Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Az Euro 7 bevezetése tönkreteheti az európai autógyártást
No menu items!

Az Euro 7 bevezetése tönkreteheti az európai autógyártást

A kép illusztráció. Forrás: Bigstock

Az új uniós kibocsátási szabvány a tervek szerint szigorúbb szabályok és ellenőrzések elfogadására kötelezi a gyártókat. Az autógyárak azonban nem tartják ezt megvalósíthatónak, és “ellátási és termelési szűk keresztmetszetekre” figyelmeztetnek.

A német autólobbi veszélyben látja a járműgyártást az új Euro 7-es uniós kibocsátási norma miatt. Ha a szabvány a jelenlegi változatában lépne hatályba, “ellátási és termelési szűk keresztmetszetek alakulnának ki” – mondta Hildegard Müller, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke a Spiegel beszámolója szerint. Az előírt idő alatt nem sikerült elegendő modellt kidolgozni és jóváhagyni az új követelmények teljesítéséhez – tette hozzá.

Az új kibocsátási irányelv 2025 júliusától vonatkozik a személygépkocsikra és a kisteherautókra, és előírja, hogy a járműveknek még szélsőséges körülmények között, például magas hőmérsékleten is be kell tartaniuk a vonatkozó szennyezőanyag-határértékeket. Ahhoz, hogy ezt bizonyítani lehessen, szélesebb körű mérésekre van szükség. Az autóipar már jó ideje figyelmeztetett arra, hogy a szigorúbb szabályozás drágítja az új járműveket. Különösen a kisautók gyártása válna veszteségessé. A VDA igazgatótanácsának szerdai ülése körül feszült volt a hangulat az iparágban. Az egyik autómárka vezetője arra figyelmeztetett, hogy nincs elegendő személyzet a szükséges tesztelési és jóváhagyási eljáráshoz. Hiányoznak a vizsgálati kapacitások, mind a hatóságoknál, mind a vállalatoknál. Az eredmény: a gyárak akár hónapokra is leállhatnak.

Az autólobbi “jó költség-haszon arányt” követel

Az autóipar néhány évvel ezelőtt már átélt egy hasonló forgatókönyvet a szigorúbb WLTP vizsgálati szabványra való átállás során. Abban az időben sok helyen leállították a termelést, egyes gyártóknak készletekre kellett termelniük, többek között azért is, mert nem sikerült időben az új szabályokhoz igazítaniuk járműveiket.

Annak érdekében, hogy ezúttal több idő álljon rendelkezésükre, Müller VDA-elnök lépcsőzetes bevezetési időpontokat szorgalmaz. Csak így biztosítható “a folyamatos termelés, a megfelelő foglalkoztatási garanciákkal és a járművek széles választékának rendelkezésre állásával“. A VDA emellett javasolja a nitrogén-oxid határértékek jelentős csökkentését, de az eddig alkalmazott úgynevezett vizsgálati peremfeltételek megtartásával.

A VDA elnöke szerint az autóipar szükséges beruházásainak a kibocsátás-csökkentésére kell irányulniuk, de “jó költség-haszon arányt” is kell biztosítaniuk. “Az általunk javasolt intézkedések valóban jelentős javulást fognak eredményezni az utak levegőminőségében” – ígéri Müller.

Az Euro 7-es normával az EU Bizottsága azt szeretné elérni, hogy a járművek valós vezetési körülmények között jelentősen környezetkímélőbbek legyenek. Az uniós javaslat a kipufogórendszerek, valamint a fékek és a gumiabroncsok kibocsátására vonatkozik, így az elektromos autók is a rendelet hatálya alá tartoznak. A környezetvédelmi szervezetek teljesen elégtelennek tartják a szabályozást. A Greenpeace szerint a belső égésű gépjárművek az Euro 7 ellenére továbbra is több légszennyező anyagot bocsátanak ki a levegőbe, mint amennyit az Egészségügyi Világszervezet javasol.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nyereséges zárás az európai tőzsdéken

Nagy, egy-másfél százalékos indexnyereséggel fejezték be a pénteki kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok.

Ágh Péter: a béke tudja megteremteni az alapot a gazdasági fellendüléshez

A béke tudja megteremteni az alapot a gazdasági fellendüléshez - mondta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára pénteken a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Füzéren tartott útátadón.

Megjelentek az otthonfelújítási támogatás részletei, így lehet pályázni

A kormány társadalmi egyeztetésre bocsátotta az új otthonfelújítási támogatás részleteit. A tervezett pályázati felhívás alapján az ismert alapfeltételek nem változtak, vannak azonban új előírások és kedvezmények is.

Márciusban 4 millió 746 ezer volt a foglalkoztatottak száma

A foglalkoztatottak száma 4 millió 746 ezer, a munkanélküliségi ráta 4,4 százalék volt márciusban. 2024 márciusában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 38 ezerrel, 4 millió 746 ezerre nőtt. A munkanélküliek száma 217 ezer volt .
Hirdetés

Hírek

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön

Pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden az OTP-részvények ára 670 forinttal, 3,79 százalékkal 17 030 forintra esett, forgalmuk 8,5 milliárd forintot tett ki.

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására esett a BUX

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására, magas forgalom mellett, elsősorban az OTP, valamint a Richter és a Mol gyengülése miatt esett a BUX-index.

BÉT – Enyhe emelkedés várható a nyitásban

A BUX pénteken 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt.

BÉT – Új történelmi csúcson zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt pénteken.
Hirdetés

Gazdaság

Szeptembertől kötelező átutalási korlát lesz a bankszámlákra, az OTP már májusban bevezeti

Az internet- és mobilbankból indított utalásoknak május 8-tól kezdve 1 millió forint lesz a napi limitjük.

A Gránit Bank, az MBH és az OTP konzorciuma működtetheti az MFB Pont Plusz lakossági hálózatot

A közvetítői hálózatról szóló közbeszerzési eljárást a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) jelentette meg, a szerződést még ebben a hónapban megköthetik.

Felmérik a magyarországi kriptopiaci szereplőket

A MiCA és az FTR révén Európa-szerte felügyelt, szabályozott keretek között működő nemzeti kriptopiacok alakulhatnak ki.

Az emberek már kevésbé félnek a kriptovalutától, pedig van miért

Egyes elemzők a bitcoin közelmúltbeli 70 000 dollár feletti emelkedését annak jeleként értékelik, hogy a befektetők nem foglalkoznak a hivatalos figyelmeztetésekkel.