Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Az elektromos autó otthon töltésének szakértelme
No menu items!

Az elektromos autó otthon töltésének szakértelme

 Miközben az elektromos autóknál kétségtelenül az otthoni töltés a legolcsóbb és legpraktikusabb megoldás, a végeredmény szempontjából nagyon nem mindegy, hogy milyen berendezéssel kezdünk hozzá az elektromos autó „feltankolásához” – fejti ki Mentes Zsolt a Mentavill kft ügyvezető igazgatója.  

Nincs is annál egyszerűbb, mint amikor az elektromos autóval a ház elé, vagy a garázsba állva, a gépkocsihoz kapott kábelt a konnektorba dugva elégedetten látjuk, ahogy a töltés megkezdését jelentő fény kigyullad. Azonban ez a megoldás nem véletlenül kapta a lassú töltő elnevezést. Mert az egy vagy három fázisról, fázisonként mindössze 10-16 amperrel (átlag 3 kW-os teljesítménnyel) tölti az autó akkumulátorát, amivel az, a lemerült állapotból csak 20-24 óra alatt jut el a teljes töltöttségig. Vagyis, ha este, szinte üres akkumulátorral érünk haza, akkor sem tudunk reggel 100-120 kilométernél messzebb menni, ha pedig arra szükség lenne.

Az otthoni töltés biztonságosabb és leginkább időkímélő megoldása ezért az, ha egy olyan fali töltőt szereltetünk fel, amelynek töltőkábele fixen felszerelt, de akár bekötött is lehet és amihez így már csak a csatlakozót kell az autóba dugni. Ezzel a megoldással már kétszer-háromszor gyorsabb töltést érünk el, mint a „lassú töltővel”, mert egy falitöltő, a fázisszámtól függően már akár 3.7-22 kW teljesítményre is képes.

„A falitöltő kiválasztásánál mindenképp érdemes figyelni kell arra, hogy az autónk milyen áramfelvételi képességgel rendelkezik és emellett az otthoni elektromos rendszer terhelhetőségéről, valamint a lehetséges bővítésről, például az egy fázisról a háromra való áttérés lehetőségéről is érdemes konzultálni egy villanyszerelővel” – magyarázza Mentes Zsolt a Mentavill kft ügyvezető igazgatója. Aki szerint a falitöltőt azért is érdemes megbízható helyen vásárolni, mert ha például a töltőből hiányzik a DC szivárgó-áram érzékelés, vagy nincs leválasztó relé, illetve alacsony és túlfeszültség-védelem, akkor biztos, hogy rossz minőségű terméket viszünk haza. Amit ajánlatosabb inkább elkerülni. A Mentavill villamossági szakáruházaiban viszont csak ellenőrzött minőségű töltők kerülnek a kínálatba, ráadásul ott, a felszereléssel, működéssel kapcsolatos kérdéseinkre is választ kaphatunk.

A szakértői tanács már csak azért is fontos, mert ahogy az elektromos autók töltési lehetősége sem azonos, úgy a falitöltők kialakítása sem egyforma. Mert annak ellenére, hogy minden fali töltő 220V-os váltóáramot használ, van amelyik 1 és van amelyik 3 fázisú és eközben a teljesítményük is különböző:  3.7 kW (1 fázis 16 A), 4.6 kW (1 fázis 20 A), 7.4 kW (1 fázis 32 A), 11 kW (3 fázis 16 A) (3×3.7 kW), 22 kW (3 fázis 32 A) (3×7.4 kW). A kiválasztásnál ráadásul arra is figyelnünk kell, az autónk invertere (ami a felvett áram átalakítását végzi az akkumulátor és a motor között), mekkora teljesítményt képes felvenni és hány fázisú töltést képes kezelni. Mert például hiába vásárolunk mondjuk egy 3 fázisú, 22 kW-os töltőt, ha az autónk csak 1 fázisú 7,4 kW-os inverterrel rendelkezik. Mert hiába nagy kapacitású a töltőnk, a fizikai korlátok miatt akkor is csak 3,7 kW-al fogjuk tudjuk tölteni az elektromos autót, ami persze a kocsi lassú töltési sebességét is meghatározza.

Mentes Zsolt szerint ugyanakkor az is fontos információ, hogy egy nagyobb teljesítményű és ezért magasabb értékkel bíró 32 A-s töltő a 16 A-s elektromos autó töltéséhez is megfelelő. A három fázisú töltő pedig az egyfázisú hálózaton is képes üzemelni. Mindez fordítva viszont ez nem igaz. Ezért, ha már beruházunk, azért is érdemes a nagyobb teljesítményt választani, mert az később is garantáltan megfelelően fog működni, amikor mondjuk egy új, nagyobb kapacitású elektromos autóra cseréljük a régit.

„Az egész család mindennapi életét tekintve a legoptimálisabb megoldás kétségkívül az, ha olyan, nagyteljesítményű falitöltőt választunk, amelyik képes érzékelni az otthoni áramfogyasztás változásait. Ennek megfelelően, minden napszakban csak akkor adja rá a teljes teljesítményt a töltőre ha a lakásban éppen nincs áramfogyasztás a hálózaton. Ez a garancia arra, hogy a villanyautó megjelenésével úgy folytatódhat a megszokott módon a család élete, hogy közben egy komoly lépést teszünk a környezet védelme érdekében”- teszi hozzá Mentes Zsolt.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Deloitte: a technológiai fejlődéssel új biztonsági kockázatokra is fel kell készülni

A biztonsági vezetőknek kell irányítaniuk a rendszerekkel kapcsolatos képzést, és fel kell hívniuk az alkalmazottak és az érdekeltek figyelmét a releváns tudnivalókra.

ESET: Az egészségügyi alkalmazások kiberbiztonsági kockázatairól

Az egészségügyi alkalmazások kiberbiztonsági kockázataira hívja fel a figyelmet az ESET informatikai cég

MÁV-Volán: rekordszámú bérlet- és jegyeladás márciusban

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok - közölte a MÁV-VOLÁN-csoport szombaton.

USA: a mesterséges intelligencia hozza az agrárjövőt?

Az egész mezőgazdaságban a munkaerőhiány veszélyezteti az ipar életképességét, mind a nyereségesség, mind a terméshozam tekintetében.
Hirdetés

Hírek

BÉT – Új történelmi csúcson zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt pénteken.

Az Amerikából érkezett kedvező makrogazdasági adat hatására csúcson a BUX

BUX 1027,91 pontos, 1,56 százalékos emelkedéssel, 66 839,15 ponton, történelmi csúcson zárt szerdán.

Iránykereséssel indulhat a kereskedés az elemző szerint

A Richter változatlanul a 9150-9420 forintos sávban mozoghat. A gyógyszerpapír jegyzése csütörtökön 5 forinttal, 0,05 százalékkal 9260 forintra csökkent, 2,5 milliárd forintos forgalomban.

Úttörő konferencia az autóipar jövőjéről, hazai díjátadóval

A tisztán benzines autók napjai is meg vannak számlálva, miközben az elektromos autók térnyerése kapcsán még bőven akadnak kérdőjelek

Heti makronaptár

Több statisztikai adat is megjelenik a következő héten, köztük az ipari termelés februári, a külkereskedelmi forgalom előzetes februári és részletes januári adatai, valamint a termelői árak és a kiskereskedelmi forgalom februári adatai. A kormányzati szektor 2023. utolsó negyedévi egyenlegét is közli a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Enyhe emelkedéssel nyithat a tőzsde az elemző szerint

Enyhe emelkedéssel nyithat szerdán a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) az Equilor Befektetési Zrt. vezető elemzője szerint.

Elemző: iránykereséssel nyithat a tőzsde

Hétfőn a BÉT részvényindexe, a BUX 141,21 pontos, 0,22 százalékos csökkenéssel, 65 095,72 ponton zárt.

A héten várható: Az MNB kamatdöntő ülést tart, államháztartási adatok

Tavaly decemberben a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 655 600, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 451 300 forint volt.
Hirdetés

Gazdaság

Ami sok, az sok: Nagy Márton behívatta a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőit

A tárcavezető a rendkívüli egyeztetésen megállapította, hogy Magyarországon az üzemanyagok ára a régiós átlagnál magasabb.

Sok bankszámlás megúszta a drasztikus áremelést 

A digitális bankolásra ösztönöznek a díjemelések

A kormányzati szektor GDP-arányos hiánya 6,7 százalékos volt 2023-ban

A kormányzati szektor adóssága - a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján - 2023 végén 55 134 milliárd forintot, a GDP 73,5 százalékát érte el.

MBH Bank: 345,3 milliárd forint korrigált adózás előtti eredmény 2023-ban

A társaság a tavalyi évben 350 millió euró értékben sikeres nemzetközi kötvénykibocsátást hajtott végre.