Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Légiközlekedés - ijesztő számok, sehová is válthatnak jegyet az utasok
No menu items!

Légiközlekedés – ijesztő számok, sehová is válthatnak jegyet az utasok

Augusztusra sem javult a számottevően légitársaságok helyzete. Noha számos járatot újraindítottak és Európán belül viszonylag szabadon lehet utazni, mégis 92 százalékos a forgalomcsökkenés tavaly augusztushoz képest. A Lufthansa havi 500 millió eurót veszít. Közel 2,5 milliót naponta. A légitársaságok ‘sehová’ úticél-jeggyel javítja a kihasználtságot. 

Segélykiáltás

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) minapi közleményében arra kérte a világ kormányait, mentesítsék a karantén alól a negatív korona-tesztet felmutató légiutasokat. Máskülönben a cégek többsége, az eddig bőkezű állami segítség ellenére is bele fog fulladni az adósságba.

A számok ijesztőek. A légijáratok száma éves összehasonlításban 46 százalékkal zuhant augusztusban. A helyzetet rontja, hogy egyrészt rossz a kihasználtság. Ezt a 92 százalékos (!) utasszámcsökkenés bizonyítja. Másrészt a Flightradar24.com kameráin szeptember eleje óta drasztikus forgalomcsökkenés figyelhető meg. Ezt a társaságok is megerősítik.

A helyzet világviszonylatban Európában a legrosszabb. 2020-ban eddig 6 millió járat esett ki, időarányos összehasonlításban a tavalyi forgalom 55 százaléka. Hiába a kontinens kormányainak összesen 120 milliárd eurós támogatása. A társaságok 84 milliárdos, minden nappal növekvő adóssághegyet görgetnek magukkal.

A repülőjáratok radarképe 2020 09.28-án valamivel 11 óra előtt a Flightradar24.com felületén

További elbocsátások

A helyzet rosszabb, mint ahogy az élet és a gazdaság nyár elejei lassú újra indulásakor a társaságok és a szakértők prognosztizálták. Európa legnagyobb légitársasága, a Lufthansa szeptember elején 100-ról 150-re emelte a tartósan a földön maradó gépei számát. Egyúttal tájékoztatta a szakszervezetet, hogy nem lesz elegendő 22 ezer munkahelyet leépíteni. Mások is további elbocsátásokkal fenyegetnek. A válság eleje óta leépített 400 ezer munkahely ellenére is sok légiközlekedési dolgozó van munka nélkül a ’kapukon belül’.

A IATA a kormányzati lobbi mellett a ’slot’ szabályok lazításával próbál segíteni tagjain. A társaságokoknak 2021 márciusáig nem veszítik el azokat a leszállási jogaikat, amelyeket éves átlagban legalább 80 százalékban nem használnak ki.

Máshol már látszik a fény az alagút végén?

Az USA-ban nagyobb számban térnek vissza a légiutasok. A nagy társaságok mégis újabb 25 milliárd USD segélyt kértek Trump elnöktől egy szeptember közepi válságmegbeszélésen. Csak így tartják lehetségesnek további 30 ezer munkahely leépítésének elkerülését.

Bizakodásra csak a kínai légiközlekedési vállalatoknak van okuk. A belföldi utasszám jelentős és tartós növekszik. A harmadik negyedévet a vállalatok többsége már nullára fogja kihozni.

A válság találékonnyá tesz

Több társaság innovatív szolgáltatásokkal próbálja visszacsábítani az utasokat. Az ausztrál Qantas, a Singapore Airlines és a tajvani Eva utakat kínál a ’semmibe’ (’flighat to nowehr’): Az utas nem tudja az extrém olcsó jegy megvasalásakor, hova fog repülni. A társaság a legrosszabbul kihasznált gépére ülteti fel. Tehát eggyel több fizető utas lesz. Kicsit csökken a veszteség. Más társaságoknál az utasok maguk választhatják ki melyik étteremből szeretnék a repülőn felszolgált fogásokat. A légitársaság megrendeli azokat. A fellendülésben belátható időn belüli nem bízó cégek házhozszállításra specializálódott éttermeknek árulják klasszikus fedélzeti tálcáikat. A kereslet állítólag egész nagy.

Qantas ötlet – út sehová

Sok légitársaság igyekszik a fölöslegessé vált gépei közül a régebbeiktől megszabadulni. Ezzel mélybe taszították a használt gépek piaci árát. Emelkedik viszont a parkolóhelyek bérlési költség. A repterek repülőgép parkolói és használaton kívüli kifutópályái már telitettek. Egyre kevesebb a hely a világvégi, tipikusan amerikai sivatagokban található parkolókban is. Korábban ezekben tartották a társaságok leselejtezett, eladásra, szétbontásra váró gépeiket.

 

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A Microsoft gigabefektetése a mesterséges intelligenciába

A Kearney globális tanácsadó cég becslése szerint az AI 2030-ra közel 1 billió dollárral járulhat hozzá a délkelet-ázsiai bruttó hazai termékhez (GDP).

Csökken a kereslet, olcsóbb lehet a benzin

A benzin iránti kereslet globális növekedése idén lelassulhat az elektromos autók kínai és USA-beli térnyerése miatt.

Májustól az Accent Hotels üzemelteti a Cardoner Hotelt és a Tihany Yacht Clubot

Két új szállodával bővült az Accent Hotels portfóliója.

Itt a kínai versenyképesség alig rejtett titka  

A kínai gyártók kilencszer több állami támogatást kapnak, mint nyugati társaik - derül ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) számításaiból, amelyek segítenek megmagyarázni az ország teljes dominanciáját oly sok ágazatban, a napelemektől az akkumulátorokon át az acélig.
Hirdetés

Hírek

BÉT – Emelkedett a héten a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX a múlt pénteki záráshoz képest 1,44 százalékkal, vagyis 962,94 ponttal emelkedve, 68 002,24 ponton zárta a hetet.

Felülteljesített a magyar tőzsde

A részvénypiac forgalma 14,6 milliárd forint volt, a vezető részvények a Mol kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.

Mínuszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

 Mínuszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék kedden.

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon
Hirdetés

Gazdaság

Ami sok, az sok: Nagy Márton behívatta a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőit

A tárcavezető a rendkívüli egyeztetésen megállapította, hogy Magyarországon az üzemanyagok ára a régiós átlagnál magasabb.

Sok bankszámlás megúszta a drasztikus áremelést 

A digitális bankolásra ösztönöznek a díjemelések

A kormányzati szektor GDP-arányos hiánya 6,7 százalékos volt 2023-ban

A kormányzati szektor adóssága - a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján - 2023 végén 55 134 milliárd forintot, a GDP 73,5 százalékát érte el.

MBH Bank: 345,3 milliárd forint korrigált adózás előtti eredmény 2023-ban

A társaság a tavalyi évben 350 millió euró értékben sikeres nemzetközi kötvénykibocsátást hajtott végre.