Hirdetés
Kezdőlap Hírek Itáliában hiánycikk lett a bicikli - A Ferrari országa kétkerékre vált?
No menu items!

Itáliában hiánycikk lett a bicikli – A Ferrari országa kétkerékre vált?

Mialatt a németek autóvásárlási prémiumról vitatkoznak, az olaszok biciklivásárlás szubvencionálásáról döntöttek. Cél a légszennyezettség és a dugók csökkentése, az egészséges életmód támogatása, valamint a járványügyi szempontból veszélyes tömegközlekedés zsúfoltságának elkerülése. A terv működni látszik. Egyre több olasz vált két kerékre.

Forli már hiánycikként kezeli a kerékpárt

Egy 100 ezres közép-itáliai város, Forli hírportálja meglepő sztorit hoz: „Hiánycikk a kerékpár!” Az oldal riportere felkereste a város legnagyobb bicikliüzletét. „A vásárlók arra számítanak, hogy bejönnek és egy új biciklivel mennek ki. Tévedés! A raktárkészletem kimerült. Csak megrendelést tudok felvenni” – mondja Fabrizio Turchi a “Forli today” kérdésére. A várakozási idő nem rövid. A korona-krízis alatt sok gyárban szünetelt a termelés és a beszállítói láncolat még mindig nem működik tökéletesen. Ráadásul a világ minden táján felpörgött a bicikliüzlet. A gyártás nem tud lépést tartani a kereslettel. „Nagyon megy a bolt. Majdnem behoztam a sok hetes kényszerszünet miatti bevételkiesését” – örvendezik.

Mindenki biciklit venne!

Nem csak Forli ég bicikli-lázban. A nem éppen biciklibarát hírében álló Rómában is egyre többen váltanak. „A rómaiaknak nem lábuk, hanem kerekük van” – szól egy olasz szállóige. Persze nem a bicikli két, hanem az autó négy kerekére utal. A fővárosba a koronajárvány-válság előtt a többség az állandó dugók ellenére mindenhova kocsival járt. 2018-ban mindössze 1 százalék volt a rendszeresen biciklizők aránya. Az utóbbi hetekben sokszor autók helyett biciklikből alakul ki dugó a lámpák előtt.

“Bicikli-láz” Olaszországban?

Sorban állnak a vásárlók” – mondja a ’Ciclo-LAB’ (Bicikli-labor) tulajdonosa a ’Repubblica’ riporterének. Egy másik szaküzlet, a ’Zio Bici’ (Bicikli-nagybácsi) tulajdonosa négyszeresére ugrott forgalomról számol be. „Ez minden várakozásunkat felülmúlja. Olyan sok a vásárló, hogy új eladókat kellett felvennem” – újságolja örömmel. A klasszikus városi biciklitől a mountainbike-on át az elektro-kerékpárig mindenre van kereslet. Sokan vesznek elektrorollert is.

Az állam is támogatja

A bicikli növekvő népszerűségében nagy szerepe lehet az 500 eurós vásárlási prémiumnak. A május közepén indult, “Buono mobilità” (Mobilitási-bónusz) névre keresztelt programra 120 millió eurót különített el a kormány. Forrása az EU válságalapja, a ’Recovery Fund’, amelyből fele-fele arányban hitelként és vissza nem térítendő támogatásként 170 milliárd euró érkezett Itáliába. A kerékpárok és rollerek vételárának 60 százalékát, de maximum 500 eurót az állam állja.

Az eljárás olasz összehasonlításban meglepően egyszerű – lenne: Regisztráció egy kormányzati portálon, majd egy utalvány letöltése, amely a programban résztvevő minden üzletben beváltható, amely után a kereskedő megkapja a pénzt az államtól. Az informatikai rendszer azonban az első nap összeomlott és azóta sem működik. Szerencsére van alternatíva. A vásárló a számla bemutatásával visszaigényelheti a vételár 60 százalékát az államtól. Sokan már tényleg visszakapták a pénzt. Az olaszok egy része mégis bizalmatlan. Kivár, ameddig az utalvány ismét igényelhető lesz. Éppen ezért egyetlen kereskedő sem számít a kereslet visszaesésére. Csak a 120 milliós keret kiürülésétől tartanak.

A Ferrari országa a biciklik földjévé válik? A mobilitás támogatásról szóló Spiegel cikk illusztrációja

Cél a mindennapi használat

Paola De Micheli

A városi légszennyezettség és a dugók csökkentése, az egészséges életmód támogatása, valamint a járványügyi szempontból veszélyes tömegközlekedés zsúfoltságának elkerülése” – ismerteti a program céljait a közlekedési miniszter, Paola De Micheli. Nem akarja, hogy a támogatásból vett bicikliket csak alkalmanként, hétvégén kirándulásokra használják az olaszok. Ezért csak a nagyobb városokban és vonzáskörzetükben élők igényelhetnek a támogatásból.

Szakmai szervezetek és az önkormányzatok szerint is a mindennapi használatot kellene erősíteni. A ’Bike to work’ néven több tucatnyijuk részvételével alakult szövetség több javaslattal is előállt:

  • Havi 50 eurós közlekedési prémium a biciklivel munkába járóknak.
  • Új bicikliutak az agglomerációban és kerékpársávok a városokban.
  • Ingyenes bicikliszállítás a városi tömegközlekedésen és a vonatokon.

A németek autóvásárlási prémiumon vitatkoznak

Mindez alig hasonlítható a német tervekhez. Az autóvásárlást akarja támogatni a kormány. Jobban mondva hetek óta erről vitatkozik a koalíció, a gyártók, civil szervezetek és a lakosság.

A benzines és dízel autók után is járó vásárlási prémium élénkítené a gazdaságot és bevételhez juttatná a gyártókat, de közlekedéspolitikailag és környezetileg káros lenne és nem ösztönözné a konszerneket az alternatív motorok fejlesztésére sem.

Azonban kizárólag az alternatív meghajtású autók vételének támogatása nem sokat segítene a gyártóknak. A német modellek túlnyomó részt hagyományos meghajtású. Nagy távolság megtételére is képes elektroautók csak nyártól lesznek a kínálatban és ezek nagyrészt már értékesítették. A darabszám növelésére pedig nincs gyártási kapacitásuk. Ezért e-autók támogatása alig növelné a konszernek bevételét. Beszállítóiknál még kevésbé éreztetné a hatását. Hazai munkahelyeket sem biztosítana, mert a németországi gyárak szinte mindegyikében hagyományos autók készülnek. A sokkal több alternatív meghajtású modellel rendelkező japán és francia gyártók profitálnának. A kormány által pénteken előterjesztett konjunktúraélénkítési-csomagban ennek ellenére csak az alternatív meghajtású kocsik szubvencionálása szerepel: Az eddigi 3.000 eurós állami prémium 6.000 euróra fog nőni.

A közvélemény szerint a környezetbarát közlekedési eszközök használatát kellene támogatni.

Számos javaslat van az asztalon:

  • Bármilyen mobilitási eszköz, például bicikli és tömegközlekedési bérlet vásárlásához lehívható, 5000 eurós mobilitási utalvány.
  • Támogatás a közösségi közlekedési társaságok buszparkjainak megújításához, elsősorban e-buszok beszerzéséhez.
  • Éves bérlet valamennyi városi és regionális tömegközlekedési eszközre 365, tehát napi 1 euróért.
  • Gazdaságélénkítés és munkahely teremtés a városi gyalogos és biciklis infrastruktúra fejlesztésével.
  • Vidéken az iránytaxi, kisbusz hálózat kiépítése, a városokban a carsharing kínálat bővítése családbarát modellekkel.

Németország és Itália – két biciklinagyhatalom

Németország nem csak az autózásban, a kerékpározásban is megkerülhetetlen tényező. Évi 3 millió darabbal a németeknél kel el a legtöbb bicaj Európában. Gyártásban azonban 1,9 millióval csak másodikok Itália mögött, ahol évente 2,3 millió kerékpárt szerelnek össze.

Viszont az ’európai’ bicikli sok eleme külföldről érkezik és csak az összeszerelés történik a kontinensen. Az alumínium vázak szinte kivétel nélkül Ázsiában készülnek. Az európai gyártásuk újjáélesztésére kísérletet tett ugyan egy portugál cég, piaci részesedése azonban még elenyésző.

A több évig tartó visszaesés után tavaly óta ismét növekszik a piac.  Németországban 2019-ben 3%-al több biciklit értékesítettek, mint 2018-ban. Az e-bike eladások 12%-al emelkedtek. Az átlagot a hagyományos biciklik húzták le. Ezekhez a kerékpárgyártók gyakran beszállítóktól vásárolják a kész motorokat. Ezen a területen a német autóipari beszállítók rendelkeznek a legtöbb tapasztalattal és know how-val. Amit olyan óriáscégek, mint a Bosch, a Mahle vagy a ZF az autók számára fejlesztettek ki, kevés ráfordítással a bicikligyártók igényeihez igazítható.

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Tőzsde – Enyhe csökkenéssel nyitott New York

Enyhe csökkenéssel nyitottak pénteken az irányadó New York-i tőzsdemutatók, miután a Joe Biden által meghirdetett, 1900 milliárd dollár értékű gazdaságösztönző csomag olyan félelmeket keltett, hogy adóemelésekre lesz szükség.

Lassan közlekedünk – De miért kellene gyorsabban?

Lassú a közlekedés. „De miért kellen gyorsabban?” – kérdezi egy német menedzser. Az autógyártóknak nem prioritása a sebesség növelése. Nincs rá piaci igény. A szupergyors közösségi közlekedési eszközökre talán lenne, de gazdaságtalanok. Az amerikai, csőben mozgó kapszulavonat, a ’Hyperloop’ áttörést hozhat. A fuvarozás pedig az önjáró teherautókkal lesz gyorsabb és értékelhetőbb. Ebben a sofőrökön kívül mindenki érdekelt. Petrus Szabolcs írása.

Családtámogatási botrány – lemondott a holland kormány

A hónapok óta tartó családtámogatási botrány miatt bejelentette lemondását a Mark Rutte vezette holland koalíciós kormány. Rutte és miniszterei március 17-ig, a parlamenti választások napjáig ügyvivői minőségben látják el feladataikat.

Elemzők a turizmusról – nyárra várható az újraindulás

A járványügyi korlátozások megszüntetése után gyorsan élénkülhet a belföldi turizmus, de ez várhatóan csak a harmadik negyedévben történik majd meg - vélik elemzők.

Hírek

Családtámogatási botrány – lemondott a holland kormány

A hónapok óta tartó családtámogatási botrány miatt bejelentette lemondását a Mark Rutte vezette holland koalíciós kormány. Rutte és miniszterei március 17-ig, a parlamenti választások napjáig ügyvivői minőségben látják el feladataikat.

Májkárosodást okozhat a Richter egyik gyógyszere – korlátozás

Korlátozzák az Esmya nevű gyógyszer használatát az Európai Unióban: a Richter készítménye ezután csak olyan, menopauzát el nem ért nők méhmiómájának kezelésére használható, akik esetében a műtéti kezelés nem alkalmazható, vagy az nem volt sikeres - közölte a gyógyszergyártó.

Mexikóból a fegyházba. Húsz év után ítélték el a budai késelőt

Jogerősen tíz év szabadságvesztésre ítélték azt a férfit, aki 2001-ben megkéselte egy budai szálloda recepciósát, majd tizenhét évig Mexikóban bujkált - közölte a Fővárosi Ítélőtábla.

Koronavírus – A magyarok harmada biztosan beoltatná magát

A decemberi 24 százalékról 34 százalékra nőtt azoknak a száma, akik biztosan élnek majd az oltás lehetőségével - közölte felmérése adatait a Századvég.

Orbán: szja-mentességet kapnak a 25 év alattiak

Legkésőbb 2022. január 1-jétől teljes jövedelemadó-mentességet kapnak a 25 év alatti fiatalok - jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth Rádióban.

Kevesebb üzemanyagot tankoltunk tavaly

Tavaly 6,9 százalékkal kevesebb motorbenzin és 8,3 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott, mint egy évvel korábban. Az üzemanyag-fogyasztás átlagosan 7,8 százalékkal csökkent 2020-ban - derül ki a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adataiból.

Az űrből érkezik bor a Földre

Kedden mondott búcsút a Nemzetközi Űrállomás annak a 12 palack francia bordeaux-i bornak és több száz szőlővesszőnek, amelyek egy tudományos kísérletben egy évet töltöttek a Föld körül keringve.

ORFK: senki ne vásároljon vakcinát az interneten!

Senki ne dőljön be az internetes bűnözők vakcinahirdetéseinek, mert azok biztosan hamisak - figyelmeztetett az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) kiemelt főreferense.

HungaroControl: 2023 előtt nem áll talpra a légi közlekedés

Legkorábban három év múlva érheti el a magyar légi közlekedés a 2019-es szintet, miután a járvány miatt tavaly csaknem 60 százalékkal esett vissza a légtérben átrepülő, valamint a Budapestre érkező és az onnan induló járatok száma - közölte a HungaroControl.

Duplájára drágultak az építési telkek

Hiánycikké váltak a telkek az ingatlanpiacon, a folyamatosan szűkülő kínálat pedig az árakra is komoly hatást gyakorolt.

Péntektől tovább nő a benzin és a gázolaj ára

Péntektől a 95-ös benzin literenkénti átlagára bruttó 6 forinttal, a gázolajé bruttó 3 forinttal emelkedik a hazai töltőállomásokon.

Fiatalkorú lányok prostitúcióra kényszerítették gyermekkorú társukat

Gyermekprostitúció, emberkereskedelem és más bűncselekmények miatt felfüggesztett börtön-, illetve fogházbüntetésre ítélt három embert, köztük két fiatalkorú lányt a Székesfehérvári Törvényszék.

Gazdaság

Az MNB megbüntette a Groupama Biztosítót

Egyebek mellett a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) állománykezelését, illetve az ügyféltájékoztatást és a panaszkezelést érintő jogsértések miatt közel 50 millió forint bírságot szabott ki a Groupama Biztosítóra a jegybank.

Alapkamat. Ellenszavazat nélkül döntött a monetáris tanács

Egyhangúlag döntött a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa az alapkamat 0,60 százalékon tartásáról - derül ki a 2020. december 15-i ülés rövidített jegyzőkönyvéből.

Fogyasztóbarát személyi hitel – az OTP már folyósít

Nem sokkal a január 1-jei indulás után az OTP Bank már több ügyfelének is folyósította az új, szabadon felhasználható minősített fogyasztóbarát személyi hitelt (MSZH) - közölte a pénzintézet.

Bitcoin. Tíz hónap, 800 százalékos drágulás – visszaeséssel

Bár a bitcoin jegyzése hétfőn reggel visszacsúszott a vasárnapi rekordszintről, március közepe óta mintegy 800 százalékkal drágult.

Kovács Levente marad az AFCA alelnöke

Az Ázsiai Pénzügyi Együttműködési Szövetség (AFCA) immár második periódusára, a következő három évre is Kovács Leventét, a Magyar Bankszövetség főtitkárát választotta igazgatósági tagjának, továbbá alelnökének.

Fizetési mérleg. Hiányból többletbe fordult az egyenleg

A harmadik negyedévben 752 millió euró aktívummal zárt folyó fizetési mérleg, amivel kiegyenlítette a második negyedévi 698 millió euró deficitet. Így az első három negyedévben 366 millió euró többletet ért el a folyó mérleg - közölte a Magyar Nemzeti Bank.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom