Hirdetés
Kezdőlap Autó Autópiac. Covid-hatás: kevesebb az új autó, drágább a használt
No menu items!

Autópiac. Covid-hatás: kevesebb az új autó, drágább a használt

A Covid-19 jelentős mértékű negatív hatást gyakorolt a gazdaságra a világ szinte összes országában. Európában az ipar kezd új erőre kapni, bár a növekedés sebessége egyelőre alacsony – fejtette ki Madácsi Roland az Autovista Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, akit az autópiaci változásokról kérdeztünk.

Madácsi Roland

– Németország után a többi vezető európai állam is belépett a felfutási szakaszba, amire szükség is van, hiszen a gazdasági veszteségek óriásiak. Európai szinten a gazdasági előrejelzések kb 7%-os visszaesést prognosztizálnak. Hazánkban elsősorban az új jármű eladásra volt/van inkább negatív hatása a válságnak, továbbra is elmondható, hogy a válság nem érintette nagy mértékben a hazai használt jármű piacot. Ebben nagy szerepe volt a 12 évvel ezelőtti hitelválság  időszakában tapasztaltaknak. Ezért továbbra sincs pánik.

A kereskedések nálunk is kinyitottak és beigazolódni látszik az a korábbi előrejelzésünk, hogy az árak nem változtak jelentősen.

A kijárási korlátozások megszüntetésével megnövekedtek az újautó eladások. A visszaesés ennek ellenére is a teljes hazai újautó piacon idén júniusban 23%-os, ebből a személygépkocsi piac 23,7%-os a tavaly júniushoz képest. Az eddigi éves változás (január-június) az előző év hasonló időszakához képest -24,7%, illetve -25,3% volt.

 Az európai piacon sokkal drasztikusabb trendek figyelhetőek meg. Márciusban 55,1%, áprilisban 76,3%, májusban 52,3%, júniusban 25%-os a visszaesés. Az idei évben összességében (január-május) eddig 41%-os volt a visszaesés. Magyarország a harmadik legkevésbé érintett ország a 26 Európai Uniós ország közül. A legnagyobb visszaeséseket a következő országok könyvelhették el: Horvátország (55,8%), Spanyolország (54,2%), Olaszország (50,4%)

– Milyen hatást gyakorolt az árakra a válság?

– Az új autók esetében a tavasz folyamán áremelések voltak tapasztalhatók. Ez egyrészt a forint/euro árfolyam változásának, másrészt a szigorú környezetvédelmi normákat teljesítendő új típusok fejlesztési költségek áthárításának volt köszönhető. Szinte az összes jármű importőr változtatta az árait. Az átlagos új ár változás 4,68% volt a személygépjárműveknél. Előfordult, hogy egy importőr teljesen követve a forint árfolyam változását áprilisban 10%-kal emelt, majd ezt követően júniusban csökkentette árait. Az új ár változások továbbra is negatív hatással vannak a keresletre.

– Gyakran hallani, hogy a járvány nyertese a használt autók piaca lesz. Mennyire igazolódott ez be?

– A kijárási korlátozások után a jelentősen visszaesett érdeklődés újra élénkül a használt járművek iránt. A kezdeti általános vélekedéssel szemben beigazolódott a megállapításunk, vagyis a keresletcsökkenés nem okozott szignifikáns árcsökkenést. A fiatalabb autók esetén némi kínálati ár csökkenés tapasztalható ugyan, ami azonban az idősebb évjáratok esetén már emelkedést mutat.

Továbbra is megállapítható, hogy az új árak emelkedése az árcsökkenés ellen hat. Ez nem csak a gyengébb hazai fizetőeszköznek tudható be, hanem a szemünk előtt zajló tömeges technológiaváltásnak is, amellyel az EU a károsanyag kibocsátás folyamatos leszorítását célozza. Ez jelentős költségekkel jár, amit természetesen a gyártók a vevőikre hárítanak tovább. Itt is beigazolódott korábbi véleményünk, amikor úgy gondoltuk, hogy ebből a céljából nem fog engedni az Unió, sőt mi több, a hagyományos erőforrással ellátott típusokra semmiféle vásárlási ösztönzőt nem vezetettek be az egyes tagállamok.

Nagyon fontos tényező továbbá az is, hogy az előrejelzések szerint az új autó piac a jövő év második feléig nagy valószínűséggel nem tér vissza a sokk előtti állapotába, ami a későbbiekben komoly kínálat csökkenést okoz a másodpiacon, amely egy emelkedő kereslettel párosulva szintén áremelkedést vetít előre.

– Mennyire képesek megszorítani az új meghajtások a bevált és olcsóbb technológiát?

– A dízel motorral szerelt modellek a dízel botrány sokkját követően megtalálták a helyüket az eladási listákon, illetve a gyártók egy része is szerepet szán még nekik a következő évekre a szén-dioxid kibocsátás flottaszintű csökkentésében. A tisztán benzin, illetve dízel motoros járművekkel szemben napjainkban a ’full’ illetve ’mild-hibrid’ megoldások jelentik az igazi versenytársat.

Az elektromos autók eladása évről-évre kétszámjegyű százalékos növekedést produkál, azonban a teljes piachoz képest még nagyon alacsony szinten mozog. Hazánkban a vásárlásukra újonnan meghirdetett állami ösztönző kerete órák alatt kimerült, ráadásul az eddig ingyenes közterületi tölthetőség is megszűnt az idei évben, ami további gátat szabhat a nagyobb volumenű elterjedésüknek.

A jelenlegi használt piaci kínálatot elemezve elmondható, hogy a benzines és dízel autók ’válságállóak’ igazán, ami az átlagos kínálati áruk stabilitásán jól látható.

Az elektromos modellek eladását némileg visszavetheti a jelenlegi gazdasági környezet, de az autógyártók nyilatkozataiból és fejlesztési terveiből jól látszik, hogy elkötelezettek az elektromos autók jövőjét illetően. Mást nem is tehetnek, különben komoly büntetéseket fizethetnek, amennyiben átlépik a megszabott flottakibocsátás határát.

Természetesen az árszint még mindig korlátot jelent a gyors elterjedésükben, nem beszélve arról, hogy a gyártási kapacitás is viszonylagosan alacsony még.

A hibridizáció részaránya emelkedik, a hagyományos benzines és dízel modelleket folyamatosan váltják le a különböző módon elektromos árammal megtámogatott változatok. Itt a hibridizáció foka az, ami a vásárlók preferenciája között előtérbe fog kerülni.

– A vírusveszély mennyire irányította az embereket az autópiac felé?

– A válság önmagában jelentős keresletcsökkenéssel járt, azonban a válságkezelő intézkedések enyhítése, illetve eltörlése után a legnagyobb kérdés továbbra is a közösségi közlekedés kontra autóhasználat kérdése az egészségbiztonság tükrében.

A jelek szerint Európában lecsengőben van a járvány első hulláma, de nagy még a bizonytalanság a jövőre nézve annak ellenére, hogy a világon rengeteg kutató, intézet és gyógyszergyártó dolgozik gőzerővel a leküzdésén. A világ más részein továbbra is komoly küzdelem, emelkedő esetszámok, illetve új fertőzési gócpontok megjelenése tapasztalható.

Amíg nem lesz nagy mennyiségben elérhető hatásos vakcina a vírus ellen, addig az egyéni közlekedést sokan előnyben fogják részesíteni a tömegközlekedéssel szemben. Az autóhasználat várhatóan tovább emelkedik, ami egyfajta keresletnövekedést is okozhat, aminek áremelő hatása van.

– Miként lehet összegezni a jelenlegi helyzetet?

– Hazánkban a járműpiacot kisebb mértékben érintette a vírus illetve az ezzel összefüggő gazdasági intézkedések, mint a legtöbb európai országban. Nagyon pozitív, hogy a piacon nincs pánik. Bár a piaci kereslet egyelőre csökkenést mutat a fiatal használt gépjárművek piacán, azonban a kínálat oldaláról ezt nem követi drasztikus árcsökkenés. Mozgolódás az idősebb és alacsony értékű járművek esetében figyelhető meg. Az új autók piacát jelentősen befolyásolja az euro árfolyamának változásai. A használt piacon szegmens és értékesítési csatornától függően az árszint enyhe csökkenést követően viszonylag rövid időn belül visszaállhat a válságot megelőző szintre.  

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

BÉT – Folytatódhat az erősödés

A nemzetközi befektetői hangulat javulásával a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) is folytatódhat az erősödés - véli az Equilor Befektetési Zrt. elemzője.

Rendkívüli támogatás a magánalapítású állatkerteknek

Rendkívüli támogatást kaphatnak a pandémia miatt nehéz helyzetbe került magánalapítású állatkertek - közölte az Agrárminisztérium.

Roaming-díjak. Tíz év hosszabbítás az EU-ban

Az Európai Bizottság új rendeletet terjesztett elő annak biztosítására, hogy továbbra is többletköltségek nélkül legyen használható a mobiltelefon az Európai Unión belül tett utazások során - tájékoztatott az uniós bizottság.

A múltból mega jövő lesz? Vitorlás – konténerszállító-hajó méretben

A Michelin 2023-tól vitorlásokkal szállítaná Amerika és Európa között a termékeit. Az előnyök nyilvánvalóak: a vitorláshajók környezetbarátok, a szálítás üzemagyagköltsége minimális. Mégsem látott évekig senki fantáziát a francia start-up, a Neoline régi-új ötletében.

Hírek

Rendkívüli támogatás a magánalapítású állatkerteknek

Rendkívüli támogatást kaphatnak a pandémia miatt nehéz helyzetbe került magánalapítású állatkertek - közölte az Agrárminisztérium.

Roaming-díjak. Tíz év hosszabbítás az EU-ban

Az Európai Bizottság új rendeletet terjesztett elő annak biztosítására, hogy továbbra is többletköltségek nélkül legyen használható a mobiltelefon az Európai Unión belül tett utazások során - tájékoztatott az uniós bizottság.

Iparűzési adóelőleg – felezés. Csak nyilatkozni kell

Az iparűzési adó felezése automatikusan jár a kis- és közepes vállalkozásoknak. A március 15-ig fizetendő adóelőleg is felezhető, ehhez csak egy nyilatkozat benyújtására van szükség - közölte a Pénzügyminisztérium.

Európa legnagyobb drogfogása – óriási kokainszállítmányt füleltek le

Több mint 16 tonna kokaint foglaltak le Hamburgban - közölte a német vámhivatal. Hírügynökségek szerint ez az eddigi legnagyobb drogfogás Európában.

Alkoholfogyasztás. Nem mindegy, milyen munkakörben dolgozunk

Brit kutatók összefüggést találtak bizonyos szakmák, munkakörök és az erős alkoholfogyasztás nagyobb valószínűsége között.

Koronavírus – Reuters: az AstraZeneca feleannyi vakcinát szállít az EU-nak, mint amennyit vállalt

Az AstraZeneca gyógyszergyár arról értesítette az Európai Uniót, hogy az idei év második negyedévében kevesebb mint a felét szállítja le a megállapodásukban foglalt, koronavírus elleni oltóanyagnak - közölte egy névtelenül nyilatkozó uniós illetékes a Reuters hírügynökséggel.

Novák: nem kell fizetniük a bölcsődéért a nagycsaládosoknak

Mentesülnek a bölcsődei térítési díj megfizetése alól a három vagy több gyermeket nevelő szülők - közölte a családokért felelős tárca nélküli miniszter.

Szeged – vádemelés. Félmilliárd forint táppénzt akartak kicsalni

Üzemi balesetre hivatkozva 568 millió forint táppénzt igényelt egy szegedi pár, az ügyészség vádat emelt ellenük - közölte a Csongrád-Csanád Megyei Főügyészség szóvivője.

Pénteken újra drágulnak az üzemanyagok

Tovább emelkednek a hazai üzemanyagárak: péntektől a benzin literje bruttó 3 forinttal kerül majd többe, a gázolajért pedig bruttó 2 forinttal kell majd többet fizetnünk.

Újabb közel 10 százalékot zuhant a bitcoin

Tovább zuhant a bitcoin árfolyama kedden: a befektetőket megijesztette a digitális deviza közelmúltbeli szárnyalása, ami a tőkeáttételes pozíciók zárását és eladási hullámot váltott ki szerte a világon.

Iparűzési adókedvezmény – itt a határidő

Csütörtökön jár le a 4 milliárd forint alatti árbevétellel rendelkező kis- és középvállalkozások iparűzési adókedvezmény igénylési határideje - hívta fel a figyelmet a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK).

Elon Musk 15 milliárd dollárt bukott egy nap alatt

A Tesla és a SpaceX cégek vezetője, Elon Musk vagyona 15 milliárd dollárral csökkent hétfőn a Tesla részvényárfolyamának az esése miatt.

Gazdaság

Elemzők: a várakozásoknak megfelelően maradt változatlan az alapkamat

Nem számított a piac a jegybanki alapkamat módosítására, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsának keddi döntése megfelel az elemzői várakozásoknak - vélik az MTI-nek nyilatkozó szakértők.

Kamatdöntés – Monetáris tanács: továbbra is az árstabilitás a legfontosabb szempont

A Magyar Nemzeti Bank szerint a koronavírus-járvány okozta válságból elhúzódó a kilábalás, Magyarországon a vártnál kedvezőbben alakult a múlt év vége, és 2021 második negyedévében normalizálódhat a helyzet, a jegybank továbbra is az árstabilitás fenntartását tekinti a legfontosabb szempontnak - derül ki az MNB Monetáris Tanácsának közleményéből.

Monetáris tanács: marad az alapkamat 0,60 százalék

Nem módosította a jegybanki alapkamat 0,60 százalékos szintjét, és a kamatfolyosón sem változtatott a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa - közölte az MNB.

Tállai András: 70 ezer vállalkozó utoljára nyújt be önálló áfabevallást a héten

A NAV jövőre 70 ezer vállalkozásnak küld áfabevallási tervezetet, az ideit még e nélkül kell a héten benyújtaniuk a cégeknek - mondta a Pénzügyminisztérium parlamenti államtitkára.

Javította a Moody’s a Budapest Bank és az MKB minősítéseit

Javította a Budapest Bank és az MKB Bank egyes minősítéseit, illetve betétosztályzati kilátásukat a Moody's Investors Service. A nemzetközi hitelminősítő a második legnagyobb magyarországi pénzügyi szolgáltatási csoport létrejöttét eredményező bankrészvény-tranzakció potenciális előnyeivel indokolta a lépést.

Hitelfelmondási moratórium után – katasztrófa vagy újabb egyezség?

Mire lehet számítani a hitelfelmondási moratórium lejárta után? Mi lesz a felmondott hitelekkel? Kevesen tudják, hogy a követeléskezelőkkel is meg lehet állapodni a tartozás átütemezéséről. Az is tény: a tisztánlátást, a piac tisztulását a törvényi szabályozás hiánya is nehezíti. A MAKISZ (Magyar Követeléskezelők és Üzleti Információt Szolgáltatók Szövetsége) reprezentatív felmérése.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom