Hirdetés
Kezdőlap Zöld üzlet Mégsem tarolnak a villanyautók? Itt az e-autók alternatívája, a szintetikus e-benzin
No menu items!

Mégsem tarolnak a villanyautók? Itt az e-autók alternatívája, a szintetikus e-benzin

Dr. Zöldy Máté, a (BME) Innovatív Járműtechnológiák Kutatócsoportjának vezetője

Az európai autózás korábban elrendeltnek tekintett jövőképét nagyban átalakíthatja, hogy 2035-től az Európai Unióban mégsem csak elektromos hajtású személyautókat lehet majd forgalomba hozni. A hagyományos, belső égésű autók is piacra kerülhetnek, ha abban klímasemleges üzemanyagot használnak. Dr. Zöldy Máté, a (BME) Innovatív Járműtechnológiák Kutatócsoportjának vezetője ezzel kapcsolatban kifejtette: a technológia alapja már rendelkezésre áll, de a végleges e-benzin 5-8 év múlva várható.

– Ön szerint mikorra várható, hogy a szintetikus üzemanyag, mint klímasemleges, környezetbarát e-benzin, e-fuel, a minőséget és gyártható mennyiséget tekintve is reális alternatívát nyújt az autósoknak?

– Optimális esetben 5-8 év alatt is bekövetkezhet a szintetikus, vagy intelligens üzemanyag térnyerése, ha arra úgy tekintünk, mint egy keverőkomponensre. Ez éppen úgy következhet be, ahogy egykoron a hagyományos üzemanyagok mellé bekeverhető bioüzemanyagok alkalmazása is elkezdődött: akkor a növényi eredetű bioetanol először adalékanyagként került a benzinbe, majd ezt követően – ahogy például Brazíliában – volt, ahol a benzint helyettesítő termékké is vált.

Az 5-8 évet arra értem, hogy néhány esztendő mindenképpen kell a technológia tökéletesítéséhez, utána pedig még kell néhány év ahhoz, hogy a szintetikus e-benzint, e-fuelt előállító üzemek megépüljenek. Az már egy izgalmas kérdés, hogy azt követően, globálisan milyen szerepe lesz az ennek a környezetbarát alternatív üzemanyagnak, mert miközben Európában hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy az egész világ olyan, mint az öreg kontinensen, a világ nagyobb része valójában egészen másként működik. Angolának például rengeteg kőolaja van, de nincs kőolajfinomítója, így az olajat a szomszéd országba viszik finomítani és onnan kerül vissza a kész termék. Pozitívabb példa Brazília, ahol ügyesen játszanak a cukor és a benzin piaci világpiaci árának alakulásával: annak megfelelően cukorként adják el a cukornádat, vagy benzin helyettesítő alkoholt, bioetanolt készítenek belőle. De annak ellenére, hogy a bioetanol okozta üvegház hatású szén-dioxid kibocsátás jóval kevsebb mint a benzin esetében, például Európában olyan értékes termőföldeket kellene feláldozni a bioetanol előállításához szükséges magas cukortartalmú „energianövények” – mint például a cukornád, a cukorrépa –  termesztéséhez, ami már csak moráletikai oldalról is kivitelezhetetlen.

– Visszatérve a szintetikus üzemanyagra: ez az intelligens e-fuel akkor első körben üzemanyag adalék lenne és később válna önálló üzemanyaggá?

– Én a bevezetésnek azt a logikáját tudom elképzelni, hogy első körben ezt a hagyományos üzemanyagok keverőkomponenseként használják majd. Nem mellékesen már van olyan olajtársaság, ahol szintetikus üzemanyagot, nagyon kis mennyiségben, de most is kevernek a hagyományos üzemanyaghoz. Az egyik magyarországi üzemanyag-forgalmazó például Malajziából hoz szintetikus üzemanyagkomponenst és azt keveri a prémium gázolajához. De annak ellenére, hogy ez is szintetikus üzemanyag, nem nevezhető klímasemlegesnek, mert földgázból állítják elő. Ahhoz, hogy egy üzemanyag fenntartható e-benzin, e-fuel legyen azt megújuló alapanyagból kel előállítani.

A lényeg azonban az, hogy a szintetikus üzemanyag előállítási módja már egy régóta létező technológia. Ez az úgynevezett Fischer-Tropsch eljárás, amit még 1920-ban fejlesztettek ki Németországban és már a második világháborúban is alkalmazták, hogy akkor működjenek a harcjárművek, amikor a hagyományos kőolajszármazékok esetleg nem állnak rendelkezésre. Ez az úgynevezett XtL technológia, amivel szinte bármiből folyékony üzemanyagot lehet előállítani. A klímasemleges e-benzin és e-gázolaj esetében a fő kérdés az, hogy az alapanyag oldalt hogyan lehet úgy megoldani, hogy az megújuló energiaforrásból származzon és emellett az előállítás folyamata végül rentábilis legyen.

– Önök a BME-n is foglalkoznak ezzel a technológiával. Mi tekinthető most a legígéretesebb e-benzin előállítási alapanyagnak?

– A mi kompetenciánk az alkalmazástechnikára fókuszál. Ennek kapcsán dolgozunk együtt a partner autógyárakkal és üzemanyag fejlesztőkkel, amiben az is közrejátszik hogy korábban én üzemanyagfejlesztőként dolgoztam az olajiparban. Így gyakorlati visszajelzéseket tudunk adni a gyártóknak, például arra, hogy miként érdemes az üzemanyagok összetételét megváltoztatni ahhoz, hogy amikor azok a belső égésű motorokban elégnek, a lehető legkisebb környezetterhelés és a legkisebb fogyasztás mellett a legnagyobb teljesítményt biztosítsák az üzemeltetőnek.

– Mi lehet az az alapanyag, ami a legolcsóbban és a legnagyobb mennyiségben rendelkezésre áll at e-benzin előállításához?

– Ha én szabadon választhatnék az alapanyagok közül, egyértelműen a hulladék alapanyagokat részesíteném előnyben, amivel egyszerre két problémát lehetne megoldani: egyrészt elkezdhetnénk felszámolni azt az óriási mennyiségű hulladékot, amit az emberiség termel, másrészt olyan üzemanyagot tudnánk előállítani, ami a legkevésbé környezetkárosító. Ez már csak azért is jó megoldás lenne, mert jelenleg még a villanyautózás kapcsán is vannak kérdőjelek. Például az, hogy a ma használt elektromos áram nagyrésze nem fenntartható forrásból ered, ami pedig megújuló energiából származik, annak a hosszabb távú tárolási formája még mindig nem megoldott. Arról nem beszélve, hogy az elektromos autózás a jelenlegi technikai színvonalon csak a közlekedés energiaigényének kis részét képes biztosítani.

– Ha a tökéletes e-üzemanyag megszületik, akkor az a mai autókban is használható lesz?

– A fejlesztés egyik kulcsa természetesen az, hogy ha az új e-üzemanyagot kifejlesztik, ahhoz nem kell új motort fejleszteni, hanem az olyan lesz, amit adalékként, vagy önállóan, a globálisan ma üzemelő több mint egymilliárd gépjárműben is fel lehet majd használni. Amihez természetesen a jelenleg már meglévő üzemanyagtöltő hálózatot is lehet majd használni.

– Mennyire látszik ezzel kapcsolatban az autógyártók érdeklődése és hogy halad a kutató-fejlesztő munka?

– Nekünk a németországi autógyártókkal és fejlesztőintézetekkel van intenzív munkakapcsolatunk és azt látjuk, hogy ott, a mostanában kiírt technológiai fejlesztési pályázatoknál kifejezetten vörös posztónak számít a hagyományos motorokra vonatkozó bármilyen technológiai fejlesztés. Mivel ezek a pályázatok egy-két év múlva fejeződnek be, utána várható, hogy az e-benzin fejlesztése is felkerül a támogatást élvező pályázatok listájára. Ugyanakkor természetesen most is zajlanak fejlesztések és más kutatóintézetek mellett mi is dolgozunk ezen a témán. Ezért mondtam az elején azt, hogy 2-3 évvel számolok, mire az első ígéretes eredmények megszületnek és utána kell ipari szintre emelni az e-benzin ügyét és megépíteni az előállításához szükséges üzemeket.

Érsek M. Zoltán

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

15 ezer alumínium dobozt gyűjtöttek össze a Hungaroringen

A visszaváltási rendszer fő célja, hogy Magyarországon is minél többen váltsák vissza az italcsomagolásukat

A munkanélküliségi ráta 4,2 százalék júniusban

A munkakeresés átlagos időtartama 10,0 hónap volt, az összes munkanélküli 35 százaléka 3 hónapnál rövidebb ideje, míg 36 százaléka legalább egy éve keresett állást.

NTAK – A Magyar Nagydíj és az Ed Sheeran-koncert mindent vitt

Mogyoródon szállt meg a legtöbb turista, csaknem 2000 vendégéjszakát töltve a három nap során.

 Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Gyenge kezdés után indexveszteséggel fejezték be a csütörtöki kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok, London kivételével.
Hirdetés

Hírek

Gyengült szerdán a forint

Az eurót délután hat órakor 393,44 forinton jegyezték a reggel hét órai 390,28 forintos állás után.

Kína drámai kamatlábcsökkentéssel pörgetné fel a gazdaságot

AKínai Kommunista Párt Központi Bizottságának közelmúltbeli ülése után komoly szándék mutatkozik, hogy a világ második legnagyobb gazdasága ismét növekedési pályára álljon.

Mi várható a héten? Adatok az államháztartásról és a fogyasztói árakról

Hétfőn teszi közzé a Pénzügyminisztérium (PM) az államháztartás központi alrendszerének június végi helyzetéről a gyorstájékoztatóját.

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Gazdaság

Majdnem 70 millió forint bírság a Raiffesen banknak és lízingcégének

A pénzügyi felügyelet kifogásolta, hogy a compliance (szabályozási megfelelési) terület beszámolói nem minden szempontból feleltek meg a jogszabályban elvártaknak.

MNB: 25 bázisponttal csökkentette az alapkamatot a monetáris tanács

A monetáris szigor pozitív reálkamat biztosításával járul hozzá a pénzügyi piaci stabilitás fenntartásához, valamint az inflációs cél fenntartható eléréséhez

A1 besorolással látta el a Moody’s az MBH Jelzálogbank jelzáloglevél-programját

A jelzáloglevelek kibocsátásával szerzett forrásokból az MBH Jelzálogbank refinanszírozási hitelt nyújt partnerbankjainak, ezáltal támogatva a főként a lakosság körében végzett jelzáloghitelezési tevékenységüket.

Hazánk az iBanFirst legdinamikusabban fejlődő európai piaca lett

A magyarországi eredmények, amelyeket kevesebb mint két évvel a helyi iroda megalapítása után értek el, minden várakozásukat felülmúlták.