Hirdetés
Kezdőlap Menedzser-Kihívások Covid-hatások és menedzser kihívások: Maczelka Márk, a Spar Magyarország kommunikációs vezetője
No menu items!

Covid-hatások és menedzser kihívások: Maczelka Márk, a Spar Magyarország kommunikációs vezetője

Bár a járványhelyzet tavasszal engedett a szorításból, ősszel ismét visszatért a kötelező maszkviselet. Eközben a globális ellátási nehézségek és az infláció is számtalan olyan új helyzetet teremtett, amelyet napi szinten kezelniük kell a cégvezetőknek, üzleti döntéshozóknak. Legújabb rovatunkban erről beszélnek AzÜzlet által megkérdezett menedzserek.

– A Spar számára mit jelentett előnyként, illetve kihívásként, hogy 2021 tavaszán a járványhelyzet miatt sok cégnél korlátozták a fizikai távolságtartást és közben leállt a turizmus, ami a szállodák, éttermek leállása miatt átrendezte az élelmiszer beszállítópiacot?

– 2021-ben kiegyensúlyozott volt a vállalat forgalmi eloszlása, mert a vásárlók hozzászoktak a 2020-ban megtapasztalt különböző korlátozásokhoz és nem érték őket meglepetésként az újabb korlátozások.

– Milyen változást hozott a novemberi újranyitás és az azt követő időszak?

Maczelka Márk

– A vásárlói szokások szeptembertől gyakorlatilag teljesen visszarendeződtek a járvány előtt tapasztalható tendenciához.

– Miközben a világ az ellátási láncok átrendeződéséről szól, hogyan érintett ez a Spart és hogyan reagáltak rá?

– Mindegyik hullámra megfelelően felkészült a vállalat. Az első hullámban a pánikvásárlás miatt voltak csak érzékelhetők átmeneti, 1-2 napig tartó apróbb zökkenők, de hazánk ellátásbiztonsága soha nem volt veszélyben.

– Milyen kihívást jelentett a személyzet megtartása?

– Mivel rekordalacsony a munkanélküliségi ráta Magyarországon, a munkatársak megtartására és újak toborzására külön stratégiával rendelkezik a vállalat.

– Miközben a fogyasztók részéről egyre inkább érződik a magyar termékek iránti bizalom, a Spar milyen kapcsolatot ápol a magyar termelőkkel?

– Ez a terület kiemelt fókusszal bír a jövőt tekintve: középpontjában a magyar élelmiszeripar erőteljes támogatása áll:

    • A Spar Magyarország régóta elkötelezte magát a magyar gazdák, családi vállalkozások, a magyar agrárium és feldolgozóipar mellett. A Spar ezen szándékát támogatja a Hungaricool by Spar termékinnovációs verseny, amely elsősorban a feltörekvő, piacbevezetés előtt vagy annak környékén álló hazai vállalkozókat célozza. A kiskereskedelmi áruházlánc a fenntarthatóságot is szem előtt tartó, kreatív, hipermarketben piacképes termékeket keres a Hungaricool by Spar verseny keretében. A verseny első köre közel 300 hazai vállalkozást mozgatott meg. 2020. március végétől az összes Interspar áruház a kínálatába vette a nyertes termékeket, illetve a Spar online shopjában is elérhetővé váltak. A legkiválóbb 8 termékinnováció minden támogatást megkapott – a forgalmazás mellett a nyertesek marketing- és üzleti támogatást is kaptak a vállalat 58 fős szakmai csapatától.  Termékinnovációs versenyünk idén folytatódik, amely csatlakozott a Cápák között című üzleti show-hoz. Az RTL Klub népszerű műsora lehetőséget biztosít arra, hogy újabb kiváló és innovatív magyar áruk kerülhessenek az Interspar hipermarketek polcaira. A verseny fokozott jelentőséggel bír a koronavírus-járvány időszakában, nyertesei számra a vállalat áruházai stabil, folyamatos felvevő-piacot jelentenek, biztosítva a működést és a munkaerő foglalkoztatását.
    • A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárásának eredményeként a Spar az idei évtől új, regionális beszállítói rendszert alakít ki. Az 1,7 milliárd forint értékű program növeli a magyar kistermelő beszállítók értékesítési lehetőségeit, emellett új munkahelyeket teremt. A Spar a versenyhatóság felé vállalta, hogy 6 regionális szállítói központot (Győr, Hódmezővásárhely, Nyíregyháza, Pécs, Székesfehérvár, Zalaegerszeg) alakít ki a helyi kistermelő beszállítók értékesítési lehetőségeinek növelésére. A regionális rendszer 90%-ban új mikro-, kis- és közepes méretű beszállítóknak juttat lehetőséget, de egyúttal bővülést jelent a boltlánc jelenlegi kistermelő partnereivel való viszonyában is. A kötelezettség javítja a hazai helyi kistermelők lehetőségeit, segíti a helyi gazdaság fejlődését és a helyi termékek iránti kereslet élénkítését. Emellett a cég vállalta, hogy a minőség-audit, a logisztika, a raktározás, és a marketing területén is oktatással segíti a beszállítók tevékenységét.
    • A Spar Magyarország és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara között hosszú évek óta kiváló a viszony. Partnerségünk alapja a bizalom, mely megannyi közös, a magyar agráriumot támogató aktivitásban öltött testet az elmúlt időszakban. Támogatói voltunk a Magyarok Kenyere programnak, partnerként részt vettünk a magyar föld legjavát népszerűsítő dinnye, alma és gomba fogyasztását ösztönző kampányokban és tagjai vagyunk a NAK által indított szakmai-operatív munkacsoportoknak is, melyek által együtt tudjuk formálni a jövőt, középpontban tartva a magyar gazdák érdekeit. A Spar közel harmincéves hazai működése során sokat tett a hazai beszállítók sikeréért. A kamara folyamatosan egyeztet a Sparral: az áruházlánc a jövőben nyitott arra, hogy különféle termékcsoportokkal kapcsolatban – együttműködve a kamarával – termelői-előállítói fórumokat tartson. A már meglévő és a potenciális beszállítók, a megrendelő és a fogyasztók számára is jelentős árbeli és minőségi, szervezési előnyökkel járhat a rövid ellátási láncban együttműködés, a minél közvetlenebb kapcsolat.
    • A Spar 19 frisshús terméke nyerte el a Magyar Termék védjegyhasználati jogát a Magyar Termék Nonprofit Kft. tanúsítási eljárásán, miután a nevezett termékek igazoltan Magyarországon készültek, kizárólag magyar alapanyagok felhasználásával. A tanúsítvány garantálja, hogy valamennyi sertést idehaza nevelték fel és vágták le, a feldolgozás minden lépése itthon történt és a felhasznált alapanyagok kizárólag Magyarországról származnak. A frisshús termékeink a legnépszerűbb termékcsoportnak számítanak országszerte a Spar áruházakban. Azzal, hogy elnyertük a Magyar Termék védjegyhasználati jogot, tovább tudjuk erősíteni a bizalmat a vásárlóinkban. Büszkék vagyunk arra, hogy a bicskei húsüzemünk nem csak nemzetközileg elismert szaktudással rendelkezik, de a magyar beszállítóink segítségével a húsipar kiemelt szereplői is vagyunk. A Magyar Termék Nonprofit Kft. és a Spar között még 2017-ben kezdődött meg az együttműködés. A vállalat számára kiemelten fontos, hogy választékában meghatározó szerephez jussanak a hazai termelők által előállított és magas színvonalat képviselő termékek. A védjeggyel elismert saját márkás termékek száma évről évre folyamatosan nőtt: 2017-ben 15, 2018-ban 17, 2019-ben 41 és 2021-ben már 44 új védjegyes saját márkás termék szerepel a termékkínálatban.
    • A jó minőségű magyar termékek védelme, a hazai termelők támogatásának jelentősége különösen megnőtt a koronavírus okozta világjárvány miatt. A Spar Magyarország régóta elkötelezett a hazai áruk és termelőik iránt, így a vállalat csatlakozott a Vedd a hazait! Védd a hazait! kampányokhoz is. A pandémia új helyzetet teremett a hazai élelmiszeripari piacon, a kiskereskedelemben. A járvány számtalan vállalatot, sokak munkáját és megélhetését sodorta veszélybe. A közösségi összefogás és a hazai termékek támogatása azonban hozzásegíti az iparág szereplőit, hogy sikeresen tudják maguk mögött ezt a kihívásokkal teli időszakot.
    • A Spar Magyarország részt vesz az Irinyi Terv keretében megvalósuló, 35 milliárd forint forrású Élelmiszeripari Beszállító-fejlesztési Programban is, melynek egyik fő célja a Magyarországon működő kiskereskedelmi láncok és a hazai élelmiszeripari beszállítók összekapcsolása azáltal, hogy a termelésben rejlő potenciálokat kiaknázza, a kereskedelemben szükséges megfelelési kritériumokat fejlessze, ezáltal segítve elő a magyar élelmiszertermékek versenyképességének növelését és piacképességük támogatását az áruházláncok polcain.

– A Spar üzletpolitikájában mennyire játszik szerepet a fenntarthatóság iránti elkötelezettség?

– A Spar aktív és úttörő szerepet vállal a Föld jövőjét érintő ügyekben. 2019 őszén ezen tevékenységünket egységes keretbe szerveztük, összekötve a fenntartható fejlődés – számunkra kiemelt – ágait, mint a környezetvédelem, az egészséges életmód támogatása, az élelmiszer-biztonság, a munkatársak támogatása, valamint a társadalmi felelősségvállalás. A fenntarthatósági céljainkat pedig egy új ernyőmárka fémjelzi mostantól, melynek szlogenje: „Spar – a fenntartható jövőért”. Eredményeinket a https://www.sparafenntarthatojovoert.hu/ weboldal transzparensen bemutatja.

Érsek M. Zoltán

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Vízen a világ legkörnyezetbarátabb kompja

A finn Wasaline égisze alatt kezdte meg üzemelését az Aurora Botnia, a világ legkörnyezetbarátabb RoPax, vagyis autó- és utasszállító kompja, amely a finn Vaasa és a svéd Umeå közötti útvonalon közlekedik. A 150 méter hosszú és 26 méter széles hajó bruttó űrtartalma 24 300 tonna. Közel 800 utas szállítására alkalmas, és 20 csomós sebességgel hajózik.

Fenntartható szemlélettel területcsökkentés mellett is növelhető a termés

A fenntarthatóság komplex fogalma talán a mezőgazdaság és az élelmiszeripar ágazatain keresztül illusztrálható a legjobban. A hosszú távon is élhető bolygó célkitűzése – a fenntarthatóság – az agráriumban akkor érvényesül, ha a jelen társadalom élelmiszer- és textilszükségletei kielégíthetőek anélkül, hogy a jövő generációk ugyanezen lehetőségei csökkennének.

Negatívra rontotta Magyarország kilátását az S&P

Negatívra módosította az eddigi stabilról Magyarország osztályzatának kilátását az S&P Global Ratings. A nemzetközi hitelminősítő ugyanakkor változatlanul befektetésre ajánlja Magyarországot: a cég megerősítette a devizában és hazai valutában fennálló, rövid és hosszú futamidejű magyar államadósság-kötelezettségek "BBB/A-2" szintű, befektetési kategóriás minősítését.

Csökken a forgalom a lakáspiacon, aktívabbak a befektetők

Csökken a forgalom az  ingatlanpiacon a nyáron, a befektetési céllal lakást vásárlók ugyanakkor aktívak - közölte a Duna House.

Hírek

Vízen a világ legkörnyezetbarátabb kompja

A finn Wasaline égisze alatt kezdte meg üzemelését az Aurora Botnia, a világ legkörnyezetbarátabb RoPax, vagyis autó- és utasszállító kompja, amely a finn Vaasa és a svéd Umeå közötti útvonalon közlekedik. A 150 méter hosszú és 26 méter széles hajó bruttó űrtartalma 24 300 tonna. Közel 800 utas szállítására alkalmas, és 20 csomós sebességgel hajózik.

Vegyesen alakult a forint árfolyama péntek reggelre

Vegyesen alakult, kevéssé változott a forint árfolyama péntek reggelre a főbb devizákkal a nemzetközi devizakereskedelemben.

Újra madárinfluenzától mentes Magyarország

Magyarország újra madárinfluenzától mentes, és nem kötelező a baromfikat zártan tartani - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).

Újra jön orosz olaj Magyarországra a Barátság vezetéken

Szerdáról csütörtökre virradó éjszaka óta folyamatosan érkezik kőolaj Magyarországra is a Barátság kőolajvezetéken, miután a Mol átvállalta az orosz fél által fizetendő tranzitdíjat. A belföldi ellátás a néhány napos szünet ellenére nem volt veszélyben, hiszen Magyarország több hétre elegendő tartalékkal rendelkezik - közölte a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM).

Kim Dzsongun halálosan bekeményít a Covid kapcsán

Kim Dzsong Un észak-koreai vezető csütörtökön győzelmet hirdetett a Covid elleni harcban, majd "halálos megtorlást" ígért Dél-Korea ellen, amelyet a járvány kitörésének okozásával vádol.

Egyházi szervezetek mögé rejtőző bűnbandára csapott le a NAV

Egyházi szervezetek mögé rejtőző, az állami költségvetésnek 8 milliárd forint kárt okozó bűnszervezetre csapott le a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a Békés Megyei Főügyészséggel együttműködésben.

Újraindult a Barátság vezeték, hamarosan Magyarországra is érkezik olaj

Újraindult a Barátság vezeték, csütörtökön Magyarországra is megérkezik a kőolaj - közölte a Mol.

Fizetett a Mol, újraindulhat a Barátság kőolajvezeték

A Mol egyeztetést folytatott az ukrán és az orosz féllel a Barátság vezeték újraindításáról, és átutalta az ukrajnai szakasz használatért fizetendő tranzitdíjat - közölte a társaság.

Gazdaság

OTP: stabil a teljesítmény, bizonytalan az orosz leánybank sorsa

Az egyedi tételeket nem számítva, a háború hatásaival együtt a tavalyihoz hasonló lett az OTP csoport teljesítménye a második negyedévben, ami a bank stabilitását és erejét mutatja - mondta Bencsik László, az OTP Bank Nyrt. vezérigazgató-helyettese a bank eredményeit értékelő sajtótájékoztatón. Azt is közölte: vizsgálják az orosz leánybank értékesítésének lehetőségét.

Az MNB zöld átállást vár el a bankoktól – határidőre

A jegybank megújította zöld ajánlását, amelyben elvárják, hogy a hazai hitelintézetek 2025-ig álljanak át a zöld működésre.

Újra összeért az egyhetes betéti kamat és az alapkamat

A várakozásoknak megfelelően az előző hetinél 100 bázisponttal magasabb, 10,75 százalékkos kamattal hirdette meg az egyhetes jegybanki betétet csütörtökön a Magyar Nemzeti Bank.

MNB-alelnök: a rezsicsökkentés módosítása tovább emeli az inflációt

A 100 bázispontos kamatemeléssel a monetáris politika célja továbbra is az, hogy fellépjen a másodkörös inflációs hatások elkerülése érdekében, illetve elősegítse az inflációs cél elérését - jelentette ki Virág Barnabás, a jegybank alelnöke.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom