Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Autóország bajba került - elaludt zöld fordulat?
No menu items!

Autóország bajba került – elaludt zöld fordulat?

Az autót Baden-Württembergben találták fel. Napjainkban a szektor fél millió embernek ad közvetlenül munkát a tartományban. Átlagjövedelmük havi bruttó 6400 euró, jóval a 3800 eurós németországi átlag felett van. A gazdasági fókuszú német napilap, a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) riportere a jólétét féltő régióban gyűjtött benyomásokat.

Audi-gyár, Neckarsulm

Kép/Forrás: production.de

A hatalmas komplexum kísértetvárosra emlékeztet. A több ezer férőhelyes parkoló üres. Nem áll senki a gyártósorok mellett. Az üzemben normál körülmények között 17 ezer ember szerel össze naponta több száz autót. Közel annyian vannak, mint a Stuttgarttól 60 km-re északra fekvő kisváros teljes lakossága.

Rolf Klotz

A decemberi héten, amikor az FAZ újságírója ott járt a túltermelés miatt állt a gyár. Elsősorban nagy limuzinok, A4-es és A6-os Audik készülnek Neckarsulmban. Ezt a kategóriát egyre nehezebb eladni. Rolf Klotz, az üzemi tanács elnöke 45 éve lakatostanulóként a gyárban kezdte a pályáját. Aggódik, az elektroautók térnyerésétől félti az üzemet.

A látogatóközpontban, ahol a vevők az új autókat veszik át, már látszik a jövő. A bejárat mellett az első kizárólag elektronos meghajtású Audi, egy E-Tron áll. A terepjáró azonban nem itt, hanem a brüsszeli üzemben készül. A következő években több elektromos modellt is piacra akar dobni az Audi. Bizonytalan, hogy Neckarsulm szerepet kap-e a gyártásukban. A tavaly elfogadott több milliárd eurós takarékossági programmal összefüggésben felmerült, hogy az eredeti tervektől eltérően, az ingolstadi központba és a brüsszeli gyárba koncentrálják a termelésüket.

Ha nem kerül hozzánk is eletroautógyártás, az a neckarsulmi üzem halálos ítélete” – aggódik Mario Palasti, egy audis a gyártósorról. „10 éve, amióta itt vagyok, még sosem volt ilyen rossz a hangulat.”

Nem szeretnék egy leszakadó tartomány miniszterelnöke lenni” – mondta Winfried Kretschmann, Baden-Württemberg kormányfője egy elhíresült beszédében. Elrettentő példaként a nehézipar megszűnését máig ki nem hevert Ruhr-vidéket hozta.

Duisburg Kép/Forráshttps://www.reddit.com/r/UrbanHell/c

Az acél- és alumíniumpar fénykorában Bochumban, Essenben vagy Duisburgban senki nem gondolta volna, hogy egyszer Németország leggazdagabb városaiból a legleszakadtabbak lesznek. Kereskedelmi háború, dízel-botrány, klímavédelem, szigorodó környezetvédelmi előírások, autók kitiltása a belvárosokból, autonóm vezetés, alternatív meghajtások – problémák és kihívások sokasága. Ha a német autóipar nem ad rájuk időben jó válaszokat, Stuttgart és a tartomány többi városa is a szebb napokat látott Ruhr-vidék sorsára juthat.

Andreas Schwamberger 50 éves mérnök 25 évig benzines motorokat tervezett. Két évvel ezelőtt az alternatív meghajtásokon dolgozó neckarsulmi fejlesztőrészleghez került.

Mielőtt az elektroautók tervezésére válthattam, vissza kellett ülnöm az iskolapadba. Nem volt könnyű.

A sokasághoz tartozik, akik szerint megalapozottak a miniszterelnök félelmei. A német autóipar megrendülése leszakadásra ítélné a legtöbb gyártónak és beszállítónak otthont adó dél-nyugat-német tartományt. Úgy véli, nem csak neki, az Audinak is későn jött a váltás.

Az E-Tron nem segít a tartományon?

Az ázsiaiak, különösen a Hyunadi és a Toyota az elektromos, a hibrid és az üzemanyagcellás motorok terén is jóval előttünk járnak. Mi most fejlesztjük az első ilyen modelleket, ők már szériában gyártják.

A lemaradás egyik jele, hogy nehézséget okoz akkumulátor beszállítót találni. A konkurencia lekötötte a kapacitásokat. „Nem a beszállítók állnak sorban nálunk megrendelésérét, hanem mi nálunk. A német gyártók nincsenek ehhez szokva.

Városháza, Sindelfingen

Az autópályalehajtótól a Rudolf Diesel Strasse vezet a stuttgarti agglomerációban fekvő város központjába. Évtizedekig a 65 ezres településen működött a Mercedes legnagyobb gyára. Legendás volt a település gazdagsága. Ma se panaszkodhat, de az infrastruktúra állapotából látszik, hogy az aranyidők elmúltak. Egy év alatt 143 millióról 42-re zsugorodott az iparűzési adó bevétel.

Christian Gangl

Ilyen visszaesés nem volt 1945 óta” – mondja a gondterhelt gazdasági alpolgármester, Christian Gangl. A legnagyobb adófizető, a Mercedes tavaly veszteséges volt. Ezért most az önkormányzatnak is spórolnia kell.

„Mi fogjuk írni az autózás jövőjét is” – mondta a Mercedes új vezérigazgatója, Ola Källenius. November 14-én fogja ismertetni a sváb gyártó stratégiai tervét. A 25 ezer sindelfingeni mercédeszes az audis kollégájihoz hasonlóan izgatottan várja az új vezető által megígért stratégiai tervek elkészültét. „Adóbevételek és munkahelyek forognak kockán” – foglalja össze a stratégia jelentőségét Sindelfingen számára az alpolgármester.

Bosch-központ, Stuttgart

Roman Zitelsberger

A jövő már elkezdődött, de mi még a jelenben vagyunk” – véli az IG Metall, az ágazati szakszervezet stuttgarti elnöke, Roman Zitelsberger. A szakszervezeti vezető az idén egy öt tagú válságstábot hívott életre. Feladata a régió autóiparában zajló strukturális változások analizálása. A világ legnagyobb autóipari beszállítójánál, a Boschnál világszerte 409 ezren dolgoznak! A munkahelyek harmada közvetlenül a dízel és benzines autók gyártásához kapcsolódik. „Nagyon aggasztó, hogy a cégnek nincs stratégiaiája az ezek térvesztése utáni időkre” – mondja Zitelsberger.

Az IG Metal stuttgarti irodájától néhány száz méterre fekszik az 1884-ben alapított Bosch központja. Néhány hete itt jelentették be 9600, dízelmotor alkatrészeket gyártó alkalmazottból 1600 elbocsátását. „Minden idők legnagyobb leépítése a Boschnál” – tudja meg az FAZ riportere a szakszervezeti vezetőtől.

Nem ez volt az első, és vélhetőleg nem is az utolsó elbocsátási hullám. A dízel részlegen dolgozó 41 éves mérnök, Markus Epperlein eddig ennek ellenére biztonságban érzi magát. Megnyugtatja, hogy a Bosch is gyárt már alkatrészeket, elektro, hibrid és üzemanyag cellás autókhoz. „De leszünk-e ezen a területen is olyan sikeresek, mint amilyenek a benzineseknél és a dízeleseknél 100 éve vagyunk?” – teszi fel a költői kérdést Epperlein.

Elring-Klinger-gyár, Dettlingen

Stefan Wolf

A közlekedés olyan forradalmi változás előtt áll, mint 130 éve, amikor Carl Benz Mannheimban feltalálta benzinmotort” – mondja a 10 ezer embert foglalkoztató autóipari beszállító elnöke, Stefan Wolf.

Akkor a lovaskocsi gyártók egy része elkezdett autókarosszériát gyártani. A többiek idővel csődbe mentek. Mi fogunk az utóbbiak sorsára jutni.

Az optimizmusra okot adó termékeik

Elmondja, hogy az Elring-Klinger két évtizede aktívak az üzemanyag cellák fejlesztése és gyártása terén. Azonban a hengerfejtömítés gyártása a fő profil, ebben piacvezetők. Erre csak a benzinmotoroknál van szükség. Ez indokolja, hogy a pénzpiac nem olyan optimista az 1879-ben alapított cég jövőjét illetően, mint Wolf. Az év eleje óta kétharmadával zuhant a cég részvényeinek árfolyama.

100 millió eurót invesztáltak az elmúlt évtizedben az üzemanyagcella gyártásba. Sokáig mégsem volt bevételük a szegmensből. „Két éve elkezdett folyni a pénz. Piacvezetők vagyunk” – büszkélkedik a cégvezető. Azt nem teszi, hozzá, hogy csak a német gyártók között elsők, a nemzetközi piaci részesedésük minimális, pedig a tervek szerint 10 éves távlatban az összbevétel negyedének erről a területről kellene érkezni.

Wolf saját vállalata jövőjét illetően optimista, de elismeri, hogy sok német beszállító, és az összes autógyártókról elaludta a váltás. Ezért nem tartja alaptalannak az elemzést, amely 100 ezer németországi autóipari munkahely megszűnésével számol évtizedes távlatban. Többségük Baden-Württembergben fog eltűnni. Árulkodó, hogy Wolf többségében egy külföldi elektroautóval, egy kaliforniai Teslával közlekedik. De siet elmondani, hogy van egy Mercedese is, igaz, azt 300 km-nél hosszabb utakra használja.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Ausztrál kutatók – Ilyen a gyerekek ideális napirendje

A gyerekeknek 11 óra alvás, 8 óra ülés és különböző intenzitású, több órás mozgás lenne az ideális napi időbeosztásuk. Máskülönben rossz lesz a csonttömegük felnőtt korukra, vélekednek egy ausztrál tanulmány szerzői. Részletek.

Koronavírus – Már forog az EU-s SURE kötvény, nagy a túljegyzés

Az Európai Bizottság közel 17 milliárd euró (mintegy 6200...

Emlékérmék az Állami Számvevőszék kettős jubileumára

Két emlékérmét bocsátott ki a Magyar Nemzeti Bank az Állami Számvevőszék megalakulásának 150. és a független számvevőszéki ellenőrzés újraindulásának 30. évfordulója alkalmából.

Tőzsde – Vegyes indítás New Yorkban

Vegyesen indult a kereskedés szerdán az amerikai értékpapírpiacokon. A kőolaj ára csökkent.

Hírek

Ausztrál kutatók – Ilyen a gyerekek ideális napirendje

A gyerekeknek 11 óra alvás, 8 óra ülés és különböző intenzitású, több órás mozgás lenne az ideális napi időbeosztásuk. Máskülönben rossz lesz a csonttömegük felnőtt korukra, vélekednek egy ausztrál tanulmány szerzői. Részletek.

Emlékérmék az Állami Számvevőszék kettős jubileumára

Két emlékérmét bocsátott ki a Magyar Nemzeti Bank az Állami Számvevőszék megalakulásának 150. és a független számvevőszéki ellenőrzés újraindulásának 30. évfordulója alkalmából.

Túlszámlázás – vádemelés OLAF-ajánlásra

Vádat emeltek két férfi ellen, akik 272 millió forintos kárt okoztak öntvénygyártáshoz és öntvények megmunkáláshoz szükséges szerszámgépek beszerzését szolgáló uniós támogatások felhasználásánál - közölte a fővárosi főügyész.

Covid-vakcina – az oroszokat hamarosan beoltják

November végén tömegesen alkalmazhatják a Covid-19 elleni vakcinát Oroszországban - jelentette be Vaszilij Ignatyjev, a Szputnyik V elnevezésű első orosz vakcinát gyártó R-Pharm gyógyszergyár vezérigazgatója

Kamatdöntés – erősödött a forint

Erősödött a forint a nemzetközi bankközi devizapiacon kedd délután, miután kihirdették a Magyar Nemzeti Bank (MNB) kamatdöntését.

Wifi a Holdon. A Nokia 4G hálózatot telepít

Negyedik generációs mobilhálózatot épít ki a Hold felszínén a Nokia az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) megbízásából - jelentette be a finn telekommunikációs vállalat.

Harmincéves az Alkotmánybíróság – az MNB emlékérmével tiszteleg

Az Alkotmánybíróság megalakulásának 30. évfordulója tiszteletére tízezer forint névértékű ezüst és kétezer forint névértékű színesfém emlékérmét bocsátott ki a Magyar Nemzeti Bank.

Miskolc. Újra látták a városban kóborló medvét

A vasárnap hajnali észlelés után hétfőn, a kora reggeli órákban is látták a Miskolcra bekóborló medvét a lyukóvölgyi térségben - közölte az önkormányzat sajtóosztálya.

Szerdától olcsóbb lesz a benzin, a gázolaj viszont drágul

Szerdától a benzin ára bruttó 2 forinttal csökken, a gázolajé viszont bruttó 2 forinttal emelkedik a hazai töltőállomásokon.

Előrejelzés. A hét közepére melegebb idő várható és a nap is kisüt

A hét elején néhol még mínuszok is várhatók hajnalban, a hét közepén viszont melegszik a levegő és pár napra ismét visszatérnek a 20 Celsius-fok körüli maximumok. Sok lesz a napsütés, de szombaton többfelé várható eső - derül ki az Országos Meteorológiai Szolgálat országos, középtávú előrejelzéséből.

Koronavírus – Szlovéniában minden ötödik vírusteszt pozitív lett

Szlovéniában minden ötödik koronavírus-teszt pozitív eredményt hozott szombaton, eddig a legmagasabb a regisztrált fertőzöttek aránya a tesztekhez képest - derült ki a válságkabinet jelentéséből.

Megfékezték az erdőtüzet a Kilimandzsárón

A tanzániai hatóságok szerint  sikerült megfékezni az Afrika legmagasabb hegyén, a Kilimandzsárón tomboló erdőtüzet, amely a hegyet is magába foglaló nemzeti park területének öt százalékát perzselte fel.

Gazdaság

Koronavírus – Már forog az EU-s SURE kötvény, nagy a túljegyzés

Az Európai Bizottság közel 17 milliárd euró (mintegy 6200 milliárd forint) értékben kibocsátotta a koronavírus-járványból adódó munkanélküliség kockázatait mérséklő ideiglenes támogatást nyújtó szociális kötvények...

Bankszövetség – Moratórium és/vagy adósságrendező program

A törlesztési moratórium meghosszabbítása jó megoldás a védelemre szoruló ügyfelek fizetőképességének fenntartására. Aki pedig egyik kedvezményezetti kategóriába sem fér bele, és nem tud fizetni, részt vehet bankja adósságrendező programjában - mondta Jelasity Radován, a Magyar Bankszövetség elnöke.

Marad az alapkamat 0,60 százalék

Nem módosította a jegybanki alapkamat 0,60 százalékos szintjét a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa, és a kamatfolyosó sem változott.

Törlesztési moratórium: megszavazták a hosszabbítást

Az Országgyűlés 2021. június 30-ig meghosszabbította a koronavírus-járvány miatt bevezetett törlesztési moratóriumot egyes kiemelt társadalmi csoportoknak és pénzügyi nehézséggel küzdő vállalkozásoknak.

Újabb amerikai bank ment csődbe

Háromra nőtt az idén csődbe jutott amerikai bankok száma. Tavaly négy bank húzta le a rolót, tavalyelőtt egy sem.

Nőtt a befektetési alapok vagyona

Szeptemberben a tőkeáramlás, a hozamok és az árfolyammozgások eredőjeként 1,7 százalékkal, 109 milliárd forinttal nőtt a befektetési alapokban kezelt vagyon.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom