Kezdőlap Autóipar EU-s szigorításra koronavírus - dermesztő autóipari nehézségek
No menu items!

EU-s szigorításra koronavírus – dermesztő autóipari nehézségek

Az autóipart az ág is húzza: nem elég, hogy az idei évtől beélesedett az EU drasztikus károsanyag kibocsátás elleni szankciórendszere, itt a koronavírus is, ami miatt még az iparág emblematikus eseményének számító Genfi autószalont, majd a Pekingi autószalont, valamint az áprilisi NewYork-i nemzetközi autókiállítást is lemondták. Tüttő László autóipari szakértő szerint ami még ennél is nagyobb baj, hogy Kínában jelentősen visszaesett az új autók eladása.

Tüttő László szerint a nagy autóipari események elhalasztása és törlése az autóiparban is felszínre hozta a hatalmas költségvetésű események létjogosultságának kérdését. Már csak azért is, mert az iparág szereplői már az elmúlt időszakban is kezdték felismerni, mennyire erodálja a hírértéket az, ha az egyre több gyártó egyre több új modellt mutat be a nagy rendezvényeken. Márpedig az elektromos és hibrid korszakra való átállással a modellbemutatók száma is tovább növekszik.

Tüttő László

Nem véletlen, hogy már egyre több nagy gyártó kezdett távol maradni a nagy kiállításoktól és inkább más időpontokban, saját rendezvényen vagy más csatornán promótálta újdonságait. Genf kapcsán sem volt ez másként. Miközben a Honda kifejezetten Genfre tartogatta újdonságait, több jelentős gyártó már korábban is jelezte távolmaradását: a teljesség igénye nélkül a Ford, a PSA csoport, a Nissan, a JLR és – ahogy az Apple sem járt a legnagyobb, idén szintén elmaradt barcelonai mobilkommunikációs eseményre – természetesen (?) a Tesla sem megy Genfbe….

Mondván a mai, modern kommunikációs környezetben a világháló segítségével egy új autó bemutató már nem is megoldhatatlan dolog. Más kérdés, hogy az autóiparban azért még mindig sok vásárlóban él a személyes jelenlét élménye: megfogni, beleülni, kipróbálni…  De jelentkeznek újabb hatások is.  A számítógépes fejlesztések egyre „közelebb hozzák” egymáshoz a konkurenseket, nagyon nehéz már valami merőben újat mutatni a közönségnek.  Az elektromos hajtás megjelenése pedig a belső égésű motorok egyedi varázsát is megszünteti…

Az elmaradó bemutatókon kívül ráadásul más hatásokkal is számolni kell. Gondoljunk csak a fukusimai tragédia miatti gyártás kiesésekre, ami szintén érzékelhető csuszásokat okozott az autóiparban is. Ma pedig szinte megmondhatatlan azoknak az alkatrészeknek és részegységeknek a száma, amelyekhez a koronavírus fertőzéssel érintett ázsiai területekről jönnek a beszállítások.  Illetve most nem jönnek… Mivel a modern ipar már messze nem a raktározásra, hanem a just in time, vagyis az azonnal szállítás szisztémájára épül, a logisztikai láncok és a raktárkészletek kérdése, hogy az alkatrészhiány mikor és melyik termelési fázisban jelenik meg a legerősebben – magyarul melyik fázisban gátolhatja meg a kész autó legyártását. Természetesen már minden gyártó elindította az alternatív csatornákat a hiányzó egységek pótlására, de ez sem megy egyik napról a másikra.  Nem is beszélve az olyan, főleg az elektromos hajtást érintő egységekről, amelyek szinte kizárólag Kínában készülnek…

A hatásról több szakértő és szaklap (Forbes, Wall Street Journal, Moody’s…) is közzétett fejtegetéseket.  A kínai autóipar visszaesése időlegesen akár a 20%-t is elérheti.  Ez természetesen hatással lesz az ott működő európai és amerikai gyártók eredményeire is! A Moody’s szerint 2020 -ban a globális autóipari visszaesés 2,5% lehet, amit csak kissé ellensúlyhat a 2021 évi 1,5%-os emelkedés.  A visszaesés az autópiac motorjának számító Kínában éves szinten még ennél is nagyobb, 2,9% is lehet, miután a koronavírus hatásai által is sújtva, csak a január 18,7%-os visszaesést produkált.

Ráadásul az európai autópiacon a probléma tovább fokozódik a 2020-tól bevezetett új károsanyag kibocsájtási norma miatt.  Ezt a 95 grammos kibocsájtási szintet az európai forgalmazók csak jelentős plusz fejlesztések és hibrid vagy elektromos autók forgalmazásával tudják elérni.  Ezeknek az ára pedig jelentősen több – akár a kétszerese is – egy hasonló teljesítményű hagyományos belsőégésű motorral szerelt változatnál.  De a drágulás nem csak az új fejlesztések miatt van, hanem azért is, mert a nem kellő ütemben és mértékben fejlesztők gyártók jelentős büntetési költségek elé nézhetnek, ami szintén megjelenik az árakban.  Nem is beszélve arról, hogy a szabályozás még tovább szigorodik 2025-ban és 2030-ban.

Mindezen hatások együttesen a Német Autóipari Központ szerint 4% a Moody’s szakértői szerint 5%-os visszaesést eredményezhetnek 2020-ban, amit 1% körül növekedés kompenzálhat némileg 2021-ben.

A birminghami üzleti elemző, David Baley professor szerint a fenti rossz hírek ellenére pozitív az autóipar jövője.  A belső égésű motorok korszakából az elektromos autózás korszakába lépünk át.  Az elkövetkező 15 év fejlesztései nagyobb mértékűek lesznek, mint az a megelőző 100 évben volt. De még hosszú az út amíg az elektromos autók száma megelőzi majd a hagyományos modellekét. Ehhez a gyártási költségek jelentős csökkenése is szükséges.  A költséghatékonysághoz pedig várhatóan további autóipari egyesülések kellenek majd, mint amilyen a PSA-Fiat Chrysler esetében is történik…

A Német Autóipari Kutatóközpont vezetője, Ferdinánd Dudenhoffer progesszor megjegyzi, hogy bár a kínai helyzet és a genfi lemondás fagyos hangulatot teremtett, kétségtelen, hogy 2020-ban ennek ellenére is elindult az elektromobilitás Európában.  A szakember szerint a fentiekből látható, hogy a helyzet meglehetősen összetett. Az autóipar közeljövőjének megítélésekor ugyanis számtalan globális hatást kell egyszerre figyelembe venni. Minden esetre a fejlődés nem áll meg, a mobilitásra egyre nagyobb szükség van.

– Az elektromobilitás térhódítása azt is jelenti, hogy az autózás a jövőben teljesen más jellegű élmény lesz – magyarázza Tüttő László. – El kell felejtenünk a vibráló motorhangokat és a „benzin gőzt”, e helyett csendesen suhanunk majd az önvezető autóban ülve, miközben az internetet böngésszük vagy letöltünk magunknak egy jó kis „V8” hangzást… A mostanság új autót vásárolni szándékozók egyrészt szembesülni fognak – néhol igen jelentős- áremelkedésekkel, a logisztikai és gyártási kérdőjelek miatt pedig érdemes lesz előnyben részesíteni a készleten lévő modelleket a rendeléssel szemben. Így nem érheti a vásárlókat nagyobb meglepetés…

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Megkezdte működését a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat technológiatranszfer cége

A közlemény szerint a 10 millió forintos törzstőkével bejegyzett társaság azzal a céllal jött létre, hogy hatékony támogatást nyújtson a Magyar Kutatási Hálózat kutatóinak a tudományos eredményeik gyakorlati hasznosításában.

Új befizetési lehetőségeket kínál a gazdálkodóknak a Magyar Államkincstár

A Magyar Államkincstár új befizetési lehetőségeket kínál a gazdálkodóknak, hogy csökkenthessék a számlaterheiket

Emelkedett az uniós határokon feltartóztatott, belépésre jogosulatlan bevándorlók száma

A tagországok tavaly 123 655, nem uniós ország állampolgára esetében tagadták meg a belépést az Európai Unió területére, ami kismértékű, 0,3 százalékos növekedés 2023-hoz képest - közölte az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat csütörtökön.

400 ezer adózótól várja a NAV a tao- és majdnem 100 ezer társaságtól a kiva-bevallást

Az idén mintegy 400 ezer adózótól várja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a társasági adó (tao), illetve további közel 100 ezer társaságtól a kisvállalati adó (kiva) bevallást június 2-ig
Hirdetés

Hírek

Megkezdte működését a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat technológiatranszfer cége

A közlemény szerint a 10 millió forintos törzstőkével bejegyzett társaság azzal a céllal jött létre, hogy hatékony támogatást nyújtson a Magyar Kutatási Hálózat kutatóinak a tudományos eredményeik gyakorlati hasznosításában.

Új befizetési lehetőségeket kínál a gazdálkodóknak a Magyar Államkincstár

A Magyar Államkincstár új befizetési lehetőségeket kínál a gazdálkodóknak, hogy csökkenthessék a számlaterheiket

Emelkedett az uniós határokon feltartóztatott, belépésre jogosulatlan bevándorlók száma

A tagországok tavaly 123 655, nem uniós ország állampolgára esetében tagadták meg a belépést az Európai Unió területére, ami kismértékű, 0,3 százalékos növekedés 2023-hoz képest - közölte az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat csütörtökön.

400 ezer adózótól várja a NAV a tao- és majdnem 100 ezer társaságtól a kiva-bevallást

Az idén mintegy 400 ezer adózótól várja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a társasági adó (tao), illetve további közel 100 ezer társaságtól a kisvállalati adó (kiva) bevallást június 2-ig

A kínai BYD áprilisban először adott el több elektromos autót a Teslánál Európában

A kínai BYD áprilisban először előzte meg a Teslát a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) európai eladásában - áll a Jato Dynamics piackutató honlapján.

Egymilliárd eurós kötvénykibocsátást hajtott végre az MFB

Kiemelkedő érdeklődés mellett egymilliárd euró összegű forrást vont be a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) nemzetközi kötvénykibocsátás keretében, kedvező 4,375 százalékos kamat mellett

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Történelmi csúcsra erősödött, áttörte a 110 ezer dolláros szintet a bitcoin csütörtök hajnalban a világ legnagyobb kriptotőzsdei platformján, a Binance-on.

Elismerést kapott a Semmelweis Egyetem stroke-ellátó programja

Az Európai Stroke Társaság (ESO) legmagasabb, gyémánt szintű elismerését nyerte el a Semmelweis Egyetem Idegsebészeti és Neurointervenciós Klinika stroke-ellátó programja
Hirdetés

Gazdaság

Családban marad a pénz: ennyit nyerhetnek a családtagok, ha közösen bankolnak

Hatékonyan menedzselhetők akár egy többgenerációs család pénzügyei is, ma már több bank is kínál erre alkalmas szolgáltatásokat. A közös bankolással akár több ezer forintot is spórolhatnak havonta, emellett a pénzügyi tudatosságot is fejleszthetik

Az MNB üdvözli a jegybanktörvény módosítását

A jegybank a jövőben kizárólag a törvényben meghatározott alapfeladatok ellátására fókuszál, elkötelezett az intézmény átlátható és hatékony működése mellett

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.