Kezdőlap Cégvilág Vajda Attila: A fenntarthatóság, a klímavédelem a vevői döntésekben is egyre inkább...
No menu items!

Vajda Attila: A fenntarthatóság, a klímavédelem a vevői döntésekben is egyre inkább előtérbe kerül

Vajda Attila, a Vajda-Papír ügyvezető-igazgatója.

A Vajda-Papír elkötelezetten fejleszti zöldtudatos termékeit, környezeti lábnyomának csökkentésére is áldoz. Termékeinek felhasználási köre az otthonok mellett kiterjedt a szépségiparra, a barkácsműhelyektől az élelmiszeriparig. Vajda Attila a családi vállalkozás tulajdonos ügyvezetője szerint előny számukra az is, hogy a világ legkülönbözőbb tájaira, 20 országba exportálnak.

– A Covid-19 járványhelyzetre méltán mondhatjuk, hogy sok arca van, ami az üzleti életre is igaz: miközben egyes ágazatok a tönk szélére kerültek, mások, például a higiéniai követelmények előtérbe kerülésével a higiéniai papírok piaca nem szenvedi meg a pandémiát. A Vajda-Papír, hogy élte meg az eddigi időszakot?

– Üzletmenetünk sajátossága, hogy egy olyan geográfiai diverzifikációt sikerült megteremtenünk, amely a fő piacunknak számító magyar és a stratégiai piacnak tekinthető környező országok mellett – Skandináviától a Szubszaharán és a Közel, illetve Távol-Keleten át egészen Közép-Amerikáig – a világ legtávolabbi pontjait is felöleli. Ennek köszönhetően kiegyenlítődnek a különféle hatások: az esetleges forgalomcsökkenést, vagy növekedést így sosem lökésszerűen érezzük. A nagyobb kereslet nem jelent számunkra gondot hosszú távon, hiszen egy átlagos évben – azt alapul véve, hogy egy magyar családban egy fő évi 9 kilogramm higiéniai papírterméket használ fel –, cégcsoportunk 13 millió ember higiéniai papírszükségleteit elégítheti ki. A Vajda-Papír éves higiéniai alappapír gyártása bőven meghaladja a belföldi igényeket, így akár Magyarország önellátása is biztosított lehet ezekből a termékekből, még megnövekedett kereslet mellett is. A piac még jelentős fejlődési potenciállal is rendelkezik, hiszen a magyar 9 kilogrammos adatnál például jóval magasabb a skandináv 23 kilogrammos átlag, de a nyugat-európai is 14 kilogrammal, Romániában és a Balkánon azonban alacsonyabb, 7-8 kilogramm között van az éves fogyasztás.

– Önök ugyanakkor nemcsak a papírárú piacon vannak jelen, hanem a HORECA (hotel, étterem, catering) piacot megcélozva folyékony tisztító szereket is kínálnak. Nyilván ez is teljessé teszi, ugyanakkor diverzifikálja a kínálatot, ami akkor is igaz, ha a turizmus miatt a HORECA szektor átmenetileg nem ígér nagy üzletet.

– Miközben a papírárú gyártás saját termelést jelent, a tisztító-, fertőtlenítőszerekkel és adagolókkal azért egészítettük ki a közületi kínálatot, hogy – például az irodaházak esetében is -, minden igényt teljeskörűen ki tudjunk elégíteni.

– Az idők változását mutatja az is, hogy időközben a kormány a higiéniai papírtermékeket a stratégiai termékek körébe sorolta.

– Természetesen ez is termékeink és tevékenységünk értékét növeli. Amikor 20 évvel ezelőtt elindultunk ebben az iparágban, olyan termékgyártásába akartunk belekezdeni, ami napi szükségleti cikknek számít. És ami a legfontosabb: már 20 évesek vagyunk, aminek azért is van tapasztalati tudásunk szempontjából jelentősége, mert mögöttünk van már egy nagyon jelentős, 2008-2009-es gazdasági válság annak összes pozitív és építőjellegű hatásának megtapasztalásával együtt. Ami bebizonyította, hogy ez egy válságálló termékkör. Az utolsó termékkör közé tartozik, amiről az emberek akár egy recesszió idején is lemondanának. Sőt a lakosság új igényeihez igazodva, termékeink felhasználási köre is egyre bővül: a fürdőszoba mellett ma már a konyhában, a barkácsműhelyben, a mezőgazdaságban és az állattenyésztésben, az élelmiszeriparban és a szépségipar területén is újabb és újabb termékekre mutatkozik igény. Ráadásul időközben a minőség iránti igény is egyre erősebb. Jellemző, hogy az ár nem is szerepel az első három vásárlói szempont között, ami mindenféleképpen jó hír az innovációnak és a környezettudatos termékek fejlesztésének. Azt jelenti ezt a terméket nem szabad lebutítani, levágni, rövidebbé tenni, kisebbé tenni, hanem éppen, hogy újabb és újabb funkcionális tulajdonságokat, valamint még nagyobb hozzáadott értéket képviselő cikkeket igényel a piac.

– Hányféle terméket gyártanak most?

– Négy nagy termékcsoportunk van, a konyhai papírtörlő, a toalettpapír, a zsebkendő és a papírszalvéta. Ezekből több mint 500 különböző terméket gyártunk, amelyek között természetesen vannak hasonlóságok. Közülük természetszerűleg a saját Ooops! márkacsalád az, amely az innovációt, a termékfejlesztést legelőször magán hordozza és később az igények alapján ezek is megjelennek az általunk másoknak – például a hipermarketeknek -, megrendelésre gyártott kereskedelmi márkás termékekben is.

– Mi a véleménye arról, hogy például a bevásárlóközpontokban egyre gyakoribb, hogy a mosdókban a papírtörlőt az elektromos kézszárító váltotta fel. Talán higiéniai okokból?

– Legfeljebb félreértelmezett higiéniai okokból. Nyugat-Európában, például Skandináviában éppen azt látni, hogy megszüntetik a hőlégfúvók használatát, mert azok a bennük pangó vízzel potenciális baktérium tenyészetnek számítanak. A papír azért is sokkal higiénikusabb, mert a gyártása során, nagyon magas hőfokon éri a szárítóhő a papírt, és az is lényeges, hogy a papírtermékek emberi kéz érintése nélkül, teljesen automata, zárt technológiai láncon keresztül, tisztán, higiénikusan és szennyezésmentesen kerülnek az üzletekbe.

– Önök, akik Norvégiában is rendelkeznek egy papírgyárral, már régóta a zöld szemlélet hazai élharcosai közé tartoznak. A több mint 600 embert foglalkoztató vállalatcsoportjuk stratégiai céljaként azt is bejelentették, hogy 2021 végére minden műanyag termékcsomagolásban 30 százalékra kívánják emelni az újrahasznosított anyagok arányát, amivel csaknem 300 tonnával csökkenhet a cég új műanyag-felhasználása. Honnan ered ez az elkötelezettség?

– Elsősorban a felelősségtudat az, ami számunkra a legfontosabb és bízunk abban, hogy a nagyvállalatok vezetőinek, vagy más vállalkozónak a gondolatát is ez vezérli akkor, amikor a fenntarthatóság kérdése előkerül. Az ökológiai lábnyom csökkentése abszolút a felelősségvállalás elvén alapul és nagyon fontos, hogy amikor egy cég az új stratégia kialakításáról, a beruházásról, vagy az új termékekről dönt, a fenntarthatóság szempontját is figyelembe vegye. Nem mellékesen azért is, mert ha ezt jól csinálja, akkor ebből gazdasági előnye is származhat.

– Az mitől üzlet, hogy nem is oly rég több 10 millió forintos beruházást eszközöltek azért, hogy csökkentsék a cég ökológiai lábnyomát?

– Attól, hogy szerencsére a fenntarthatóság, a klímavédelem, a környezetvédelem, a vevői döntésben is egyre inkább előtérbe kerül. Időközben a kutatások szerint is egy olyan, tudatos fogyasztói társadalom kezd kialakulni, amelynek a szemében már nemcsak az ár, nem csak a minőség a legfontosabb szempont. Legalább ennyit nyom a latba a gyártó környezetvédelem iránti elkötelezettsége és a termék a fenntarthatósága is. Ezért is hozunk létre környezetbarát üzemeket, irodai létesítményeket, alkalmazunk olyan eljárásokat, amelyek a termékgyártás során keletkező hulladékhővel fűtenek, fejlesztünk olyan termékeket, alakítunk ki olyan portfóliót, amely kevésbé szennyezi a környezetet. Ennek eredményeként pedig a gyártásközi hulladékok is újrahasznosíthatóak a termelés folyamán. A papírgyártás alapját képező cellulózrostot is elsősorban vízi úton szállítjuk, ami akár 39 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. Legújabb fejlesztésünkkel pedig lebomló, komposztálható papírcsomagolásra cseréljük a hagyományos műanyag csomagolást és azt is felvállaltuk, hogy zöldstratégiánk jegyében az összes Ooops! márkájú és kereskedelmi sajátmárkás termékünk műanyag csomagolóanyagát újrahasznosított műanyagot is tartalmazó verzióra váltjuk le.  A tavaly októberi papírcsomagolású termékek bevezetésével jelentős lépést tettünk ökológiai lábnyomunk további csökkentésében, amelyet szintén, hosszú évek óta támogatunk, hiszen cellulóz alapanyagaink felelős erdőgazdálkodásból származnak, azaz FSC®-tanúsítottak.

Érsek M. Zoltán

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Biciklisek paradicsoma lesz a Börzsöny

Kerékpáros paradicsomot hoznak létre a Börzsönyben, ahol a családok és sportolók is találnak majd kikapcsolódási lehetőséget; az Ipoly Erdő Zrt. és az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ (AÖFK) 1,5 milliárd forintos beruházása 2022 végére készül el, a fejlesztések között erdei utak újulnak meg, hegyi kerékpáros ösvény és e-bike kerékpárkölcsönző, valamint játszótér épül.

Szlovákia százezerszám továbbad a vakcinákon – Megjelent a delta variáns az országban

Szlovákiában egy laboratóriumi vizsgálat során kimutatták a koronavírus úgynevezett delta variánsát - jelentette a TASR szlovák közszolgálati hírügynökség a szlovák Közegészségügyi Hivatal (ÚVZ) közlésére hivatkozva.

A házhozszállítás adója változik, a forgalom nem – más vendéglátási áfafurcsaságok

A Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) elnöke szerint nagy valószínűséggel nem okoz majd forgalomcsökkenést, hogy augusztus elsejétől megszűnik a kedvezményes, 5 százalékos áfakulcs az ételkiszállításra és elvitelre.

50 fontos polimer bankjegy – uralkodói arcképpel és Pride színekkel

Forgalomba került az új, polimer alapanyagú brit 50 fontos...

Hírek

Szlovákia százezerszám továbbad a vakcinákon – Megjelent a delta variáns az országban

Szlovákiában egy laboratóriumi vizsgálat során kimutatták a koronavírus úgynevezett delta variánsát - jelentette a TASR szlovák közszolgálati hírügynökség a szlovák Közegészségügyi Hivatal (ÚVZ) közlésére hivatkozva.

Korrupció. Fiktív adatok alapján kisállat-útleveleket állított ki a hatósági állatorvos

A Szegedi Regionális Nyomozó Ügyészség előnyért, a hivatali kötelességét megszegve, üzletszerűen elkövetett hivatali vesztegetés elfogadásának bűntette miatt eljárást indított egy hatósági állatorvos és öt társa ellen

Nyáron egyre több lesz az extrém eső és a szárazság is

Valószínűleg a klímaváltozás hatására szélsőségesebb lett a nyári csapadék eloszlása Budapesten: az utóbbi 30 évben egyaránt nőtt a rendkívül csapadékos napok száma és az egybefüggő száraz időszakok maximális hossza is - írta Kis Anna meteorológus.

Ennyien neteznek Magyarországon és az EU-ban!

Egyre jobban növekszik a 65 év felettiek körében is az internethasználat az Európai Unió országaiban, hazánk jelenleg a középmezőnyben foglal helyet, derül ki mindez az Eurostat közelmúltban közzétett adataiból. A felmérésben a különböző korcsoportok internetezési szokásait vizsgálták.

Moszkva: barátságtalan ország marad az USA

A genfi csúcs nem teremtette meg a feltételeit annak, hogy az Egyesült Államok lekerüljön az Oroszországgal szemben barátságtalan országok listájáról - jelentette ki Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője Moszkvában.

Hőségriadó – Vörös kóddal! 40 fok meleg, erősödő allergiás tünetek

Tovább erősödik a kánikula, többfelé 40 fok közeli csúcsértékeket is mérhetnek - derül ki az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzéséből. Az ellergiásokra nehéz napok várnak. A pollenszezon idén erősnek ígérkezik (pollennaptár)

Délkelet-Ázsiát ellepi a szemetünk – Kínai tiltás, részleges egyezségek

1950 óta 6,3 milliárd tonna plasztik hulladék képződött. 9 százalékát újrahasznosítottuk, 12 elégettük, 79 százalék a természetben végezte. Különösen rossza a helyzet Délkelet Ázsiában. A térség országai a kínai behozatali tilalom bevezetése óta belefulladnak a nyugati szemétbe.

Milliárdos áfacsalás. Csőre töltött fegyverek fogadták a NAV kommandósait

Őrzés-védelemmel foglalkozó bűnszervezetet számolt fel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal. A banda a fizetendő áfáját úgy csökkentette, hogy bevételeit egy strómanok vezette, gyakran váltott fantomcégekből kiépített hálózaton keresztül futtatta át.

Szerdán újra nagyot drágulnak az üzemanyagok

Tovább emelkednek a hazai üzemanyagárak: a benzin és a gázolaj literenkénti átlagára is 5 forinttal kerül majd többe szerdától.

Medvetámadás a székelyföldi Kápolnásfalunál – túlszaporodott állomány

Súlyos sérülésekkel szállítottak kórházba egy férfit, akit medve sebesített meg vasárnap a székelyföldi Kápolnásfalu határában - közölte közösségi oldalán Borboly Csaba, a Hargita megyei önkormányzat elnöke.

A sötét anyag hiányát azonosította egy galaxisban a Hubble

A sötét anyag minden kétséget kizáró hiányát azonosította az amerikai...

Afrikai gyermekrabszolgaság. A Nestlé, a Cargill Amerikában nem perelhető

A Nestlé és a Cargill vállalatoknak adott igazat csütörtöki döntésével az amerikai legfelsőbb bíróság abban a peres eljárásban, amelyben azzal vádolták az élelmiszeripari óriásokat, hogy tudatosan vásároltak afrikai földművesektől gyerekrabszolgák által betakarított kakaóbabot.

Gazdaság

50 fontos polimer bankjegy – uralkodói arcképpel és Pride színekkel

Forgalomba került az új, polimer alapanyagú brit 50 fontos bankjegy, amelyen Alan Turing portréja látható. Turing, akit a modern számítástudomány és a mesterséges intelligencia koncepciójának...

Elemzők: A kamatemelés megfelel a várakozásoknak

A várakozásoknak megfelelő mértékű volt a jegybanki kamatemelés az MTI által megkérdezett elemzők szerint. A Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa a jegybanki alapkamat mértékét 30...

Kamatemelés – a Monetáris Tanács indoklása

A Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa az árstabilitás biztosítása, az inflációs kockázatok tartós hatásainak megelőzése és az inflációs várakozások horgonyzása érdekében indította el a kamatemelési ciklust - írták a keddi, kamatemelést indokló közleményben.

Erősödött a forint az MNB új inflációs és GDP-előrejelzésére

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben kedden azután, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) változtatott inflációs és GDP előrejelzésén.

Az MNB emelte inflációs és GDP-előrejelzését

A legutóbbi, márciusi Inflációs jelentésben 4-6 százalékos gazdasági bővülést, és 3,8-3,9 százalékos inflációt vártak 2021-re. A jelentésben a jövő évi számok is változtak, 2022-re 5,5...

0,9 százalékra emelte a jegybanki alapkamatot a monetáris tanács, nem változott a kamatfolyosó

30 bázisponttal 0,9 százalékra emelte a jegybanki alapkamatot keddi ülésén a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa; a kamatfolyosó nem változott.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom