Hirdetés
Kezdőlap Autó Az autókereskedésekben is megállt az élet - elkel az állami segítség

Az autókereskedésekben is megállt az élet – elkel az állami segítség

Állami segítséget kérnek, és az új autók  számára előírt EU-s károsanyag kibocsátási szigorítás elhalasztásának hathatós támogatását szeretnék elérni a magyar kormánynál a hazai autókereskedők.  

Az Európai Unióhoz fordul a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete. A magyar kormányon keresztül az Európai Unióhoz fordul az érdekvédelmi szervezet annak érdekében, hogy az autógyártókra 2020-tól vonatkozó, a kereskedők forgalmát is negatívan érintő károsanyag kibocsátási kvótákat egy évvel később vezessék be. Erdélyi Péter, az MGE elnöke szerint a hazai kereskedők rendkívül nehéz év elé néznek, ezért szükség lesz állami segítségre és a szigorítás elhalasztására is.

Erdélyi Péter

– Ezekben a napokban a nullához közelít az autószalonok forgalma – ad helyzetjelentést az MGE elnöke – aki szerint azért csalóka adat a forgalomba helyezési darabszám, mert az még a tavalyi megrendelések idei átadásához kötődik. Az új megrendelések száma a koronavírus hazai megjelenése után esett vissza drasztikusan, ami a piac döntő hányadát adó flottavásárlásokra is igaz: a cégek, állami intézmények is inkább a kivárásra rendezkedtek be, mert a bizonytalan jövőre nem akarnak vásárolni.

Pedig miközben a tavalyi év értékesítési rekordot hozott a 158.000 új személyautó és 26.000 kishaszongépjármű eladással, az MGE az idei esztendőre 155 ezerre becsülte a forgalomba álló új személyautók és 26 ezerre a kishaszon-gépjárművek számát. Erdélyi Péter szerint a mostani visszaesés hatására viszont még azt is nehéz megjósolni, hogy mekkora lesz a mínusz, mert ezt nagyban befolyásolja, hogy meddig tart a korona vírus gazdasági hatása és mennyi pénzük marad utána az embereknek és a közületeknek a vásárlásra.

Megállt az autópiac is

– Az üres szalon nem márkaspecifikus, minden gyártó egyformán érzi a nehézségeket és az autókereskedelemben még az internetes kereskedelem sem jelenthet alternatívát, mert itt nem szokás online vásárolni. Ráadásul a legtöbb nagy autógyár leállította a termelést, vagyis ha helyreáll a rend, az új autókra onnantól is heteket, hónapokat kell majd várni. A forint rekord méretű gyengülése sem kedvez a szektornak, mert a márkaimportőrök ezt kénytelenek érvényesíteni az árazásban, ami – ha így marad -, az új autók drágulásához vezet majd.

Igaz lapunk úgy értesült, hogy akik az autószalonokat felkeresik, leginkább a nagycsaládosoknak járó kedvezményekről érdeklődnek, de a szakember szerint a piac méretéhez mérten ez a szegmens sem lendíthet sokat az üzletmeneten.

– A kedvezményre jogosultak száma ugyan nagyjából 200 ezer, de tavaly már így is minden előzetes várakozást felülmúlva, a kedvezményezettek több mint tíz százaléka megvette a kedvezménnyel megszerezhető autót, így az idén már biztos, hogy ennek csak a töredékével lehet számolni.

A szakember szerint a váratlanul és drámai módon beköszönt recesszió negatív hatása lehet az is, hogy középtávon a használta autó behozatalt is fellendítheti. Pedig ez 156 500 darabbal nagyjából már a stagnálás jeleit mutatta. Más kérdés, hogy ezekben a napokban még a használtautó piacról is riasztó hírek érkeznek. A szakember ugyanakkor megjegyezte: az MGE-nél tisztában vannak azzal, hogy az emberek nagyrésze nem engedheti meg magának az új autó vásárlást, de azt mindenképpen szeretnék elérni, hogy a vége legyen annak, hogy az országba érkező, többségében bizonytalan eredetű, rossz műszaki állapotú gépkocsik átlagéletkora meghaladja a 12 évet.

– Mivel a 2008-as pénzügyi válság már rendkívül sok áldozatot szedett a gépjárműpiacon, ahol akkor 70 százalékkal esett az eladás és jelentősen csökkent a kereskedők száma, miközben a 2008 után bezárt, vagy beolvadt kereskedések aránya az 50 százalékot közelítette. Ezért most azt várjuk a kormánytól, hogy más ágazatokhoz hasonlóan az gépjármű kereskedők számára is mentőövet dob, mert különben biztos, hogy ezt a drasztikus visszaesést, még az adott márkák támogatása mellett is csak a kevés tőkeerős kereskedő élheti túl.

Ami szavai szerint azért is káros lenne, mert ez az ágazat mintegy 40 ezer embernek ad munkát Magyarországon a kereskedelemben és a szervízekben.

– Az autógyártók és kereskedők számára 2020 amúgy is rendkívüli kihívást teremtett azzal, hogy 2020-tól az egyes márkák újonnan értékesített autói összesen, átlagban maximum 95g/km CO2-t bocsáthatnak ki Európában. Ami egy benzines autónál 4,1 l/km fogyasztásnak felel meg. (Az EU jog 2030-ra ráadásul 60g/km CO2-t enged meg, ami 2,5 l/km fogyasztást jelent.) Amelyik márka ezt a károsanyag kibocsátási értéket túllépi, brutális bírságra számíthat. Ez a kereskedők értékesítését is nagyban megnehezíti, hiszen így a kisebb fogyasztású és az elektromos autókból kellene többet eladniuk. Ezek viszont a hagyományos modelleknél drágábbak, miközben a koronavírus okozta recesszióban az emberek még inkább az olcsóbb, ugyanakkor abszolút korszerű modellek felé fordulnak. Az MGE ezért fordult a kormányhoz azzal a kéréssel, hogy az kezdeményezze az EU döntéshozóinál az idei szabály egy évvel történő elhalasztását, remélve azt is, hogy más nemzetközi szervezetek és kormányok is hasonlóan tesznek és ennek hatása is lesz arra, hogy az Európában 14 millió munkahelyet fenntartó autóipar és mellette a kereskedők élete ne lehetetlenüljön el.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Globalizáció. A németek a nyertesei, mégsem kérnek belőle

Németország export világhatalom. A szabadkereskedelemre épül a németek jóléte. A többség, 58 százalékuk mégis inkább a globalizáció árnyoldalait látja – derül ki a Spiegel friss felméréséből.

Tőzsde – Emelkedéssel nyitottak a New York-i indexek

Emelkedéssel nyitottak az irányadó New York-i tőzsdeindexek szerdán. Az olaj ára csökken.

Renault-Nissan-Mitsubishi: új stratégiával a túlélésért

Átszervezi együttműködését a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség: az új stratégia alapján mindegyik autógyár a saját erősségét jelentő területeken veszi át a vezetést, a másik két vállalat pedig a keze alá dolgozik.

Öt százalékra csökkenhet a rozsdaövezeti lakások áfája

A kormány elfogadta az új lakások építését ösztönző városi otthonteremtési programot. Amennyiben az Országgyűlés is rábólint, a rozsdaövezeti területeken épülő lakások vásárlásának áfája öt százalékra csökken.

Hírek

Rezsiutalvány – hosszabb beváltási határidő

A pünkösdi ünnepi hétvégére való tekintettel május 31. helyett június 2-ig fogadja el a rezsiutalványokat a Magyar Posta.

Kudarcba fulladt Richard Branson rakétakilövése

Sikertelen volt a Virgin Orbit első rakétafellövési kísérlete. A brit milliárdos, Richard Branson cége újabb indítást tervez, hosszú távon pedig az a célja, hogy fizetős utasokat repít a földi légkör fölé.

KSH: negyedével csökkent a természetes fogyás

Csökkent a természetes fogyás Magyarországon az első negyedévben, miközben kétszer annyi házasságot kötöttek, mint az előző év azonos időszakában - közölte a Központi Statisztikai Hivatal.

E-matrica nélkül: több a külföldi bliccelő

A személygépjárművekre márciusban nyolcvanezer, áprilisban csaknem ötvenezer esetben szabott ki pótdíjat díjfizetés nélküli úthasználat miatt a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.

A SpaceX embert küld az űrbe, Musk mindenre gondolt

Stílusosan indulnak az űrbe a SpaceX Crew Dragon űrhajójának első asztronautái: az egyrészes, fekete-fehér színű, elegáns szkafandert viselő űrhajósok egy elektromos Teslával érkeznek szerdán a kilövőpadhoz.

Új nevet kap Csongrád megye

Trianon századik évfordulójától, június 4-étől Csongrád megye neve Csongrád-Csanád megye lesz - jelentette be Juhász Tünde kormánymegbízott Szegeden.

Szerdán tovább drágulnak az üzemanyagok

Tovább emelkedik a hét közepén az üzemanyagok ára: a benzin bruttó 7 forinttal kerül majd többe, a gázolaj pedig bruttó 6 forinttal drágul.

Lakónegyedre zuhant egy utasszállító Pakisztánban

Nem sokkal a landolás előtt lakónegyedre zuhant egy utasszállító repülőgép a pakisztáni Karacsiban. A fedélzeten legalább százan voltak, valamennyien életüket vesztették.

Az alacsony fogyasztás miatt esett az üzemanyagok ára

A járvány idején jelentősen visszaesett az olajfogyasztás, ami az üzemanyagok árának csökkenését okozta. Az elmúlt hetekben azonban gyorsan visszarendeződtek az árak - mondta Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára.

Járvány – tárlat. Maszkok a cseh Nemzeti Múzeumban

A koronavírus-járvány elleni védekezés jelképének tekintett arcmaszkokból rendez kiállítást a prágai cseh Nemzeti Múzeum. Május 24-én megszűnik az általános és kötelező köztéri maszkviselés az országban.

Hungarikum lett a csíksomlyói búcsú és a tiszavirágzás

A csíksomlyói pünkösdi búcsú és kegyhely, a klasszikus magyar szablyavívás, a szőregi rózsatő és a tiszavirágzás is bekerült a Hungarikumok Gyűjteményébe, míg a Magyar Értéktár hét tétellel bővült.

Versenyhivatali eljárás gyógyhatást ígérő kozmetikai termékek miatt

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a Max-Immun Kft.-vel szemben, mert a vállalkozás megalapozatlanul tulajdonít  gyógyhatást a proinzulin C-peptidet tartalmazó termékeinek, ezzel - úgy véli - sértve a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát.

Gazdaság

Szuperbank alakul: a Budapest Bank is csatlakozik

A Budapest Bank Zrt. (BB) csatlakozik az MTB Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. (MTB) és az MKB Bank Nyrt. (MKB) stratégiai együttműködéséhez, amelyben egy hazai tulajdonú bankcsoport létrehozásának keretrendszerét vizsgálják meg és készítik elő.

Monetáris tanács: marad az alapkamat és a kamatfolyosó

Nem változtatott a jegybanki alapkamat 0,90 százalékos szintjén és a kamatfolyosón sem a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa kamatdöntő ülésén.

A Bankszövetség új elnöke: elkerülhető a 2008-ashoz hasonló krízis

A bankszektor elemi érdeke, hogy maximálisan támogassa ügyfeleit, valamint a Magyar Nemzeti Bankot és a kormányt annak érdekében, hogy a gazdaság működése mielőbb visszatérjen a normál kerékvágásba - mondta Jelasity Radován.

Jelasity Radován a Magyar Bankszövetség új elnöke

Jelasity Radovánt, az Erste Bank elnök-vezérigazgatóját választotta meg a Magyar Bankszövetség elnökének a szervezet tisztújító testületi ülésén.

MNB: ennél nagyobb sokkot is túlélne a bankrendszer

A mostaninál súlyosabb makrogazdasági pálya esetén is kezelhető a bakrendszer tőkeigénye, azaz a bankok többsége akkor sem szorulna tőkepótlásra - állapítja meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) májusi stabilitási jelentése.

Sorozatos jogszabálysértések – 65 milliós bírság az UniCreditnek

Pénzforgalmi jogszabálysértések miatt hatvanöt millió forintra bírságolta az UniCredit Bank Zrt.-t a Magyar Nemzeti Bank (MNB). A hitelintézetnek legkésőbb október végéig orvosolnia kell a problémákat.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom