Hirdetés
Kezdőlap Gazdaság Az EasyJet nem kér a Wizz Airből. Nem lesz keleti-nyugati egyesülés
No menu items!

Az EasyJet nem kér a Wizz Airből. Nem lesz keleti-nyugati egyesülés

A brit fapados elutasította a magyar konkurens felvásárlási ajánlatát. Pedig az egyesüléssel mindketten nyertek volna. Az EasyJet a részvényesektől és a bankoktól remél friss tőkét.

A Wizz Air Hungary Légiközlekedési Kft. magyarországi bejegyzésű ársaság. Központi irodája Budapesten, cégközpontja Genfben van.

A brit EasyJet megerősítette, hogy felvásárlási ajánlatot kapott egy meg nem nevezett konkurenstől. Piaci pletykák szerint a Wizz Air tette az ajánlatot, vélhetően, hogy a fapadosok három főszereplős európai piacán csak a Ryan Air maradjon meg konkurenciának. Az EasyJet közleménye leszögezi, hogy világosan nemet mondtak az üzletre és azt állítják, hogy az érdeklődő ez után elállt a vásárlási szándékától.

Új befektetőkben és bankhitelben bíznak

Az EasyJet a részvénypiacról reméli az egyre sürgetőbb tőkeinjekciót. Ennek érdekében új papírokat készül kibocsátani. A menedzsment arról tájékoztatta a potenciális befektetőket, hogy szeptember 28-án kezdődik a jegyzés. A tőzsde eséssel reagált a hírre, hisz az új kibocsátással emelkedik a részvények száma és csökken a korábbi részvényesek tulajdoni hányada. Az EasyJet papírok árfolyama egyetlen nap alatt 14 százalékkal esett a londoni tőzsdén.

Johan Lundgren a tőzsdén szerezne 1,4 milliárdos  plusz tgőkét

A menedzsment célja 1,4 milliárd euró friss tőkéhez jutni. „Így képesek leszünk gyorsabban kilábalni a válságból és alkalmazkodni a post-COVID korszak viszonyaihoz” – mondta a fapados vezetője, Johan Lundgren. „A cash flow lehetősséget foga adni a beruházásokra és arra is, hogy erősebben kerüljünk ki a válságából.”

Lundgren azonban nem tagadta, hogy a mostani tőkeemelés sem lesz elegendő, ha 2022-ban ismét jelentős utazási korlátozások jönnek. Erre a forgatókönyvre is felkészülve egy 400 millió dolláros, bármikor lehívható hitelről állapodott meg egy meg nem nevezett bankkal. Az elemzőket meglepte, hogy volt olyan pénzintézet, amely kész ekkora összegű hitelt adni az EasyJetnek, amelynek már jelenleg is 2,2 milliárd euró a hitelállománya.

Az új részvények kibocsátásán keresztüli tőkeemeléshez nem kell a részvényesi közgyűlés jóváhagyása. Azonban, ha Lundgren továbbra is a vezetői székben akar maradni, meg kell győznie a részvényeseket, hogy az ő érdekükben áll a tőkeemelés. A menedzsment biztosítani tudja vele az EasyJet túlélését és ezzel a már meglévő befektetések biztonságát, még ha a tőkeemelés miatt csökkeni is fog az egy részvényre eső tulajdoni hányad.

Kelet és Nyugat egyesült volna

Az elemzők szerint az EasyJet és a Wizz Air kooperációja előnyös lenne a mindkét társaságnak. A 310, illetve 140 gépből álló flotta egyesülve megelőzné a Ryanairt. Jól ki is egészítené egymást a két társaság:

  • Az EasyJet elsősorban Nyugat-Európában erős, míg a Wizz Air a kontinens középső és dél részén, illetve a Balkánon.
  • A Wizz Air főleg a turistákra koncentrál és sokszor 10 euró alatti áron kínálja a jegyeket, amivel még a COVID ellenére is figyelemreméltó járatkihasználtságot tud elérni. Az EasyJet drágábban adja a jegyeit, de mivel számos nyugat-európai metropolisz központi repterére repül, sok jól fizető üzleti utast szállít.

Az egyik erősödik, a másik gyengül

Az EasyJetnek biztos és jelentős bevételi forrás az utazási irodákkal történő kooperáció: az üdülési csomagajánlatokban az EasyJet gépei repítik a nyaralókat a szállodáikhoz és haza, amiért a viteldíjat az utazásszervezők fizetik a légitársaságnak. A német TUI, a világ legnagyobb utazásszervező vállalata és az EasyJet évek óta szoros üzleti kapcsolatban állnak.

Mióta az utazási szektor a pandémia következtében válságban van, illetve átalakult a piac, a Wizz Air a charterszegmensben megelőzte a nyugati konkurenciáját. Idén a TUI-tól is több megrendelést kapott, mint az EasyJet, mert a repülős üdülések népszerűsége Kelet-Közép-Európában kevésbé esett vissza, mint nyugaton.

Általában elmondható, hogy nyár eleje óta a kontinens keleti- és középső részén nagyobb a repülési kedv, aminek hatására 2019-cel összehasonlítva a Wizz Air forgalma csak 5 százalékkal csökkent, míg az EasyJeté 32-vel!

Szerencsétlen időpont

Carsten Spohr a tözsdére épít az állami pénzek mellett

Az EasyJet tőkeemelési tervének sikeres végrehajtását nehezíti, hogy a Lufthansa is hasonló módon tervez pénzhez jutni. Európa legnagyobb légitársaságának menedzsmentje még nem nevezte meg az új részvények kibocsátásának időpontját. De valószínű, hogy erre a brit fapados által bejelentett szeptember 28. előtt sor fog kerülni. Ugyanis a német légitársaság vezetője, Carsten Spohr tájékoztatása szerint az államtól kapott kölcsön részbeni visszafizetésére használnák a részvényesektől remélt pénzt.

Azt már nem mondta egyértelműen, de utalt rá, hogy a kormány felé fennálló adóságukat még a szeptember 27-ei németországi parlamenti választások előtt csökkenteni akarják.

Az EasyJetnél nem tartanak attól, hogy nem lesznek elegen, akik pénzt fektetnének a válsággal küzdő szektorba. A menedzsment érvelése szerint a Lufthansa részvények többségének a törvényi előírások értelmében német kézben kell maradniuk, ezért ők alapvetően a hazai pénzpiacot szólítják meg, míg az EasyJet a nemzetközi befektetőkre számít.

Bill Franke lesz az EasyJet megmentője?

Az EasyJetnél azt sem zárják ki, hogy az amerikai milliárdos befektető, Bill Franke, akinek meghatározó részesedése van a Wizz Airben, közvetve, részvényvásárláson keresztül tervez érdekeltséget szerezni náluk, ami a Wizz Air közvetlen befolyásszerzésével ellentétben, nem lenne a brit fapados vezetése ellenére.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

15 ezer alumínium dobozt gyűjtöttek össze a Hungaroringen

A visszaváltási rendszer fő célja, hogy Magyarországon is minél többen váltsák vissza az italcsomagolásukat

A munkanélküliségi ráta 4,2 százalék júniusban

A munkakeresés átlagos időtartama 10,0 hónap volt, az összes munkanélküli 35 százaléka 3 hónapnál rövidebb ideje, míg 36 százaléka legalább egy éve keresett állást.

NTAK – A Magyar Nagydíj és az Ed Sheeran-koncert mindent vitt

Mogyoródon szállt meg a legtöbb turista, csaknem 2000 vendégéjszakát töltve a három nap során.

 Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Gyenge kezdés után indexveszteséggel fejezték be a csütörtöki kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok, London kivételével.
Hirdetés

Hírek

Gyengült szerdán a forint

Az eurót délután hat órakor 393,44 forinton jegyezték a reggel hét órai 390,28 forintos állás után.

Kína drámai kamatlábcsökkentéssel pörgetné fel a gazdaságot

AKínai Kommunista Párt Központi Bizottságának közelmúltbeli ülése után komoly szándék mutatkozik, hogy a világ második legnagyobb gazdasága ismét növekedési pályára álljon.

Mi várható a héten? Adatok az államháztartásról és a fogyasztói árakról

Hétfőn teszi közzé a Pénzügyminisztérium (PM) az államháztartás központi alrendszerének június végi helyzetéről a gyorstájékoztatóját.

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Gazdaság

Majdnem 70 millió forint bírság a Raiffesen banknak és lízingcégének

A pénzügyi felügyelet kifogásolta, hogy a compliance (szabályozási megfelelési) terület beszámolói nem minden szempontból feleltek meg a jogszabályban elvártaknak.

MNB: 25 bázisponttal csökkentette az alapkamatot a monetáris tanács

A monetáris szigor pozitív reálkamat biztosításával járul hozzá a pénzügyi piaci stabilitás fenntartásához, valamint az inflációs cél fenntartható eléréséhez

A1 besorolással látta el a Moody’s az MBH Jelzálogbank jelzáloglevél-programját

A jelzáloglevelek kibocsátásával szerzett forrásokból az MBH Jelzálogbank refinanszírozási hitelt nyújt partnerbankjainak, ezáltal támogatva a főként a lakosság körében végzett jelzáloghitelezési tevékenységüket.

Hazánk az iBanFirst legdinamikusabban fejlődő európai piaca lett

A magyarországi eredmények, amelyeket kevesebb mint két évvel a helyi iroda megalapítása után értek el, minden várakozásukat felülmúlták.