Hirdetés
Kezdőlap Autó IAA: a biciklik körül forog a müncheni autóhét. Fő a környezettudatosság
No menu items!

IAA: a biciklik körül forog a müncheni autóhét. Fő a környezettudatosság

IAA München mobilitás
Az utca vált kiállító tereppé. Az autógyártók elsődleges célja a müncheni seregszemlén környezettudatosságuk bizonyítsa. A szerző felvételei

München a világ legnagyobb járműkiállításának házigazdája.  A gyártók standjain szinte minden a klímavédelmemről és az e-modellekről szól. A környezetvédelem jegyében az IAA 1897 óta tartó történetében először jóval több a kerékpár, mint az autógyártó! Petrus Szabolcs helyszíni riportja a bajor fővárosból.

A kiállítás és a gyártók is koncepciót váltanak

Az IAA autókiállítás, amely mindig is a Messe Frankfurt szívében volt, Münchenbe költözött, és ott rendezték meg először az IAA Mobility 2021 néven.

Az IAA (Internationale Automobil-Ausstellung), amelynek évtizedekig Berlin adott otthont, néhány éve vándorkiállítás. A legutóbbi, 2019-es frankfurti seregszemle 900.000 ezer látogatót vonzott. A konszernek mégis elégedetlenek voltak. A hatalmas kiállítócsarnokokban lezajlott 11 napos rendezvényt drágának és idejétmúltnak tartották.

München új koncepcióval nyerte el a rendezés jogát: a vásárvárosban csak a szakmai publikumot várják a kiállítók, a nagyközönségnek látványos standokkal és izgalmas programokkal készülnek München belvárosában. 800 kiállító, köztük 17 autógyártó 70 márkájával egy Münchenen keresztül futó 12 kilométeres kék vonal mentén felvonulva igyekeznek megmutatnia a nagyközönségnek, miként képzelik a jövő mindenekelőtt klímabarát mobilitását.

München belvárosi utcái a kiállítás színtereivé váltak  A szerző felvételei – AzÜzlet.hu

Azzal, hogy München belvárosában hat napig minden a mobilitásról szól, sikerült elpalástolni, hogy számos autógyártó hiányzik. A világ második legnagyobb autókonszernje, a VW csak a kiállítócsarnokokban van jelen. A Stellantis-csoport (Chrysler, Fiat, Peugeot, Citroën, Opel) teljesen távol maradt, ahogy a legtöbb japán márka is, beleértve a világ legnagyobb gyártóját, a Toyotát. Hiányozik sok kultikus márka, így a Ferrari, a Lamborghini, a Bentley és a Rolls-Royce is.

Sok, de kevés a látványos premier

A német autóiparnak úgy kell a látványos seregszemle és a vásárlók szimpátiája, mint egy falat kenyér. Meg kell győznie a világot, hogy a német autóiparnak nagy múltja mellett jövője is van.

Hildegard Müller: Németország továbbra is az autóipar központja

„A motorizált mobilitás történetének legnagyobb átalakulását sikertörténetté kell tennünk az autó hazája, Németország számára” – mondta a keddi megnyitón Hildegard Müller, a Német Autógyártók Szövetségének (VDA) elnöke.

„A környezetvédelmi előírások szigorúak, de, ahogy a múltban és a jelenben, úgy jövőben is segíteni fogjuk a kutatást-fejlesztést ezen a kulcsfontosságú iparterületen” – ígérte a megnyitón a szeptember végi választások után a politikából távozó Angele Merkel kvázi utódja nevében.

A gyártók IAA-ra időzítették közel 100 modell bemutatása. Ez Hildegard szerint bizonyítja, hogy Németország továbbra is az autóipar központja. A képet árnyalja, hogy a Mercedes középkategóriás e-limuzinja, az EQE és a VW elektromos kisautója mellett alig van igazán látványos bemutató. Ráadásul az utóbbi, az ID Life csak 2025-ben kerül forgalomba.

A VW ígérete szerint 234 LE teljesítménnyel 180 km/h végsebességre és 440 km hatótávolságra lesz képes és 25 ezer euróba fog kerülni. A Mercedes EQE már 2022-től megvásárolható lesz 192 LE teljesítménnyel és átlagos használat mellett 660 km hatótávolsággal csillagászati 75 ezer euróért.

A klíma minden előtt

A gyártók elsődleges célja a seregszemlén környezettudatosságuk bizonyítsa. Ez a VW koncepciója szerint Európában egyet jelent az elektromotorral. A másik két német gyártó, a BMW és a Mercedes más alternatív meghajtásokban is gondolkozik, de az ő modellpalettájukon is a villanyautók dominálják.

Münchenben kizárólag e-modelleket mutatnak be a gyártók! Így igyekeznek igazolni, hogy komolyan gondolják az ambiciózus célkitűzéseiket. Az Audinak például Európában 2026-tól minden új modellje elektromos lesz, 2033-tól pedig egyáltalán nem akar hagyományos meghajtású kocsikat értékesíteni a kontinensünkön. Ingolstadtban azonban továbbra is gondolnak a sebesség szerelmeseire: az eGT-be 720 LE és hatalmas, 120 kWh teljesítményű akku fog kerülni. Még nagyobb, 1088 LE teljesítményű lesz az e911-es Porsche, amely a tesztek szerint 2,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 300 km/h végsebességre képes.

Egész más közönséget szólít meg a Dacia 2022 elején piacra kerülő családi hibridje, a 140 LE teljesítményű, 5, illetve 7 üléses Joggere, várhatóan körülbelül 15 ezer euróért. Mélyebben a zsebébe kell nyúlnia annak, aki VW-be akarja ültetni a családot, a 2022-ben piacra kerülő hibrid Bully listaára 45 ezer euró lesz.

Az Opel 2028-tól, Ford pedig 2030-tól tesz kizárólag az e-autóra Európában. A Peugeot célkitűzése szerint 2023-ban a kontinensünkön értékesített autóinak 85, 2025-ben pedig 100 százaléka elektromos lesz.

A kínai Geely a Daimlertől tavaly megvásárolt, de továbbra is a németekkel koprodukcióban készülő Smart elektromos SVU modelljével akar 2022-ben betörni az átalakuló európai piacra.

Az optimista célok csak a személyautókra vonatkoznak. A haszongépjárműveknél és a kisbuszoknál hosszabb ideig gondolkoznak a dízelben az európai gyártók. A VW például még 2026-ban is új dízel Bully modellt akar bevezetni.

Jövő a jelenben: autonóm parkolás és az intelligens ülés

A jövő mobilitása jegyében az autonóm vezetésről sem feledkeztek meg a Münchenben kiállítók. Az önvezető autó ugyan csak középtávon lehet a mindennapok része, de a valóban önállóan beparkoló kocsit már a közeljövőben ígérik.

A bemutatott modellek jól érzékeltetik, hogy a sebesség már egyre kevesebb vásárlónak központi kérdés. Az autózók többségének a kényelem és a digitalizáció is fontosabb. A Ford például fedélzeti meditációs programmal, valamint az autóban ülők légzéséhez és szívveréséhez igazodó ülésmasszázzsal reagál erre.

A bicikli előzi az autót

A világ legnagyobb jármű kiállításán több kerékpárgyártó vesz részt, mint autókonszern!

Az európaiak mobilitáshoz fűződő viszonyának alapvető változását mutatja, hogy a világ legnagyobb jármű kiállításán több kerékpárgyártó vesz részt, mint autókonszern! A 70 kiállítónak tulajdonképpen nincs szüksége a müncheni marketingre. Legyen szó akár hagyományos, akár e-bicikliről, maximális gyártási kapacitás ellenére már csak 2023-ra tudnak felvenni új megrendeléseket a kereskedőktől! Így megengedhetik maguknak az áremelést is. A főleg az alapanyaghiánnyal magyarázott drágulás a prognosztizáltnál 10-20 százaléknál egyelőre alacsonyabb, 5 százalék körül van.

Petrus Szabolcs

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az Otthonfelújítási program felhívását szakmai egyeztetés előzi meg

Júniustól indul az Otthonfelújítási program, amellyel a kormány a családokat és a magyar gazdaság növekedését is támogatja, a programban június 3-tól az MFB Pontokon keresztül lehet részt venni.

Megkezdte működését Bécs első zöldhidrogén-üzeme

Az emelkedőkkel és gyakori megállókkal tarkított vonalon jövő évtől tíz portugál gyártmányú, akadálymentes CaetanoBus szállítja majd az utasokat. 

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

2030-ig megkétszereződik a geotermikus energia hazai felhasználása

Március elején nyílt meg a Svájci Alap forrásaiból finanszírozott 5,3 milliárd forintos felhívás egyebek mellett meglévő termálkutak korszerűsítésének vagy állami tulajdonban levő szénhidrogén-kutak termálkúttá alakításának támogatására
Hirdetés

Hírek

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön

Pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden az OTP-részvények ára 670 forinttal, 3,79 százalékkal 17 030 forintra esett, forgalmuk 8,5 milliárd forintot tett ki.

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására esett a BUX

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására, magas forgalom mellett, elsősorban az OTP, valamint a Richter és a Mol gyengülése miatt esett a BUX-index.

BÉT – Enyhe emelkedés várható a nyitásban

A BUX pénteken 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt.

BÉT – Új történelmi csúcson zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt pénteken.

Az Amerikából érkezett kedvező makrogazdasági adat hatására csúcson a BUX

BUX 1027,91 pontos, 1,56 százalékos emelkedéssel, 66 839,15 ponton, történelmi csúcson zárt szerdán.
Hirdetés

Gazdaság

Az emberek már kevésbé félnek a kriptovalutától, pedig van miért

Egyes elemzők a bitcoin közelmúltbeli 70 000 dollár feletti emelkedését annak jeleként értékelik, hogy a befektetők nem foglalkoznak a hivatalos figyelmeztetésekkel.

Tovább nőtt a befektetési alapokban kezelt vagyon márciusban

A részvényalapokhoz 9,2 milliárdnyi tőke áramlott. Az árfolyammozgások tovább segítettek, így 4,8 százalékos növekedés történt a kategória vagyonában az elmúlt hónapban.

Begyújtották a rakétát a nyugdíjpénztárak

A magán-nyugdíjpénztári alapok hasonlóan teljesítettek, mint az önkéntes pénztári portfóliók. A legkockázatosabb növekedési alapok árfolyama emelkedett a legnagyobb mértékben 2,7-5,1 százalék között.

Ami sok, az sok: Nagy Márton behívatta a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőit

A tárcavezető a rendkívüli egyeztetésen megállapította, hogy Magyarországon az üzemanyagok ára a régiós átlagnál magasabb.