Hirdetés
Kezdőlap Autó IAA: a biciklik körül forog a müncheni autóhét. Fő a környezettudatosság
No menu items!

IAA: a biciklik körül forog a müncheni autóhét. Fő a környezettudatosság

IAA München mobilitás
Az utca vált kiállító tereppé. Az autógyártók elsődleges célja a müncheni seregszemlén környezettudatosságuk bizonyítsa. A szerző felvételei

München a világ legnagyobb járműkiállításának házigazdája.  A gyártók standjain szinte minden a klímavédelmemről és az e-modellekről szól. A környezetvédelem jegyében az IAA 1897 óta tartó történetében először jóval több a kerékpár, mint az autógyártó! Petrus Szabolcs helyszíni riportja a bajor fővárosból.

A kiállítás és a gyártók is koncepciót váltanak

Az IAA autókiállítás, amely mindig is a Messe Frankfurt szívében volt, Münchenbe költözött, és ott rendezték meg először az IAA Mobility 2021 néven.

Az IAA (Internationale Automobil-Ausstellung), amelynek évtizedekig Berlin adott otthont, néhány éve vándorkiállítás. A legutóbbi, 2019-es frankfurti seregszemle 900.000 ezer látogatót vonzott. A konszernek mégis elégedetlenek voltak. A hatalmas kiállítócsarnokokban lezajlott 11 napos rendezvényt drágának és idejétmúltnak tartották.

München új koncepcióval nyerte el a rendezés jogát: a vásárvárosban csak a szakmai publikumot várják a kiállítók, a nagyközönségnek látványos standokkal és izgalmas programokkal készülnek München belvárosában. 800 kiállító, köztük 17 autógyártó 70 márkájával egy Münchenen keresztül futó 12 kilométeres kék vonal mentén felvonulva igyekeznek megmutatnia a nagyközönségnek, miként képzelik a jövő mindenekelőtt klímabarát mobilitását.

München belvárosi utcái a kiállítás színtereivé váltak  A szerző felvételei – AzÜzlet.hu

Azzal, hogy München belvárosában hat napig minden a mobilitásról szól, sikerült elpalástolni, hogy számos autógyártó hiányzik. A világ második legnagyobb autókonszernje, a VW csak a kiállítócsarnokokban van jelen. A Stellantis-csoport (Chrysler, Fiat, Peugeot, Citroën, Opel) teljesen távol maradt, ahogy a legtöbb japán márka is, beleértve a világ legnagyobb gyártóját, a Toyotát. Hiányozik sok kultikus márka, így a Ferrari, a Lamborghini, a Bentley és a Rolls-Royce is.

Sok, de kevés a látványos premier

A német autóiparnak úgy kell a látványos seregszemle és a vásárlók szimpátiája, mint egy falat kenyér. Meg kell győznie a világot, hogy a német autóiparnak nagy múltja mellett jövője is van.

Hildegard Müller: Németország továbbra is az autóipar központja

„A motorizált mobilitás történetének legnagyobb átalakulását sikertörténetté kell tennünk az autó hazája, Németország számára” – mondta a keddi megnyitón Hildegard Müller, a Német Autógyártók Szövetségének (VDA) elnöke.

„A környezetvédelmi előírások szigorúak, de, ahogy a múltban és a jelenben, úgy jövőben is segíteni fogjuk a kutatást-fejlesztést ezen a kulcsfontosságú iparterületen” – ígérte a megnyitón a szeptember végi választások után a politikából távozó Angele Merkel kvázi utódja nevében.

A gyártók IAA-ra időzítették közel 100 modell bemutatása. Ez Hildegard szerint bizonyítja, hogy Németország továbbra is az autóipar központja. A képet árnyalja, hogy a Mercedes középkategóriás e-limuzinja, az EQE és a VW elektromos kisautója mellett alig van igazán látványos bemutató. Ráadásul az utóbbi, az ID Life csak 2025-ben kerül forgalomba.

A VW ígérete szerint 234 LE teljesítménnyel 180 km/h végsebességre és 440 km hatótávolságra lesz képes és 25 ezer euróba fog kerülni. A Mercedes EQE már 2022-től megvásárolható lesz 192 LE teljesítménnyel és átlagos használat mellett 660 km hatótávolsággal csillagászati 75 ezer euróért.

A klíma minden előtt

A gyártók elsődleges célja a seregszemlén környezettudatosságuk bizonyítsa. Ez a VW koncepciója szerint Európában egyet jelent az elektromotorral. A másik két német gyártó, a BMW és a Mercedes más alternatív meghajtásokban is gondolkozik, de az ő modellpalettájukon is a villanyautók dominálják.

Münchenben kizárólag e-modelleket mutatnak be a gyártók! Így igyekeznek igazolni, hogy komolyan gondolják az ambiciózus célkitűzéseiket. Az Audinak például Európában 2026-tól minden új modellje elektromos lesz, 2033-tól pedig egyáltalán nem akar hagyományos meghajtású kocsikat értékesíteni a kontinensünkön. Ingolstadtban azonban továbbra is gondolnak a sebesség szerelmeseire: az eGT-be 720 LE és hatalmas, 120 kWh teljesítményű akku fog kerülni. Még nagyobb, 1088 LE teljesítményű lesz az e911-es Porsche, amely a tesztek szerint 2,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 300 km/h végsebességre képes.

Egész más közönséget szólít meg a Dacia 2022 elején piacra kerülő családi hibridje, a 140 LE teljesítményű, 5, illetve 7 üléses Joggere, várhatóan körülbelül 15 ezer euróért. Mélyebben a zsebébe kell nyúlnia annak, aki VW-be akarja ültetni a családot, a 2022-ben piacra kerülő hibrid Bully listaára 45 ezer euró lesz.

Az Opel 2028-tól, Ford pedig 2030-tól tesz kizárólag az e-autóra Európában. A Peugeot célkitűzése szerint 2023-ban a kontinensünkön értékesített autóinak 85, 2025-ben pedig 100 százaléka elektromos lesz.

A kínai Geely a Daimlertől tavaly megvásárolt, de továbbra is a németekkel koprodukcióban készülő Smart elektromos SVU modelljével akar 2022-ben betörni az átalakuló európai piacra.

Az optimista célok csak a személyautókra vonatkoznak. A haszongépjárműveknél és a kisbuszoknál hosszabb ideig gondolkoznak a dízelben az európai gyártók. A VW például még 2026-ban is új dízel Bully modellt akar bevezetni.

Jövő a jelenben: autonóm parkolás és az intelligens ülés

A jövő mobilitása jegyében az autonóm vezetésről sem feledkeztek meg a Münchenben kiállítók. Az önvezető autó ugyan csak középtávon lehet a mindennapok része, de a valóban önállóan beparkoló kocsit már a közeljövőben ígérik.

A bemutatott modellek jól érzékeltetik, hogy a sebesség már egyre kevesebb vásárlónak központi kérdés. Az autózók többségének a kényelem és a digitalizáció is fontosabb. A Ford például fedélzeti meditációs programmal, valamint az autóban ülők légzéséhez és szívveréséhez igazodó ülésmasszázzsal reagál erre.

A bicikli előzi az autót

A világ legnagyobb jármű kiállításán több kerékpárgyártó vesz részt, mint autókonszern!

Az európaiak mobilitáshoz fűződő viszonyának alapvető változását mutatja, hogy a világ legnagyobb jármű kiállításán több kerékpárgyártó vesz részt, mint autókonszern! A 70 kiállítónak tulajdonképpen nincs szüksége a müncheni marketingre. Legyen szó akár hagyományos, akár e-bicikliről, maximális gyártási kapacitás ellenére már csak 2023-ra tudnak felvenni új megrendeléseket a kereskedőktől! Így megengedhetik maguknak az áremelést is. A főleg az alapanyaghiánnyal magyarázott drágulás a prognosztizáltnál 10-20 százaléknál egyelőre alacsonyabb, 5 százalék körül van.

Petrus Szabolcs

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Fenntartható szemlélettel területcsökkentés mellett is növelhető a termés

A fenntarthatóság komplex fogalma talán a mezőgazdaság és az élelmiszeripar ágazatain keresztül illusztrálható a legjobban. A hosszú távon is élhető bolygó célkitűzése – a fenntarthatóság – az agráriumban akkor érvényesül, ha a jelen társadalom élelmiszer- és textilszükségletei kielégíthetőek anélkül, hogy a jövő generációk ugyanezen lehetőségei csökkennének.

Negatívra rontotta Magyarország kilátását az S&P

Negatívra módosította az eddigi stabilról Magyarország osztályzatának kilátását az S&P Global Ratings. A nemzetközi hitelminősítő ugyanakkor változatlanul befektetésre ajánlja Magyarországot: a cég megerősítette a devizában és hazai valutában fennálló, rövid és hosszú futamidejű magyar államadósság-kötelezettségek "BBB/A-2" szintű, befektetési kategóriás minősítését.

Csökken a forgalom a lakáspiacon, aktívabbak a befektetők

Csökken a forgalom az  ingatlanpiacon a nyáron, a befektetési céllal lakást vásárlók ugyanakkor aktívak - közölte a Duna House.

Kína nem akar globális krízist, nem fog összeveszni Amerikával Tajvan miatt

Négy nappal Nancy Pelosi amerikai házelnök tajvani látogatása előtt Hszi Csin-ping kínai vezető telefonon beszélt Biden elnökkel, és azt mondta: most nincs itt az ideje egy teljes körű válságnak.

Hírek

Vegyesen alakult a forint árfolyama péntek reggelre

Vegyesen alakult, kevéssé változott a forint árfolyama péntek reggelre a főbb devizákkal a nemzetközi devizakereskedelemben.

Újra madárinfluenzától mentes Magyarország

Magyarország újra madárinfluenzától mentes, és nem kötelező a baromfikat zártan tartani - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).

Újra jön orosz olaj Magyarországra a Barátság vezetéken

Szerdáról csütörtökre virradó éjszaka óta folyamatosan érkezik kőolaj Magyarországra is a Barátság kőolajvezetéken, miután a Mol átvállalta az orosz fél által fizetendő tranzitdíjat. A belföldi ellátás a néhány napos szünet ellenére nem volt veszélyben, hiszen Magyarország több hétre elegendő tartalékkal rendelkezik - közölte a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM).

Kim Dzsongun halálosan bekeményít a Covid kapcsán

Kim Dzsong Un észak-koreai vezető csütörtökön győzelmet hirdetett a Covid elleni harcban, majd "halálos megtorlást" ígért Dél-Korea ellen, amelyet a járvány kitörésének okozásával vádol.

Egyházi szervezetek mögé rejtőző bűnbandára csapott le a NAV

Egyházi szervezetek mögé rejtőző, az állami költségvetésnek 8 milliárd forint kárt okozó bűnszervezetre csapott le a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a Békés Megyei Főügyészséggel együttműködésben.

Újraindult a Barátság vezeték, hamarosan Magyarországra is érkezik olaj

Újraindult a Barátság vezeték, csütörtökön Magyarországra is megérkezik a kőolaj - közölte a Mol.

Fizetett a Mol, újraindulhat a Barátság kőolajvezeték

A Mol egyeztetést folytatott az ukrán és az orosz féllel a Barátság vezeték újraindításáról, és átutalta az ukrajnai szakasz használatért fizetendő tranzitdíjat - közölte a társaság.

A hiány ellenére tovább csökken a benzin piaci ára

Pénteken tovább csökken a 95-ös benzin ára, ami különös jelenség üzemanyaghiányos helyzetben. A csökkenés mértéke bruttó 8 forint, ami várhatóan hatással lesz a piaci árak alakulására. A gázolaj ára a héten már nem változik.

Gazdaság

OTP: stabil a teljesítmény, bizonytalan az orosz leánybank sorsa

Az egyedi tételeket nem számítva, a háború hatásaival együtt a tavalyihoz hasonló lett az OTP csoport teljesítménye a második negyedévben, ami a bank stabilitását és erejét mutatja - mondta Bencsik László, az OTP Bank Nyrt. vezérigazgató-helyettese a bank eredményeit értékelő sajtótájékoztatón. Azt is közölte: vizsgálják az orosz leánybank értékesítésének lehetőségét.

Az MNB zöld átállást vár el a bankoktól – határidőre

A jegybank megújította zöld ajánlását, amelyben elvárják, hogy a hazai hitelintézetek 2025-ig álljanak át a zöld működésre.

Újra összeért az egyhetes betéti kamat és az alapkamat

A várakozásoknak megfelelően az előző hetinél 100 bázisponttal magasabb, 10,75 százalékkos kamattal hirdette meg az egyhetes jegybanki betétet csütörtökön a Magyar Nemzeti Bank.

MNB-alelnök: a rezsicsökkentés módosítása tovább emeli az inflációt

A 100 bázispontos kamatemeléssel a monetáris politika célja továbbra is az, hogy fellépjen a másodkörös inflációs hatások elkerülése érdekében, illetve elősegítse az inflációs cél elérését - jelentette ki Virág Barnabás, a jegybank alelnöke.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom