Hirdetés
Kezdőlap Fókuszban 17 év Párizsban. Franciaország, német szemmel
No menu items!

17 év Párizsban. Franciaország, német szemmel

A Frankfurter Allgemeine Zeitung tudósítója 17 év után elhagyja Párizst. Mi változott két évtized alatt? – teszi fel a kérdést. „Sok minden, mégis kevés!” Az ellentmondásos válaszra cikke ad magyarázatot. Petrus Szabolcs összefoglalója.

Szeretik a forradalmat

A Frankfurter Allgemeine Zeitung tudósítója

Christian Schubert egyik utolsó útja tudósítóként Párizsból Nizzába vezet. Vonattal utazik, hisz a TGV hat óra alatt teszi meg az ezer kilométert, ami kocsival legalább tíz óráig tartana. Ráadásul Marseille és Nizza között fut Franciaország legszebb vasútvonala. A Côte d’Azur parti vonal országos téma lett az elmúlt hetekben: a tartományi kormány egy német magántárságnak adta a regionális személyszállítás koncesszióját. Az állami társaság, az SNCF elvesztette az 1937-es alapítása óta élvezett monopóliumát a regionális vasúti közlekedésben!

Ami más országokban természetesnek látszik, arról a franciák sokáig hallani sem akarták. De amikor az amúgy is gyakran sztrájkoló vasutasok a COVID-válság ellenére béremelést akartak és munkabeszüntetéseket tartottak, a franciák elvesztették a türelmüket. „Ilyen Franciaország. A változások sokáig elmaradnak. Majd hirtelen, forradalmi sebességgel zajlanak le” – írja Schubert.

Század – forduló

A vasutat más vonatkozásban is jó példának tartja az elmúlt két évtizedre. Amikor 2004-ben Párizsba költözött, a Gare d’Austerlitz F-csarnoka a postavonatok rakodóállomása volt. A levél- és csomagküldés rendszere 100 éve változatlanul folyt. Ma a csarnok exkluzív rendezvények helyszíne és start-up irodaházzal bővült ki.

A 250 millió eurós beruházás a milliárdos távközlési vállalkozó, Xavier Niel projektje. „Hat évvel a nyitás után a nemzetközi hightech fontos nemzetközi bázisa vagyunk” – mondja a központ vezetője, a 36 éves Roxanne Varza, aki amúgy a Szilícium-völgyben született perzsa származású szülőktől, de kínai-francia start-upos férje jóvoltából francia állampolgár.

Az F állomás a világ legnagyobb induló campusa Kép / Forrás / CB

„A francia gazdaság az elmúlt években valóban megújult” – erősíti meg a FAZ riportere Varza szavait. A start-up központot az ország megújításának ígértével választást nyerő Emmanuel Marcon nyitotta meg röviddel győzelme után. „Ne féljetek sokat keresni!” – hívta a kezdő vállalkozókat. „A sikeretek fel fogja rázni az egész francia gazdaságot. Minden francia profitálni fog” – folytatta Macron. A korábbi elnökök sosem beszéltek hasonló hangnemben.

Macron és a sárga mellényesek

Képek / Forrás / FAZ

Macron a ’sárgamellényesek’ 2018-ban kezdődött tüntetései óta visszafogottabban beszél. Tudja, hogy a ’sárgamellényesek’ az alsó középosztály tagjait képviselik, akik jóval többen vannak, mint a sikeres vállalkozók. A jövő évi elnökválasztásra gondolva nem akarja, hogy Le Pen táborát növeljék. Az alsó középréteg tagjai a globalizáció és az ennek következtében szerkezetet váltott francia gazdaság napi megélhetési gondokkal küzdő vesztesei. Ipari munkahelyeik Ázsiába vándoroltak.

Macron a nyugdíjreform leállításával és sokmilliárdos jóléti juttatásokkal tudta lecsendesíteni a ’sárgamellényeseket’. E mellett a sztrájkok és tiltakozások megritkulásában szerepe volt a 115 ezer halálos áldozatot követelő COVID okozta sokknak is. Az elnök tudja, hogy vékony jégen táncol: az elégedetlenség mélyebb okai nem szűntek meg.

„Franciaország a család ezüstjét éli fel”

„A jövő legnagyobb kihívása a három évtizede deficites költségvetés és a növekvő államadósság kezelése” – mondta 2004-ben az akkor gazdasági miniszter, Nikolas Sarközy. Macron jóléti juttatásai és a COVID-válság felel azért, hogy a probléma tovább súlyosbodott. Az államadósság sosem látott magasságba, a GDP 116 százalékára emelkedett!

„Költségvetési és külkereskedelmi mérleg hiány egyszerre. Ikerdeficit. A legrosszabb párosítás. És már évtizedek óta tart. Franciaország a család ezüstjét éli fel” – idézi az FAZ tudósítója a neves francia közgazdászt, Jean-Marc Danielt, a párizsi elit egyetem, az ESCP professzorát.

Munkanélküliség és munkaerőhiány

Az elszegényedő Franciaországgal leginkább az észak-francia kisvárosokban és a metropoliszok elővárosi lakótelepein lehet szembesülni: nincs munkahely, bezártak az üzletek, felszámolták a postát, az iskolát és sokszor a vasútállomást is, kilátástalanság és munkanélküliség uralkodik.

Az állástalanok aránya csakúgy, mint két évtizede, 8 százalék körüli van. A képet árnyalja, hogy a fiatalok aránya Észak-Franciaországban 20 százalék, szintén, mint 2004-ben. A számok azonban nem állandóak. A 2008 világgazdasági válság után megugrott az állástalanok aránya. Macron a munkajog flexibilisebbé tételével és a duális képzés erősítéséve fordítotja meg a trendet. Az oktatási rendszer reformja különösen fontos, mert a munkanélküliség munkaerőhiánnyal párosul: hiányzik a fiatal, szakképzett munkaerő.

A sikeres Franciaország

A francia gazdaság összképét szépíti, hogy a világ 500 legnagyobb vállalata között 26 francia van, csak eggyel kevesebbet, mint német! A legnagyobb tőzsdei értékű európai cég is francia: az LVMH, a világ vezető luxusmárka-csoportja, amely a Moët pezsgőpincészet, a Hennessy konyakgyártó és a Louis Vuitton egyesüléséből alapult 1987-ben. Az LVMH értékét a szintén a luxusszegmensben aktív L’Oréal és a Hermés részvényeinek árával összeszámolva gigantikus, 770 milliárd eurót kapunk.

A hetedik legnagyobb bank a világon Kép / Forrás / Wikipedia

Nemzetközileg jegyzettek a francia bankok is. A BNP Paribas, a Société Générale, Crédit Agricole és a Groupe BPCE a világ 20 legfontosabb pénzintézete közé tartozik. Sok éves válság után felszállóágban van a két francia autókonszern, a Citroën-Peugeot-Opel csoport (PSA) és a Renault-Nissan-Mitsubishi trió is.

Az óriáscégek és a strat-upok sikerében szerepet játszhat, hogy Franciaország a World Economic Forum versenyképességi listáján a 22-ről a 16. helyre lépett elő. A digitalizáció terjedésében pedig az első a G8 államok között!

Száguldó Franciaország

Egy gyarapodó országról árulkodnak a párizsi utcaképet meghatározó infrastrukturális fejlesztések is: egyszerre épül 200 km metró és gyorsvasút, 68 állomás, egy főpályaudvar és 400 km bicikliút.

A központi pályaudvar villámgyorssá teszi az átszállást a fővárosban, jól kiegészítve a világ élvonalába tartozó nagysebességű vasutat. A TGV a 700 kilométeres Párizs-Marseille utat 3 óra alatt teszi meg! „Az utolsó párizsi hétvégénken akár le is ugorhatunk a Riviérára!” – zárja cikkét Christian Schubert, aki családjával Rómába költözik, hogy a jövőben az itáliai eseményekről tudósítsa az FAZ olvasóit.

Petrus Szabolcs

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Megválasztották az ország legjobb pálinkáit

A korábbi évek sikerei után idén is kiválasztották a TOP pálinkakiválóságnak minősített pálinkák közül az Agrárminisztérium pálinkáját. Az elismerő címet 2022-ben a Lunczer Pálinkaház fürtös meggy pálinkája kapta - közölte az Agrárminisztérium.

Ebben a két városban a legdrágább az élet a világon

Szingapúrban és New Yorkban a legmagasabbak a dollárban számolt megélhetési költségek az egész világon - áll az egyik legnagyobb londoni gazdaságkutató intézet, az Economist Intelligence Unit (EIU) éves globális felmérésében (Worldwide Cost of Living, WCOL).

Ingatlanvásárlásnál vége a készpénzes és a kriptovalutás fizetésnek Németországban

A Bundestag döntésének értelmében a jövőben készpénzzel és kriptovalutával sem lehet majd fizetni ingatlanvásárláskor Németországban. Az intézkedés egy nagyobb csomag része, amely az Oroszországgal szembeni szankciók végrehajtásának javítását célozza.

Megállt a hitelek drágulása, két nagybank már csökkentette a kamatait

Korán jött a Mikulás a banki ügyfeleknek, akik olyat láthatnak a hitelfeltételek hó eleji változtatásakor, amire utoljára tavaly volt példa. Elmaradt a megszokottá vált kamatemelési hullám, két nagybank pedig már csökkentette is a kölcsönei kamatát - derül ki a Bank360.hu elemzéséből.

Hírek

Ebben a két városban a legdrágább az élet a világon

Szingapúrban és New Yorkban a legmagasabbak a dollárban számolt megélhetési költségek az egész világon - áll az egyik legnagyobb londoni gazdaságkutató intézet, az Economist Intelligence Unit (EIU) éves globális felmérésében (Worldwide Cost of Living, WCOL).

A Magyar Bankholdingtól érkezik az ÁSZ új alelnöke

Szomolai Csaba lesz az Állami Számvevőszék egyik alelnöke Holman Magdolna helyett, aki november 30-i hatállyal mondott le alelnöki tisztségéről.

Megvan, ki váltja Lantos Csabát a MET Csoport élén

A MET Csoport Igazgatósága Lakatos Benjamint választotta meg új elnöknek - közölte a svájci központú energiavállalat.

Részleges vasárnapi boltzár jön Horvátországban

A horvát kormány döntött az üzletek részleges vasárnapi zárva tartásáról - közölte Marin Piletic munkaügyi miniszter a kabinet ülését követő sajtótájékoztatóján.

Szlovákiában befagyasztották az áram lakossági árát

Szlovákiában jövőre a gáz és a távfűtés lakossági ára 15 százalékkal emelkedik, az áram ára pedig nem változik - jelentette Eduard Heger szlovák miniszterelnök.

Már kaphatók a 2023-as éves és megyei autópálya-matricák

Csütörtöktől kaphatók a 2023-ra érvényes éves országos és megyei autópálya-matricák a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) honlapján, ügyfélszolgálati irodáiban és viszonteladó partnereinél.

Csökkenő üzemanyagárakkal indul a december

A december is üzemanyagár-csökkenéssel indul, a benzin beszerzési ára bruttó 10 forinttal lesz kevesebb péntektől, a gázolajért pedig bruttó 11 forinttal kell majd kevesebbet fizetni.

Szállodaigazgatói kinevezések a Danubius Hotelsnél

A Danubius Hotels Zrt. ügyvezetése Szabó Áront nevezte ki a Hilton Budapest igazgatói pozíciójára. Utódja a Danubius Hotel Helia és a Radisson Blu Béke Hotel szállodák élén Heréb István, a cégcsoport gyógyszállodáinak, az Ensana-nak vezetőségéből érkezik.

Gazdaság

Megállt a hitelek drágulása, két nagybank már csökkentette a kamatait

Korán jött a Mikulás a banki ügyfeleknek, akik olyat láthatnak a hitelfeltételek hó eleji változtatásakor, amire utoljára tavaly volt példa. Elmaradt a megszokottá vált kamatemelési hullám, két nagybank pedig már csökkentette is a kölcsönei kamatát - derül ki a Bank360.hu elemzéséből.

Januártól jöhetnek a 37 százalékos személyi kölcsönök és az 52 százalékos hitelkártyák

Január elsejétől 37 százalékra emelkedik a személyi kölcsönöknél a maximum teljes hiteldíjmutató, a hitelkártyák esetén pedig 52 százalékot is elérheti ez a mutató. 

Megújul a minősített fogyasztóbarát lakáshitel

Az MNB bővítette a minősített fogyasztóbarát lakáshitel (MFL) feltételrendszerét a hitelezés zöldebbé tétele és a folyamatok elektronikus útra terelése érdekében.

Továbbra is alacsony az önkéntes nyugdíjpénztárak költségszintje

Az önkéntes nyugdíjpénztárak költségeit jelző klasszikus díjterhelési mutató 2021-ben 0,71 százalék, a korrigált díjterhelési mutató 0,75 százalék volt. A két évtizede tartó trendszerű díjcsökkenés közben előfordul, hogy a díjterhelés enyhén meghaladja az előző évit, mint tavaly is, ám a nyugdíjpénztárak más öngondoskodási termékekkel összehasonlítva így is az egyik leginkább költséghatékony hosszútávú befektetési formának számítanak - összegezte elemzésében a Magyar Nemzeti Bank.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom