Hirdetés
Kezdőlap Mozaik A légitársaságoknak jó lesz. Az utasoknak is?
No menu items!

A légitársaságoknak jó lesz. Az utasoknak is?

Foto:Bigstock

Az idő pénz – tartja a mondás, ami a légitársaságok életében különösen igaz. Nem véletlen, hogy minden területen azt nézik, hol lehet csökkenteni a repülési időt – aminek kulcsfontosságú területe az átszálláshoz kötődik.

Miközben a tavalyi és az idei nyári időszakban is kaotikus helyzetek alakultak ki a légitársaságok késései és járattörlései miatt, a légi cégek nemcsak az utasok komfortérzete miatt törekednek arra, hogy minimalizálják az időtúllépéseket. Az elsődleges szempont ugyanis az, hogy minden megtakarított perc komoly megtakarítást is hozhat a konyhára.

Nem véletlen, hogy az amerikai légitársaságok már komoly változásokba kezdtek azzal, hogy a gurulási idők csökkentésével és az utaskapuk optimálisabb kijelölésével csökkentsék a felesleges perceket. A téma egyik élharcosa az American Airlines ennek kapcsán a világ második legforgalmasabb repterének számító Dallas/Fort Worth nemzetközi repülőtéren kezdte meg az utaskapuk kiosztásához kötődő új technológia tesztelését. Egy ilyen hatalmas repülőtéren ugyanis nagy előnyökkel járhat, ha az automatizált rendszer nagyban csökkenti annak az esélyét, hogy a leszállás után a gépeknek a gigareptér egyik oldaláról a másikra keljen átgurulni. Az, hogy a legkisebb ebben az estben is számít, jól mutatja, hogy a légitársaság járatonként átlagosan két perc gurulási időt takarított meg, ami összességében napi 11 óra megtakarítást jelentett. Arról nem beszélve, hogy az utasok számára ez feleannyi kapucserét és kevesebb késést is jelentett.

Az új technológiát képviselő Smart Gating programot a Dallas/Fort Worth mellett már a Charlotte Douglas, a Miami, a Ronald Reagan Washington és a chicagói O’Hare Nemzetközi Repülőtéren is bevezették már. Nem véletlen, hogy miközben az American Airlines 2022-ben a pontosság tekintetében az ötödik helyen állt, 2023-ban már a harmadik helyre lépett elő.

A gyorsítás fontos területe a beszállítás felgyorsítása is, aminek kapcsán a United Airlines azt az új rendszert vezette be a turistaosztályon, amelynek keretében az ablak mellett ülő utasok szállnak fel először és őket követik a középső ülések utasai, majd a folyosón ülők. Ami a szakemberek szerint azért előnyös, mert így a repülőgép folyosóján egyszerre többen tudják egyszerre letenni a csomagjaikat, ami az egyik legfontosabb dolog, ami felgyorsítja a beszállási folyamatot. Igaz az eredmény nem annyira látványos, mert járatonként csak két percnyi megtakarítás hoz, de amint a fentiek mutatták, a repülésben minden megtakarított perc összeadva komoly értéket jelent.

Nem véletlen, hogy a fapadosok is léptek: a diszkont légitársaságok atyja a Southwest Airlines az egyértelműbb feliratokkal és emellett zenével igyekszik meggyorsítani az utas beszállítást. A szintén diszkont Frontier Airlines pedig teljesen kihagyja az utashidat, miközben a lépcsőn történő beszállításnál a repülő mindkét ajtaját használják. Ezek az időtakarékos technikák már csak azért is fontosak, mert minél több időt tud megtakarítani egy légitársaság, annál több járatot tud elindítani, ami növeli a bevételi lehetőséget.

Arról nem beszélve, hogy az átszállásnál minden egyes megtakarított perc is számít ahhoz, hogy az utas elérje, vagy jobb esetben kényelmesebben érje el a csatlakozást. Ráadásul a késések nemcsak önmagukban jelentenek problémát, hanem azért is, mert a dominóhatás miatt a sok apró késésből a nap végére mutatós káosz alakulhat ki, amiben annak is szerepe van, hogy a menetrend felborulása a földi kiszolgálók – a takarítók, a cateringesek és az üzemanyag-szolgáltatók – időbeosztását is felrúgja, és persze a légi irányítóknak is új résidőt kell keresniük a repülés engedélyezéséhez.

Érsek M. Zoltán (A cikk testvérlapunkban AzUtazón jelent meg.)

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

ESG társadalmi pillér: így lehet versenyelőny a különbözőségből, a diverzitásból

A diverzitás, a különbözőség megkülönböztetetten fontos tényezője lett az...

ESG – mit jelent a három betű, ami meghatározza a jövőt

A fenntarthatósági trendek előretörésével, amit már jogszabályi elvárások is...

Az amerikai jegybank senkit nem lepett meg

Az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve, a Fed,...

NASA, HUNOR – űrnemzedék találkozó földönkívüli kérdésekkel

A közelmúltban, az ORION Űrnemzedék Alapítvány szervezésében valósult meg...
Hirdetés

Hírek

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Devizapiac – Vegyes forintmozgás csütörtök reggel

Reggel hétkor az euró árfolyama 388,20 forintra gyengült a szerda kora esti 388,30 forintról. A svájci frank jegyzése 392,93 forintról 393,75 forintra emelkedett, a dollár pedig 359,02 forintról 359,57 forintra drágult.

Devizapiac – Forintgyengülés reggel

Gyengült a forint jegyzése a főbb devizákkal szemben

Devizapiac – Alig változott a forint árfolyama hétfő reggelre

A forint jegyzése erősebben áll az egy héttel korábbi kezdésnél.

Gazdaság

Az amerikai jegybank senkit nem lepett meg

Az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve, a Fed, szerdán változatlanul tartotta a kamatlábakat, miközben a kamatcsökkentés kezdetét legfeljebb decemberre tolta ki. Így a...

Csökkentek a nem fizető hitelek, rövidebb a bankok feketelistája

A bankok feketelistája, a negatív KHR (régebbi nevén BAR-lista) is egyre rövidebb.

Nem volt megtakarítás, csak az adósságot halmozta a lakosság áprilisban

Az új szerződések száma is szokatlanul magas volt, meghaladta a 26 ezret, ez sem fordult elő már 2019 októbere óta.

Heti várható: Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatokat közöl a KSH

Kedden a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa kamatdöntő ülést tart.