Hirdetés
Kezdőlap Autóipar A Tesla részvénye többet ér, mint a német autógyártóké
No menu items!

A Tesla részvénye többet ér, mint a német autógyártóké

Az amerikai e-autó gyártó története első nyereséges negyedévét zárta. A hírre a részvény árfolyama egy nap alatt 20 százalékkal emelkedett, drágább lett egyetlen papírja, mint  a német gyártóké együtt! Miért lehetséges ez? Csak tőzsdei spekuláció eredménye lenne a részvény hirtelen szökkenése? 

A határ a csillagos ég?

Fekete ló a Tesla? Vagy fényes jövő vár az amerikai e-autóra,

Miután a Tesla közzétette a 2019 utolsó negyedévi nyereségét mutató pénzügyi beszámolóját, néhány óra leforgása alatt a papírjainak értéke 20 százaikkal emelkedett  a New York-i tőzsdén. Az elmúlt napokban következett ugyan némi korrekció, de az árfolyam tartósan 700 dollár felett van. Ezzel a Tesla piaci értéke 132 milliárd dollárra nőtt.

Összehasonlításként: a világ jelenleg legnagyobb autógyártójának, a VW-nek egy részvényéért 170, a patinás stuttgarti prémiumgyártó, a Mercedes papírjaiért 44, a müncheni versenytársa, a BMW papírjaiért 66, a legendás sportautógyártó, a Porsche részvényeiért pedig 65 eurót kell adni a frankfurti börzén. Tehát 345 euróért mindegyikből vásárolhatunk egyet. A Tesla egyetlen papírja ennek dupláját kóstálja! A VW tőzsdei kapitalizációja 86, a Mercedesé 47, BMW-é 42, a Porschéé 10 milliárd euró. Összesen 185 milliárd euró. A Tesla 132 milliárdos értékével egyenként ebben az összehasonlításban lekörözi a németeket.

Tőzsdei spekuláció az egész?

Egy Tesla részvény  5 évvel ezelőtt 190 dollárt, 2019 elején pedig 280-at  ért.

A Tesla árfolyamának hat napos változása (Nagyításért KLIKK a grafikonra)

Szakértők szerint az utóbbi időszak árrobbanása mögött egy kockázatos tőzsdei művelet, a shortolás, egész pontosan a short-squeeze áll. A short az árfolyam jelentős változásával kalkuláló spekulációs ügylet. A shortoló másoktól kölcsönvett részvényt ad el, amelyet később visszavesz, és visszaad a kölcsönbeadónak. Mindezt abban a reményben, hogy a két időpont között csökken a részvényárfolyam. Tehát olcsóbban fogja tudni visszavenni a részvényt, mint amennyiért eladta és így profitot realizál.

A játék különösen az amerikai tőzsdén működik, ahol engedélyezett a short napon túli tartása.

A logika azt diktálná, hogy ha sokan shortolnak egy részvényt, akkor a piac pesszimista a vállalat jövőjét és a részvények árfolyamát illetően, ezért árfolyamcsökkenést vár. A tapasztalatok mégis azt mutatják, hogy az esetek nagy részében az árfolyam nő.

A magyarázat: a nyitott short pozíciókat egyszer mindenképpen le kell zárni, tehát a részvényeket vissza kell adni és ehhez előbb meg kell őket venni, ami keresletet generál a részvények iránt, felhajtva ezzel az árfolyamot.

Amint az árfolyam emelkedni kezd, egyre több short pozíciót lezárnak le a shortolók, hogy ne bukjanak többet. Így tovább nő az árfolyam, ördögi kör indul. A shortolás legnagyobb veszélye, hogy az árfolyam maximum 100 százalékot csökkenhet, a lehetséges nyereség tehát maximalizált, emelkedni viszont bármennyit tud, a bukás tehát bármekkora lehet.

Minden idők legnagyobb shortolása épp a VW-hez kötődik. Történt, hogy a Porsche 2008. őszén bejelentés, hogy jelentősen növelni részesedését a VW-ben. Az autóipar a világgazdasági válság következményeivel küzdött. Alacsonyak voltak az árfolyamok, sokan további esésére számítottak, ezért shortolták a VW részvényeit. Frankfurtban a Porsche bejelentése után a VW árfolyama erősen emelkedni kezdett, így vételre kényszerítve a short pozícióban lévőket. A reggel 200 euró körüli árfolyam estére 515, a következő kereskedési nap végére pedig 1000 euróra ugrott! A shortolók hatalmas összegeket buktak. A folyamat mindössze három napig tartott, az árfolyam utána 1 nap alatt 50 százalékot esett, majd lassan visszatért 100 euró alá.

Az összeomlás vagy a siker éve?

Gordon Johnson

Bitcon négy keréken” – kommentálta a folyamatot Gordon Johnson, az amerikai GLJ Research befektetési alapkezelő vezetője.

Sokan egyetértenek vele abban, hogy a Tesla tőzsdei kapitalizációja köszönőviszonyban sincs a vállalat valódi értékével. Azonban, hogy utóbbi mennyi lehet, arról nagyon megoszlanak a vélemények.

A pozitív utolsó negyedév ellenére az amerikai e-autó pionír 900 millió dollár veszteséggel zárta 2019-et. Habár szeptember és december között nyereséges volt, a bevétele viszont csak 2 százalékkal emelkedett. „2020 a Teslának és a részvényeseinek is katasztrofális lesz” – jövendöli Johnson.

A szintén amerikai Argus Research vezető elemzője, Bill Selesky optimisa. Arra hivatkozik, hogy az új Tesla modell, a cég első középkategóriás autója, a Modell 3 nagyon sikeres. Az utolsó negyedévben a bevételek 80 százalékát adta. Ráadásul nyereséges volt az üzlet 2020. első hónapjában is. Több volt a megrendelés Európában és Kínában is.

Bill Selesky

Selesky megalapozottnak látja a Tesla ígéretét: a tavalyi 367.500 után idén 500.000 autót lesz képes gyártani. Utóbbi ugyanis a kaliforniai cég legnagyobb problémája: a gyártókapacitás nem tud lépést tartani a megrendelésekkel.

Sokat segíthet, hogy az alapító-cégvezető, Elon Musk tavaly átadott egy kínai üzemet. 2020-tól a világ legnagyobb elektroautó piacán helyben készülnek a Teslák. A tervek szerint 2021. végétől Európába se kell már az USA-ból importálni. Ekkorra tervezik a tavaly ősszel beharangozott németországi üzem átadását.

A Tesla nem csak a legnagyobb modellpalettával rendelkező, de a leginnovatívabb cég is az elektroautó piacon” – áll a jó nevű német Center of Automotive Management (CAM) minden évben megjelenő piaci analízisének legújabb számában, az “Electromobility Report 2020″-ben.

A Tesla utolérhetetlen?

A Tesla teljesítményét a javarészt hagyományos autókat gyártó nagymúltú gépjárműipari konszernek is elismerik.A klasszikus autógyártók ideje lejárt” – mondta januárban a VW első embere, Herbert Diess a cégcsoport 2021-es kilátásait elemző beszédében. „A Tesla már ott van, ahová a VW tart. Nagy kérdés, hogy mi időben megérkezünk-e. Az őszinte válaszom: „Talán, de az idő egyre jobban szorít” – folytatódott a konszernvezető nagy vihart kavart helyzetértékelése.

A zöld fordulat, az ESG törvény bevezetése alapjaiban változtatja meg a gazdaság szereplőinek jelenét, jövőjét. Mit jelent az ESG keretrendszer (Environmental -környezeti-, Social -társadalmi- és Governance -irányítási)? Miért lett megkerülhetetlen a nagyvállalatok mellett már a KKV-ék számára is? Miként befolyásolják az Ön cégének kötelezettségeit és lehetőségeit a fenntarthatóság egyre szigorodó elvárásai? Erről is szól AzÜzlet, ESG és fenntarthatóság a gyakorlatban című konferenciájaTovábbi információ és jelentkezés ide kattintva érhető el.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Otthonfelújítási Program, vannak új kedvezmények: így optimalizálhatja a nyereséget

Biztosan csak azok lesznek eredményesek, akik viszonylag gyorsan lépnek, és a lehető leggyorsabban összetudják állítani azt a perfekt pályázati dokumentációt, amire szükség van a sikerességhez.

A németek már a pályán kívül is nyertek a foci EB-n. A magyaroknak is van esélyük.

A DFB utoljára nyolc évvel ezelőtt fizetett ki bónuszokat Európa-bajnokságon vagy világbajnokságon.

Brutális, közel húsz százalékos emelkedés várható az építőipari árakban

Megtelt az agglomeráció, egyre tolódnak ki a határok

Elképesztő adatok kerültek napvilágra a lakásbiztosításokról

A több mint 840 ezer új szerződés döntő része azonban nem új biztosítás volt, hanem a meglévő ügyfelek kaptak az egyik biztosítónál egy szép kis ajándékot.
Hirdetés

Hírek

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Devizapiac – Vegyes forintmozgás csütörtök reggel

Reggel hétkor az euró árfolyama 388,20 forintra gyengült a szerda kora esti 388,30 forintról. A svájci frank jegyzése 392,93 forintról 393,75 forintra emelkedett, a dollár pedig 359,02 forintról 359,57 forintra drágult.

Devizapiac – Forintgyengülés reggel

Gyengült a forint jegyzése a főbb devizákkal szemben

Devizapiac – Alig változott a forint árfolyama hétfő reggelre

A forint jegyzése erősebben áll az egy héttel korábbi kezdésnél.

Gazdaság

Elképesztő adatok kerültek napvilágra a lakásbiztosításokról

A több mint 840 ezer új szerződés döntő része azonban nem új biztosítás volt, hanem a meglévő ügyfelek kaptak az egyik biztosítónál egy szép kis ajándékot.

Államháztartási, idegenforgalmi, ipari és foglalkoztatási adatok jelennek meg jövő héten

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 8,9 százalékkal, a külföldivendég-éjszakáké 0,9 százalékkal csökkent az adatok alapján.

Az MNB a régióból elsőként lett a CASI nemzetközi zöld kapacitásépítő szervezet tagja

A szervezet célkitűzése, hogy hozzájáruljon a fenntartható finanszírozási piac fejlődéséhez, valamint több hitelképes zöld projektet hozzon létre az EMDE-országokban

Az MNB bezárja a követelésvásárlót, de az adósok kötelezettsége megmarad

Az MNB visszavonta a Centrál Workout Pénzügyi Zrt. faktoring végzésére vonatkozó tevékenységi engedélyét és elrendelte végelszámolását. A pénzügyi vállalkozás – az MNB többszöri kötelezése,...