Hirdetés
Kezdőlap Autóipar EU-s szigorításra koronavírus - dermesztő autóipari nehézségek
No menu items!

EU-s szigorításra koronavírus – dermesztő autóipari nehézségek

Az autóipart az ág is húzza: nem elég, hogy az idei évtől beélesedett az EU drasztikus károsanyag kibocsátás elleni szankciórendszere, itt a koronavírus is, ami miatt még az iparág emblematikus eseményének számító Genfi autószalont, majd a Pekingi autószalont, valamint az áprilisi NewYork-i nemzetközi autókiállítást is lemondták. Tüttő László autóipari szakértő szerint ami még ennél is nagyobb baj, hogy Kínában jelentősen visszaesett az új autók eladása.

Tüttő László szerint a nagy autóipari események elhalasztása és törlése az autóiparban is felszínre hozta a hatalmas költségvetésű események létjogosultságának kérdését. Már csak azért is, mert az iparág szereplői már az elmúlt időszakban is kezdték felismerni, mennyire erodálja a hírértéket az, ha az egyre több gyártó egyre több új modellt mutat be a nagy rendezvényeken. Márpedig az elektromos és hibrid korszakra való átállással a modellbemutatók száma is tovább növekszik.

Tüttő László

Nem véletlen, hogy már egyre több nagy gyártó kezdett távol maradni a nagy kiállításoktól és inkább más időpontokban, saját rendezvényen vagy más csatornán promótálta újdonságait. Genf kapcsán sem volt ez másként. Miközben a Honda kifejezetten Genfre tartogatta újdonságait, több jelentős gyártó már korábban is jelezte távolmaradását: a teljesség igénye nélkül a Ford, a PSA csoport, a Nissan, a JLR és – ahogy az Apple sem járt a legnagyobb, idén szintén elmaradt barcelonai mobilkommunikációs eseményre – természetesen (?) a Tesla sem megy Genfbe….

Mondván a mai, modern kommunikációs környezetben a világháló segítségével egy új autó bemutató már nem is megoldhatatlan dolog. Más kérdés, hogy az autóiparban azért még mindig sok vásárlóban él a személyes jelenlét élménye: megfogni, beleülni, kipróbálni…  De jelentkeznek újabb hatások is.  A számítógépes fejlesztések egyre „közelebb hozzák” egymáshoz a konkurenseket, nagyon nehéz már valami merőben újat mutatni a közönségnek.  Az elektromos hajtás megjelenése pedig a belső égésű motorok egyedi varázsát is megszünteti…

Az elmaradó bemutatókon kívül ráadásul más hatásokkal is számolni kell. Gondoljunk csak a fukusimai tragédia miatti gyártás kiesésekre, ami szintén érzékelhető csuszásokat okozott az autóiparban is. Ma pedig szinte megmondhatatlan azoknak az alkatrészeknek és részegységeknek a száma, amelyekhez a koronavírus fertőzéssel érintett ázsiai területekről jönnek a beszállítások.  Illetve most nem jönnek… Mivel a modern ipar már messze nem a raktározásra, hanem a just in time, vagyis az azonnal szállítás szisztémájára épül, a logisztikai láncok és a raktárkészletek kérdése, hogy az alkatrészhiány mikor és melyik termelési fázisban jelenik meg a legerősebben – magyarul melyik fázisban gátolhatja meg a kész autó legyártását. Természetesen már minden gyártó elindította az alternatív csatornákat a hiányzó egységek pótlására, de ez sem megy egyik napról a másikra.  Nem is beszélve az olyan, főleg az elektromos hajtást érintő egységekről, amelyek szinte kizárólag Kínában készülnek…

A hatásról több szakértő és szaklap (Forbes, Wall Street Journal, Moody’s…) is közzétett fejtegetéseket.  A kínai autóipar visszaesése időlegesen akár a 20%-t is elérheti.  Ez természetesen hatással lesz az ott működő európai és amerikai gyártók eredményeire is! A Moody’s szerint 2020 -ban a globális autóipari visszaesés 2,5% lehet, amit csak kissé ellensúlyhat a 2021 évi 1,5%-os emelkedés.  A visszaesés az autópiac motorjának számító Kínában éves szinten még ennél is nagyobb, 2,9% is lehet, miután a koronavírus hatásai által is sújtva, csak a január 18,7%-os visszaesést produkált.

Ráadásul az európai autópiacon a probléma tovább fokozódik a 2020-tól bevezetett új károsanyag kibocsájtási norma miatt.  Ezt a 95 grammos kibocsájtási szintet az európai forgalmazók csak jelentős plusz fejlesztések és hibrid vagy elektromos autók forgalmazásával tudják elérni.  Ezeknek az ára pedig jelentősen több – akár a kétszerese is – egy hasonló teljesítményű hagyományos belsőégésű motorral szerelt változatnál.  De a drágulás nem csak az új fejlesztések miatt van, hanem azért is, mert a nem kellő ütemben és mértékben fejlesztők gyártók jelentős büntetési költségek elé nézhetnek, ami szintén megjelenik az árakban.  Nem is beszélve arról, hogy a szabályozás még tovább szigorodik 2025-ban és 2030-ban.

Mindezen hatások együttesen a Német Autóipari Központ szerint 4% a Moody’s szakértői szerint 5%-os visszaesést eredményezhetnek 2020-ban, amit 1% körül növekedés kompenzálhat némileg 2021-ben.

A birminghami üzleti elemző, David Baley professor szerint a fenti rossz hírek ellenére pozitív az autóipar jövője.  A belső égésű motorok korszakából az elektromos autózás korszakába lépünk át.  Az elkövetkező 15 év fejlesztései nagyobb mértékűek lesznek, mint az a megelőző 100 évben volt. De még hosszú az út amíg az elektromos autók száma megelőzi majd a hagyományos modellekét. Ehhez a gyártási költségek jelentős csökkenése is szükséges.  A költséghatékonysághoz pedig várhatóan további autóipari egyesülések kellenek majd, mint amilyen a PSA-Fiat Chrysler esetében is történik…

A Német Autóipari Kutatóközpont vezetője, Ferdinánd Dudenhoffer progesszor megjegyzi, hogy bár a kínai helyzet és a genfi lemondás fagyos hangulatot teremtett, kétségtelen, hogy 2020-ban ennek ellenére is elindult az elektromobilitás Európában.  A szakember szerint a fentiekből látható, hogy a helyzet meglehetősen összetett. Az autóipar közeljövőjének megítélésekor ugyanis számtalan globális hatást kell egyszerre figyelembe venni. Minden esetre a fejlődés nem áll meg, a mobilitásra egyre nagyobb szükség van.

– Az elektromobilitás térhódítása azt is jelenti, hogy az autózás a jövőben teljesen más jellegű élmény lesz – magyarázza Tüttő László. – El kell felejtenünk a vibráló motorhangokat és a „benzin gőzt”, e helyett csendesen suhanunk majd az önvezető autóban ülve, miközben az internetet böngésszük vagy letöltünk magunknak egy jó kis „V8” hangzást… A mostanság új autót vásárolni szándékozók egyrészt szembesülni fognak – néhol igen jelentős- áremelkedésekkel, a logisztikai és gyártási kérdőjelek miatt pedig érdemes lesz előnyben részesíteni a készleten lévő modelleket a rendeléssel szemben. Így nem érheti a vásárlókat nagyobb meglepetés…

Elektromos cégautó vásárlás, flottaüzemeltetés. Szakmai konferencia konzultációs lehetőséggel 2024 március 21.-én. A 30 milliárdos kerettel megnyíló, elektromos cégautó beszerzést támogató pályázattal kapcsolatos információk, tanulságok. A KKV-ék számára is egyre meghatározóbb, már hatályos ESG törvény cégautó üzemeltetésre vonatkozó kérdésköre, az elektrifikáció rövid és hosszútávú hatásainak bemutatása.
További információ: https://azuzletkonferenciakozpont.hu

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A magyarok fizetési szokásai: a készpénz nem bírja a kártyák tempóját

A friss adatok szerint minden harmadik magyar bankkártyás ügyfél mobillal fizet, a kártyás vásárlások értéke pedig már a duplája a készpénzfelvételekének.

Limitnövelés, milliós tárgynyeremény: megy a licit a lakásbiztosítási piacon

lakásbiztosítási kampány alatt több százezres vásárlási utalványokat adnak, millió forintos tárgynyereményeket sorolnak.  

Adategyeztetést indít az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt.

Az ellenőrzéshez személyi igazolványra és lakcímkártyára, valamint villany- és/vagy gázszámlára van szükség.

Zöldkötvényt bocsátott ki az MFB

Az MFB stratégiájának és működésének egyaránt szerves részét képezi a globális éghajlati célkitűzések, valamint a társadalmi hasznosságú célok támogatása.

Hírek

Elemző: átlag feletti forgalomban emelkedett a tőzsde

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 462 pontos, 0,71 százalékos emelkedéssel, 65 450,33 ponton zárt hétfőn.

BÉT – Emelkedő forgalomban csökkent a BUX a héten

Emelkedő forgalom mellett csökkent a héten a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe,

NAV: már elérhetők az adóbevallási tervezetek

A bevallási tervezet ugyanis csak azokat a bevételi, jövedelmi adatokat tartalmazza, amelyek a NAV rendelkezésére állnak a munkáltatók és kifizetők bevallásai, adatszolgáltatása révén.

Elemző: a Richter húzta le a BUX-ot

A részvénypiac forgalma 28,7 milliárd forint volt, a vezető részvények a Mol kivételével gyengültek az előző napi záráshoz képest.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Az év eleje óta a forint 3,3 százalékot gyengült az euróval, 4,2 százalékot gyengült a dollárral szemben és 0,2 százalékkal áll erősebben a svájci frank ellenében.

Még mindig a bootcamp-es junior fejlesztőké a jövő

Sokak számára lehet visszatartó erő az MI rohamléptékű terjeszkedése, és azért nem nyitnak komolyabban a programozói terület felé, mert félnek, hogy rövid idő alatt elveheti az MI a munkájukat.

Erősödött kissé szerda reggelre a forint

Erősödött kissé a forint szerda reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben a keddi, közel másfél százalékos gyengülését követően.

Csökkent a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 494,13 pontos, 0,75 százalékos csökkenéssel 65 599,49 ponton zárt hétfőn.

Gazdaság

A magyarok fizetési szokásai: a készpénz nem bírja a kártyák tempóját

A friss adatok szerint minden harmadik magyar bankkártyás ügyfél mobillal fizet, a kártyás vásárlások értéke pedig már a duplája a készpénzfelvételekének.

A Zeina Hotels menedzser study tour a sikeres szezonért

A 2024-es sikerhez is elengedhetetlen, hogy a szállodalánc minden tagjának és minden részlegének kiemelkedően kell teljesítenie, miközben az elkötelezett munka mellett a kreatív, újító ötletekre is szükség van.

Februárban is nőtt a befektetési alapokban kezelt vagyon

Februárban 4,3 százalékkal, 626 milliárd forinttal nőtt a befektetési alapokban kezelt vagyon, így az előző hónap végén a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetsége (Bamosz) tagjai 15 179 milliárd forintot kezeltek befektetési alapokban

A jegybank 14 millió forintra bírságolta a CIG Pannónia Életbiztosítót

A feltárt hiányosságok miatt szabta ki az MNB a 12,5 millió forint felügyeleti és a 1,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot a társaságra.