Kezdőlap Mozaik Az ázsiai Z generáció fellázadt a merev vállalati kultúra ellen
No menu items!

Az ázsiai Z generáció fellázadt a merev vállalati kultúra ellen

Two asian businessmen working on a laptop computer

Amikor egy szöuli, sanghaji, szingapúri és tokiói Z generációs alkalmazottak egy csoportja egy helyen összegyűlik, a beszélgetés általában jó minőségű angol nyelven zajlik. De a résztvevők egy másik közös nyelven – a vállalati kétségbeesés nyelvén – ugyanolyan folyékonyan beszélnek.

Az ázsiai vállalatokat átható merev hierarchia, a hosszú munkaidő és a jelenlét kultúrája miatt sok fiatal munkavállaló mélyen elégedetlen a sorsával. A Gallup amerikai közvélemény-kutató cég által készített, a munkavállalók jólétéről szóló éves globális felmérés szerint a 35 év alattiaknak mindössze 18%-a nyilatkozott úgy, hogy elkötelezett a munkahelyén, ami a már amúgy is gyenge 23%-os globális átlag alatt van. Ami külön érdekesség, hogy Japán és Hongkong, az elkötelezettség tekintetében minden korcsoportban a globális rangsor végén áll – irja az Economist.

Már ilyen is van: “mz generáció”

Azt, hogy sokaknak elegük van, jól mutatja, hogy februárban fiatal dél-koreai orvosok ezrei tették le a sztetoszkópot, hogy tiltakozzanak a kormány azon terve ellen, hogy növeljék az orvostanhallgatók számát. Június 7-én az ország legnagyobb tőzsdén jegyzett vállalatánál, a Samsung Electronicsnál először sztrájkoltak a dolgozók. A szakszervezeti tisztségviselők szerint a fiatalabb dolgozók vezették az akciót. Shin Min-ju, a Pukyong Nemzeti Egyetem és Jung Heung-jun, a Szöuli Nemzeti Tudományos és Technológiai Egyetem munkatársainak kutatása szerint az “mz generáció” – amely az ezredfordulósok (az 1980-as évek eleje és az 1990-es évek vége között születettek) és a z generáció keveréke egy olyan országban, ahol egyikből sincs elég – szívesebben csatlakozik a szakszervezethez, mint az idősebbek, és optimistábban látják, hogy a munkavállalói aktivizmus hogyan javíthatja a munkakörülményeket.

A japán munkavállalók nyugodtabbak, a kínaiak pedig börtönt kockáztatnak a sztrájk miatt. Ezért néhányan közülük inkább teljesen elmenekülnek az országukból. A kivándorlás ma már diszkrét beszélgetések témája a fiatal kínai munkavállalók körében, akiknek gazdasága akadozik. A “futás”, ami kínai szóként nyereséget jelent, azért vált ismertté, mert homofonikusan hasonlít az angol igéhez, amely valami egészen mást jelent. Rekordszámú fiatal japán munkavállaló vesz igénybe munkavállalási vízumot Ausztráliában. Szerintük az uborkaszedés, vagy a mérges ausztrál vadállatok elől való menekülés közben jobbnak tűnik, mint a tokiói patkányfutamhoz való csatlakozás. Néhány fiatal csodálkozik azon, hogy Kaliforniában 20 dolláros órabért kapnak a gyorséttermi dolgozók, ami háromszorosa annak, amit egy japán hamburgerezőben dolgozó keres.

A satori után itt a sampo generáció

A kelet-ázsiai vállalati élet vélt nyomorúságára a leggyakoribb válasz mégis az ipari tétlenség marad. Japánban és Dél-Koreában a fiatal munkások több mint egy évtizede a lázadás egy alacsony tétű, kis hatású formáját alkalmazzák. Az ezredfordulósokat Japánban gyakran nevezik a satori (“felvilágosult”) generációnak. Dél-Koreában ők a sampo generáció, ami azt jelenti, hogy “háromról” – a randizásról, a házasságról és a gyerekekről – mondanak le a gazdaság szolgálatában. Mindkettő a munkához és az életlehetőségekhez való érdektelen hozzáállást sugallja.

Később csatlakoztak hozzájuk kínai kortársaik, akik 2021-ben kezdtek el beszélni a “lapos fekvésről”, vagyis arról, hogy 2021-ben, egy évvel azelőtt, hogy nyugati társaik felfedezték volna a “csendes kilépést”, kiszálltak a modern élet nyomása alól, akár az üzleti, akár a magánéletben. A kínaiak is tovább mennek. Az elmúlt hónapokban az ország közösségi médiája tele volt az “undorító munkahelyi ruhák” bemutatóival, amelyekben a fiatal munkavállalók a legkevesebb erőfeszítéssel járó irodai öltözéküket mutatják be, papucsban és pizsamában érkezve az íróasztalukhoz. Úgy tűnik, hogy sokan arra a következtetésre jutottak, hogy csak úgy lehet megnyerni a játékot, ha megtagadják azt.

Ázsia vállalati és politikai vezetői végre felfigyeltek erre. A múlt hónapban a Baidu, a kínai technológiai óriáscég PR-vezetőjének bocsánatot kellett kérnie, amiért utasította alkalmazottait, hogy a nap 24 órájában legyenek elérhetőek, és azt mondta nekik: “Nem vagyok az anyátok”. Dél-Korea elnöke, Yoon Suk-yeol kénytelen volt lemondani arról a tervéről, hogy a maximális heti munkaidőt 52 óráról 69 órára emelje. Japán és Szingapúr miniszterelnöke, Kishida Fumio és Lawrence Wong egyaránt a kapitalizmus ölelgetőbb formáit ígérte mogorva fiatal polgárainak.

Vannak az enyhülésnek jelei. Egy nemrégiben tett tokiói út során már sokkal kevesebb öltöny lehetett látni több vállalati központban, mint amennyit egy üzleti utazó valaha is várt volna. Alig volt nyakkendő a láthatáron. De minden két kis lépés előre egy nagy lépés hátrafelé. Egy amerikai befektető azt mondja, nemrég rövid ujjú ingben érkezett, hogy japán vezetőkkel beszéljen egy panelbeszélgetésen, és kínosan találta magát a sötét öltönyök hagyományos falával szemben. A szemléletváltás időbe telik – különösen a nem is olyan fiatalok körében.

Foto: Bigstock

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Könnyebben használható és gazdaságosabb az új Tork PeakServe automata papír kéztörlője

Új, nagy kapacitású automata papír kéztörlő-adagolót dob piacra Tork, amely egy akkumulátorral is képes akár 500 000 papírtörlőt is adagolni.

Kedvezményes lehetőségek nyugdíjasoknak a budapesti fürdőkben

A Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. (BGYH Zrt.) kiemelt figyelmet fordít az idősebb korosztályra.

Debrecenben erősít az AutoWallis

Debrecen kiemelt célpont az AutoWallis számára, legutóbb BYD márkakereskedés nyitását jelentette be a vállalat. 

Miért állnak le ünnepnapokon a csatornák? A zsírszörnyek új ellensége az okosszivattyú

Sokmillió forintos kiadást okoznak a vízműveknek a vécén lehúzott nedves törlőkendők – intelligens szivattyú lehet a megoldás a „zsírszörnyek” elleni harcban
Hirdetés

Hírek

Kedvezményes lehetőségek nyugdíjasoknak a budapesti fürdőkben

A Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. (BGYH Zrt.) kiemelt figyelmet fordít az idősebb korosztályra.

Debrecenben erősít az AutoWallis

Debrecen kiemelt célpont az AutoWallis számára, legutóbb BYD márkakereskedés nyitását jelentette be a vállalat. 

Miért állnak le ünnepnapokon a csatornák? A zsírszörnyek új ellensége az okosszivattyú

Sokmillió forintos kiadást okoznak a vízműveknek a vécén lehúzott nedves törlőkendők – intelligens szivattyú lehet a megoldás a „zsírszörnyek” elleni harcban

A hungarikumok a magyar identitás sokszínűségét mutatják meg

Minden hungarikum mögött ott van a magyar észjárás, a magyar kéz munkája, a magyar szív hűsége, ezért ezek az értékek nem csupán büszkeségeink, hanem válaszaink arra, hogy kik vagyunk mi magyarok.

Miniszteri biztos: a Déli Körvasút fejlesztés részeként átfogó fatelepítési program indult és új zöldfolyosó létesül

A Déli Körvasút fejlesztése napi 60 ezer ingázó autó forgalmával, 300 kilométeres kocsisorral mentesíti a budapesti utak zsúfoltságát, ezzel évente több mint 104 tonna nitrogénoxiddal és közel 900 tonna szénmonoxiddal csökkenti a főváros levegőszennyezését.

Ingatlan.com: több tízezer ingatlannal bővülhet az Otthon Start programba bevonható lakások kínálata

A Lechner Tudásközpont friss adatai szerint Magyarországon több mint 150 ezer külterületi lakóingatlan található, amiből 29 ezer zártkerti besorolású.

Tévhitek tartják vissza a vállalkozásokat a rendszerszintű AI-alkalmazástól

A mai modern AI-rendszerek már képesek a felhasználói szándékot és érzelmeket is felismerni, így a használat teljesen átalakult: nem kódokat, hanem emberi kérdéseket kell megfogalmazni.

Óriási vízmennyiség tűnik el az elavult megoldások miatt

A magyarországi ivóvízhálózatok műszaki állapota tehát komoly kihívás elé állítja az ágazatot.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.