Kezdőlap Autóipar Autóipari bérharc Kelet-Közép-Európában. Mit hoz vagy visz a jövő?
No menu items!

Autóipari bérharc Kelet-Közép-Európában. Mit hoz vagy visz a jövő?

A magyarországi Audi-dolgozók jelentős béremelést követelnek. A Škodánál Csehországban pedig több béren kívüli juttatást. Kelet-Közép-Európa már nem olcsó összeszerelő-üzem? – teszi fel a kérdést Németország egyik legtekintélyesebb napilapja, a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). 

Sztrájkhullám a régióban

A német autóipar számára Magyarországon eddig ideálisak voltak a feltételek: olcsó és jól képzett munkaerő, kiváló infrastruktúra. A magyar dolgozók most azonban követelésekkel álltak elő. A győri Audi-gyárban a múlt pénteken kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak. A 12 ezer munkavállaló felét tömörítő szakszervezet 18%-os bérfejlesztést, valamint a Lajtán inneni és túli bérek közötti olló zárását követeli. Különösen nem tetszik a munkavállalói érdekképviseletnek, hogy a kollégák nem csak Németországban, de még Szlovákiában is lényegesen, 28%-al többet keresnek. Az Audi eddig 10%-os azonnal és ’20-ban további 10%-os bérfejlesztést ígéret.

Olcsó és jól képzett munkaerő, kiváló infrastruktúra -ezek hozták Győrbe az Audit is

„A munkabeszüntetésnek nem volt kihatása a szállításokra – nyilatkozta gyár szóvivője az FAZ-nak. A tárgyalások tovább folynak. Az Audi Hungária menedzsmentje abban érdekelt, hogy a gyár a munkavállalók elégedettsége mellett őrizze meg a versenyképességét, így garantálva hosszú távon a munkahelyeket – tette hozzá.

A munkabeszüntetés a győri üzemben nem egyedi eset az Audit tulajdonló Volkswagen-konszernnél – számol be a gazdasági fókuszú német napilap. Tavaly egy másik leányvállalat, a Škoda csehországi üzemeiben 15%-os béremelést követeltek és határozatlan idejű munkabeszüntetéssel fenyegettek a munkavállalók. A kompromisszum végül 12%-os emelés és minden munkavállaló számára egyszeri 2600 (!) eurós prémium lett. A munkabéke azonban nem tartott sokáig. A megállapodás idén márciusban lejár; a dolgozók most magasabb béren kívüli juttatásokat akarnak.

Emelkedő kerestek és bérköltségek

A kelet-közép-európai munkavállalók jó alkupozícióban vannak – véli az FAZ. Magas a termelékenység és a régión belül már alig van lehetőség áthelyezni a gyártást, mert egyre nehezebb szakképzett munkaerőt találni. Sokan ugyanis Nyugat-Európába mentek, a maradók pedig már válogathatnak az ajánlatok között. Csehországban évek óta gyakorlatilag teljes foglalkoztatás van; 1,9%-os, Európában a legalacsonyabb a munkanélküliségi ráta. A számok a régió más országaiban sem sokkal rosszabbak: Lengyelországban 3,8, Magyarországon 3,7, Romániában 3,9. Irigylésre méltó számok különösen Dél-Európa számára, ahol a görögök 19, az olaszok 10, a spanyolok 15%-os munkanélküliséggel küzdenek. A kelet-közép-európai munkanélküliségi ráta jobb az EU 6,7%-os átlagánál is.

Bérfelzárkóztatást szeretne a régió a német színvonalhoz. A cseh munkások is ezt követelik

Nem csoda, hogy emelkednek a bérek. A legerőteljesebben éppen Magyarországon, 2018-ban 10% felett. A kép teljességéhez azonban hozzátartozik, hogy a poszt szocialista országok munkavállalói átlagosan még mindig 35%-al kevesebbet keresnek nyugati kollégáiknál – hívja fel a német olvasók figyelmét a cikk.

A munkáltatók számára a béreknél fontosabbak az ezekre rakódó adókat és járulékokat is magukba foglaló bérköltségek. Itt még nagyobb volt a 2018-as növekedés Kelet-Közép-Európában. A legerőteljesebb Romániában (14%), Lettországban (13%) és Litvániában (11%) emelkedtek a bérköltségek. Magyarország (9%) a negyedik a sorban Csehországot (8%) és Lengyelországot (7%) csak kevéssel, de az uniós átlagot (3%) jóval megelőzve. Utóbbit Nyugat- és Dél-Európa húzza le: Németország 3%, Olaszország 2,5%, Belgium 1%.

Veszély a sikerben?

Az Audi sok milliárd eurót fektetett be Győrben. Az üzem világviszonylatban is az egyik legfontosabb nem csak az ingolstadti autógyártó, de az egész VW-konszern számára. Több márkához is készülnek itt motorok. 2018-ban kétmillió darab! – informálja olvasóit a német napilap.

A cikk végezetül összefoglalja, miért lett Magyarország az elmúlt években közkedvelt a német autógyártók körében: nyugat-európai, de részben régiós összehasonlításban is még mindig alacsony bérköltségek, kedvező földrajzi fekvés, kiváló infrastruktúra, képzett munkaerő. Így nem meglepő, hogy az Audi mellett a Mercedes és az Opel is jelen van. A BMW pedig most épít milliárd-eurós beruházással új gyárat. A magyar export harmadáról az autóipar gondoskodik. Ekkora függőség azonban már sebezhetővé teszi a gazdaságot – figyelmeztet az FAZ.

Petrus Szabolcs

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nagyot nőtt egy év alatt a kínai milliárdosok száma

Nagyot nőtt egy év alatt a kínai dollármilliárdosok száma: idén 307-tel többen vannak, mint tavaly, és így 1185-en szerepelnek a sanghaji Hurum magazin által szerdán közzétett listán, amely a leggazdagabb kínaiakat rangsorolja.

Greenpeace: Az európai repülőjáratok felét helyettesítheti a vasút!

A rövid repülőjáratok betiltását követeli a Greenpeace. A szervezet szerint a 30 legnépszerűbb, Európai Unión belüli rövidtávú járat 53 százaléka esetében létezik közvetlen vasúti összeköttetés a két helyszín között. 

Exkluzív: az USA várja a beoltott európai turistákat

Joe Biden amerikai elnök aláírta azt a rendeletet, amely november 8-tól hatályon kívül helyezi a Kínára, Indiára és Európa nagy részére vonatkozó, a koronavírus járvány okán 2020 márciusa óta érvényben lévő beutazási korlátozásokat.

A lakbérstop nem segített. Államosítás kezdődik Berlinben

Az igenek győztek a lakáskisajátítási népszavazáson a német fővárosban. E szerint az ingatlankonszernek bérlakásait köztulajdonba veszi az önkormányzat. Az államosítás a bérbeadott lakóingatlanok 15 százalékát, 243 ezer lakást érint. Berlin 29 - 36 milliárd euró  közötti kártalanítást fizet cserébe a konszerneknek.

Hírek

Magyarország étele 2022 – fókuszban a szürkemarha

A magyar szürkemarha húsa lesz a kötelező alapanyag a Magyarország étele 2022 szakácsversenyen, amely kapcsolódik a Petőfi-emlékévhez - hangzott el az eseményről tartott sajtótájékoztatón.

Éjszaka nem lesz kamionstop a hosszú hétvégén

A mindenszentekkel háromnaposra hosszabbodó hétvégén a kamionstopot az áruellátás zavartalansága érdekében szombaton és vasárnap éjjel időszakosan felfüggesztik.

Fogytán az AdBlue – korlátozást vezetett be a Mol

A tömeges felvásárlások miatt korlátozta az AdBlue értékesítését a Mol.

Költözik a Magyar Nemzeti Bank

Novembertől átmenetileg módosítják a Magyar Nemzeti Bank székhelyét, mivel a jegybank Szabadság téri székházát felújítják.

Péntektől még drágábban tankolhatunk

Péntektől tovább emelkednek a hazai üzemanyagárak: a benzin és a gázolaj literje is bruttó 5 forinttal drágul.

Moratórium – határidő. Péntekig kérhető személyesen a hosszabbítás

Vasárnapig jelentkezhetnek bankjuknál azok, akik továbbra is élnének a hitelmoratórium lehetőségével. A személyes ügyintézésre péntekig nyílik mód, a hét utolsó két napján jellemzően már csak online kérhető a hosszabbítás.

Darknetes piactérre csapott le az Europol – 144 letartóztatott

Közel százötven embert őrizetbe vettek, továbbá készpénzt, kábítószert, kriptovalutát és fegyvereket is lefoglaltak a darkneten végzett Dark HunTOR nevű művelet során - közölte az Európai Unió rendőrségi együttműködési szervezete (Europol).

Megalakult az új Bundestag – ügyvezető kormánnyal

Megalakult Berlinben az új német szövetségi parlament, és ezzel elkezdődött Angela Merkel politikai pályafutásának utolsó szakasza.

Gazdaság

Pénzmosás-gyanú. Több pénzváltó nem jelentett az MNB-nek

A pénzmosás megakadályozását célzó szabályok megsértéséért a jegybank 108,6 millió forint felügyeleti bírságot szabott ki két bankra és három, az azok megbízásából tevékenykedő pénzváltó társaságra.

Moratórium – határidő. Péntekig kérhető személyesen a hosszabbítás

Vasárnapig jelentkezhetnek bankjuknál azok, akik továbbra is élnének a hitelmoratórium lehetőségével. A személyes ügyintézésre péntekig nyílik mód, a hét utolsó két napján jellemzően már csak online kérhető a hosszabbítás.

KSH: rekord közelébe nőtt a lakáshitel-állomány

A háztartási szektor részére nyújtott hiteleken belül csaknem 48 százalékot tettek ki a lakáscélú hitelek, amelyek GDP-hez viszonyított aránya az előző év végi 8,4 százalékról 8,9 százalékra nőtt - jelentette a Központi Statisztikai Hivatal.

Moratórium – MNB: sokan kényelmi okból nem törlesztettek

A moratóriumban lévő ügyfelek legnagyobb hányada képes lenne fizetni tovább a hitelét, ők más okokból, például kényelmi szempontból vették igénybe a lehetőséget - mondta Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom