Hirdetés
Kezdőlap Autó Az autókereskedésekben is megállt az élet - elkel az állami segítség
No menu items!

Az autókereskedésekben is megállt az élet – elkel az állami segítség

Állami segítséget kérnek, és az új autók  számára előírt EU-s károsanyag kibocsátási szigorítás elhalasztásának hathatós támogatását szeretnék elérni a magyar kormánynál a hazai autókereskedők.  

Az Európai Unióhoz fordul a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete. A magyar kormányon keresztül az Európai Unióhoz fordul az érdekvédelmi szervezet annak érdekében, hogy az autógyártókra 2020-tól vonatkozó, a kereskedők forgalmát is negatívan érintő károsanyag kibocsátási kvótákat egy évvel később vezessék be. Erdélyi Péter, az MGE elnöke szerint a hazai kereskedők rendkívül nehéz év elé néznek, ezért szükség lesz állami segítségre és a szigorítás elhalasztására is.

Erdélyi Péter

– Ezekben a napokban a nullához közelít az autószalonok forgalma – ad helyzetjelentést az MGE elnöke – aki szerint azért csalóka adat a forgalomba helyezési darabszám, mert az még a tavalyi megrendelések idei átadásához kötődik. Az új megrendelések száma a koronavírus hazai megjelenése után esett vissza drasztikusan, ami a piac döntő hányadát adó flottavásárlásokra is igaz: a cégek, állami intézmények is inkább a kivárásra rendezkedtek be, mert a bizonytalan jövőre nem akarnak vásárolni.

Pedig miközben a tavalyi év értékesítési rekordot hozott a 158.000 új személyautó és 26.000 kishaszongépjármű eladással, az MGE az idei esztendőre 155 ezerre becsülte a forgalomba álló új személyautók és 26 ezerre a kishaszon-gépjárművek számát. Erdélyi Péter szerint a mostani visszaesés hatására viszont még azt is nehéz megjósolni, hogy mekkora lesz a mínusz, mert ezt nagyban befolyásolja, hogy meddig tart a korona vírus gazdasági hatása és mennyi pénzük marad utána az embereknek és a közületeknek a vásárlásra.

Megállt az autópiac is

– Az üres szalon nem márkaspecifikus, minden gyártó egyformán érzi a nehézségeket és az autókereskedelemben még az internetes kereskedelem sem jelenthet alternatívát, mert itt nem szokás online vásárolni. Ráadásul a legtöbb nagy autógyár leállította a termelést, vagyis ha helyreáll a rend, az új autókra onnantól is heteket, hónapokat kell majd várni. A forint rekord méretű gyengülése sem kedvez a szektornak, mert a márkaimportőrök ezt kénytelenek érvényesíteni az árazásban, ami – ha így marad -, az új autók drágulásához vezet majd.

Igaz lapunk úgy értesült, hogy akik az autószalonokat felkeresik, leginkább a nagycsaládosoknak járó kedvezményekről érdeklődnek, de a szakember szerint a piac méretéhez mérten ez a szegmens sem lendíthet sokat az üzletmeneten.

– A kedvezményre jogosultak száma ugyan nagyjából 200 ezer, de tavaly már így is minden előzetes várakozást felülmúlva, a kedvezményezettek több mint tíz százaléka megvette a kedvezménnyel megszerezhető autót, így az idén már biztos, hogy ennek csak a töredékével lehet számolni.

A szakember szerint a váratlanul és drámai módon beköszönt recesszió negatív hatása lehet az is, hogy középtávon a használta autó behozatalt is fellendítheti. Pedig ez 156 500 darabbal nagyjából már a stagnálás jeleit mutatta. Más kérdés, hogy ezekben a napokban még a használtautó piacról is riasztó hírek érkeznek. A szakember ugyanakkor megjegyezte: az MGE-nél tisztában vannak azzal, hogy az emberek nagyrésze nem engedheti meg magának az új autó vásárlást, de azt mindenképpen szeretnék elérni, hogy a vége legyen annak, hogy az országba érkező, többségében bizonytalan eredetű, rossz műszaki állapotú gépkocsik átlagéletkora meghaladja a 12 évet.

– Mivel a 2008-as pénzügyi válság már rendkívül sok áldozatot szedett a gépjárműpiacon, ahol akkor 70 százalékkal esett az eladás és jelentősen csökkent a kereskedők száma, miközben a 2008 után bezárt, vagy beolvadt kereskedések aránya az 50 százalékot közelítette. Ezért most azt várjuk a kormánytól, hogy más ágazatokhoz hasonlóan az gépjármű kereskedők számára is mentőövet dob, mert különben biztos, hogy ezt a drasztikus visszaesést, még az adott márkák támogatása mellett is csak a kevés tőkeerős kereskedő élheti túl.

Ami szavai szerint azért is káros lenne, mert ez az ágazat mintegy 40 ezer embernek ad munkát Magyarországon a kereskedelemben és a szervízekben.

– Az autógyártók és kereskedők számára 2020 amúgy is rendkívüli kihívást teremtett azzal, hogy 2020-tól az egyes márkák újonnan értékesített autói összesen, átlagban maximum 95g/km CO2-t bocsáthatnak ki Európában. Ami egy benzines autónál 4,1 l/km fogyasztásnak felel meg. (Az EU jog 2030-ra ráadásul 60g/km CO2-t enged meg, ami 2,5 l/km fogyasztást jelent.) Amelyik márka ezt a károsanyag kibocsátási értéket túllépi, brutális bírságra számíthat. Ez a kereskedők értékesítését is nagyban megnehezíti, hiszen így a kisebb fogyasztású és az elektromos autókból kellene többet eladniuk. Ezek viszont a hagyományos modelleknél drágábbak, miközben a koronavírus okozta recesszióban az emberek még inkább az olcsóbb, ugyanakkor abszolút korszerű modellek felé fordulnak. Az MGE ezért fordult a kormányhoz azzal a kéréssel, hogy az kezdeményezze az EU döntéshozóinál az idei szabály egy évvel történő elhalasztását, remélve azt is, hogy más nemzetközi szervezetek és kormányok is hasonlóan tesznek és ennek hatása is lesz arra, hogy az Európában 14 millió munkahelyet fenntartó autóipar és mellette a kereskedők élete ne lehetetlenüljön el.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Uniós biztos: előfordulhat áramkimaradás az EU-ban télen

Előfordulhat áramkimaradás az Európai Unióban télen az energiaválság és Oroszország Ukrajna elleni háborújának következtében - mondta az Európai Bizottság humanitárius segítségnyújtásért és válságkezelésért felelős tagja egy német lapinterjúban.

A Toyota Kazahsztánba vinné oroszországi gyártását

Kazah járműgyártó cégek autó-összeszerelő üzem megnyitásáról tárgyalnak a Toyotával - jelentette be Kairbek Uskenbajev kazah ipari és infrastruktúrafejlesztési miniszter.

Sztrájk kezdődött az FKF-nél, leállhat a hulladékszállítás

A BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. keretein belül önállóan működő FKF Hulladékgazdálkodási Divízióban kedd reggel előzetes bejelentés nélküli munkabeszüntetés kezdődött - közölte az FKF sajtószervezete.

Az EU elfogadta a megfelelő minimálbérekről szóló uniós jogszabályt

Az Európai Unió Tanácsa elfogadta a megfelelő minimálbérekről szóló jogszabályt az európai munkavállalók tisztességes munka- és életkörülmények biztosítására. Az irányelv nem ír elő konkrét minimálbérszintet, amelyet a tagállamoknak el kell érniük - közölte az uniós tanács.

Hírek

Sztrájk kezdődött az FKF-nél, leállhat a hulladékszállítás

A BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. keretein belül önállóan működő FKF Hulladékgazdálkodási Divízióban kedd reggel előzetes bejelentés nélküli munkabeszüntetés kezdődött - közölte az FKF sajtószervezete.

Döntött a parlament: jön az Integritás Hatóság a korrupció elleni küzdelem jegyében

Autonóm államigazgatási szervként létrejön az Integritás Hatóság az európai uniós források felhasználásával kapcsolatos csalás, összeférhetetlenség, korrupció vagy más jogsértés kivizsgálása érdekében.

Putyin a világvége fegyverét is bevetheti Ukrajnában

Vlagyimir Putyin nukleáris katonai vonatot rendelt Ukrajnába. Szakértők szerint az orosz elnök arra készül, hogy egy nukleáris kísérlettel demonstrálja, kész tömegpusztító fegyvereket használni Ukrajna határainál.

Az MNB szerdán kezdi a likviditás szűkítését

A változó kamatozású likviditáslekötő betéti eszköz első tenderét szerdán, míg a rendszeresen meghirdetendő diszkontkötvény első aukcióját csütörtökön tartja a Magyar Nemzeti Bank - jelentette be a jegybank a honlapján.

Negyedével nőtt a katonák fizetése

A kormány döntése alapján 2022 szeptemberétől mintegy egynegyedével nőtt a katonák illetménye, amelyet október első napjaiban kapott kézhez a Magyar Honvédség hivatásos, szerződéses és tényleges szolgálatát teljesítő tartalékos állománya - mondta a honvédelmi miniszter. Hozzátette: az illetményemelés állománykategóriánként eltérő, átlagosan 26 százalékos.

Halasztva fizet az MVM a Gazpromnak a téli időszakra

A téli időszakra halasztott fizetésben állapodott meg a Gazprommal az MVM csoport, amely tárolókapacitása átalakításáról és energetikai fejlesztésekről is döntött: egyebek mellett növelnék a Magyar Földgáztároló Zrt. (MFGT) zsanai tárolójának kapacitását, a hajdúszoboszlói tárolóban 800 millió köbméter párnagázt termelnek le és vizsgálják a szén-dioxid tárolásának lehetőségeit - közölte az energetikai vállalatcsoport.

Újabb mélypontra gyengült a forint, emelkedik az olajár és csökken a gázár

Hétfőn gyengült a forint a főbb devizákkal szemben, az euróhoz képest történelmi mélypontra került, miközben jelentősen emelkedett a kőolaj jegyzése, míg az európai gázár csökkent.

Rossz hír a piaci áron tankolóknak: szerdán nagyot drágulnak az üzemanyagok

Szerdától jelentősen emelkedik a benzin és a gázolaj beszerzési ára is. A 95-ös benzinért bruttó 25 forinttal kérnek majd többet, a gázolaj ára pedig bruttó 18 forinttal emelkedik. 

Gazdaság

Az MNB szerdán kezdi a likviditás szűkítését

A változó kamatozású likviditáslekötő betéti eszköz első tenderét szerdán, míg a rendszeresen meghirdetendő diszkontkötvény első aukcióját csütörtökön tartja a Magyar Nemzeti Bank - jelentette be a jegybank a honlapján.

Kriptovalutával segítenének Oroszországnak

Oroszbarát csoportok kriptovalutában gyűjtenek pénzt, hogy az amerikai szankciókat kikerülve támogassák Oroszország háborúját Ukrajnában - derült ki egy friss kutatásból.

425 forint is lehet egy euró? Ismét a dollár a vezető menedékvaluta

Miközben ismét a dollár lett a vezető menedékvaluta, új negatív csúcsra jutott forint. Mellette a fonttól kezdve az északi országok valutáin át a régiós fizetőeszközökig nagyon erős árfolyamkilengések jellemezték és jellemzik a devizapiacot – fejttette ki Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője.

Összezárult az egyhetes betéti kamat és az alapkamat

Amint az a keddi kamatdöntés után várható volt, az alapkamattal megegyező 13,0 százalékos kamatlábbal hirdette meg egyhetes betétjét csütörtökön a Magyar Nemzeti Bank.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom