Page 28 - zold
P. 28
SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK
tésükben ma mind nagyobb terje- zelése elsősorban az eltérő kul- az anyacég, sem a helyi vállalat
delmet kap a szervezeti, a vállalati túrákat képviselő emberek me- imázsa, sőt jobb munkaadó lesz,
tevékenység humán oldala; a női nedzselését, a kulturális különb- amely törődik a dolgozói elégedett-
vezetők számától kezdve az inter- ségek megértését, sőt bizonyos ség alakulásával. Napjainkban az
kulturális tréningeken át egyes mértékű beépítését a cégkultúrába lehet csak eredményes vezető egy
döntések meghozatalának dele- jelenti. A különbözőségkezelés szá- hazai és nemzetközi cégcsapatban,
gálásáig (empowerment). Felmé- mára a legtöbb feladat az eltérő aki pontosan megérti, hogy milyen
rések, tanulmányok sora készült nemzeti, családi, cégkultúrát stb. hatással vannak a kultúrák az ér-
és készül a különbözőségi tényezők képviselő munkatársak együtt dol- tékekre. A kulturális különbségek
hatásáról a nyereségre, a verseny- gozásából fakad. Nem véletlen, eredményes menedzseléséhez fon-
képesség és a költségek alakulá- hogy mind a vezetők, mind a dol- tos megismerni más kultúrák ér-
sára stb. Az egész világon jól ismert gozók egyre gyakrabban vesznek tékrendjét és sajátosságait.
és elismert Standard and Poor’s részt interkulturális tanfolyamokon. Érdemes elkerülni az eltérő, más
hitelminősítő óriásvállalat egyik Itt megismerkednek más népek, üzleti szokásokkal kapcsolatos elő-
felmérése és tanulmánya például cégek kultúrájával, szokásaival, s ítéleteket. El kell fogadni, hogy
arra mutatott rá, hogy azok a cégek, többnyire ráébrednek, hogy a saját mások véleménye eltérő is lehet,
amelyeknél a pénzügyi igazgató kultúrájuk mellett még igen sok s igyekezni kell ezeket a vélemé-
nő, nyereségesebbek, mint azok a egyéb kultúra létezik, amelyeket nyeket harmonizálni (meggyőzéssel
vállalatok, ahol ugyanezt a mun- nem árt megismerni. Mert az is- és nem erőszakkal) a cég érdekeire
kakört férfiak töltik be. A nemzet- meretek bővülése nyomán növek- hivatkozva. Az interkulturális kü-
közi tapasztalatok alapján ma már szik az egymás iránti tolerancia, lönbségek kezelésének egyik alap-
egyértelmű, hogy a különböző- egymás megértése, elfogadása, szabálya, hogy ne hagyjuk meg-
ségeken is alapuló munkacsapat végső soron a munkahelyi „béke”. sérteni, semmibe venni az embe-
segíti az üzleti tevékenységet és Az „okos” nagyvállalatnak több- riség alapértékeit (becsület, etikus
annak bővülését, valamint a szer- nyire globális cégkultúrája van, üzleti magatartás, egyenlőség, ne-
vezet hírnevének, imázsának ala- amely minden országban jellemzi mek közötti egyenlőség, rassziz-
kulását. az ott jelen lévő céget. De attól mus elítélése stb.).
Mielőtt megismerkednénk a kü- „okos” egy cég, hogy a minden or-
lönbözőségekből fakadó vállalati szágban kötelező vállalati kultúrá- MEGŐRIZVE MEGÚJÍTANI
előnyökkel (és hátrányokkal), ér- jában 20-30 százalékot „szabadon
demes áttekinteni néhány diverzi- hagy”. Így lehetőség nyílik a helyi A kulturális különbségekből igen
tási (különbözőségi) tényezőt, va- kultúrák, szokások (például az öl- komoly problémák származhatnak
lamint azok menedzselését, ke- tözködés, munkaidő, tárgyalási a vállalati összeolvadások
zelését. Ma a menedzservilág egyik szokások stb. szabályozása) érvé- és -felvásárlások után. Nem
központi kérdése a különbözőségek nyesítésére, „beemelésére” a cég- véletlen, hogy az „okos” cé-
kezelése. Számos vállalati vezető kultúrába. Ezzel a „megengedő” gek jóval a tervezett egye-
állítja, hogy a különbözőségek ke- magatartással nem csorbul sem sülés vagy felvásárlás előtt
28 ELEMZÉS