Rovatunkban – akár a mindennapi közérzetünket, életünket befolyásoló – üzleti-, munkahelyi kihívások megoldásáról kérdezzük a vezető menedzsereket, akiktől rövid, néhány mondatos, őszinte választ remélünk, “távirati stílusban” a megoldásaikról és annak indíttatásairól.
Ezúttal Zsebők Tamás utazási iroda vezető válaszol.
– Miként reagáltak, milyen változásokat hajtottak végre a tavaszi COVID válság és a karantén idején?
o A jelen pandémiás helyzet a turisztikai ágazatot érintette leginkább. Az ágazatokon belül a kiutaztatásban tevékenyen részt vállaló szervezetek azok, amelyek a legnagyobb áldozatai a jelen helyzetnek. Európai és Európán túli körutazásokat és városlátogatásokat 2020 márciusa óta csak júliusban és augusztusban tudtunk indítani külföldre, így azt kell mondjam, hogy sodródva a folyamatos intézkedésekkel tartjuk magunkat, és a több mint negyed évszázados cégünkbe vetett hitet a több tízezer törzsutasunkban. 2020. március óta azonnal racionalizálásokat hajtottunk végre a költségeinkben, minimálisra csökkentettünk minden – a jelen helyzetben – feleslegesnek mondható kiadást. Egy időben alkalmaztuk a “hómofisz” intézményét, azonban ennek el kellett vetnünk ezt a módszert. A csökkentett munkaidő, kiadások racionalizálása és egyéb apró módosításaink mellett vártuk a csodát. Erőnk és kitartásunk határtalan, így az alagút végéhez közeledve bízunk a mielőbbi újraindulásban!
– Mit tart a legnagyobb kihívásnak a karantén második hulláma kapcsán?
o Az utazóközönség mint vevőkör bizalmának és utazási vágyának fenntartását, megtartását! Ez a legfőbb célunk!
– Mennyire alkalmazzák és mennyire tartják hosszútávon is fenntarthatónak a Home Office és a távmunka megoldást.
o Egy olyan szektorban, mint az utazásszervezés, ahol egy-egy munkafeladatot, munkafolyamatot nem egy ember végez az elejétől a végéig, hanem csapatban, hálóban dolgozva van szüksége minden kollégára, ott nem működik az, hogy helyileg nem egy helyen, nem egy szellemben dolgozzunk együtt, hanem térben elszakítva biztosítsuk ugyanazt a munkatempót, munkafolyamatokat mint azt az eddigiekben biztosítottuk a tőlünk elvárható módon. Én magam több alkalommal egyeztettem cégeknél Home Office-ban dolgozó kollégákkal, ahol a kutya/macska háttér hozzászólásai, a gyereksírás, a kávéfőző kotyogása és sorolhatnám a nem irodai, háttér zajokat, stb. nem biztosították, sőt ellehetetlenítették azt az üzleti modelli, komolyságot, amit az előzőekben évek alatt felépített a két cég egymás között. A Home Office egyeztetések komolytalansága, a számtalan esetben adott semleges, “lebénult” válaszok egyszerűen ellehetetlenítették a megszokott üzleti stratégia követését, cselekvésképtelenné téve a gyorsaságot, az egyeztetéseket követő tetteket. Várni kellett arra, hogy az adott személy az előre kijelölt napon bent legyen a munkahelyén, és valóságos válaszokat tudjon adni. Számunkra, az utazásszervezés szektorban a Home Offce intézménye alkalmazhatatlan konstrukció.