Hirdetés
Kezdőlap Menedzser-Kihívások Covid-hatások és menedzser kihívások: Maczelka Márk, a Spar Magyarország kommunikációs vezetője
No menu items!

Covid-hatások és menedzser kihívások: Maczelka Márk, a Spar Magyarország kommunikációs vezetője

Bár a járványhelyzet tavasszal engedett a szorításból, ősszel ismét visszatért a kötelező maszkviselet. Eközben a globális ellátási nehézségek és az infláció is számtalan olyan új helyzetet teremtett, amelyet napi szinten kezelniük kell a cégvezetőknek, üzleti döntéshozóknak. Legújabb rovatunkban erről beszélnek AzÜzlet által megkérdezett menedzserek.

– A Spar számára mit jelentett előnyként, illetve kihívásként, hogy 2021 tavaszán a járványhelyzet miatt sok cégnél korlátozták a fizikai távolságtartást és közben leállt a turizmus, ami a szállodák, éttermek leállása miatt átrendezte az élelmiszer beszállítópiacot?

– 2021-ben kiegyensúlyozott volt a vállalat forgalmi eloszlása, mert a vásárlók hozzászoktak a 2020-ban megtapasztalt különböző korlátozásokhoz és nem érték őket meglepetésként az újabb korlátozások.

– Milyen változást hozott a novemberi újranyitás és az azt követő időszak?

Maczelka Márk

– A vásárlói szokások szeptembertől gyakorlatilag teljesen visszarendeződtek a járvány előtt tapasztalható tendenciához.

– Miközben a világ az ellátási láncok átrendeződéséről szól, hogyan érintett ez a Spart és hogyan reagáltak rá?

– Mindegyik hullámra megfelelően felkészült a vállalat. Az első hullámban a pánikvásárlás miatt voltak csak érzékelhetők átmeneti, 1-2 napig tartó apróbb zökkenők, de hazánk ellátásbiztonsága soha nem volt veszélyben.

– Milyen kihívást jelentett a személyzet megtartása?

– Mivel rekordalacsony a munkanélküliségi ráta Magyarországon, a munkatársak megtartására és újak toborzására külön stratégiával rendelkezik a vállalat.

– Miközben a fogyasztók részéről egyre inkább érződik a magyar termékek iránti bizalom, a Spar milyen kapcsolatot ápol a magyar termelőkkel?

– Ez a terület kiemelt fókusszal bír a jövőt tekintve: középpontjában a magyar élelmiszeripar erőteljes támogatása áll:

    • A Spar Magyarország régóta elkötelezte magát a magyar gazdák, családi vállalkozások, a magyar agrárium és feldolgozóipar mellett. A Spar ezen szándékát támogatja a Hungaricool by Spar termékinnovációs verseny, amely elsősorban a feltörekvő, piacbevezetés előtt vagy annak környékén álló hazai vállalkozókat célozza. A kiskereskedelmi áruházlánc a fenntarthatóságot is szem előtt tartó, kreatív, hipermarketben piacképes termékeket keres a Hungaricool by Spar verseny keretében. A verseny első köre közel 300 hazai vállalkozást mozgatott meg. 2020. március végétől az összes Interspar áruház a kínálatába vette a nyertes termékeket, illetve a Spar online shopjában is elérhetővé váltak. A legkiválóbb 8 termékinnováció minden támogatást megkapott – a forgalmazás mellett a nyertesek marketing- és üzleti támogatást is kaptak a vállalat 58 fős szakmai csapatától.  Termékinnovációs versenyünk idén folytatódik, amely csatlakozott a Cápák között című üzleti show-hoz. Az RTL Klub népszerű műsora lehetőséget biztosít arra, hogy újabb kiváló és innovatív magyar áruk kerülhessenek az Interspar hipermarketek polcaira. A verseny fokozott jelentőséggel bír a koronavírus-járvány időszakában, nyertesei számra a vállalat áruházai stabil, folyamatos felvevő-piacot jelentenek, biztosítva a működést és a munkaerő foglalkoztatását.
    • A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárásának eredményeként a Spar az idei évtől új, regionális beszállítói rendszert alakít ki. Az 1,7 milliárd forint értékű program növeli a magyar kistermelő beszállítók értékesítési lehetőségeit, emellett új munkahelyeket teremt. A Spar a versenyhatóság felé vállalta, hogy 6 regionális szállítói központot (Győr, Hódmezővásárhely, Nyíregyháza, Pécs, Székesfehérvár, Zalaegerszeg) alakít ki a helyi kistermelő beszállítók értékesítési lehetőségeinek növelésére. A regionális rendszer 90%-ban új mikro-, kis- és közepes méretű beszállítóknak juttat lehetőséget, de egyúttal bővülést jelent a boltlánc jelenlegi kistermelő partnereivel való viszonyában is. A kötelezettség javítja a hazai helyi kistermelők lehetőségeit, segíti a helyi gazdaság fejlődését és a helyi termékek iránti kereslet élénkítését. Emellett a cég vállalta, hogy a minőség-audit, a logisztika, a raktározás, és a marketing területén is oktatással segíti a beszállítók tevékenységét.
    • A Spar Magyarország és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara között hosszú évek óta kiváló a viszony. Partnerségünk alapja a bizalom, mely megannyi közös, a magyar agráriumot támogató aktivitásban öltött testet az elmúlt időszakban. Támogatói voltunk a Magyarok Kenyere programnak, partnerként részt vettünk a magyar föld legjavát népszerűsítő dinnye, alma és gomba fogyasztását ösztönző kampányokban és tagjai vagyunk a NAK által indított szakmai-operatív munkacsoportoknak is, melyek által együtt tudjuk formálni a jövőt, középpontban tartva a magyar gazdák érdekeit. A Spar közel harmincéves hazai működése során sokat tett a hazai beszállítók sikeréért. A kamara folyamatosan egyeztet a Sparral: az áruházlánc a jövőben nyitott arra, hogy különféle termékcsoportokkal kapcsolatban – együttműködve a kamarával – termelői-előállítói fórumokat tartson. A már meglévő és a potenciális beszállítók, a megrendelő és a fogyasztók számára is jelentős árbeli és minőségi, szervezési előnyökkel járhat a rövid ellátási láncban együttműködés, a minél közvetlenebb kapcsolat.
    • A Spar 19 frisshús terméke nyerte el a Magyar Termék védjegyhasználati jogát a Magyar Termék Nonprofit Kft. tanúsítási eljárásán, miután a nevezett termékek igazoltan Magyarországon készültek, kizárólag magyar alapanyagok felhasználásával. A tanúsítvány garantálja, hogy valamennyi sertést idehaza nevelték fel és vágták le, a feldolgozás minden lépése itthon történt és a felhasznált alapanyagok kizárólag Magyarországról származnak. A frisshús termékeink a legnépszerűbb termékcsoportnak számítanak országszerte a Spar áruházakban. Azzal, hogy elnyertük a Magyar Termék védjegyhasználati jogot, tovább tudjuk erősíteni a bizalmat a vásárlóinkban. Büszkék vagyunk arra, hogy a bicskei húsüzemünk nem csak nemzetközileg elismert szaktudással rendelkezik, de a magyar beszállítóink segítségével a húsipar kiemelt szereplői is vagyunk. A Magyar Termék Nonprofit Kft. és a Spar között még 2017-ben kezdődött meg az együttműködés. A vállalat számára kiemelten fontos, hogy választékában meghatározó szerephez jussanak a hazai termelők által előállított és magas színvonalat képviselő termékek. A védjeggyel elismert saját márkás termékek száma évről évre folyamatosan nőtt: 2017-ben 15, 2018-ban 17, 2019-ben 41 és 2021-ben már 44 új védjegyes saját márkás termék szerepel a termékkínálatban.
    • A jó minőségű magyar termékek védelme, a hazai termelők támogatásának jelentősége különösen megnőtt a koronavírus okozta világjárvány miatt. A Spar Magyarország régóta elkötelezett a hazai áruk és termelőik iránt, így a vállalat csatlakozott a Vedd a hazait! Védd a hazait! kampányokhoz is. A pandémia új helyzetet teremett a hazai élelmiszeripari piacon, a kiskereskedelemben. A járvány számtalan vállalatot, sokak munkáját és megélhetését sodorta veszélybe. A közösségi összefogás és a hazai termékek támogatása azonban hozzásegíti az iparág szereplőit, hogy sikeresen tudják maguk mögött ezt a kihívásokkal teli időszakot.
    • A Spar Magyarország részt vesz az Irinyi Terv keretében megvalósuló, 35 milliárd forint forrású Élelmiszeripari Beszállító-fejlesztési Programban is, melynek egyik fő célja a Magyarországon működő kiskereskedelmi láncok és a hazai élelmiszeripari beszállítók összekapcsolása azáltal, hogy a termelésben rejlő potenciálokat kiaknázza, a kereskedelemben szükséges megfelelési kritériumokat fejlessze, ezáltal segítve elő a magyar élelmiszertermékek versenyképességének növelését és piacképességük támogatását az áruházláncok polcain.

– A Spar üzletpolitikájában mennyire játszik szerepet a fenntarthatóság iránti elkötelezettség?

– A Spar aktív és úttörő szerepet vállal a Föld jövőjét érintő ügyekben. 2019 őszén ezen tevékenységünket egységes keretbe szerveztük, összekötve a fenntartható fejlődés – számunkra kiemelt – ágait, mint a környezetvédelem, az egészséges életmód támogatása, az élelmiszer-biztonság, a munkatársak támogatása, valamint a társadalmi felelősségvállalás. A fenntarthatósági céljainkat pedig egy új ernyőmárka fémjelzi mostantól, melynek szlogenje: „Spar – a fenntartható jövőért”. Eredményeinket a https://www.sparafenntarthatojovoert.hu/ weboldal transzparensen bemutatja.

Érsek M. Zoltán

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Európai jó példák alapján fejlődik a magyar élelmiszeripar

Modernizációval, digitális fejlesztésekkel behozható a lemaradásunk, az élelmiszer-előállítás során magas feldolgozottsági szintre kell törekedni, a vertikális integráció előnyei pedig a termelésbiztonságot erősíthetik.

Nagyot csökken a THM-plafon: olcsóbbak lesznek a legdrágább hitelek 

A jelenlegi és a júliustól érvényes maximum közötti különbséget figyelembe véve egymillió forintos, 60 hónapra felvett személyi kölcsön esetén több mint 160 ezer forint a különbség a teljes visszafizetendő összegben.

Harmadával több profitot termelt a Ryanair

Az idei nyári csúcsidőszakban a Ryanair arra számít, hogy a viteldíjak a kapacitásproblémák ellenére csak kis mértékben növekednek majd a tavalyi azonos időszak szintjéhez képest.

Covid hatás: dübörög az e-recept és az online időpont kérése

Az internethasználó felnőtt lakosság körében a koronavírus-járvány után 91 százalékra nőtt azok aránya, akik egészséggel és betegséggel kapcsolatos kérdésekben használják a világhálót.

Hírek

Forinterősödés reggel

Erősödött a forint jegyzése a főbb devizákkal szemben szerda reggel kedd kora estéhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.

BÉT – Emelkedett a héten a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX a múlt pénteki záráshoz képest 1,44 százalékkal, vagyis 962,94 ponttal emelkedve, 68 002,24 ponton zárta a hetet.

Felülteljesített a magyar tőzsde

A részvénypiac forgalma 14,6 milliárd forint volt, a vezető részvények a Mol kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.

Mínuszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

 Mínuszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék kedden.

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gazdaság

Heti várható: Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatokat közöl a KSH

Kedden a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa kamatdöntő ülést tart.

Nagy Márton: május 16-tól elérhetők a 30 év feletti álláskeresőket segítő támogatások

Május 16-tól elérhetők a 30 év feletti álláskeresők és inaktívak elhelyezkedését célzó támogatások, az uniós társfinanszírozással megvalósuló program teljes kerete több mint 150 milliárd forint

A többség családon belül dönt a pénzügyeiről

meghaladja az 50 százalékot azok aránya, akik családtagoktól kérnek tanácsot pénzügyi döntésekben, de a baráti, ismeretségi körben tájékozódók aránya is megközelíti a 30 százalékot.

Már él az automatikus napi átutalási limit az OTP-nél

Sok OTP-ügyfél most, az internet- vagy mobilbanki belépésénél szembesül azzal az üzenettel, hogy május 8-tól a pénzintézet biztonsági okokból automatikus napi limitösszeget vezetett be...