Kezdőlap Autóipar Bye, bye Otto-motor - Isten hozta új meghajtás?
No menu items!

Bye, bye Otto-motor – Isten hozta új meghajtás?

Kalifornia komolyan veszi a zöld fordulatot. A klímavédelemben az élen járó államban 2035-től tilos lesz benzines és dízel autókat eladni. Bajoroszág követheti a példát.

Kalifornia bekeményít

Kaliforniában, ahol az autóeladásokban világelső USA-ban a legtöbb újautó elkel, 15 év múlva már nem lesz szabad hagyományos meghajtású gépjárműveket értékesíteni – jelentett be az állam kormányzó, Gavin Newsom.

Gavin Newsom: „Kevésbé leszünk felelősek a gleccserek olvadásáért.”

„2035-től kevésbé leszünk felelősek a gleccserek olvadásáért, a gyerekek asztmás megbetegedéséért, a tengerszint emelkedéséért” – sorolta sajtótájékoztatóján azokat a károkat, amelyekért a hagyományos autókat teszi felelőssé.

Nem a nyugat-amerikai állam az első, amely megjelöli a benzines és dízel autók száműzésének céldátumát. Viszont a kaliforniai döntés eddig az autóipar szempontjából legfalsúlyosabb. Az Amerikában értékesített 5-7 millió autó 10 százaléka kell el az államban.

Európa óvatosabb

Kontinensünkön Norvégia jelentette be legelőször és a legkorábbi céldátumot: 2025. Franciaországban és Nagy-Britanniában 2040-től lenne tilos az értékesítés. Az ’Green Deal’ keretében az Európai Bizottság is ki akart tűzni egy közös dátumot. Erre a tagállamok egyetértése hiányéban még nem került sor. Ha azonban az EU komolyan veszi a ’Zöld fordulat’ fő célját, a 2050-re klímasemleges kontinenst, 2040-től nem lehetne hagyományos autót értékesíteni. Tíz év ugyanis az újautók vásárláskor várható átlagos élettartama.

Az Európában forgalomba kerülő autóknak már jóval 2050 előtt környezetbarátabbnak kell lenniük. A jelenlegi érvényes uniós norma szerint 2035-re a gyártóknak valamennyi modelljük átlagában 37,5 százalékkal kell csökkenteniük a CO2 kibocsátást. A ’Green Deal’ Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke által ismertetett részletes terve szerint a kötelező redukció 50 százalékra emelkedne.

Ez értékesítési tilalom nélkül is meggyorsítaná a benzinesek és dízelek értékesítésének jelentős csökkenését. Ugyanis szakértői számítások szerint az 50 százalékos követelmény teljesítéshez a gyártók palettájának felét alternatív meghajtású autóknak kellene lefoglalniuk.

Nagy a félelem a váltás miatt az európai autókonszerneknél. Az elektroautók gyártása gyorsabb és olcsóbb, mint a hagyományosoké. Egyszerűbb a működésük, kevesebb az alkatrész kell hozzájuk. Így a váltással autóiipari munkahelyek tízezrei kerülnének veszélybe. Még akkor is, ha autógyárak és beszállítóik termelésének nagy része Európába lenne.

Bajoroszágnak tetszik az ötlet

Markus Söder

A kaliforniai bejelentés után nem sokkal a bajor miniszterelnök is előállt egy céldátummal. 2035-től Markus Söder is megtiltaná a BMW és az Audi hazájában, Bajoroszágban a benzines és dízel kocsik értékesítését. Amikor a Keresztényszocialista Unió (CSU) hétvégi kongresszusán a tervről beszélt, nem is tagadta, hogy a kaliforniai döntés motiválta.

Nem eszik forrón a kását

Autóipari szakértők szerint azonban nem eszik forrón a bajor kását. Egyrészt Söder 2007-ben megnevezte 2020-at azóta feledésbe merült céldátumként. Másrészt árnyaltan fogalmazott: A „hagyományos motorú és fosszilis üzemanyaggal meghajtott” autók értékesítési tilalmáról beszélt. Ez nem zárná ki az Otto motorú, de növényi üzemanyaggal, elsősorban bioetanollal futó autók eladást.

Elemzők szerint Söder a konzervatív oldal lehetséges kancellár-jelöltjeként a Zöldeknek akart jelzést küldeni. A párt ugyanis egy 2021-es koalíciókötés feltételéül szabadta egy céldátum megjelölését. A javaslatuk 2030.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Vállalati képzési program – 15 milliárdos pályázati keret nyílik

Október elsejétől pályázhatnak a vállalkozások munkavállalóik továbbképzésére a vállalati belső képzési programban - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára szerdán, a kis- és középvállalkozásokat segítő országos szakmai roadshow kecskeméti állomásán.

Equilor: a növekedés 6,5 százalék, az infláció 4,3 százalék lehet az idén

Az idei év egészében a GDP 6,5 százalékos bővülésére lehet számítani, amelyet jövőre 4,5 százalékos növekedés követhet - áll az Equilor Befektetési Zrt. legfrissebb elemzésében.

Hitelmoratórium. A törlesztés folytatására az adósok 36 százaléka képtelen

A hitelmoratóriumot igénybe vevők 36 százaléka még nem áll készen a hitele újbóli törlesztésére.

Hol a legolcsóbb az energia Európában? Árkörkép

A lakossági fogyasztók Magyarországon továbbra is a legkedvezőbb energiaárakkal számolhatnak az európai országok közül.

Hírek

Hitelmoratórium. A törlesztés folytatására az adósok 36 százaléka képtelen

A hitelmoratóriumot igénybe vevők 36 százaléka még nem áll készen a hitele újbóli törlesztésére.

Hol a legolcsóbb az energia Európában? Árkörkép

A lakossági fogyasztók Magyarországon továbbra is a legkedvezőbb energiaárakkal számolhatnak az európai országok közül.

A NASA holdjárója a Nobile-kráterben landol – vizet fog keresni

A NASA rovere következő holdmissziójához a Hold déli sarkánál, a leghidegebb pontra száll le 2023-ban. A Viper (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover) nevű jármű Nobile-krátérben fog landolni - jelentette be az ürgynükség.

Péntektől olcsóbb lesz a benzin, a gázolaj viszont tovább drágul

Péntektől a benzin literenkénti átlagára bruttó 2 forinttal csökken, a gázolajé pedig bruttó 4 forinttal emelkedik.

Románia – Koronavírus. Naponta több mint száz halott

Romániában a kéthetes mozgóátlag több mint duplájára, száz fölött ugrott kedden az egy nap alatt elhunyt koronavírusos betegek száma, és az utolsó 24 órában újonnan diagnosztizált fertőzések is immár több mint kétszer is vannak két hét átlagának.

Katonai konvojra kell számítani többfelé az utakon

Kiképzés miatt katonai gép- és harcjárművekből álló menetoszloppal találkozhatnak az autósok csütörtökön és pénteken több autópályán és főúton is - közölte a Honvédelmi Minisztérium.

Nagyot gyengült a forint a kamatemelés után

Jelentősen gyengült a forint az MNB kamatdöntésének kihirdetése után: az euró jegyzése 354,56 forintra emelkedett a bankközi devizapiacon. A döntés közzététele előtt egy perccel még 353,04 forinton állt a jegyzés.

Kiskörei vízerőmű – nyolc sérült. Turbinahiba okozhatta a robbanást

A Tiszavíz Vízerőmű Kft. kiskörei telephelyén az egyik turbina tervezett, éves karbantartása során történt robbanás hétfőn - közölte az MVM.

Gazdaság

Támogatott tartalom

Tőzsdézhetek úgy is, ha nem értünk hozzá 

Tőzsdézni úgy, hogy nincs meg hozzá a szükséges tudásunk vagy időnk? Erre is van lehetőségünk: tulajdonképpen „bérelhetünk” magunknak szakértőt. A privátbanki szolgáltatással nemcsak magasan képzett, akár helyettünk tőzsdéző szakember munkáját kapjuk meg, de olyan befektetési lehetőségeket is, amelyek csak rajta keresztül érhetőek el. (x)

Negyedszer is emelte az alapkamatot az MNB – változott a kamatfolyosó is

A Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa 15 bázisponttal 1,65 százalékra emelte a jegybanki alapkamatot keddi ülésén. A testület azonos mértékben emelte a kamatfolyosót is, 0,7 százalék és 2,60 százalék közé.

Londoni elemzők: még egy kamatemelés biztos az MNB részéről

Londoni pénzügyi elemzők szerint a Magyar Nemzeti Bank jelenlegi monetáris szigorítási ciklusán belül egy kamatemelés még bizonyosra vehető.

Moratórium – Bankszövetség: méltánytalan a kamatok utólagos csökkentése

Méltánytalan a hitelkártyák és a folyószámlahitelek kamatát a személyi kölcsön kamatával egyező kamatra visszamenőleges hatállyal átszámolni, mivel a különböző termékek kamatozása és kockázata egymástól eltérő - közölte a Magyar Bankszövetség.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom