A Wizz Air is megkezdte a megújuló üzemanyagok
közép- és hosszú távon is kulcs-
tesztelését a hálózatában. 2022-ben végrehajtottuk
fontosságú dekarbonizációs meg-
az első demonstrációs zöldjáratunkat, amelyen
oldás marad. Hosszabb távon több
közel 10 tonna 30%-os SAF-keveréket használtunk.
stratégiai lehetőséget is vizsgálunk,
például SAF-ot előállító vállalatba
amely a pilóták számára az összes Manapság egyre többet hallani a tőkebefektetést, de hajlandók va-
nyomtatott fedélzeti anyagot iPaddel különböző környezetbarát üzem- gyunk támogatni a termelést és a
váltotta fel. Ez a rendszer nem csu- anyagokról is. kutatást is.
pán évente mintegy hatmillió pa- A fenntartható repülési üzemanya-
pírlapot takarít meg, ami több mint gok (SAF) komoly szerepet játszanak Konkrét lépés is történt már?
hatszáz fa megmentésének felel a repülés károsanyag-kibocsátásá- Nemrég jelentettük be első tőke-
meg, hanem a pontosabb repülés- nak jelentős csökkentésében. Az befektetésünket 5 millió font ér-
tervezés és a súlymegtakarítás révén új, alternatív üzemanyag-technoló- tékben egy bioüzemanyaggal fog-
az üzemanyag-fogyasztást is csök- giák az üzemanyag életciklusa során lalkozó vállalatba, a Firefly SAF
kenti. Emellett a Wizz Air 2011 óta akár 80%-kal is csökkenthetik az kutatás-fejlesztésébe. A Fireflyjal
újrahasznosított bőrülésekkel repül. üvegházhatású gázok kibocsátását való partnerség lehetővé teszi szá-
Nemrég a műanyag evőeszközöket a fosszilis repülőgép-üzemanyag munkra, hogy 2028-tól kezdődően
és csomagolásokat környezetbará- használatához képest. A SAF iránti 15 év alatt 525 000 tonna SAF-et
tabb és biológiailag lebomló anya- keresletet az árképzés, a rendel- szállítsunk az Egyesült Királyság-
gokból készültekre cseréltük, mi- kezésre állás és a szabályozási kö- ban működő légitársaságunknak.
közben folyamatosan növekszik a vetelmények fogják meghatározni. A Firefly egy olyan eljárásra spe-
fedélzeti értékesítés részét képező De a hozzáférhetőség és az árképzés cializálódott, amely a nagy mennyi-
olyan WIZZ butiktermékek száma, tekintetében még vannak korlátai: ségben rendelkezésre álló, ala-
amelyek fenntartható csomagolással az ellátás túlnyomó többsége je- csony értékű hulladékterméket, a
rendelkeznek. Az egyik bázisunkon lenleg Nyugat-Európában (pl. Hol- szennyvíziszapot alakítja át SAF-á.
teszteljük a fedélzeti hulladék szét- landia, Egyesült Királyság) található, De miközben a Wizz Air fenntart-
vállogatása hatékonyságát (általános és a gyártás csak a közelmúltban hatósági keretrendszerének kör-
hulladékra és újrahasznosítható vált életképessé a kormányok tá- nyezetvédelmi pillérén belül több
anyagokra), és próbáljuk finomhan- mogatásával és a technológiai fej- munkafolyamatot is folytat, a szén-
golni a folyamatot, hogy ez a háló- lesztéssel. Ugyanakkor a Wizz Air dioxid-kibocsátás intenzitásának
zaton belül más helyeken is beve- kialakította a SAF-stratégiáját, amely csökkentése az első számú prio-
zethető legyen. Fenntarthatósági magában foglalja a beszállítókkal ritás számunkra.
ZÖLDUTAZÁS 111