Kezdőlap Pénzvilág Zs. Nagy István: a lízing többet tud a hitelnél - nőhet...
No menu items!

Zs. Nagy István: a lízing többet tud a hitelnél – nőhet a szerepe a jövőben

Zs. Nagy István. Kép forrása: lizing.blog.hu

A lízingcégeknek a mainál komolyabb szerepet kellene szánni a járvány utáni újrakezdés időszakában, hiszen gyors ügyintézéssel, alacsony kezdőrészlettel és kedvező kamatokkal tudják biztosítani az eszközbeszerzést – állítja Zs. Nagy István a Magyar Lízingszövetség új elnöke. A szakember szerint az ágazatban rejlő lehetőségeket többek között az is jelzi, hogy Nyugat-Európában lényegesen nagyobb a lízing szerepe az eszközök finanszírozásában.

A közelmúltban Zs. Nagy Istvánt, a Merkantil-csoport kockázatkezelési igazgatóját választotta a Magyar Lízingszövetség elnökének a szervezet közgyűlése. A közgazdász végzettségű szakember több, mint két évtizedes szakmai tapasztalattal a háta mögött kezd programjának megvalósításához. Amelynek fókuszában a lízingben rejlő lehetőségek szélesebb körű megismertetése és a lízing, mint finanszírozási forma szerepének növelése áll.

A növekedési potenciál abból ered, hogy honfitársainknak még viszonylag nagy arányban a hitel jut eszébe akkor, amikor valamilyen számukra fontos használati, vagy termelő eszköz beszerzésén gondolkodnak. Annak ellenére, hogy a lízing – ami idehaza a gépjárműfinanszírozásban komoly múltra tekint vissza és „sláger termék” -, több esetben és több tekintetben is kedvezőbb megoldást kínálna. Amit az is mutat, hogy a nálunk fejlettebb gazdaságokban elsősorban a cégek növekedését biztosító termelőeszközök széles skálájának beszerzésekor alkalmazzák ezt a könnyen hozzáférhető finanszírozási formát.

Zs. Nagy István: a lízing esetében a hitelnél gyorsabb ügyintézéssel, kisebb biztosítékkal, akár alacsonyabb kamattal, önrésszel is kerülhet az ügyfélhez a számára fontos eszköz

Igaz a lízingnek több fajtája is ismert (operatív és pénzügyi, illetve ez utóbbin belül a nyílt és zártvégű), de a lényeg ugyanaz: a konstrukció segítségével úgy kerülhet az ügyfél a kiszemelt eszköz birtokába, hogy annak teljes árát nem kell azonnal kifizetnie. Ami persze a hitel esetében is igaz, alapvető különbség azonban, hogy mivel a lízingelt eszköz – vagyis maga a fedezet -, tulajdonjoga a finanszírozást biztosító lízingbe adónál marad, a lízing esetében a hitelnél gyorsabb ügyintézéssel, kisebb biztosítékkal, akár alacsonyabb kamattal, önrésszel is kerülhet az ügyfélhez a számára fontos eszköz. A lízingcégek sok esetben már a szállítókkal közösen dolgozva az eszközkiválasztásánál ott vannak, így jól tud alkalmazkodni a beruházás sajátosságaihoz a teljes futamidőre, a hasznos élettartam figyelembevételével.

Ennek kapcsán mondja azt Zs. Nagy István, hogy „mivel a szövetség legfontosabb célja most az, hogy a lízingpiacra ismét visszatérjen a koronavírus-járvány előtti lendületes bővülés, különösen a mikro-, kis- és középvállalkozások esetében fontos, hogy a tervezett fejlesztéseikhez szükséges eszközberuházásaik kapcsán megértsék, miért érdemes a lízinget választani finanszírozási formaként.”

a lízing a legegyszerűbb, legköltséghatékonyabb megoldás, az igényekre és lehetőségekre szabhatóan – akár a maradványérték optimalizálása mellett 

Ha a Nyugaton megszokott gyakorlatot vesszük alapul, a hazai piacban még van fejlődési lehetőség, több szegmensben is. Például amellett, hogy az operatív lízinget nálunk leginkább csak a vállalati flották esetén veszik igénybe, addig Nyugat-Európában már a lakosság is él ezzel a termékkel. Ez a szegmens az elmúlt 10-12 esztendőben jelentős fejlődést mutatott fel, amiben annak is nagy szerepe van, hogy már az állami cégek egy része is a flottakezelőktől bérli az autókat. Fontos megemlíteni továbbá, hogy a fejlődést az adózási környezet is támogatta, aminek kialakításában a Szövetségünk is meghatározó szerepet vállalt az elmúlt években. Elindult egy folyamat a gép, berendezés egyéb termelőeszköz beruházás esetén a hazai KKV-k körében is, amikor is egyértelműen egyre nagyobb eséllyel kerül előtérbe alternatívaként az operatív, vagy a pénzügyi lízing. Mivel ebben még nálunk vannak tartalékok, a szövetség elnökeként ezért is szeretnék lépésváltást az edukáció terén, felhívva a figyelmet arra, hogy a lízing a legegyszerűbb, legköltséghatékonyabb megoldás, amihez az adott eszköz kiválasztása után, többségében a szállítónál, az igényeikre és lehetőségeikre szabottan – akár a maradványérték optimalizálása mellett is -, hozzájuthatnak.”

Hozzátéve: mivel a lízing esetében nagy előny, hogy maga az eszköz az elsődleges fedezet, a lízingcégek a futamidőtől kezdve úgy tudják kialakítani a teljes finanszírozási konstrukciót, hogy az eszköz, normál használat mellett, fedezetet nyújtson a fennálló tartozásra. Nem beszélve arról, hogy a szolgáltatásként értékelhető operatív lízing esetében még önrészt sem minden esetben kell fizetni a lízing megkezdésekor. A lényegesen nagyobb arányt képviselő pénzügyi lízing esetében a lakossági gépjármű szegmenset említve -, a 2008-as válság konklúziójaként a jövedelemarányos törlesztőrészlet bevezetése mellett, törvény szabályozza a lízing lehetőségeit. A fogyasztóknak így a zárt végű lízing esetében, a bruttó vételárra vetítve minimum 20 százalékot kell letenniük kezdő részletként. A termelőeszközöket használó cégeknél, ahol egyedi bevizsgálás alapján születik döntés, nincs kötelező minimum, az átlagos önrész mértéke itt egyébként a vételár 10-20 százalék között mozog.

 gyakorlatilag adminisztrációs kötelezettségek nélkül nyílik lehetőség a lízingdíj ÁFA 50%- os visszaigénylésére… A játszma még nem lefutott.

A hosszútávú jövőkép megvalósítása mellett a Lízingszövetség egyik legnagyobb feladata most a céges autók esetében az elmúlt évek egyik legnagyobb eredményének számító kedvezmény megőrzése jelenti. 2021 végén ugyanis lejár a 2018/1493/EU tanácsi végrehajtási határozat hatálya, amelynek jelentőségét az adja, hogy ez alapján jelenleg, a korábbi, tételes útnyilvántartás helyett, gyakorlatilag adminisztrációs kötelezettségek nélkül nyílik lehetőség a lízingdíjakra eső ÁFA 50%- os visszaigénylésre az operatív illetve a nyílt végű pénzügyi lízing konstrukciót igénybe vevők számára. A játszma még nem lefutott. A kormánynak 2021. március 31-ig kellett a könnyítés hatásainak értékelését tartalmazó jelentést benyújtania az EU Bizottságának. Az érvelés alátámasztására a Magyar Lízingszövetség is végzett felméréseket a tagjai körében, melynek eredményét megosztotta a Pénzügy Minisztériummal, amely az EU-val lefolytatja az egyeztetést. Zs. Nagy István szerint a konstrukció megőrzése azért kulcsfontosságú, mert jól átlátható transzparens minden fél számára, ezért népszerűvé is vált az elmúlt időszakban, ugyanakkor ez a változtatás a gazdaság a „kifehérítéshez” is hozzájárult.

„Legalább ennyire fontos, hogy a tagjaink nagy sikerrel vettek részt az olyan kedvezményes állami gazdaságélénkítő programokban, mint amilyen az MNB által meghirdetett NHP, NHP Fix, majd az NHP Hajrá. Ezek egyértelműen hozzájárultak ahhoz, hogy a pénzügyi lízing üzletág a kishaszonjárművek és a mezőgazdasági termelőeszközök tekintetében – ahol a finanszírozásban az NHP aránya az elmúlt években meghaladta a 85 százalékot – még növekedni is tudott. Ezért is természetes volt, hogy az EXIM Bank által meghirdetett, szintén kedvezményes forrásokat jelentő EXIM Export Élénkítő, Kárenyhítő és az EXIM Fordulat konstrukciókat is beépítette a szakma a lízingkonstrukciókba. Éppen úgy, ahogy a mezőgazdasági géplízinghez, a nagycsaládosok autóvásárlásához, és az elektromos autókhoz nyújtott állami támogatást is már a kezdetektől integrálta a szektor.”

régóta folytatott edukációs tevékenységüket, ifjúsági „start up” programok bevonásával a középiskolákra is kiterjesztik

A Lízingszövetség új elnöke mindemellett kulcskérdésnek tartja a szakmai nyitottságot, amelynek keretében más szakmai szervezetekkel is együttműködésre törekednek. Emellett pedig a felsőfokú intézményekben régóta folytatott edukációs tevékenységüket, ifjúsági „start up” programok bevonásával a középiskolákra is kiterjesztik. Mindenütt arra törekedve, hogy az általános pénzügyi tudatosságra nevelés mellett a lízinggel kapcsolatos ismereteket is gyakorlati példákkal erősítsék.

Mivel a lízingpiac szereplőinek nemcsak a gazdasági szabályozó környezethez kell alkalmazkodnia, hanem a fenntarthatósági és a digitalizációs trendekkel is lépést kell tartania, azt is rendkívül fontosnak tartom, hogy az Európai testvér szervezettekkel szorosabb kapcsolatot ápolva, más lízingpiacok sikeres gyakorlatait is meghonosítsuk Magyarországon” – zárta gondolatait Zs. Nagy István

Érsek M. Zoltán

Lízing kisokos

A lízingnek két alapvető fajtáját különböztetjük meg: az operatív (működési) lízinget és a pénzügyi (finanszírozási) lízinget.

A pénzügyi lízingen belül megkülönböztetjük a nyílt végű és a zárt végű pénzügyi lízinget. A két konstrukció között az a különbség, hogy a zárt végű pénzügyi lízingnél a tulajdonjog-átruházás a futamidő végén automatikus. Nyílt végű lízingnél a lízingbe vevő vételi joggal (vevőkijelölési joggal) rendelkezik, azaz a lízingbe vevő vagy egy általa megnevezett harmadik személy a lízingelt vagyontárgyat a futamidő végén a maradványérték megfizetése után megvásárolhatja. (forrás: MNB)

A pénzügyi lízing, amelynek keretében a lízingbe adó alapvetően finanszírozási szerepet tölt be, így a szerződés lejártakor a lízingbe vevő vagy automatikusan tulajdonba kerül (lásd Zárt végű pénzügyi lízing), vagy a lízingbe vevő dönthet, hogy él-e a vételi jogával vagy visszaadja a lízingelt eszközt (lásd Nyílt végű pénzügyi lízing). A pénzügyi lízing tevékenység a Magyar Nemzeti Bank által felügyelt tevékenység

Az operatív lízing esetében a szerződés célja a szolgáltatás, vagyis a használat biztosítása, amelynek keretében a lízingbe adó valamilyen eszközt meghatározott időtartamra díjfizetés ellenében a lízingbe vevő használatába ad, a lízingbe vevő pedig a futamidő lejártával a lízingtárgyat vissza szolgáltatja a lízingbe adónak. Több esetben a lízingbe adó vállalja az eszköz, gépjármű teljes körű üzemeltetését is. Az eszköz tulajdonjoga a lízingbe adónál marad.

 

 

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Tovább terjeszkedik Pesten a Mamaison

Tovább erősít a magyar piacon a CPI Hotels. Közép-Európa...

Északra és délre: új Wizz Air járatok indulnak

A Wizz Air mától négy új városba is repül...

A Budapest Kártya a BKK hatáskörébe került

A Fővárosi Közgyűlés áprilisi döntése értelmében a korábban a Budapest Brand hatáskörébe tartozó Budapest Kártya kiadásával, fejlesztésével és menedzselésével összefüggő feladatokat 2025. július 1-jétől a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) látja el

Változik az MVM Next e-számla-értesítők megjelenése – a sárga a jó

Változik az MVM Next e-számla-értesítők megjelenése, a villany- és gázszámlákat bemutató értesítők színes fejlécén és az aláírásnál sárga színű MVM-logó jelenik meg
Hirdetés

Hírek

A Budapest Kártya a BKK hatáskörébe került

A Fővárosi Közgyűlés áprilisi döntése értelmében a korábban a Budapest Brand hatáskörébe tartozó Budapest Kártya kiadásával, fejlesztésével és menedzselésével összefüggő feladatokat 2025. július 1-jétől a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) látja el

Változik az MVM Next e-számla-értesítők megjelenése – a sárga a jó

Változik az MVM Next e-számla-értesítők megjelenése, a villany- és gázszámlákat bemutató értesítők színes fejlécén és az aláírásnál sárga színű MVM-logó jelenik meg

Egyre jövedelmezőbb a szolgáltatóknak az 5G-n érkező otthoni internet

A jelentés megállapítja: bár Közép-Európában lassabban terjed az 5G, Magyarországon egyre nagyobb szerepet játszik az autóipari fejlesztésekben és más ipari felhasználási területeken is.

Az éghajlatváltozás az élelmezésbiztonság egyik legnagyobb kockázata

Hazánk vízgazdálkodási stratégiával, valamint a precíziós öntözéstechnológiák támogatásával csökkenti az aszályok és a kiszámíthatatlan időjárás okozta kihívásokat

Nagy közúti forgalomra figyelmeztetnek július 4-én, 5-én és 6-án  Zágráb városában és környékén

Zágráb nagyobb forgalomra számít a közelgő zenei rendezvény miatt – alternatív útvonalakat javasolnak a gördülékeny közlekedés érdekében.

Diákhitel Központ: marad a kamatstop

Továbbra is kamatstoppal védi a kormány a 2024. december 31-ig megkötött diákhitel-szerződéseket, így a tavaly év végéig felvett szabad felhasználású diákhitelekre 2025 második félévében is 7,99 százalékos kamatszint vonatkozik.

Okosmérők segítik a zöld átállást az MVM-nél

Az MVM Démász és az MVM Émász sikeresen pályázott az "Okosmérés elterjesztése" felhívásra, a támogatott projekttel 2025 júniusig összesen 89 103 darab okosmérőt telepítettek az ellátási területükön.

Lesznek még nádtetős házak? Visszatérhet a magyar vidék kedvence

Újra feltűnhetnek a klasszikus nádtetős épületek a magyar vidéken, miután a tradicionális építőanyag egy forradalmi technológiával párosítva már biztonságosan alkalmazható. Évtizedeken át a rendkívüli tűzveszély jelentette a legnagyobb visszatartó erőt a nádtetők felhasználásában.
Hirdetés

Gazdaság

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

Itt a kormány új készpénzes szabálya

A Magyar Közlönyben megjelentek a a részletszabályok arról, hogy hogyan kell a vállalkozásoknak készpénzhasználatot biztosítani.,

Többlettel zárt a központi költségvetés májusban

Májusban többlettel zárt a központi költségvetés: ebben a hónapban 213,5 milliárd forint összegű MVM osztalék-befizetés érkezett a költségvetésbe.

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg