Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Autóipari bérharc Kelet-Közép-Európában. Mit hoz vagy visz a jövő?
No menu items!

Autóipari bérharc Kelet-Közép-Európában. Mit hoz vagy visz a jövő?

A magyarországi Audi-dolgozók jelentős béremelést követelnek. A Škodánál Csehországban pedig több béren kívüli juttatást. Kelet-Közép-Európa már nem olcsó összeszerelő-üzem? – teszi fel a kérdést Németország egyik legtekintélyesebb napilapja, a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). 

Sztrájkhullám a régióban

A német autóipar számára Magyarországon eddig ideálisak voltak a feltételek: olcsó és jól képzett munkaerő, kiváló infrastruktúra. A magyar dolgozók most azonban követelésekkel álltak elő. A győri Audi-gyárban a múlt pénteken kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak. A 12 ezer munkavállaló felét tömörítő szakszervezet 18%-os bérfejlesztést, valamint a Lajtán inneni és túli bérek közötti olló zárását követeli. Különösen nem tetszik a munkavállalói érdekképviseletnek, hogy a kollégák nem csak Németországban, de még Szlovákiában is lényegesen, 28%-al többet keresnek. Az Audi eddig 10%-os azonnal és ’20-ban további 10%-os bérfejlesztést ígéret.

Olcsó és jól képzett munkaerő, kiváló infrastruktúra -ezek hozták Győrbe az Audit is

„A munkabeszüntetésnek nem volt kihatása a szállításokra – nyilatkozta gyár szóvivője az FAZ-nak. A tárgyalások tovább folynak. Az Audi Hungária menedzsmentje abban érdekelt, hogy a gyár a munkavállalók elégedettsége mellett őrizze meg a versenyképességét, így garantálva hosszú távon a munkahelyeket – tette hozzá.

A munkabeszüntetés a győri üzemben nem egyedi eset az Audit tulajdonló Volkswagen-konszernnél – számol be a gazdasági fókuszú német napilap. Tavaly egy másik leányvállalat, a Škoda csehországi üzemeiben 15%-os béremelést követeltek és határozatlan idejű munkabeszüntetéssel fenyegettek a munkavállalók. A kompromisszum végül 12%-os emelés és minden munkavállaló számára egyszeri 2600 (!) eurós prémium lett. A munkabéke azonban nem tartott sokáig. A megállapodás idén márciusban lejár; a dolgozók most magasabb béren kívüli juttatásokat akarnak.

Emelkedő kerestek és bérköltségek

A kelet-közép-európai munkavállalók jó alkupozícióban vannak – véli az FAZ. Magas a termelékenység és a régión belül már alig van lehetőség áthelyezni a gyártást, mert egyre nehezebb szakképzett munkaerőt találni. Sokan ugyanis Nyugat-Európába mentek, a maradók pedig már válogathatnak az ajánlatok között. Csehországban évek óta gyakorlatilag teljes foglalkoztatás van; 1,9%-os, Európában a legalacsonyabb a munkanélküliségi ráta. A számok a régió más országaiban sem sokkal rosszabbak: Lengyelországban 3,8, Magyarországon 3,7, Romániában 3,9. Irigylésre méltó számok különösen Dél-Európa számára, ahol a görögök 19, az olaszok 10, a spanyolok 15%-os munkanélküliséggel küzdenek. A kelet-közép-európai munkanélküliségi ráta jobb az EU 6,7%-os átlagánál is.

Bérfelzárkóztatást szeretne a régió a német színvonalhoz. A cseh munkások is ezt követelik

Nem csoda, hogy emelkednek a bérek. A legerőteljesebben éppen Magyarországon, 2018-ban 10% felett. A kép teljességéhez azonban hozzátartozik, hogy a poszt szocialista országok munkavállalói átlagosan még mindig 35%-al kevesebbet keresnek nyugati kollégáiknál – hívja fel a német olvasók figyelmét a cikk.

A munkáltatók számára a béreknél fontosabbak az ezekre rakódó adókat és járulékokat is magukba foglaló bérköltségek. Itt még nagyobb volt a 2018-as növekedés Kelet-Közép-Európában. A legerőteljesebb Romániában (14%), Lettországban (13%) és Litvániában (11%) emelkedtek a bérköltségek. Magyarország (9%) a negyedik a sorban Csehországot (8%) és Lengyelországot (7%) csak kevéssel, de az uniós átlagot (3%) jóval megelőzve. Utóbbit Nyugat- és Dél-Európa húzza le: Németország 3%, Olaszország 2,5%, Belgium 1%.

Veszély a sikerben?

Az Audi sok milliárd eurót fektetett be Győrben. Az üzem világviszonylatban is az egyik legfontosabb nem csak az ingolstadti autógyártó, de az egész VW-konszern számára. Több márkához is készülnek itt motorok. 2018-ban kétmillió darab! – informálja olvasóit a német napilap.

A cikk végezetül összefoglalja, miért lett Magyarország az elmúlt években közkedvelt a német autógyártók körében: nyugat-európai, de részben régiós összehasonlításban is még mindig alacsony bérköltségek, kedvező földrajzi fekvés, kiváló infrastruktúra, képzett munkaerő. Így nem meglepő, hogy az Audi mellett a Mercedes és az Opel is jelen van. A BMW pedig most épít milliárd-eurós beruházással új gyárat. A magyar export harmadáról az autóipar gondoskodik. Ekkora függőség azonban már sebezhetővé teszi a gazdaságot – figyelmeztet az FAZ.

Petrus Szabolcs

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Augusztus közepétől újra jár a 3-as metró a déli szakaszon

Augusztus 15-től újra jár a 3-as metró Kőbánya-Kispest és a Kálvin tér között. A Kálvin tértől a Göncz Árpád városközpontig továbbra is metrópótló busszal lehet utazni - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

Jövőre is velünk lesz az élelmiszerválság

Az ukrán gabonaszállítás újraindítása és a recessziós félelmek miatt csökkentek a globális élelmiszerárak az elmúlt hetekben, de szakértők szerint a szélsőséges időjárás, a magas energiaköltségek és a megugró műtrágyaárak miatt az élelmiszerválság jövőre fokozódhat - állapította meg a Makronóm Intézet friss elemzésében.

Kína hadgyakorlata átmenetileg lebénítja Tajvan légterét

Több légitársaság is törölte Tajpejbe tartó járatait, másokat pedig átirányítottak, hogy elkerüljék a légteret, amelyet lezártak a polgári forgalom elől a kínai katonai gyakorlatok miatt. A kínai néphadsereg Nancy Pelosi, az amerikai képviselőház elnöke tajvani látogatására válaszul vonult fel a vitatott hovatartozású sziget körül.

Az MNB zöld átállást vár el a bankoktól – határidőre

A jegybank megújította zöld ajánlását, amelyben elvárják, hogy a hazai hitelintézetek 2025-ig álljanak át a zöld működésre.

Hírek

Augusztus közepétől újra jár a 3-as metró a déli szakaszon

Augusztus 15-től újra jár a 3-as metró Kőbánya-Kispest és a Kálvin tér között. A Kálvin tértől a Göncz Árpád városközpontig továbbra is metrópótló busszal lehet utazni - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

Kína hadgyakorlata átmenetileg lebénítja Tajvan légterét

Több légitársaság is törölte Tajpejbe tartó járatait, másokat pedig átirányítottak, hogy elkerüljék a légteret, amelyet lezártak a polgári forgalom elől a kínai katonai gyakorlatok miatt. A kínai néphadsereg Nancy Pelosi, az amerikai képviselőház elnöke tajvani látogatására válaszul vonult fel a vitatott hovatartozású sziget körül.

Szankciókat vetett ki az EU a Zelenszkij székére pályázó volt elnökre

Korlátozó intézkedéseket vezet be az Európai Unió Viktor Janukovics volt ukrán elnökkel és fiával, Olekszandr Janukoviccsal szemben, válaszul az orosz katonai agresszióra - döntött az Európai Tanács.

Erősödött a forint péntek reggelre

Erősödött a forint árfolyama péntek reggelre a főbb devizákkal szemben a bankközi devizapiacon.

Duplán jön a családi pótlék augusztusban

Kétszer utal családi pótlékot augusztusban a Magyar Államkincstár - közölte közösségi oldalán Németh Szilárd.

Új menedzsmentet kapott a Magyar Közút

A Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél az újonnan létrehozott igazgatóság elnöke Bartal Tamás, a felügyelőbizottság elnöke Németh Lászlóné lett 2022. augusztus 1-jétől, a vezérigazgatói feladatokat továbbra is Szilvai József Attila látja el.

Gazprom: a szankciók miatt nem indulhat újra az Északi Áramlat

Nem lehet visszaszállítani Oroszországba az Északi Áramlat-1 gázvezeték turbináját a nyugati szankciók miatt - közölte a Gazprom.

Románia lassan, de biztosan elfogy

Románia lassan, de biztosan elfogy - állapította meg az Adevarul című román lap azt kommentálva, hogy tavaly minden korábbinál kevesebb, mindössze 180 ezer gyermek született a 19 millió lakosú országban. A lap szerdai cikkében szociológusokat megszólaltatva járta körül a népességfogyás okait és megfékezésének lehetséges módozatait.

Gazdaság

Az MNB zöld átállást vár el a bankoktól – határidőre

A jegybank megújította zöld ajánlását, amelyben elvárják, hogy a hazai hitelintézetek 2025-ig álljanak át a zöld működésre.

Újra összeért az egyhetes betéti kamat és az alapkamat

A várakozásoknak megfelelően az előző hetinél 100 bázisponttal magasabb, 10,75 százalékkos kamattal hirdette meg az egyhetes jegybanki betétet csütörtökön a Magyar Nemzeti Bank.

MNB-alelnök: a rezsicsökkentés módosítása tovább emeli az inflációt

A 100 bázispontos kamatemeléssel a monetáris politika célja továbbra is az, hogy fellépjen a másodkörös inflációs hatások elkerülése érdekében, illetve elősegítse az inflációs cél elérését - jelentette ki Virág Barnabás, a jegybank alelnöke.

Újabb 1 százalékponttal emelte az alapkamatot az MNB

Keddi ülésén 100 bázisponttal 10,75 százalékra emelte a jegybanki alapkamatot a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom