Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság A klímaváltozás a Panama-csatornát is tönkreteheti
No menu items!

A klímaváltozás a Panama-csatornát is tönkreteheti

Konténerhajó a Panama-csatornán. Fotó: Bigstock

Mivel hat hónapja alig esik eső, a Panama-csatornában vízhiány van, és a hatóságoknak új szabályokat kellett hozniuk a világ egyik legfontosabb vízi útvonalán. Ez pedig következményekkel jár a hajózásra nézve.

Normális esetben nyáron naponta körülbelül 35 nagy hajó halad át a Panama-csatornán. Ez azért lehetséges, mert az akár 427 méter hosszú és 55 méter széles, 18,30 méteres merülésű teherhajók is beférnek a 2016-ban elkészült új zsilipekbe. Ezeknek a hajóknak még saját nevük is van: a Neopanmax osztályba tartoznak.

Jelenleg azonban éppen ezek az óriások akadnának el a csatornában – számolt be a Spiegel.

Mivel Panamában hat hónapja nem esett annyi eső, amennyi kellene, a Panama-csatornát felügyelő hatóság (ACP) vízhiányt jelentett. Ennek oka, hogy minden alkalommal, amikor a zsilipek az Atlanti-óceán vagy a Csendes-óceán felé nyílnak, vizet kell felszivattyúzni a csatornába. A csatornán minden egyes hajó áthaladásakor 200 millió liter vizet használnak fel. Amikor nincs aszály, a Gatún-tó elég vizet tárol, hogy kompenzálja a veszteséget. A hosszan tartó szárazság idején azonban az ACP-nek nincs más választása, mint csökkenteni a csatorna vízszintjét, és kevesebb hajót engedni az útvonalon.

Tehát kevesebb víz a csatornában kevesebb rakományt jelent az óriások számára. Az ACP most 13,41 méteres maximális vízmélységet garantál. Emellett naponta csak 32 teherhajót engednek az útvonalon, ami hosszabb várakozási időt eredményezhet a csatornába való behajózás előtt.

A korlátozások addig biztosan érvényben maradnak, amíg nem esik ismét elég eső. A hatóságok szerint a csatorna történetében még soha nem volt ilyen helyzet. Már készülnek a hosszú távú változásokra, amelyeket a klímaváltozás Panamában is magával hoz majd.

A hajózási ágazat számára ez rossz hír: a világ tengeri teherforgalmának mintegy öt-hat százaléka halad át az 1914-ben megnyitott építményen. A hajókat több zsilipen keresztül, részben hegyvidéki terepen, akár 25 méterrel a tengerszint fölé emelik. A 14 239 hajóátkeléssel tavaly csaknem 300 millió tonna árut szállítottak a vízi úton keresztül.

A mintegy 80 kilométer hosszú csatorna így a világ egyik legfontosabb hajózási útvonala. Több ezer tengeri mérfölddel lerövidíti a New Yorkból San Franciscóba tartó hajók útját – és akár három hét utazási időt is megspórolhat a teherhajók számára.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A hazai vadállományunk egyedülálló nemzeti kincsünk

Teremtett világunk megőrzése közös kötelességünk, a természet rendjét pedig nem lehet megbontani, éppen ezért hárul kiemelkedően fontos szerep a felelős és tudatos vadgazdálkodásra.

Kiemelkedő szakmai munka az élelmiszerlánc biztonságáért

Az élelmiszerbiztonság és az állategészségügy szorosan összefonódik, így az állategészségügyi laboratóriumokban végzett tevékenység kulcsfontosságú.

Megalkották az első magyar AI alapú éttermi asszisztenst

A koronavírus-járvány okozta elszigetelődés adta az inspirációt egy kis baráti társaság számára, hogy olyan közösségi applikációt fejlesszen, ami megkönnyíti az információszerzést, a tájékozódást, miközben a vendéglátóhelyek kiszolgáltatott helyzetét is orvosolni tudja.  A kis közösségi alkalmazás bár népszerűvé vált, de a várt áttörést nem érte el, ezért a csapat egy inkubációs programban kapott segítséget felhasználva fejlesztette ki a jelenlegi formában elérhető rendszert.

A júliusra elvárt szint felett a gáztárolói töltöttség

A jelenleg 4,5 milliárd köbméternyi készlet másfélszeresét teszi ki a tavalyi egész éves lakossági fogyasztásnak.
Hirdetés

Hírek

Felülteljesített a magyar tőzsde

A részvénypiac forgalma 14,6 milliárd forint volt, a vezető részvények a Mol kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.

Mínuszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

 Mínuszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék kedden.

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön
Hirdetés

Gazdaság

Börtönben a Binance kriptovaluta volt főnöke

Az amerikai igazságügyi minisztérium az ügyet a kriptopénzeken belüli bűncselekmények elleni fellépés részeként indította, amelyek közül a legismertebb a Bitcoin.

Rohamra indultak a bankok az állam ellen a lakossági megtakarításokért

A leköthető összegnek felső határa nincs, vagyis tárt karokkal várják a legvagyonosabb ügyfélkört is.

Szeptembertől kötelező átutalási korlát lesz a bankszámlákra, az OTP már májusban bevezeti

Az internet- és mobilbankból indított utalásoknak május 8-tól kezdve 1 millió forint lesz a napi limitjük.

A Gránit Bank, az MBH és az OTP konzorciuma működtetheti az MFB Pont Plusz lakossági hálózatot

A közvetítői hálózatról szóló közbeszerzési eljárást a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) jelentette meg, a szerződést még ebben a hónapban megköthetik.