Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Brit-francia langusztaháború. Halászok küzdelme a Szent Jakab-kagylókért
No menu items!

Brit-francia langusztaháború. Halászok küzdelme a Szent Jakab-kagylókért

Egy francia halász a múlt héten kirakta a kagylókat Granville kikötőjébe. Fotó: Sameer Al-Doumy /observer

A La Manche-csatorna gazdag langusztában és Szent Jakab-kagylóban. A Brexit miatt a franciák júniustól csak a britek engedélyével halászhatják a tenger értékes gyümölcseit. A két ország hadihajói farkasszemet néznek egymással a Csatorna-szigeteknél. Eszkaláció fenyeget.

Rossz fogás és még rosszabb kilátások

„Nagyon rossz volt a fogás” – mondja Victor Massu a brit Guardian riporterének, amikor napkelte után visszatér a normandiai partoknál fekvő Granville kikötőjébe. A szokásosnál jóval kevesebb langusztát és Szent Jakab-kagylót rak partra. Mégsem a szerény aznapi fogás miatt elkeseredett a negyvenes Victor, aki az apjától örökölte a kis halászvállalkozását. „Az igazi baj, hogy már csak néhány napig halászhatok.”

Előző este, amikor kifutott, már tudta, hogy rossz útja lesz. A kedvezőtlen időjárási viszonyok ellenére sok francia halászhajó útra kelt a brit Csatorna-szigetekhez tartozó Jersey felé. Többségük már csak néhány napig teheti. Victor május elején kapott levelet a brit hatóságoktól, amelyben visszavonták a halászati licenszét. Derült égből villámcsapásként érte a határozat. Hitt a francia halászati miniszternek, aki többször biztosította a normandiai halászokat, hogy a Brexit-szerződés rendezi a halászat kérdését a La Mancha-csatornán. Így Nagy-Britannia kilépése az EU-ból nem lesz kihatása a munkájukra. A Csatorna-szigetek ugyanis az Egyesült Királysághoz tartoznak, tehát már nem részei az EU-nak.

Hadihajók védik a tenger gyümölcseit

Napok óta brit hadihajók cirkálnak a Csatorna-szigetek körül. Egyelőre csak figyelik a halászokat, de London fenyegetése szerint a tétlenség átmeneti. A hónap végétől meg fogják akadályozni, hogy a franciák engedély nélkül behajózzanak a brit vizekre, illetve, hogy az értékes langusztából és a Szent Jakab-kagylóból halásszanak.

Victor rezignáltan veszi tudomásul az egzisztenciája romba döntésével fenyegető politikai változást. Sok halász nem ilyen békés. Néhány nappal ezelőtt Granville-ben tüntettek. Nem csak transzparenseket tartottak és szólamokat kiabáltak, a rendfenntartókkal is összecsaptak.

A nagypolitika a hibás

Jersey szigetén, a Csatorna-szigetek legnagyobb tagján elő 100 ezer brit többsége örül, hogy véget ér ’a francia invázió’. Pedig nem sok halászhajó van a szigeten. A 30 ezres Saint Helier, a sziget legnagyobb településének kikötőjében főleg jachtok horgonyoznak. Innen futnak ki a brit haditengerészet fregattjai is, hogy a londoni kormány kifejezésével élve „monitorozzák a helyzetet”. Ezt teszik a Normandiából érkező francia hadihajók is a La Manche-csatorna Franciaországhoz tartozó részén.

Mintegy 80 francia hajó gyűlt össze a szent Helieri kikötőben, hogy tiltakozzanak a Brexit utáni halászati jogokra vonatkozó szabályok ellen

A pesszimista forgatókönyv szerint az egymás mellett cirkáló brit és francia fregattok megfigyelő tevékenységét a következő hónap elejétől a két haditengerészet közötti villongások fogják felváltani.

„Mi a békés megoldásban vagyunk érdekeltek” – nyugtatja meg a Guardian riporterét Ludovic Lazaro, a granville-i halászok egyik szószólója, aki a tiltakozó akciók főszervezője a településen.

Mialatt a riporterrel beszélget egy komp teszi partra az utasait. Guernsey, a Csatorna-szigetek második legnagyobb, 65 ezer lakosú szigetéről érkezett. Órákig vesztegelt Granville előtt. A francia parti őrség nem engedte kikötni. Nem egyedi eset. A brit és a francia hatóságok kölcsönös gáncsoskodása az elmúlt hónapokban a mindennapok része lett.

Ludovic Lazaro a brit halászok vezetőjére várja. Ketten akarnak kísérletet tenni a konfliktus rendezésére, miután a nagypolitikai az elmúlt hónapokban csak eszkalálni tudta azt.

„Korábban Granville-ben értékesítettük a fogás nagy részét. A francia szárazföldön sokkal nagyobb a kereslet a halra, mint a Csatorna-szigeteken” – mondja a brit halászokat képviselő Chris Lemasurier újságíró honfitársának. Azonban a britek az év eleje óta jogilag jóval nehezebb adhatnak el halat Franciaországban és megcsappantak a vevők is. Az elmérgesedett viszony miatt a franciák nem akarnak a britektől vásárolni.

Lazaro és Lemasurier jó hangulatban beszélgetnek. Láthatóan nincs köztük személyes konfliktus. „Mi hamar megállapodásra jutnánk. A problémát a fővárosokban elfogadott szabályok okozzák, amelyek mind a két ország halászainak és vásárlóinak is rosszak” – mondja Lazaro. Lemasurier bólintásokkal jelzi az egyetértést.

A francia és a brit halászok képviselője baráti viszonyban válik el egymástól, de a nélkül, hogy közelebb jutottak volna a megoldáshoz.

Elmérgesedő viszony

Ha tiszta az ég, a francia partról jól látszanak a brit Jersey fényei. „Meg kellene szakítanunk az áramellátást” – mondja Dimitri Rogoff, a normandiai halászok érdekképviseleti szervezetének vezetője. A Csatorna-szigetek kevesebb, mint 40 kilométerre fekszenek a francia partoktól, viszont közel 200-ra a brittől. Ezért az elektromosság Franciaországból érkezik. Az áram megvonásának ötlete sok franciában felmerült, miután London hivatalosan tájékoztatta Párizst, hogy a 344 halászati kérelemből csak 41-et hagyott jóvá. Június 1-től ennyi francia hajó halászhat langusztát és Szent Jakab-kagylót a brit vizeken.

A londoni kormány ezzel egyidejűleg számos szabályt is meghatározott a kifogható maximális mennyiségtől kezdve a megengedett halászati időig. Ezek megsértése a halászati engedély azonnali visszavonását vonja maga után. Párizs tiltakozik a licenszek alacsony száma és a szigorú megkötések miatt. A francia álláspont szerint ezek nincsenek összhangba a Brüsszelben elfogadott Brexit-megállapodással.

Nem csak a halászok félnek

Granville-ben nem csak a halászok tartanak a brit kormány korlátozásai súlyos gazdasági kihatásától. A vendéglősök és a szuvenír üzletek tulajdonosai is félnek: „Ha a languszta és Szent Jakab-kagyló nem fog szerepelni az étlapokon és a szuvenír üzletekben nem lesznek kaphatók a két tengeri gyümölcsből készült ajándéktárgyak, nem fognak érkezni a turisták” – mondja Rogoff a Guardiannek. Pedig a colid-korlátozások lazítása után a helyieknek úgy kell az idegenforgalomból származó bevétel, mint a halaknak a víz.

Rogoff becslése szerint a 13 ezres Granville-ben 800 család megélhetése van közvetlen veszélyben. Mindezért a Brexitet okolja. „A britek kilépése előtt volt egy brit-francia vegyesbizottság. Mindig megoldást találtunk a problémákra. A nacionalizmus ismeretlen volt” – emlékszik vissza a normandiai halászok érdekképviseleti szervezetének vezetője. Utóbbi magyarázataként elmondja, hogy bár a Csatorna-szigeteket Hódító Vilmos már 1066-ban a brit korona ellenőrzése alá vonta a normandiai hercegség fennhatósága alól, ennek ellenére a szigetlakók többsége a XX. század közepéig normannak és nem britnek vallotta magát. Szerinte ez a II. világháború után változott meg, amikor a Csatorna-szigetek adóparadicsommá váltak és az őslakók kisebbségbe kerültek a brit főszigetről áttelepülőkkel szemben.

Rogoff borúlátó. „Minél több a hadihajó és a kölcsönös vádaskodás, annál távolabb kerülünk a megoldástól.”

Petrus Szabolcs

 

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A Microsoft gigabefektetése a mesterséges intelligenciába

A Kearney globális tanácsadó cég becslése szerint az AI 2030-ra közel 1 billió dollárral járulhat hozzá a délkelet-ázsiai bruttó hazai termékhez (GDP).

Csökken a kereslet, olcsóbb lehet a benzin

A benzin iránti kereslet globális növekedése idén lelassulhat az elektromos autók kínai és USA-beli térnyerése miatt.

Májustól az Accent Hotels üzemelteti a Cardoner Hotelt és a Tihany Yacht Clubot

Két új szállodával bővült az Accent Hotels portfóliója.

Itt a kínai versenyképesség alig rejtett titka  

A kínai gyártók kilencszer több állami támogatást kapnak, mint nyugati társaik - derül ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) számításaiból, amelyek segítenek megmagyarázni az ország teljes dominanciáját oly sok ágazatban, a napelemektől az akkumulátorokon át az acélig.
Hirdetés

Hírek

BÉT – Emelkedett a héten a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX a múlt pénteki záráshoz képest 1,44 százalékkal, vagyis 962,94 ponttal emelkedve, 68 002,24 ponton zárta a hetet.

Felülteljesített a magyar tőzsde

A részvénypiac forgalma 14,6 milliárd forint volt, a vezető részvények a Mol kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.

Mínuszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

 Mínuszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék kedden.

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon
Hirdetés

Gazdaság

Ami sok, az sok: Nagy Márton behívatta a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőit

A tárcavezető a rendkívüli egyeztetésen megállapította, hogy Magyarországon az üzemanyagok ára a régiós átlagnál magasabb.

Sok bankszámlás megúszta a drasztikus áremelést 

A digitális bankolásra ösztönöznek a díjemelések

A kormányzati szektor GDP-arányos hiánya 6,7 százalékos volt 2023-ban

A kormányzati szektor adóssága - a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján - 2023 végén 55 134 milliárd forintot, a GDP 73,5 százalékát érte el.

MBH Bank: 345,3 milliárd forint korrigált adózás előtti eredmény 2023-ban

A társaság a tavalyi évben 350 millió euró értékben sikeres nemzetközi kötvénykibocsátást hajtott végre.