Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Az elektromos autó otthon töltésének szakértelme
No menu items!

Az elektromos autó otthon töltésének szakértelme

 Miközben az elektromos autóknál kétségtelenül az otthoni töltés a legolcsóbb és legpraktikusabb megoldás, a végeredmény szempontjából nagyon nem mindegy, hogy milyen berendezéssel kezdünk hozzá az elektromos autó „feltankolásához” – fejti ki Mentes Zsolt a Mentavill kft ügyvezető igazgatója.  

Nincs is annál egyszerűbb, mint amikor az elektromos autóval a ház elé, vagy a garázsba állva, a gépkocsihoz kapott kábelt a konnektorba dugva elégedetten látjuk, ahogy a töltés megkezdését jelentő fény kigyullad. Azonban ez a megoldás nem véletlenül kapta a lassú töltő elnevezést. Mert az egy vagy három fázisról, fázisonként mindössze 10-16 amperrel (átlag 3 kW-os teljesítménnyel) tölti az autó akkumulátorát, amivel az, a lemerült állapotból csak 20-24 óra alatt jut el a teljes töltöttségig. Vagyis, ha este, szinte üres akkumulátorral érünk haza, akkor sem tudunk reggel 100-120 kilométernél messzebb menni, ha pedig arra szükség lenne.

Az otthoni töltés biztonságosabb és leginkább időkímélő megoldása ezért az, ha egy olyan fali töltőt szereltetünk fel, amelynek töltőkábele fixen felszerelt, de akár bekötött is lehet és amihez így már csak a csatlakozót kell az autóba dugni. Ezzel a megoldással már kétszer-háromszor gyorsabb töltést érünk el, mint a „lassú töltővel”, mert egy falitöltő, a fázisszámtól függően már akár 3.7-22 kW teljesítményre is képes.

„A falitöltő kiválasztásánál mindenképp érdemes figyelni kell arra, hogy az autónk milyen áramfelvételi képességgel rendelkezik és emellett az otthoni elektromos rendszer terhelhetőségéről, valamint a lehetséges bővítésről, például az egy fázisról a háromra való áttérés lehetőségéről is érdemes konzultálni egy villanyszerelővel” – magyarázza Mentes Zsolt a Mentavill kft ügyvezető igazgatója. Aki szerint a falitöltőt azért is érdemes megbízható helyen vásárolni, mert ha például a töltőből hiányzik a DC szivárgó-áram érzékelés, vagy nincs leválasztó relé, illetve alacsony és túlfeszültség-védelem, akkor biztos, hogy rossz minőségű terméket viszünk haza. Amit ajánlatosabb inkább elkerülni. A Mentavill villamossági szakáruházaiban viszont csak ellenőrzött minőségű töltők kerülnek a kínálatba, ráadásul ott, a felszereléssel, működéssel kapcsolatos kérdéseinkre is választ kaphatunk.

A szakértői tanács már csak azért is fontos, mert ahogy az elektromos autók töltési lehetősége sem azonos, úgy a falitöltők kialakítása sem egyforma. Mert annak ellenére, hogy minden fali töltő 220V-os váltóáramot használ, van amelyik 1 és van amelyik 3 fázisú és eközben a teljesítményük is különböző:  3.7 kW (1 fázis 16 A), 4.6 kW (1 fázis 20 A), 7.4 kW (1 fázis 32 A), 11 kW (3 fázis 16 A) (3×3.7 kW), 22 kW (3 fázis 32 A) (3×7.4 kW). A kiválasztásnál ráadásul arra is figyelnünk kell, az autónk invertere (ami a felvett áram átalakítását végzi az akkumulátor és a motor között), mekkora teljesítményt képes felvenni és hány fázisú töltést képes kezelni. Mert például hiába vásárolunk mondjuk egy 3 fázisú, 22 kW-os töltőt, ha az autónk csak 1 fázisú 7,4 kW-os inverterrel rendelkezik. Mert hiába nagy kapacitású a töltőnk, a fizikai korlátok miatt akkor is csak 3,7 kW-al fogjuk tudjuk tölteni az elektromos autót, ami persze a kocsi lassú töltési sebességét is meghatározza.

Mentes Zsolt szerint ugyanakkor az is fontos információ, hogy egy nagyobb teljesítményű és ezért magasabb értékkel bíró 32 A-s töltő a 16 A-s elektromos autó töltéséhez is megfelelő. A három fázisú töltő pedig az egyfázisú hálózaton is képes üzemelni. Mindez fordítva viszont ez nem igaz. Ezért, ha már beruházunk, azért is érdemes a nagyobb teljesítményt választani, mert az később is garantáltan megfelelően fog működni, amikor mondjuk egy új, nagyobb kapacitású elektromos autóra cseréljük a régit.

„Az egész család mindennapi életét tekintve a legoptimálisabb megoldás kétségkívül az, ha olyan, nagyteljesítményű falitöltőt választunk, amelyik képes érzékelni az otthoni áramfogyasztás változásait. Ennek megfelelően, minden napszakban csak akkor adja rá a teljes teljesítményt a töltőre ha a lakásban éppen nincs áramfogyasztás a hálózaton. Ez a garancia arra, hogy a villanyautó megjelenésével úgy folytatódhat a megszokott módon a család élete, hogy közben egy komoly lépést teszünk a környezet védelme érdekében”- teszi hozzá Mentes Zsolt.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nyereséges zárás az európai tőzsdéken

Nagy, egy-másfél százalékos indexnyereséggel fejezték be a pénteki kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok.

Ágh Péter: a béke tudja megteremteni az alapot a gazdasági fellendüléshez

A béke tudja megteremteni az alapot a gazdasági fellendüléshez - mondta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára pénteken a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Füzéren tartott útátadón.

Megjelentek az otthonfelújítási támogatás részletei, így lehet pályázni

A kormány társadalmi egyeztetésre bocsátotta az új otthonfelújítási támogatás részleteit. A tervezett pályázati felhívás alapján az ismert alapfeltételek nem változtak, vannak azonban új előírások és kedvezmények is.

Márciusban 4 millió 746 ezer volt a foglalkoztatottak száma

A foglalkoztatottak száma 4 millió 746 ezer, a munkanélküliségi ráta 4,4 százalék volt márciusban. 2024 márciusában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 38 ezerrel, 4 millió 746 ezerre nőtt. A munkanélküliek száma 217 ezer volt .
Hirdetés

Hírek

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön

Pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden az OTP-részvények ára 670 forinttal, 3,79 százalékkal 17 030 forintra esett, forgalmuk 8,5 milliárd forintot tett ki.

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására esett a BUX

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására, magas forgalom mellett, elsősorban az OTP, valamint a Richter és a Mol gyengülése miatt esett a BUX-index.

BÉT – Enyhe emelkedés várható a nyitásban

A BUX pénteken 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt.

BÉT – Új történelmi csúcson zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt pénteken.
Hirdetés

Gazdaság

Szeptembertől kötelező átutalási korlát lesz a bankszámlákra, az OTP már májusban bevezeti

Az internet- és mobilbankból indított utalásoknak május 8-tól kezdve 1 millió forint lesz a napi limitjük.

A Gránit Bank, az MBH és az OTP konzorciuma működtetheti az MFB Pont Plusz lakossági hálózatot

A közvetítői hálózatról szóló közbeszerzési eljárást a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) jelentette meg, a szerződést még ebben a hónapban megköthetik.

Felmérik a magyarországi kriptopiaci szereplőket

A MiCA és az FTR révén Európa-szerte felügyelt, szabályozott keretek között működő nemzeti kriptopiacok alakulhatnak ki.

Az emberek már kevésbé félnek a kriptovalutától, pedig van miért

Egyes elemzők a bitcoin közelmúltbeli 70 000 dollár feletti emelkedését annak jeleként értékelik, hogy a befektetők nem foglalkoznak a hivatalos figyelmeztetésekkel.