Hirdetés
Hirdetés
Kezdőlap Autó Niki Lauda (1949-2019). Egy élet a gyorsítósávon

Niki Lauda (1949-2019). Egy élet a gyorsítósávon

Niki Lauda (1949-2019) legenda az autósport világában és az üzleti életben is. Nyughatatlan ember. Sokszor próbára tette az élet, de sosem adta fel. Minden álmát megvalósította, vállalkozásait sikerre vitte. Az osztrák self-made man hetvenen túl is teljes erőbedobással dolgozott ambiciózus céljai eléréséért.

A sportoló

Lauda 15 évesen, első autóját, egy bogárhátú VW-t vezetve nagyot álmodott. Elhatározta, hogy Forma 1-es pilóta lesz. Jómódú családjának nem tetszett az ötlete, ezért magának kellett az anyagi feltételeket megteremtenie. Kamionsofőrként és autószerelőként dolgozott, csapatoknál és bankoknál kilincselt. Végül valóra váltotta álmát. ’71-ben „a száguldó cirkusz” pilótája, ’75-ben pedig világbajnoka lett.

Egy évvel később úgy tűnt, mindent romba dől. A németországi Nürburgringen egy időmérő edzésen balesetet szenvedett. A tankból kifolyt 200 liter benzin tüzet fogott, és az eszméletlen Lauda autójában szorult.

Egy versenyzőtársa sietett a segítségére és mentette meg az életét. A baleset során meglazult és leesett a bukósisakja, így a fején egész további életében égési sérülések emlékeztettek a tragikus eseményre. E mellett a tüdeje és a veséje is károsodott. Utóbbi miatt 1997-ben és 2005-ben is transzplantáción esett át. Mindez nem akadályozta meg abban, hogy 42 nappal később megint rajthoz álljon, és második legyen a világbajnokságban. Egy évvel később pedig ismét az élre tudott állni. A 1977-es szezon végén mégis visszavonult. A csúcson kell abbahagyni – lehetne későbbi vállalkozói karrierjének mottója is. De nem bírta a „száguldó cirkusz” nélkül. 1982-ben visszatért, és 1984-ben ismét világelső lett.

Az 1985-ös, végleges visszavonulása után is a motorsport közelében maradt. Évtizedekig dolgozott tanácsadóként a Ferrarinál, és a közelmúltig oszlopos tagja volt a német RTL Forma 1-es közvetítéseinek.

Ausztria legdrágább fejfedő viselete

Lauda, a született üzletember anyagilag még a balesetből is profitált. A szerencsétlenséget ugyan nem rögzítették tévékamerák, de egy nézőnek sikerült Super 8-as felvételt készítenie. Ez bejárta az egész világot. Lauda a legismertebb, legtöbbet fényképezett személyiség lett a motorsport világban. Hamar felismerte, hogy ebből anyagi tőkét kovácsolhat. Amikor másfél hónap elteltével visszatért a versenyzéshez még kötés volt a fején, amit orvosai tanácsára baseball sapkával védett. Később a fején lévő égési sérülések eltakarására használta a ruhadarabot. „Én fizessek a sapkáért? Inkább nekem fizessenek, hogy hordom!” – gondolta. Aztán megállapodást kötött az olasz élelmiszeripari vállalattal, a Parmalattal. Évi 100 ezer schillingért (17 millió Ft) a cég logójával ellátott piros baseball sapkát nyomott a fejére. A szerződés 25 évig állt fenn. Lauda védjegye lett a piros fejfedő.

Nem volt olyan rendezvény, legyen operabál vagy kitüntetés átvétele, ahol ne hordta volna. A Parmalat csődje után egy német cég „bérelte ki” Lauda fejét, immár évi 750 ezer euróért (240 millió Ft). Bejárta a világsajtót, amikor 34 év után kék lett a piros sapka. Ugyanis ez jobban passzolt az új hirdető, egy svájci pénzügyi tanácsadó logójához. Érdekesség, mellékszál, hogy habár Lauda a Parmalatot valószínűleg a legismertebb élelmiszeripari céggé tette Ausztriában, az olasz márka tejtermékeit sosem árulták hazájában.

Niki Lauda 1977-ben

 

Győzni minden áron

„Én fordított helyzetben nem álltam volna meg, nem tettem volna kockára a győzelmemet” – nyilatkozta a balesete után, tudva, hogy versenyzőtársa segítsége nélkül autójában égett volna. Laudának mindig a győzelem és a siker volt a legfontosabb. Nem lehetne találóbb a 2013-ban készült játékfilm eredeti címe sem, amely a ’76-os idényt, illetve az osztrák sztár balesetét mutatja be: Rush – Győzelem minden áron (Magyarul „Hajsza a győzelemért” címen került a mozikba.).

No risk, no fun

Laudának a versenyautók sem voltak elég gyorsak. Még Forma 1-es pilótaként a repülés szerelmese lett. Előbb maga tanult meg repülőt vezetni, majd rájött, hogy üzletet is csinálhat a szenvedélyéből, és légitársaságot alapított. Megszerzett számos típusengedélyt és gyakran feltűnt utasszállítói pilótafülkéiben. Garantált volt, hogy a sajtó és rajta keresztül a közvélemény felfigyel erre: ingyen reklám az aktuális légitársaságának! Így maga hozta el Amerikából a Lauda Air első interkontinentális repülőjét. 2010-ben Izlandra kormányzott egy gépet, hogy bizonyítsa, az Eyjafjallajökull vulkán hamuja nem jelent veszélyt a légiközlekedésre. 2018 elején pedig új légitársasága, a Laudamotion első menetrend szerinti járatán integetett a pilótafülkéből Düsseldorfban.

Lauda Air

Bécsből távoli tájakra vitte utasait a Lauda Air

Közvetlenül első autóversenyzői visszavonulása utáni, első légitársasága, a Lauda Air nehezen indult. A piacot domináló osztrák nemzeti légitársaság, az Austrian Airlines (AUA) mellett nem tudott labdába rúgni. A Lauda Air légitaxizásból maradt a felszínen. Aztán lassan jöttek a charter járatok. 1990-ben pedig a nemzetközi engedély menetrendszerinti járatok üzemeltetésére. A Lauda Air olyan távoli desztinációkat kezdett először repülni Bécsből, mint Bangkok, Hongkong, vagy Sydney.

1991-ben megint közbeszólt a sors: egy thaiföldi járata 223 ember halálát okozó szerencsétlensége. Lauda azonban ekkor is felállt. Egy évvel később együttműködési megállapodást írt alá Európa legnagyobb légitársaságával, a Lufthansával. Tudta, a profitot akkor kell realizálni, amikor még szárnyal a cég, de a pilótafülkéből már látszanak a sötét felhők.

A Lauda Air-t több lépésben eladta az AUA-nak. A teljes átvétel előtt, amihez már az osztrák politika nyomása is kellett, a csőd szélén billegett a társaság. Az AUA a Lauda Air-el csak piacot akarta venni, ezért 2003-ban megszűntette a márkát.

Niki

Ami sokaknak befejezés lett volna, neki újrakezdés lett. Alig tűntek el a Lauda Air gépei az égről, vásárolt egy csődben lévő légiközlekedési céget. Egy évvel később NIKI, illetve Flyniki néven ismét repülői voltak a levegőben. Megint erős szövetséges után nézett. A Lufthansa helyett legnagyobb németországi konkurensével, az Air Berlinnel állapodott meg. Tartotta magát a bevált recepthez: a csúcson, jó áron eladni! A vevő a partner, az Air Berlin volt, ahol Lauda az eladás után egy időre az igazgatótanácsba is beült. A NIKI az átvétel követően szárnyalni látszott. Az Air Berlin megtartotta a márkanevet, és átadta valamennyi turistadesztinációját üzemeltetését Lauda egykori cégének.

Idő közben az Air Berlint is felvásárolták. A vevő, az Etihad Airways nagyratörő tervei között szerepelt az együttműködés Európa legnagyobb turisztikai cégével, a TUI-val. A NIKI-ből piacvezető légitársaságot akartak csinálni a turistadesztinációk piacán. A tárgyalások azonban 2017-re zsákutcába jutottak. Ezzel párhuzamosan a tőkeerős Etihad egyre kelletlenebbül finanszírozta a veszteségeket halmozó Air Berlint.

Laudamotion             

Lauda kiszállt az igazgatótanácsból és 2016-ban megint újrakezdte. Bevásárolta magát egy rossz állapotú cégbe, amelyet – tehetős ügyfélkörnek exkluzív businessjeteket bérbeadva – rövid idő alatt szanált. Az Amira Air-ből Laudamotion-re átkeresztelt légitársaság úgy megerősödött, hogy Lauda az Air Berlin csődjekor ajánlatott tett a korábbi cége, a NIKI visszavásárlásra. A márkanévre nem, csak a 32 gépéből 21-re, az ezerből 650 alkalmazottra, és az értékes leszállási jogokra (pl.: Berlin-Tegel, Düsseldorf, Zürich) tartott igényt.

Eladta a társaságot, az új tulajdonos megtartotta  az elnevezést

A Laudamotion járatai Németországból 2018 március, Ausztriából pedig június óta szállnak fel. Lauda ezúttal az eladással a társaság felfutását sem várta meg. Eredetileg a Neckermannt is tulajdonló idegenforgalmi órást, a Thomas Cook-ot szemelte ki partnernek, pontosabban szólva a potenciális vevőnek. A brit cégnek van már saját charter leányvállalata, a Condor. A megállapodástervezet értelmében közösen értékesítették volna a jegyeket, és Condor kapacitást is bérelt volna a Laudamotiontól. A deal azonban az utolsó pillanatban meghiúsult. A Thomas Cook-nál attól tartottak, hogy Laudáék nem fognak kellő számú pilótát találni. Az eset jól mutatja, hogy jelenleg az európai légipiac bővülésének nem az utazói kereslet, hanem a szakemberek és a repülők hiánya szab határt. Az osztrák üzletember részben maga is elismeri a problémát: „Több lízingcéggel tárgyalunk, mert az Airbus kapacitáshiány miatt 2020-ig nem vesz fel megrendelést új gépekre.”

Végül a Ryanair lett a vevő. Még az indulás előtt 75 százalékos részesedést szerzett a frissen alapított cégében. Ez volt az első alkalom, hogy az ír fapados óriás egy másik légitársaságba szállt be. Az értékes leszállási jogok motiválhatták a döntést. Bekebelezésről azonban nincs szó. A gépek a mai napig Laudamotion logóval repülnek, pedig a Ryanair már 100 százalékos tulajdonos lett.

A Laudamotion menetrendjében klasszikus görög, olasz és spanyol turistacélpontok szerepelnek, amelyeket német, osztrák és svájci városokkal köt össze a légitársaság. Jegyet már 60 euróért kaphatók. A társaság 22 gépével 2018-ban 2,3 millió utas repült. A tervek nagyratörően, további 30 gépet rendeltek az Airbustól.

Niki Lauda, mint életében mindent, utolsó nagy projektjét is sikerre vitte. Csak a halált nem tudta legyőzni. Egy ideje problémája volt az 1976-os baleset miatt transzplantált tüdőjével. 2018 nyarán új szervet kapott. Hosszú távon már ez sem segített, 70 éves korában, egy zürichi klinikán, családja körében aludt el, örökre.

 

Friss

Olajfüggés e-autókkal – Csendes csoda Északon 2.

Egy olajbevételektől függő országban különös, hogy rengeteg elektromos autót látni az utakon. Az értékesítési statisztikák szerint az eladott kocsik harmada elektromos meghajtású volt tavaly, az idei előrejelzések már 50 százalékról szólnak. Gonda György vezetési tanácsadónk beszámolója Norvégiáról. Második rész.

Brexit után a pénzvilág. Frankfurt-Párizs, vetélytársból partnerek

A Brexit felkavarta az európai pénzügyi világot. A Londonból menekülő bankokért, a pénzügyi központ szerepére törő két legnagyobb konkurens, Párizs és Frankfurt felhagyott a küzdelemmel, a további vetélkedés helyett az együttműködés mellett döntöttek. Közben az is kiderült, hogy egy bírósági ítélet rontja a francia esélyeket.

Brit kamara, rendezetlen kilépésnél – óriási infláció

A font meredek gyengülését és az infláció jelentős gyorsulását okozhatja, ha Nagy-Britannia megállapodás nélkül, rendezetlenül lép ki az Európai Unióból - figyelmeztet a Brit Kereskedelmi Kamarák szövetsége (BCC).

Németország: mindenkit be kell oltani

Kötelező lesz a kanyaró elleni védőoltás Németországban, miután a kormány szerdai ülésén jóváhagyta az erre vonatkozó törvényjavaslatot - jelentette az ARD német közszolgálati televízió.

Hírek

Németország: mindenkit be kell oltani

Kötelező lesz a kanyaró elleni védőoltás Németországban, miután a kormány szerdai ülésén jóváhagyta az erre vonatkozó törvényjavaslatot - jelentette az ARD német közszolgálati televízió.

Szeméthegyek Kambodzsában – tengerentúli feladók

Szeméteredet-vizsgáló bizottság alakult Kambodzsában, hogy kiderítse, honnan érkezhetett 83 konténernyi műanyaghulladék az egyik déli kikötőbe. Rögtön eredménnyel járt.

Helyszíni pótdíj. Terminált kaptak a BKK ellenőrei

Bankkártyás fizetéssel is kiegyenlíthető a BKK jegyellenőrei által kiszabott helyszíni pótdíj a fővárosban.

Kiderült, hogyan juthatott luxuskocsikhoz Kim Dzsong Un

Két páncélozott Mercedest szállítottak tavaly Kim Dzsong Unnak Hollandiából, noha nemzetközi szankciók tiltják a luxuscikkek exportját Észak-Koreába.

Óriásgyémánt – Európa legnagyobbját találták meg

A kontinens legnagyobb, 222,09 karátos gyémántjára Arhangelszk megye mezenszki járásában, a Grib-lelőhelyen találtak rá - közölte az AGD Diamonds vállalat.

Drog a lefolyóban. Metgátoroktól tartanak Amerikában

Egy tennessee-i város rendőrei arra kérik a lakosságot a Facebookon, hogy ne húzzanak le metamfetamint a vécén, mert az a csatornarendszeren át az élővizekbe jut, és megőrjíti az alligátorokat és a többi vízi állatot.

Bővül a Limo-flotta – könnyebb lesz a parkolás

Ötven elektromos meghajtású, a korábbi modelleknél kisebb autót állít forgalomba a Mol közösségi autómegosztó szolgáltatása.

Sziget. Százmillió forint talált pénz

Tavaly több mint 104 millió forint bevétele származott a Sziget Kulturális Menedzser Irodának a FestiPay-kártyákon maradt összegekből.

Turbó körforgalmat kap az M5-ös

Kezdődik az M5-ös autópálya és az 54-es főút csomópontjainak átépítése, turbó körforgalmak épülnek. A munkálatok idejére az autópálya fel- és lehajtó ágait lezárják.

James Watt helyére lép Alan Turing az 50 fontoson

Alan Turing matematikus portréja lesz a két év múlva forgalomba kerülő új brit 50 fontos bankjegyen, Sir Winston Churchill pedig az ötfontoson.

Parlagfű. Több allergiás fiatal

Tavalyhoz képest 20-30 ezerrel nőtt a parlagfűre allergiások száma és a gyomnövény virágzási időszakának még koránt sincs vége - mondta Nékám Kristóf allergológus.

New Yorkba költöztetné Hollywoodot Robert De Niro

Az Oscar-díjas színész újabb nagy filmstúdió létrehozásán fáradozik New Yorkban, ahol négy stúdió működik és háromszáznál is több filmet forgattak tavaly.
Hirdetés

Gazdaság

Brexit után a pénzvilág. Frankfurt-Párizs, vetélytársból partnerek

A Brexit felkavarta az európai pénzügyi világot. A Londonból menekülő bankokért, a pénzügyi központ szerepére törő két legnagyobb konkurens, Párizs és Frankfurt felhagyott a küzdelemmel, a további vetélkedés helyett az együttműködés mellett döntöttek. Közben az is kiderült, hogy egy bírósági ítélet rontja a francia esélyeket.

Hatvanmillió eurórért vesz OTP-kötvényeket az EBRD

Az OTP 500 millió eurós kibocsátásából 60 millió euró értékben vásárol kötvényeket az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD).

Újra felragyoghat az arany

Év eleje óta szűk sávban mozog az arany árfolyama, jelenleg unciája 1415 dollárt ér, de hónapokon belül egészen 1600 dollárig drágulhat.

Lemondott az IMF éléről Christine Lagarde

Benyújtotta lemondását Christine Lagarde, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) vezérigazgatója, mert az Európai Unió tagállamainak állam-, és kormányfői őt jelölték az Európai Központi Bank élére.

Tovább apadt a befektetési alapok vagyona

Júniusban 2,2 százalékkal, 137 milliárd forinttal csökkent a befektetési alapokban kezelt vagyon, a hónap végén a BAMOSZ-tagok együttesen 6213 milliárd forintot kezeltek - közölte a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetsége (BAMOSZ).

Kockázatos a Facebook kriptovalutája?

Steve Mnuchin amerikai pénzügyminiszter szerint a Facebook tervezett kriptopénze, a Libra alkalmas lehet az adóhivatal kijátszására vagy akár pénzmosásra is.  
Hirdetés
Hirdetés