Hirdetés
Kezdőlap Pénzvilág Zs. Nagy István: a lízing többet tud a hitelnél - nőhet...
No menu items!

Zs. Nagy István: a lízing többet tud a hitelnél – nőhet a szerepe a jövőben

Zs. Nagy István. Kép forrása: lizing.blog.hu

A lízingcégeknek a mainál komolyabb szerepet kellene szánni a járvány utáni újrakezdés időszakában, hiszen gyors ügyintézéssel, alacsony kezdőrészlettel és kedvező kamatokkal tudják biztosítani az eszközbeszerzést – állítja Zs. Nagy István a Magyar Lízingszövetség új elnöke. A szakember szerint az ágazatban rejlő lehetőségeket többek között az is jelzi, hogy Nyugat-Európában lényegesen nagyobb a lízing szerepe az eszközök finanszírozásában.

A közelmúltban Zs. Nagy Istvánt, a Merkantil-csoport kockázatkezelési igazgatóját választotta a Magyar Lízingszövetség elnökének a szervezet közgyűlése. A közgazdász végzettségű szakember több, mint két évtizedes szakmai tapasztalattal a háta mögött kezd programjának megvalósításához. Amelynek fókuszában a lízingben rejlő lehetőségek szélesebb körű megismertetése és a lízing, mint finanszírozási forma szerepének növelése áll.

A növekedési potenciál abból ered, hogy honfitársainknak még viszonylag nagy arányban a hitel jut eszébe akkor, amikor valamilyen számukra fontos használati, vagy termelő eszköz beszerzésén gondolkodnak. Annak ellenére, hogy a lízing – ami idehaza a gépjárműfinanszírozásban komoly múltra tekint vissza és „sláger termék” -, több esetben és több tekintetben is kedvezőbb megoldást kínálna. Amit az is mutat, hogy a nálunk fejlettebb gazdaságokban elsősorban a cégek növekedését biztosító termelőeszközök széles skálájának beszerzésekor alkalmazzák ezt a könnyen hozzáférhető finanszírozási formát.

Zs. Nagy István: a lízing esetében a hitelnél gyorsabb ügyintézéssel, kisebb biztosítékkal, akár alacsonyabb kamattal, önrésszel is kerülhet az ügyfélhez a számára fontos eszköz

Igaz a lízingnek több fajtája is ismert (operatív és pénzügyi, illetve ez utóbbin belül a nyílt és zártvégű), de a lényeg ugyanaz: a konstrukció segítségével úgy kerülhet az ügyfél a kiszemelt eszköz birtokába, hogy annak teljes árát nem kell azonnal kifizetnie. Ami persze a hitel esetében is igaz, alapvető különbség azonban, hogy mivel a lízingelt eszköz – vagyis maga a fedezet -, tulajdonjoga a finanszírozást biztosító lízingbe adónál marad, a lízing esetében a hitelnél gyorsabb ügyintézéssel, kisebb biztosítékkal, akár alacsonyabb kamattal, önrésszel is kerülhet az ügyfélhez a számára fontos eszköz. A lízingcégek sok esetben már a szállítókkal közösen dolgozva az eszközkiválasztásánál ott vannak, így jól tud alkalmazkodni a beruházás sajátosságaihoz a teljes futamidőre, a hasznos élettartam figyelembevételével.

Ennek kapcsán mondja azt Zs. Nagy István, hogy „mivel a szövetség legfontosabb célja most az, hogy a lízingpiacra ismét visszatérjen a koronavírus-járvány előtti lendületes bővülés, különösen a mikro-, kis- és középvállalkozások esetében fontos, hogy a tervezett fejlesztéseikhez szükséges eszközberuházásaik kapcsán megértsék, miért érdemes a lízinget választani finanszírozási formaként.”

a lízing a legegyszerűbb, legköltséghatékonyabb megoldás, az igényekre és lehetőségekre szabhatóan – akár a maradványérték optimalizálása mellett 

Ha a Nyugaton megszokott gyakorlatot vesszük alapul, a hazai piacban még van fejlődési lehetőség, több szegmensben is. Például amellett, hogy az operatív lízinget nálunk leginkább csak a vállalati flották esetén veszik igénybe, addig Nyugat-Európában már a lakosság is él ezzel a termékkel. Ez a szegmens az elmúlt 10-12 esztendőben jelentős fejlődést mutatott fel, amiben annak is nagy szerepe van, hogy már az állami cégek egy része is a flottakezelőktől bérli az autókat. Fontos megemlíteni továbbá, hogy a fejlődést az adózási környezet is támogatta, aminek kialakításában a Szövetségünk is meghatározó szerepet vállalt az elmúlt években. Elindult egy folyamat a gép, berendezés egyéb termelőeszköz beruházás esetén a hazai KKV-k körében is, amikor is egyértelműen egyre nagyobb eséllyel kerül előtérbe alternatívaként az operatív, vagy a pénzügyi lízing. Mivel ebben még nálunk vannak tartalékok, a szövetség elnökeként ezért is szeretnék lépésváltást az edukáció terén, felhívva a figyelmet arra, hogy a lízing a legegyszerűbb, legköltséghatékonyabb megoldás, amihez az adott eszköz kiválasztása után, többségében a szállítónál, az igényeikre és lehetőségeikre szabottan – akár a maradványérték optimalizálása mellett is -, hozzájuthatnak.”

Hozzátéve: mivel a lízing esetében nagy előny, hogy maga az eszköz az elsődleges fedezet, a lízingcégek a futamidőtől kezdve úgy tudják kialakítani a teljes finanszírozási konstrukciót, hogy az eszköz, normál használat mellett, fedezetet nyújtson a fennálló tartozásra. Nem beszélve arról, hogy a szolgáltatásként értékelhető operatív lízing esetében még önrészt sem minden esetben kell fizetni a lízing megkezdésekor. A lényegesen nagyobb arányt képviselő pénzügyi lízing esetében a lakossági gépjármű szegmenset említve -, a 2008-as válság konklúziójaként a jövedelemarányos törlesztőrészlet bevezetése mellett, törvény szabályozza a lízing lehetőségeit. A fogyasztóknak így a zárt végű lízing esetében, a bruttó vételárra vetítve minimum 20 százalékot kell letenniük kezdő részletként. A termelőeszközöket használó cégeknél, ahol egyedi bevizsgálás alapján születik döntés, nincs kötelező minimum, az átlagos önrész mértéke itt egyébként a vételár 10-20 százalék között mozog.

 gyakorlatilag adminisztrációs kötelezettségek nélkül nyílik lehetőség a lízingdíj ÁFA 50%- os visszaigénylésére… A játszma még nem lefutott.

A hosszútávú jövőkép megvalósítása mellett a Lízingszövetség egyik legnagyobb feladata most a céges autók esetében az elmúlt évek egyik legnagyobb eredményének számító kedvezmény megőrzése jelenti. 2021 végén ugyanis lejár a 2018/1493/EU tanácsi végrehajtási határozat hatálya, amelynek jelentőségét az adja, hogy ez alapján jelenleg, a korábbi, tételes útnyilvántartás helyett, gyakorlatilag adminisztrációs kötelezettségek nélkül nyílik lehetőség a lízingdíjakra eső ÁFA 50%- os visszaigénylésre az operatív illetve a nyílt végű pénzügyi lízing konstrukciót igénybe vevők számára. A játszma még nem lefutott. A kormánynak 2021. március 31-ig kellett a könnyítés hatásainak értékelését tartalmazó jelentést benyújtania az EU Bizottságának. Az érvelés alátámasztására a Magyar Lízingszövetség is végzett felméréseket a tagjai körében, melynek eredményét megosztotta a Pénzügy Minisztériummal, amely az EU-val lefolytatja az egyeztetést. Zs. Nagy István szerint a konstrukció megőrzése azért kulcsfontosságú, mert jól átlátható transzparens minden fél számára, ezért népszerűvé is vált az elmúlt időszakban, ugyanakkor ez a változtatás a gazdaság a „kifehérítéshez” is hozzájárult.

„Legalább ennyire fontos, hogy a tagjaink nagy sikerrel vettek részt az olyan kedvezményes állami gazdaságélénkítő programokban, mint amilyen az MNB által meghirdetett NHP, NHP Fix, majd az NHP Hajrá. Ezek egyértelműen hozzájárultak ahhoz, hogy a pénzügyi lízing üzletág a kishaszonjárművek és a mezőgazdasági termelőeszközök tekintetében – ahol a finanszírozásban az NHP aránya az elmúlt években meghaladta a 85 százalékot – még növekedni is tudott. Ezért is természetes volt, hogy az EXIM Bank által meghirdetett, szintén kedvezményes forrásokat jelentő EXIM Export Élénkítő, Kárenyhítő és az EXIM Fordulat konstrukciókat is beépítette a szakma a lízingkonstrukciókba. Éppen úgy, ahogy a mezőgazdasági géplízinghez, a nagycsaládosok autóvásárlásához, és az elektromos autókhoz nyújtott állami támogatást is már a kezdetektől integrálta a szektor.”

régóta folytatott edukációs tevékenységüket, ifjúsági „start up” programok bevonásával a középiskolákra is kiterjesztik

A Lízingszövetség új elnöke mindemellett kulcskérdésnek tartja a szakmai nyitottságot, amelynek keretében más szakmai szervezetekkel is együttműködésre törekednek. Emellett pedig a felsőfokú intézményekben régóta folytatott edukációs tevékenységüket, ifjúsági „start up” programok bevonásával a középiskolákra is kiterjesztik. Mindenütt arra törekedve, hogy az általános pénzügyi tudatosságra nevelés mellett a lízinggel kapcsolatos ismereteket is gyakorlati példákkal erősítsék.

Mivel a lízingpiac szereplőinek nemcsak a gazdasági szabályozó környezethez kell alkalmazkodnia, hanem a fenntarthatósági és a digitalizációs trendekkel is lépést kell tartania, azt is rendkívül fontosnak tartom, hogy az Európai testvér szervezettekkel szorosabb kapcsolatot ápolva, más lízingpiacok sikeres gyakorlatait is meghonosítsuk Magyarországon” – zárta gondolatait Zs. Nagy István

Érsek M. Zoltán

Lízing kisokos

A lízingnek két alapvető fajtáját különböztetjük meg: az operatív (működési) lízinget és a pénzügyi (finanszírozási) lízinget.

A pénzügyi lízingen belül megkülönböztetjük a nyílt végű és a zárt végű pénzügyi lízinget. A két konstrukció között az a különbség, hogy a zárt végű pénzügyi lízingnél a tulajdonjog-átruházás a futamidő végén automatikus. Nyílt végű lízingnél a lízingbe vevő vételi joggal (vevőkijelölési joggal) rendelkezik, azaz a lízingbe vevő vagy egy általa megnevezett harmadik személy a lízingelt vagyontárgyat a futamidő végén a maradványérték megfizetése után megvásárolhatja. (forrás: MNB)

A pénzügyi lízing, amelynek keretében a lízingbe adó alapvetően finanszírozási szerepet tölt be, így a szerződés lejártakor a lízingbe vevő vagy automatikusan tulajdonba kerül (lásd Zárt végű pénzügyi lízing), vagy a lízingbe vevő dönthet, hogy él-e a vételi jogával vagy visszaadja a lízingelt eszközt (lásd Nyílt végű pénzügyi lízing). A pénzügyi lízing tevékenység a Magyar Nemzeti Bank által felügyelt tevékenység

Az operatív lízing esetében a szerződés célja a szolgáltatás, vagyis a használat biztosítása, amelynek keretében a lízingbe adó valamilyen eszközt meghatározott időtartamra díjfizetés ellenében a lízingbe vevő használatába ad, a lízingbe vevő pedig a futamidő lejártával a lízingtárgyat vissza szolgáltatja a lízingbe adónak. Több esetben a lízingbe adó vállalja az eszköz, gépjármű teljes körű üzemeltetését is. Az eszköz tulajdonjoga a lízingbe adónál marad.

 

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Önvezető taxik indultak Kínában

A kínai technológiai óriás, a Baidu elsőként kapott engedélyt Kínában olyan taxik üzemeltetésére, amelyekben nincs emberi sofőr vagy más személyzet.

Júliusban többlettel zárt az államháztartás központi alrendszere

Júliusban az államháztartás önkormányzatok nélkül számolt központi alrendszere 255,7 milliárd forint többletet ért el, ezzel július végére 2636,5 milliárd forintra csökkent az év elejétől halmozódó deficit - derül ki a Pénzügyminisztérium (PM) gyorstájékoztatójából.

Több százmilliós bírságot kapott a Ryanair a fogyasztóvédelemtől

A Ryanair tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatával megtévesztette a fogyasztókat, a légitársaság 300 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot kapott - közölte Varga Judit igazságügyi miniszter a közösségi oldalán.

Megtévesztően reklámozták a fogyókúrás szert – 32 milliós bírság

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 32 milliós bírságot rótt ki a Fatbond fogyókúrás termék forgalmazójára és a vele együttműködő reklámügynökségre, mert téves besorolás szerint, megtévesztő állításokkal népszerűsítették a fogyasztószert - közölte a versenyhatóság.

Hírek

Augusztus közepétől újra jár a 3-as metró a déli szakaszon

Augusztus 15-től újra jár a 3-as metró Kőbánya-Kispest és a Kálvin tér között. A Kálvin tértől a Göncz Árpád városközpontig továbbra is metrópótló busszal lehet utazni - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

Kína hadgyakorlata átmenetileg lebénítja Tajvan légterét

Több légitársaság is törölte Tajpejbe tartó járatait, másokat pedig átirányítottak, hogy elkerüljék a légteret, amelyet lezártak a polgári forgalom elől a kínai katonai gyakorlatok miatt. A kínai néphadsereg Nancy Pelosi, az amerikai képviselőház elnöke tajvani látogatására válaszul vonult fel a vitatott hovatartozású sziget körül.

Szankciókat vetett ki az EU a Zelenszkij székére pályázó volt elnökre

Korlátozó intézkedéseket vezet be az Európai Unió Viktor Janukovics volt ukrán elnökkel és fiával, Olekszandr Janukoviccsal szemben, válaszul az orosz katonai agresszióra - döntött az Európai Tanács.

Erősödött a forint péntek reggelre

Erősödött a forint árfolyama péntek reggelre a főbb devizákkal szemben a bankközi devizapiacon.

Duplán jön a családi pótlék augusztusban

Kétszer utal családi pótlékot augusztusban a Magyar Államkincstár - közölte közösségi oldalán Németh Szilárd.

Új menedzsmentet kapott a Magyar Közút

A Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél az újonnan létrehozott igazgatóság elnöke Bartal Tamás, a felügyelőbizottság elnöke Németh Lászlóné lett 2022. augusztus 1-jétől, a vezérigazgatói feladatokat továbbra is Szilvai József Attila látja el.

Gazprom: a szankciók miatt nem indulhat újra az Északi Áramlat

Nem lehet visszaszállítani Oroszországba az Északi Áramlat-1 gázvezeték turbináját a nyugati szankciók miatt - közölte a Gazprom.

Románia lassan, de biztosan elfogy

Románia lassan, de biztosan elfogy - állapította meg az Adevarul című román lap azt kommentálva, hogy tavaly minden korábbinál kevesebb, mindössze 180 ezer gyermek született a 19 millió lakosú országban. A lap szerdai cikkében szociológusokat megszólaltatva járta körül a népességfogyás okait és megfékezésének lehetséges módozatait.

Gazdaság

Az MNB zöld átállást vár el a bankoktól – határidőre

A jegybank megújította zöld ajánlását, amelyben elvárják, hogy a hazai hitelintézetek 2025-ig álljanak át a zöld működésre.

Újra összeért az egyhetes betéti kamat és az alapkamat

A várakozásoknak megfelelően az előző hetinél 100 bázisponttal magasabb, 10,75 százalékkos kamattal hirdette meg az egyhetes jegybanki betétet csütörtökön a Magyar Nemzeti Bank.

MNB-alelnök: a rezsicsökkentés módosítása tovább emeli az inflációt

A 100 bázispontos kamatemeléssel a monetáris politika célja továbbra is az, hogy fellépjen a másodkörös inflációs hatások elkerülése érdekében, illetve elősegítse az inflációs cél elérését - jelentette ki Virág Barnabás, a jegybank alelnöke.

Újabb 1 százalékponttal emelte az alapkamatot az MNB

Keddi ülésén 100 bázisponttal 10,75 százalékra emelte a jegybanki alapkamatot a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom