Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Bajban az európai kozmetikumgyártók az ukrajnai háború miatt
No menu items!

Bajban az európai kozmetikumgyártók az ukrajnai háború miatt

A csomagolás, az energia és a nyersanyagok magasabb árai átlagosan 25-30 százalékkal emelték a kozmetikai ipar termelési költségeit. Illusztráció: Bigstock

Az európai kozmetikumgyártók komoly ellátási válsággal néznek szembe az ukrajnai nyersanyagellátási gondok miatt.

Az európai parfüm- és kozmetikai gyártók papír, üveg, valamint néhány kulcsfontosságú olaj és alkohol hiányával küzdenek, mivel Oroszország ukrajnai inváziója zavarokat okoz a szépségápolási termékek ellátási láncában, ami a robusztus kereslet mellett is magasabbra hajtja az árakat.

A Reuters információi szerint az 500 milliárd dolláros globális kozmetikai ágazat az élelmiszeriparhoz hasonlóan küzd a háború következményeivel, mivel a gyártók a parfümök előállításához gabonából és biorépából származó alkoholt, a kozmetikumok készítéséhez pedig napraforgómagolajokat használnak. Ezek pedig mind Ukrajnából származó kulcsfontosságú termények.

Ráadásul a háború által kiváltott energiaválság az egekbe szöktette az üveg és a papír árát, míg a kínai koronavírus-zárlatok meghiúsították a vállalatok lehetőségét arra, hogy az illatszerekhez szükséges csomagolóanyagokat beszerezzék.

Válságkezelő üzemmódban vagyunk, amikor a beszerzéssel kapcsolatos témákról van szó” – mondta Emmanuel Guichard, a francia kozmetikai szövetség, a FEBEA főtitkára a Reutersnek adott interjúban. A Bain & Company tanácsadó cég számításai szerint a csomagolás, az energia és a nyersanyagok magasabb árai átlagosan 25-30 százalékkal emelték a kozmetikai ipar termelési költségeit, ami kihívást jelent a tömegkozmetikum-gyártók számára, bár Federica Levato, az EMEA luxustermékekkel foglalkozó részlegének vezetője szerint a testápolási termékek iránti kereslet továbbra is erős.

Az olasz illatszergyártó ICR arra számít, hogy az eladások idén meghaladják a koronavírus előtti szintet, de a Bulgari és a Salvatore Ferragamo (SFER.MI) parfümök családi tulajdonban lévő gyártója az alkohol árának évi 30 százalékos emelkedésével küzd, az üveg és a papír árának 10 százalékos emelkedése mellett, mondta Ambra Martone alelnök.

A szépségápolási termékek globális értékesítése idén várhatóan meghaladja a 2019-es 538 milliárd dolláros szintet – derült ki a McKinsey tanácsadó cég jelentéséből. De amíg a nagyobb haszonkulccsal rendelkező magas presztizsű termékeket kínáló nagyvállalatok nagyobb haszonkulccsal és így komolyabb tőkeerővel és rugalmassággal rendelkeznek, a kihívás különösen az európai kis- és középvállalkozások számára jelent akut kihívást.

“Minden lépésnél szembesülünk az alapanyagok szűkösségével és az áremelkedéssel: az esszenciáktól és az alkoholtól kezdve az üvegig és a papírig – még a sprayadagoló pumpák és a kupakokhoz használt Surlyn műanyag esetében is”

– mondta Marco Vidal, a velencei Merchant of Venice márka tulajdonosa.

A kihívások fokozódnak, mivel a fogyasztók továbbra is a magasabb árfekvésű szépségápolási termékeket, köztük az erősebb olajkoncentrációval és különlegesebb nyersanyagokkal készült parfümöket vásárolják. Az illatszerek eladásai pedig mindeközben az elmúlt három évben is folyamatosan növekedtek. 2021-ben például úgy nőttek 15 százalékkal nőttek az Egyesült Államokban, hogy az NPD Group legfrissebb adatai szerint, az üvegenként 175 dollárnál drágább parfümök eladási darabszáma több mint kétszeresére emelkedett.

Az európai kozmetikai gyártók, amelyek a Cosmetics Europe iparági szövetség szerint 2020-ban 22,6 milliárd euró (24,6 milliárd dollár) értékben exportáltak termékeket az e-kereskedelmet fellendítő koronavírusjárvány után, a műanyag használatának csökkentésére irányuló erőfeszítések közepette a papírfelhasználást kívánták előtérbe helyezni, ahol rendkívül versengő keresletet tapasztaltak.

Jellemző, hogy az üveggyártók is nehezen tudtak megbirkózni a fiolák iránti kereslettel, miután a világjárvány korai szakaszában csökkentették a termelést, és évtizedek óta először leállították a kemencéket Olaszországban. Most ráadásul a gázárak súlyosbítják mindkét iparág problémáit, és arra kényszerítik az olaszországi papírgyárakat, hogy az eladási árak újratárgyalása érdekében ideiglenesen leállítsák a termelést. Jellemző, hogy a Dolce & Gabbana, Ferragamo és Givenchy számára készült merev luxusdobozok gyártásához használt papír árának megduplázódása arra késztette az olasz Isem Groupot, hogy termékeinek árát 10 és 40 százalék között emelje, mondta Francesco Pintucci vezérigazgató a Reutersnek.

Az olasz üveggyártó Bormioli Luigi, amely szeszes italok, parfümök és kozmetikumok palackjait gyártja 480 millió eurós éves árbevétellel, 80 millió eurós többlet energiaköltséggel számol az idén, amelynek felét a szépségápolási részleg viseli, amelynek ügyfelei vannak, mint a francia Chanel és Dior márkák, mondta Simone Baratta, az illatszerekért felelős vezető a Reutersnek.

Sokat mondó adat az is, hogy miközben az ukrajnai háború előtt egy flakon ára a forgalmazóknál 0,75-1,40 euró volt, most 1,00-1,50 euró. Más kérdés, hogy a franciaországi üveggyártók, ahol a nagyobb kozmetikai cégek már hónapokkal korábban kezdtek el rendeléseket leadni, mint korábban, nyugodtabb hangot ütöttek meg, igaz valószínűleg ők is hamarosan meg fogják érezni az energiaválság szorítását.

Eközben az Intercos (ICOS.MI) olasz márkakozmetikai beszállító cég vezetői – amely nemrég ötéves kereskedelmi szerződést írt alá a Dolce & Gabbanával – elmondták, hogy 2021 végén mintegy 5 százalékkal emelték az árakat, és további emelést fontolgatnak a nyáron.

A szakemberek ezek után a luxus szépségápolási ágazatban arra számítanak, hogy a néhány hónapig tartó átmeneti időszak után törvényszerűen a fogyasztók viselik majd a magasabb költségek terhét.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

ESG társadalmi pillér: így lehet versenyelőny a különbözőségből, a diverzitásból

A diverzitás, a különbözőség megkülönböztetetten fontos tényezője lett az...

ESG – mit jelent a három betű, ami meghatározza a jövőt

A fenntarthatósági trendek előretörésével, amit már jogszabályi elvárások is...

Az amerikai jegybank senkit nem lepett meg

Az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve, a Fed,...

NASA, HUNOR – űrnemzedék találkozó földönkívüli kérdésekkel

A közelmúltban, az ORION Űrnemzedék Alapítvány szervezésében valósult meg...
Hirdetés

Hírek

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Devizapiac – Vegyes forintmozgás csütörtök reggel

Reggel hétkor az euró árfolyama 388,20 forintra gyengült a szerda kora esti 388,30 forintról. A svájci frank jegyzése 392,93 forintról 393,75 forintra emelkedett, a dollár pedig 359,02 forintról 359,57 forintra drágult.

Devizapiac – Forintgyengülés reggel

Gyengült a forint jegyzése a főbb devizákkal szemben

Devizapiac – Alig változott a forint árfolyama hétfő reggelre

A forint jegyzése erősebben áll az egy héttel korábbi kezdésnél.

Gazdaság

Az amerikai jegybank senkit nem lepett meg

Az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve, a Fed, szerdán változatlanul tartotta a kamatlábakat, miközben a kamatcsökkentés kezdetét legfeljebb decemberre tolta ki. Így a...

Csökkentek a nem fizető hitelek, rövidebb a bankok feketelistája

A bankok feketelistája, a negatív KHR (régebbi nevén BAR-lista) is egyre rövidebb.

Nem volt megtakarítás, csak az adósságot halmozta a lakosság áprilisban

Az új szerződések száma is szokatlanul magas volt, meghaladta a 26 ezret, ez sem fordult elő már 2019 októbere óta.

Heti várható: Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatokat közöl a KSH

Kedden a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa kamatdöntő ülést tart.