Hirdetés
Kezdőlap Cégvilág Vajda Attila: A fenntarthatóság, a klímavédelem a vevői döntésekben is egyre inkább...
No menu items!

Vajda Attila: A fenntarthatóság, a klímavédelem a vevői döntésekben is egyre inkább előtérbe kerül

Vajda Attila, a Vajda-Papír ügyvezető-igazgatója.

A Vajda-Papír elkötelezetten fejleszti zöldtudatos termékeit, környezeti lábnyomának csökkentésére is áldoz. Termékeinek felhasználási köre az otthonok mellett kiterjedt a szépségiparra, a barkácsműhelyektől az élelmiszeriparig. Vajda Attila a családi vállalkozás tulajdonos ügyvezetője szerint előny számukra az is, hogy a világ legkülönbözőbb tájaira, 20 országba exportálnak.

– A Covid-19 járványhelyzetre méltán mondhatjuk, hogy sok arca van, ami az üzleti életre is igaz: miközben egyes ágazatok a tönk szélére kerültek, mások, például a higiéniai követelmények előtérbe kerülésével a higiéniai papírok piaca nem szenvedi meg a pandémiát. A Vajda-Papír, hogy élte meg az eddigi időszakot?

– Üzletmenetünk sajátossága, hogy egy olyan geográfiai diverzifikációt sikerült megteremtenünk, amely a fő piacunknak számító magyar és a stratégiai piacnak tekinthető környező országok mellett – Skandináviától a Szubszaharán és a Közel, illetve Távol-Keleten át egészen Közép-Amerikáig – a világ legtávolabbi pontjait is felöleli. Ennek köszönhetően kiegyenlítődnek a különféle hatások: az esetleges forgalomcsökkenést, vagy növekedést így sosem lökésszerűen érezzük. A nagyobb kereslet nem jelent számunkra gondot hosszú távon, hiszen egy átlagos évben – azt alapul véve, hogy egy magyar családban egy fő évi 9 kilogramm higiéniai papírterméket használ fel –, cégcsoportunk 13 millió ember higiéniai papírszükségleteit elégítheti ki. A Vajda-Papír éves higiéniai alappapír gyártása bőven meghaladja a belföldi igényeket, így akár Magyarország önellátása is biztosított lehet ezekből a termékekből, még megnövekedett kereslet mellett is. A piac még jelentős fejlődési potenciállal is rendelkezik, hiszen a magyar 9 kilogrammos adatnál például jóval magasabb a skandináv 23 kilogrammos átlag, de a nyugat-európai is 14 kilogrammal, Romániában és a Balkánon azonban alacsonyabb, 7-8 kilogramm között van az éves fogyasztás.

– Önök ugyanakkor nemcsak a papírárú piacon vannak jelen, hanem a HORECA (hotel, étterem, catering) piacot megcélozva folyékony tisztító szereket is kínálnak. Nyilván ez is teljessé teszi, ugyanakkor diverzifikálja a kínálatot, ami akkor is igaz, ha a turizmus miatt a HORECA szektor átmenetileg nem ígér nagy üzletet.

– Miközben a papírárú gyártás saját termelést jelent, a tisztító-, fertőtlenítőszerekkel és adagolókkal azért egészítettük ki a közületi kínálatot, hogy – például az irodaházak esetében is -, minden igényt teljeskörűen ki tudjunk elégíteni.

– Az idők változását mutatja az is, hogy időközben a kormány a higiéniai papírtermékeket a stratégiai termékek körébe sorolta.

– Természetesen ez is termékeink és tevékenységünk értékét növeli. Amikor 20 évvel ezelőtt elindultunk ebben az iparágban, olyan termékgyártásába akartunk belekezdeni, ami napi szükségleti cikknek számít. És ami a legfontosabb: már 20 évesek vagyunk, aminek azért is van tapasztalati tudásunk szempontjából jelentősége, mert mögöttünk van már egy nagyon jelentős, 2008-2009-es gazdasági válság annak összes pozitív és építőjellegű hatásának megtapasztalásával együtt. Ami bebizonyította, hogy ez egy válságálló termékkör. Az utolsó termékkör közé tartozik, amiről az emberek akár egy recesszió idején is lemondanának. Sőt a lakosság új igényeihez igazodva, termékeink felhasználási köre is egyre bővül: a fürdőszoba mellett ma már a konyhában, a barkácsműhelyben, a mezőgazdaságban és az állattenyésztésben, az élelmiszeriparban és a szépségipar területén is újabb és újabb termékekre mutatkozik igény. Ráadásul időközben a minőség iránti igény is egyre erősebb. Jellemző, hogy az ár nem is szerepel az első három vásárlói szempont között, ami mindenféleképpen jó hír az innovációnak és a környezettudatos termékek fejlesztésének. Azt jelenti ezt a terméket nem szabad lebutítani, levágni, rövidebbé tenni, kisebbé tenni, hanem éppen, hogy újabb és újabb funkcionális tulajdonságokat, valamint még nagyobb hozzáadott értéket képviselő cikkeket igényel a piac.

– Hányféle terméket gyártanak most?

– Négy nagy termékcsoportunk van, a konyhai papírtörlő, a toalettpapír, a zsebkendő és a papírszalvéta. Ezekből több mint 500 különböző terméket gyártunk, amelyek között természetesen vannak hasonlóságok. Közülük természetszerűleg a saját Ooops! márkacsalád az, amely az innovációt, a termékfejlesztést legelőször magán hordozza és később az igények alapján ezek is megjelennek az általunk másoknak – például a hipermarketeknek -, megrendelésre gyártott kereskedelmi márkás termékekben is.

– Mi a véleménye arról, hogy például a bevásárlóközpontokban egyre gyakoribb, hogy a mosdókban a papírtörlőt az elektromos kézszárító váltotta fel. Talán higiéniai okokból?

– Legfeljebb félreértelmezett higiéniai okokból. Nyugat-Európában, például Skandináviában éppen azt látni, hogy megszüntetik a hőlégfúvók használatát, mert azok a bennük pangó vízzel potenciális baktérium tenyészetnek számítanak. A papír azért is sokkal higiénikusabb, mert a gyártása során, nagyon magas hőfokon éri a szárítóhő a papírt, és az is lényeges, hogy a papírtermékek emberi kéz érintése nélkül, teljesen automata, zárt technológiai láncon keresztül, tisztán, higiénikusan és szennyezésmentesen kerülnek az üzletekbe.

– Önök, akik Norvégiában is rendelkeznek egy papírgyárral, már régóta a zöld szemlélet hazai élharcosai közé tartoznak. A több mint 600 embert foglalkoztató vállalatcsoportjuk stratégiai céljaként azt is bejelentették, hogy 2021 végére minden műanyag termékcsomagolásban 30 százalékra kívánják emelni az újrahasznosított anyagok arányát, amivel csaknem 300 tonnával csökkenhet a cég új műanyag-felhasználása. Honnan ered ez az elkötelezettség?

– Elsősorban a felelősségtudat az, ami számunkra a legfontosabb és bízunk abban, hogy a nagyvállalatok vezetőinek, vagy más vállalkozónak a gondolatát is ez vezérli akkor, amikor a fenntarthatóság kérdése előkerül. Az ökológiai lábnyom csökkentése abszolút a felelősségvállalás elvén alapul és nagyon fontos, hogy amikor egy cég az új stratégia kialakításáról, a beruházásról, vagy az új termékekről dönt, a fenntarthatóság szempontját is figyelembe vegye. Nem mellékesen azért is, mert ha ezt jól csinálja, akkor ebből gazdasági előnye is származhat.

– Az mitől üzlet, hogy nem is oly rég több 10 millió forintos beruházást eszközöltek azért, hogy csökkentsék a cég ökológiai lábnyomát?

– Attól, hogy szerencsére a fenntarthatóság, a klímavédelem, a környezetvédelem, a vevői döntésben is egyre inkább előtérbe kerül. Időközben a kutatások szerint is egy olyan, tudatos fogyasztói társadalom kezd kialakulni, amelynek a szemében már nemcsak az ár, nem csak a minőség a legfontosabb szempont. Legalább ennyit nyom a latba a gyártó környezetvédelem iránti elkötelezettsége és a termék a fenntarthatósága is. Ezért is hozunk létre környezetbarát üzemeket, irodai létesítményeket, alkalmazunk olyan eljárásokat, amelyek a termékgyártás során keletkező hulladékhővel fűtenek, fejlesztünk olyan termékeket, alakítunk ki olyan portfóliót, amely kevésbé szennyezi a környezetet. Ennek eredményeként pedig a gyártásközi hulladékok is újrahasznosíthatóak a termelés folyamán. A papírgyártás alapját képező cellulózrostot is elsősorban vízi úton szállítjuk, ami akár 39 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. Legújabb fejlesztésünkkel pedig lebomló, komposztálható papírcsomagolásra cseréljük a hagyományos műanyag csomagolást és azt is felvállaltuk, hogy zöldstratégiánk jegyében az összes Ooops! márkájú és kereskedelmi sajátmárkás termékünk műanyag csomagolóanyagát újrahasznosított műanyagot is tartalmazó verzióra váltjuk le.  A tavaly októberi papírcsomagolású termékek bevezetésével jelentős lépést tettünk ökológiai lábnyomunk további csökkentésében, amelyet szintén, hosszú évek óta támogatunk, hiszen cellulóz alapanyagaink felelős erdőgazdálkodásból származnak, azaz FSC®-tanúsítottak.

Érsek M. Zoltán

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Uniós biztos: előfordulhat áramkimaradás az EU-ban télen

Előfordulhat áramkimaradás az Európai Unióban télen az energiaválság és Oroszország Ukrajna elleni háborújának következtében - mondta az Európai Bizottság humanitárius segítségnyújtásért és válságkezelésért felelős tagja egy német lapinterjúban.

A Toyota Kazahsztánba vinné oroszországi gyártását

Kazah járműgyártó cégek autó-összeszerelő üzem megnyitásáról tárgyalnak a Toyotával - jelentette be Kairbek Uskenbajev kazah ipari és infrastruktúrafejlesztési miniszter.

Sztrájk kezdődött az FKF-nél, leállhat a hulladékszállítás

A BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. keretein belül önállóan működő FKF Hulladékgazdálkodási Divízióban kedd reggel előzetes bejelentés nélküli munkabeszüntetés kezdődött - közölte az FKF sajtószervezete.

Az EU elfogadta a megfelelő minimálbérekről szóló uniós jogszabályt

Az Európai Unió Tanácsa elfogadta a megfelelő minimálbérekről szóló jogszabályt az európai munkavállalók tisztességes munka- és életkörülmények biztosítására. Az irányelv nem ír elő konkrét minimálbérszintet, amelyet a tagállamoknak el kell érniük - közölte az uniós tanács.

Hírek

Sztrájk kezdődött az FKF-nél, leállhat a hulladékszállítás

A BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. keretein belül önállóan működő FKF Hulladékgazdálkodási Divízióban kedd reggel előzetes bejelentés nélküli munkabeszüntetés kezdődött - közölte az FKF sajtószervezete.

Döntött a parlament: jön az Integritás Hatóság a korrupció elleni küzdelem jegyében

Autonóm államigazgatási szervként létrejön az Integritás Hatóság az európai uniós források felhasználásával kapcsolatos csalás, összeférhetetlenség, korrupció vagy más jogsértés kivizsgálása érdekében.

Putyin a világvége fegyverét is bevetheti Ukrajnában

Vlagyimir Putyin nukleáris katonai vonatot rendelt Ukrajnába. Szakértők szerint az orosz elnök arra készül, hogy egy nukleáris kísérlettel demonstrálja, kész tömegpusztító fegyvereket használni Ukrajna határainál.

Az MNB szerdán kezdi a likviditás szűkítését

A változó kamatozású likviditáslekötő betéti eszköz első tenderét szerdán, míg a rendszeresen meghirdetendő diszkontkötvény első aukcióját csütörtökön tartja a Magyar Nemzeti Bank - jelentette be a jegybank a honlapján.

Negyedével nőtt a katonák fizetése

A kormány döntése alapján 2022 szeptemberétől mintegy egynegyedével nőtt a katonák illetménye, amelyet október első napjaiban kapott kézhez a Magyar Honvédség hivatásos, szerződéses és tényleges szolgálatát teljesítő tartalékos állománya - mondta a honvédelmi miniszter. Hozzátette: az illetményemelés állománykategóriánként eltérő, átlagosan 26 százalékos.

Halasztva fizet az MVM a Gazpromnak a téli időszakra

A téli időszakra halasztott fizetésben állapodott meg a Gazprommal az MVM csoport, amely tárolókapacitása átalakításáról és energetikai fejlesztésekről is döntött: egyebek mellett növelnék a Magyar Földgáztároló Zrt. (MFGT) zsanai tárolójának kapacitását, a hajdúszoboszlói tárolóban 800 millió köbméter párnagázt termelnek le és vizsgálják a szén-dioxid tárolásának lehetőségeit - közölte az energetikai vállalatcsoport.

Újabb mélypontra gyengült a forint, emelkedik az olajár és csökken a gázár

Hétfőn gyengült a forint a főbb devizákkal szemben, az euróhoz képest történelmi mélypontra került, miközben jelentősen emelkedett a kőolaj jegyzése, míg az európai gázár csökkent.

Rossz hír a piaci áron tankolóknak: szerdán nagyot drágulnak az üzemanyagok

Szerdától jelentősen emelkedik a benzin és a gázolaj beszerzési ára is. A 95-ös benzinért bruttó 25 forinttal kérnek majd többet, a gázolaj ára pedig bruttó 18 forinttal emelkedik. 

Gazdaság

Az MNB szerdán kezdi a likviditás szűkítését

A változó kamatozású likviditáslekötő betéti eszköz első tenderét szerdán, míg a rendszeresen meghirdetendő diszkontkötvény első aukcióját csütörtökön tartja a Magyar Nemzeti Bank - jelentette be a jegybank a honlapján.

Kriptovalutával segítenének Oroszországnak

Oroszbarát csoportok kriptovalutában gyűjtenek pénzt, hogy az amerikai szankciókat kikerülve támogassák Oroszország háborúját Ukrajnában - derült ki egy friss kutatásból.

425 forint is lehet egy euró? Ismét a dollár a vezető menedékvaluta

Miközben ismét a dollár lett a vezető menedékvaluta, új negatív csúcsra jutott forint. Mellette a fonttól kezdve az északi országok valutáin át a régiós fizetőeszközökig nagyon erős árfolyamkilengések jellemezték és jellemzik a devizapiacot – fejttette ki Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője.

Összezárult az egyhetes betéti kamat és az alapkamat

Amint az a keddi kamatdöntés után várható volt, az alapkamattal megegyező 13,0 százalékos kamatlábbal hirdette meg egyhetes betétjét csütörtökön a Magyar Nemzeti Bank.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom