Hirdetés
Kezdőlap Autóipar EU-s szigorításra koronavírus - dermesztő autóipari nehézségek
No menu items!

EU-s szigorításra koronavírus – dermesztő autóipari nehézségek

Az autóipart az ág is húzza: nem elég, hogy az idei évtől beélesedett az EU drasztikus károsanyag kibocsátás elleni szankciórendszere, itt a koronavírus is, ami miatt még az iparág emblematikus eseményének számító Genfi autószalont, majd a Pekingi autószalont, valamint az áprilisi NewYork-i nemzetközi autókiállítást is lemondták. Tüttő László autóipari szakértő szerint ami még ennél is nagyobb baj, hogy Kínában jelentősen visszaesett az új autók eladása.

Tüttő László szerint a nagy autóipari események elhalasztása és törlése az autóiparban is felszínre hozta a hatalmas költségvetésű események létjogosultságának kérdését. Már csak azért is, mert az iparág szereplői már az elmúlt időszakban is kezdték felismerni, mennyire erodálja a hírértéket az, ha az egyre több gyártó egyre több új modellt mutat be a nagy rendezvényeken. Márpedig az elektromos és hibrid korszakra való átállással a modellbemutatók száma is tovább növekszik.

Tüttő László

Nem véletlen, hogy már egyre több nagy gyártó kezdett távol maradni a nagy kiállításoktól és inkább más időpontokban, saját rendezvényen vagy más csatornán promótálta újdonságait. Genf kapcsán sem volt ez másként. Miközben a Honda kifejezetten Genfre tartogatta újdonságait, több jelentős gyártó már korábban is jelezte távolmaradását: a teljesség igénye nélkül a Ford, a PSA csoport, a Nissan, a JLR és – ahogy az Apple sem járt a legnagyobb, idén szintén elmaradt barcelonai mobilkommunikációs eseményre – természetesen (?) a Tesla sem megy Genfbe….

Mondván a mai, modern kommunikációs környezetben a világháló segítségével egy új autó bemutató már nem is megoldhatatlan dolog. Más kérdés, hogy az autóiparban azért még mindig sok vásárlóban él a személyes jelenlét élménye: megfogni, beleülni, kipróbálni…  De jelentkeznek újabb hatások is.  A számítógépes fejlesztések egyre „közelebb hozzák” egymáshoz a konkurenseket, nagyon nehéz már valami merőben újat mutatni a közönségnek.  Az elektromos hajtás megjelenése pedig a belső égésű motorok egyedi varázsát is megszünteti…

Az elmaradó bemutatókon kívül ráadásul más hatásokkal is számolni kell. Gondoljunk csak a fukusimai tragédia miatti gyártás kiesésekre, ami szintén érzékelhető csuszásokat okozott az autóiparban is. Ma pedig szinte megmondhatatlan azoknak az alkatrészeknek és részegységeknek a száma, amelyekhez a koronavírus fertőzéssel érintett ázsiai területekről jönnek a beszállítások.  Illetve most nem jönnek… Mivel a modern ipar már messze nem a raktározásra, hanem a just in time, vagyis az azonnal szállítás szisztémájára épül, a logisztikai láncok és a raktárkészletek kérdése, hogy az alkatrészhiány mikor és melyik termelési fázisban jelenik meg a legerősebben – magyarul melyik fázisban gátolhatja meg a kész autó legyártását. Természetesen már minden gyártó elindította az alternatív csatornákat a hiányzó egységek pótlására, de ez sem megy egyik napról a másikra.  Nem is beszélve az olyan, főleg az elektromos hajtást érintő egységekről, amelyek szinte kizárólag Kínában készülnek…

A hatásról több szakértő és szaklap (Forbes, Wall Street Journal, Moody’s…) is közzétett fejtegetéseket.  A kínai autóipar visszaesése időlegesen akár a 20%-t is elérheti.  Ez természetesen hatással lesz az ott működő európai és amerikai gyártók eredményeire is! A Moody’s szerint 2020 -ban a globális autóipari visszaesés 2,5% lehet, amit csak kissé ellensúlyhat a 2021 évi 1,5%-os emelkedés.  A visszaesés az autópiac motorjának számító Kínában éves szinten még ennél is nagyobb, 2,9% is lehet, miután a koronavírus hatásai által is sújtva, csak a január 18,7%-os visszaesést produkált.

Ráadásul az európai autópiacon a probléma tovább fokozódik a 2020-tól bevezetett új károsanyag kibocsájtási norma miatt.  Ezt a 95 grammos kibocsájtási szintet az európai forgalmazók csak jelentős plusz fejlesztések és hibrid vagy elektromos autók forgalmazásával tudják elérni.  Ezeknek az ára pedig jelentősen több – akár a kétszerese is – egy hasonló teljesítményű hagyományos belsőégésű motorral szerelt változatnál.  De a drágulás nem csak az új fejlesztések miatt van, hanem azért is, mert a nem kellő ütemben és mértékben fejlesztők gyártók jelentős büntetési költségek elé nézhetnek, ami szintén megjelenik az árakban.  Nem is beszélve arról, hogy a szabályozás még tovább szigorodik 2025-ban és 2030-ban.

Mindezen hatások együttesen a Német Autóipari Központ szerint 4% a Moody’s szakértői szerint 5%-os visszaesést eredményezhetnek 2020-ban, amit 1% körül növekedés kompenzálhat némileg 2021-ben.

A birminghami üzleti elemző, David Baley professor szerint a fenti rossz hírek ellenére pozitív az autóipar jövője.  A belső égésű motorok korszakából az elektromos autózás korszakába lépünk át.  Az elkövetkező 15 év fejlesztései nagyobb mértékűek lesznek, mint az a megelőző 100 évben volt. De még hosszú az út amíg az elektromos autók száma megelőzi majd a hagyományos modellekét. Ehhez a gyártási költségek jelentős csökkenése is szükséges.  A költséghatékonysághoz pedig várhatóan további autóipari egyesülések kellenek majd, mint amilyen a PSA-Fiat Chrysler esetében is történik…

A Német Autóipari Kutatóközpont vezetője, Ferdinánd Dudenhoffer progesszor megjegyzi, hogy bár a kínai helyzet és a genfi lemondás fagyos hangulatot teremtett, kétségtelen, hogy 2020-ban ennek ellenére is elindult az elektromobilitás Európában.  A szakember szerint a fentiekből látható, hogy a helyzet meglehetősen összetett. Az autóipar közeljövőjének megítélésekor ugyanis számtalan globális hatást kell egyszerre figyelembe venni. Minden esetre a fejlődés nem áll meg, a mobilitásra egyre nagyobb szükség van.

– Az elektromobilitás térhódítása azt is jelenti, hogy az autózás a jövőben teljesen más jellegű élmény lesz – magyarázza Tüttő László. – El kell felejtenünk a vibráló motorhangokat és a „benzin gőzt”, e helyett csendesen suhanunk majd az önvezető autóban ülve, miközben az internetet böngésszük vagy letöltünk magunknak egy jó kis „V8” hangzást… A mostanság új autót vásárolni szándékozók egyrészt szembesülni fognak – néhol igen jelentős- áremelkedésekkel, a logisztikai és gyártási kérdőjelek miatt pedig érdemes lesz előnyben részesíteni a készleten lévő modelleket a rendeléssel szemben. Így nem érheti a vásárlókat nagyobb meglepetés…

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Mégsem száműzik az Ubert Londonból – egyelőre

Az illetékes londoni bíróság végzése alapján újabb másfél évig folytathatja tevékenységét a brit fővárosban az Uber, amelynek lejárt taxiszolgáltatási engedélyét a londoni közlekedési hatóság tavaly nem hosszabbította meg.

Matolcsy: otthonteremtéshez kell kötni a nem használt földek parcellázását

A családoknak meg kell adni a lehetőséget, hogy elfoglalják és "belakják" az országot - írta a jegybankelnök, aki a demográfiai fordulathoz ismertet követendő nemzetközi példákat és sorol fel javaslatokat legújabb írásában.

Az Opus eladja a CIG-ben lévő részesedését

Az Opus Global Nyrt. eladja a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. (CIG) alaptőkéjének 24,85 százalékát megtestesítő részesedését a Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft.-nek.

Varga Mihály: csak jövőre várható gazdasági fordulat

Európa-szerte lassú lesz a kilábalás a válságból, gazdasági fordulat 2021 első felére várható - mondta a pénzügyminiszter.

Hírek

Mégsem száműzik az Ubert Londonból – egyelőre

Az illetékes londoni bíróság végzése alapján újabb másfél évig folytathatja tevékenységét a brit fővárosban az Uber, amelynek lejárt taxiszolgáltatási engedélyét a londoni közlekedési hatóság tavaly nem hosszabbította meg.

Tripadvisoron kritizálta a szállodát – börtönbe mehet

Őrizetbe vettek egy amerikai állampolgárt Thaiföldön, mert a Tripadvisor nevű internetes oldalon írt értékelésében bírálta a szállodát, amelynek a vendége volt.

Újra esik az olaj ára

A múlt heti két százalékot meghaladó árcsökkenés után a kőolaj világpiaci jegyzése tovább gyengült hétfőn délelőtt.

Társasági adóbevallás – itt a határidő

Még 120 ezer cégtől várja az adóhatóság a társasági adóbevallást, amelynek beküldésére három napjuk maradt - közölte Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkára.

Szexipari mezszponzor egy holland focicsapatnál

A Holland Labdarúgó Szövetség (KNVB) visszavonta tiltását, így az élvonalbeli FC Emmen csapata megkötheti mezszponzori szerződését egy szexuális kiegészítőket gyártó céggel.

Amerikai tanulmány. A madarak a karantén alatt “szexibb hangon” énekeltek

A madarak éneke is megváltoztak a világjárvány miatti korlátozások idején - állapította meg egy friss amerikai tanulmány.

Koronavírus. 927 új fertőzött, 9 elhunyt beteg

Péntek reggeli adat: 927 újabb magyar állampolgárnál mutatták ki az új koronavírus-fertőzést (COVID-19).

Kórházba került a norvég király

Kórházba került V. Harald norvég király - jelentette be a norvég királyi palota.

Lom a garázsban: egy kínai boroskancsó, ami 390 ezer fontot ért

Történelmi kínai edényt talált garázsában egy brit férfi, aki egy aukción 390 ezer fontot (155 millió forintot) kapott érte.

100 millió dollár egy Botticelli portréért?!

100 millió dollárt (31,2 milliárd forint) is adhatnak Sandro...

Koronavírus – Az európai járványközpont aggódik a járvány alakulása miatt

Fokozott aggodalmat vált ki a koronavírus-járvány alakulása és a megnőtt halálozási ráta hét európai uniós tagállamban, Magyarországon, Bulgáriában, Csehországban, Horvátországban, Máltán, Spanyolországban és Romániában - írta csütörtökön Stockholmban kiadott jelentésében az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ (ECDC).

Bécs városa 100 euróig átvállalja az elromlott háztartási eszközök javítási költségét

Az elromlott háztartási eszközök újrafelhasználása érdekében Bécs városa átvállalja az osztrák fővárosban lakók eszközei javítási költségének felét, maximum 100 eurót ( 36 500 forintot) - közölte Bécs Város Külképviseleti Irodája csütörtökön az MTI-vel.

Gazdaság

Koronavírus – Nagy Márton: Hitelfelmondási tilalom is jöhet 2021-ben

Jövő tavasszal érdemes arról dönteni, hogy szükség lesz-e 2021 második felében a koronavírus-járvány miatti hiteltörlesztési szünet fenntartására a célzott csoportokban - mondta Nagy Márton miniszterelnöki főtanácsadó.

Brexit. Frankfurtba helyezi londoni vagyonát a JPMorgan

A Brexit miatt a JPMorgan Chase mintegy 200 milliárd eurónyi vagyonát helyezi át Londonból Frankfurtba.

Izer Norbert: fehéredés nélkül nincs adócsökkentés

Az adócsökkentések forrását a magyar gazdaság fehéredése jelenti, amely a GDP 1,5-2,0 százalékát kitevő többletbevételt eredményezett - mondta a Pénzügyminisztérium (PM) adóügyekért felelős államtitkára a Nézőpont Intézet online konferenciáján.

Nem küldött SZÉP-kártyákat az MKB – négymilliós bírság

Száz ügyfélnek nem, vagy a főkártya lejáratát követően késedelmesen küldte ki az új SZÉP-kártyát az MKB Bank, ezért a Magyar Nemzeti Bank négymillió forint bírságot szabott ki a pénzintézetre.

Londoni elemzők: az MNB érzékennyé vált a forintgyengülésre

Londoni pénzügyi elemzők szerint valószínűleg a továbbiakban sem kerül napirendre a Magyar Nemzeti Bank alapkamatának csökkentése, mivel a jegybankot a gazdasági visszaesés ellenére érezhetően aggasztja a forintgyengülés és a magas infláció.

Kamatdöntés – MNB: az inflációs cél és a vásárlóérték őrzése a legfontosabb

Az inflációs cél teljesülését tekinti a legfontosabbnak a Magyar Nemzeti Bank, hogy fenntartsa az árstabilitást és javítsa a jövedelmek vásárlóértékét - mondta a jegybank alelnöke a kamatdöntő ülés után.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom