Hirdetés
Kezdőlap Gazdaság „A tévének van jövője - A könyvkiadás él és virul”
No menu items!

„A tévének van jövője – A könyvkiadás él és virul”

A magyar RTL helyzete nem túl rózsás noha, a világban működő RTL-csoport  tavaly rekordnyereséget hozott a többségi tulajdonos Bertelsmann konszernnek. Thomas Rabe egy éve vette át a legnagyobb német médiaholding és egyúttal legfontosabb leányvállalat az RTL vezetését. A Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) nagyinterjút készített a holdingvezetővel.

„A tévének van jövője!”

Thomas Rabe

A beszélgetés első része a televíziózás és az RTL-csoport körül forgott, amelyben a Bertelsmann-csoportnak 75 százalékos részesedése van. A tévés, rádiós multi luxemburgi székhelyű, 1931-ben alapították, 10 európai országban 12 ezer embert foglalkoztat, sok helyen, így Magyarországon is piacvezető.

Rabe számokkal igazolta, hogy a hagyományos tévének is van jövője: 6,5 milliárd euró éves bevétel, a tavaly legsikeresebb 3 németországi műsor 10 milliós nézőszáma. Szerinte a fiatalokat sem veszítették el. Bizonyítékul a német RTL műsorainak több, mint 31 millió Facebook-lájkolóját és a streaming kínálatuk növekvő letöltési számait hozta. „Az RTL rendkívül nyereséges, ezért növelni akarjuk tulajdoni hányadunkat.

Ismét többet akarnak invesztálni a hagyományos csatornákba. A digitális készülékeknek köszönhetően már utóbbiakon is megoldható lesz a személyre szabott reklám. „A szomszéd tehát mást fog látni, mint én. Ez újra növelni fogja a tévé attraktivitását a hirdetők körében.” Még több saját készítésű műsort, országra szabott film- és dokusorozatot, valóság- és talkshow-t, valamint sportközvetítést ígér. Ugyanis Németország 10 legnépszerűbb műsorfolyamába 2019-ben kivétel nélkül ezek kerültek be.

„Nagy igény van a hazaira”

Az RTL a műsorok netes megosztásában, tehát a streamingben is országokra szabott tartalommal akarják felvenni a versenyt a kaliforniai világcégek, a Netflix és az Amazon Prime ajánlatával. Az ország specifikus tartalomkészítésben különösen a három legfontosabb piacukra, a németre a franciára és a hollandra fognak koncentrálni. Rabe különösen nagy potenciált lát a sportközvetítésekben. Németországban 2019-ben a három legnézettebb adás focimeccs-közvetítés volt.

Egy 2016-os slide a Bertelsmann egyik vezetőjének előadásából

A filmben, a könyvben és a zenében is nagy az igény a regionalitásra. A fogyasztók több hazai énekest és a közelükben játszódó filmeket, regényeket akarnak.” Rabe felmérésekre hivatkozik, amelyek szerint a médiafogyasztók több streaming-szolgáltatónál is hajlandók előfizetni. „Ezek közül legalább egyet aszerint fognak kiválasztani, mennyire regionális a tartalom. A célunk, hogy ebben ránk essen a választás.”

„A könyvkiadás él és virul!”

A Bertelsmann 1835-ban könyvkiadóként alakult. 47 leányvállalatával a németországi könyvpiac legnagyobb szereplője. „Akinek halálhírét keltik, sokáig él. Így van ez az irodalommal is.” Az 54 éves menedzser ismét számokat magyarázza az FAZ-nek, miért hisz a terület jövőjében: 2019-ben 80 millió euróval több volt a nyereség, 15 ezerre nőtt a kiadott címek száma és bővült az eladott könyveké is, Amerikában és a milliárdos népességű Kínában és Indiában kétszámjegyű a bővülés, a gyerek- és ifjúsági köteteknél a legnagyobb a növekedés.

Ezen a területen is tovább akarnak növekedni. Bővítenék a tavaly szerzett 35 százalékos részesedésüket a világ legnagyobb könyvkiadójában, az amerikai Random House-ban. Az 1927-ben alapított, 3 milliárd dolláros éves árbevételű, 6 ezer embert foglalkoztató New York-i székhelyű cégnek több, mint 3000 leányvállalata van. 2019-ben olyan sikerkönyveik voltak, mint a világszerte 15 millió példányban elkelt Michelle Obama autobiográfia.

Természetesen jelen vannak a digitális könyvpiacon is, de Rabe meggyőződése, hogy „a könyv elsősorban kézzelfogható termék marad”. Szerinte ezt igazolja, hogy a nagyívű növekedési prognózisok ellenére a legfontosabb e-book piacon, Amerikában évek óta 20 százalék körül stagnál az elektronikus könyvek aránya.

„A sajtópiac helyzete nehéz”

A printsajtó az egyetlen terület, ahol Rabe nehézségekről számol be. Ezt mutatja, hogy tavaly több újságukat és magazinjukat is eladták, valamint 25 százalékos költségcsökkentést hajtottak végre. Az RTL-csoport adóinak és a magazinoknak a szorosabb együttműködése, elsősorban nagyobb mértékű tartalomcseréje valószínűleg további költségcsökkentéssel és leépítésekkel járn a Bertelsmann print érdekeltségeinél.

Az üzletág mind a két zászlóshajója komoly gondokkal küzd. Az egyre bulvárosodó közéleti hetilap, a ’Stern’ példányszáma 2000 óta 60 százalékkal csökkent és lekerült a közvélemény kutatások alapján évente összeállított legbefolyásosabb német sajtóterméke ötös listájáról. A ’Gala’ című női hetilapból 40 százalékkal fogy kevesebb, mint 20 éve.

„A nyomtatott sajtó helyzet a legnehezebb. A könyv, a zene és a tévé is jobban alkalmazkodott a digitális világ kihívásaihoz” – mondja Rabe, aki ennek ellenére nem írja le a szektort. Invesztíciót tervez a print és az online kiadványoknál is.

„Nem szégyen az előttünk lévőktől tanulni”

A konszernvezető az FAZ kérdésre megerősítette, hogy a Bertelsmann-csoport menedzsmentje ’tanulmányi kiránduláson’ járt a Szilikon-völgyben. „Nem irigykedtünk. Megbeszéléseken, workshop-okon, személyes benyomásokon keresztül tanulni akartunk a digitális média nagyágyúitól.” A Google-el és a Microsoft-al együttműködést is terveznek.

Ezzel összefüggésben jegyzi meg Rabe, hogy „bár a Bertelsmann érdekeltségébe tartozó klasszikus médiatermékek jobb helyzetben vannak, mint sokan gondolják, a jövő mégis a digitális világé.” 2011-ben a bevétel 30, tavaly már 50 százaléka származott az online üzletből.

Egyenlőtlen versenyfeltételek

Az együttműködés ellenére a német konszern elsősorban vetélytársként tekint az amerikaikra. Rabe szerint mindent megtesznek a versenyképességük megőrzése érdekében, de a jogszabályi környezet megnehezíti a dolgukat. Egyenlőtlennek tartja a versenyfeltételeket.

A német versenyhivatal akadályozta meg a vásárlást

A tévézés mélyreható liberalizációját sürgeti. Számos megkötésről és egy olyan jogszabályi környezetről beszél, amely még az analóg időkből származik. „Ezek miatt a YouTube, a Netflix és társaik méltánytalan versenyelőnyöket élveznek.”

A kartellszabályok lazítását is elengedhetetlennek tartja. „Másképp néhány év múlva nem lesz esélyünk a Szilikon-völgy gigászaival szemben”. Nem titkolja, hogy továbbra is érdekli őket a ProSiebenSat.1, a második legnagyobb magántulajdonú német tévékonszern. A 13 országban, 2013-ig a TV2-ön keresztül Magyarországon jelenlévő társaság felvásárlását 2005-ben a német versenyhivatal akadályozta meg.

„Nálunk is zöld fordulat zajlik”

Németországban immár médiakonszern vezetőjével sem készülhet interjú a nélkül, hogy a környezetvédelem ne kerülne szóba. „Nem alaptalan a kérdés. Számunkra is fontos a téma.” Rabe ennek igazolásaként elmondja, hogy a jelenlegi évi 1 millió tonnás CO2-lábnyomukat 2025-re felére fogják csökkenteni. A másik 50 százalékot pedig a világpiacon vásárolt kvótákkal fogják kiegyenlíteni. „Ezzel 5 éven belül klímasemleges lesz a Bertelsmann-konszern tevékenysége.”

A magyar RTL helyzete nem túl rózsás

„A bevételek csökkentek, a költségek emelkedtek” – indokolta az M-RTL Zrt. a 2018-ban felhalmozódott 3,8 milliárd forintos veszteségét. A megelőző évben még 35 milliárd forintos bevétel mellett 8 millió euró nyereséget értek el.

A nézettséget illetően számháború zajlik az éveken át piacvezető RTL és a TV2 között. A teljes népesség körében, az egész napot figyelembe véve a TV2 nézettebb (11-10%). A két csoport összes adóját figyelembe véve nagyobb a különbség (24-21%).

Viszont a TV2 nézőinek átlagéletkora magasabb. Ezért a – kereskedelmi szempontból legfontosabbnak tartott – 14-49-es korcsoportban az RTL-csatornák a nézettebbek (28, 24%). A képet azonban jelentősen beárnyékolja, hogy 1 év alatt 12-ről 4 százalékra olvadt a különbség! A 14-49-es korosztályban a főműsor időben is az RTL vezet (13-11%), de előny az idősávban még jobban olvadt az egy évvel korábbihoz képest (17-9%). Öröm az ürömben az RTL számára, hogy a ’Híradó’ továbbra is jóval kedveltebb, mint a ’Tények’.

A hagyományos tévé jövője Magyarországon biztosabbnak látszik, mint a németeknél. Továbbra is messze a legtöbbet fogyasztott médiatermék. A magyarok napi 293 percet töltenek a tévé előtt. Az átlagot a Nielsen mérései alapján az 50 felettiek húzzák fel. Napi 405 percen, tehát közel 7 órán, majdnem egy teljes munkanapon át ülnek a készülékeik előtt!

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

15 ezer alumínium dobozt gyűjtöttek össze a Hungaroringen

A visszaváltási rendszer fő célja, hogy Magyarországon is minél többen váltsák vissza az italcsomagolásukat

A munkanélküliségi ráta 4,2 százalék júniusban

A munkakeresés átlagos időtartama 10,0 hónap volt, az összes munkanélküli 35 százaléka 3 hónapnál rövidebb ideje, míg 36 százaléka legalább egy éve keresett állást.

NTAK – A Magyar Nagydíj és az Ed Sheeran-koncert mindent vitt

Mogyoródon szállt meg a legtöbb turista, csaknem 2000 vendégéjszakát töltve a három nap során.

 Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Gyenge kezdés után indexveszteséggel fejezték be a csütörtöki kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok, London kivételével.
Hirdetés

Hírek

Gyengült szerdán a forint

Az eurót délután hat órakor 393,44 forinton jegyezték a reggel hét órai 390,28 forintos állás után.

Kína drámai kamatlábcsökkentéssel pörgetné fel a gazdaságot

AKínai Kommunista Párt Központi Bizottságának közelmúltbeli ülése után komoly szándék mutatkozik, hogy a világ második legnagyobb gazdasága ismét növekedési pályára álljon.

Mi várható a héten? Adatok az államháztartásról és a fogyasztói árakról

Hétfőn teszi közzé a Pénzügyminisztérium (PM) az államháztartás központi alrendszerének június végi helyzetéről a gyorstájékoztatóját.

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Gazdaság

Majdnem 70 millió forint bírság a Raiffesen banknak és lízingcégének

A pénzügyi felügyelet kifogásolta, hogy a compliance (szabályozási megfelelési) terület beszámolói nem minden szempontból feleltek meg a jogszabályban elvártaknak.

MNB: 25 bázisponttal csökkentette az alapkamatot a monetáris tanács

A monetáris szigor pozitív reálkamat biztosításával járul hozzá a pénzügyi piaci stabilitás fenntartásához, valamint az inflációs cél fenntartható eléréséhez

A1 besorolással látta el a Moody’s az MBH Jelzálogbank jelzáloglevél-programját

A jelzáloglevelek kibocsátásával szerzett forrásokból az MBH Jelzálogbank refinanszírozási hitelt nyújt partnerbankjainak, ezáltal támogatva a főként a lakosság körében végzett jelzáloghitelezési tevékenységüket.

Hazánk az iBanFirst legdinamikusabban fejlődő európai piaca lett

A magyarországi eredmények, amelyeket kevesebb mint két évvel a helyi iroda megalapítása után értek el, minden várakozásukat felülmúlták.