Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Elektromos autók - megtörtént az áttörés. Több mint 10 millió fut az...
No menu items!

Elektromos autók – megtörtént az áttörés. Több mint 10 millió fut az utakon

2020-ban mintegy 3 millió új elektromos autót helyeztek forgalomba világszerte. Illusztráció: Bigstock

Egy évtizedes gyors növekedés után a globális elektromosautó-állomány már 2020-ban elérte a 10 milliós határt, ami 43 százalékos növekedést jelent 2019-hez képest, és 1 százalékos részesedést képvisel a világ autóparkjából.

Miközben az elektromos autók 2020-ban rekordévet zártak, jelentős fordulatot jelentett, hogy Európa megelőzte Kínát, a legnagyobb piacot. A Nemzetközi Energia Ügynökség (International Energy Agency: IEA ) adatai szerint 2020-ban az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) tették ki az új elektromos autók regisztrációjának kétharmadát és az állomány kétharmadát. Kína 4,5 millió elektromos autóval mondhatja magáénak a legnagyobb flottát, bár 2020-ban Európában volt a legnagyobb éves növekedés, amelynek e-autó parkja így elérte a 3,2 milliót.

Összességében az összes autótípus globális piacát jelentősen befolyásolták a Covid-járvány gazdasági következményei. A 2020-as év első felében az új személygépkocsik regisztrációja mintegy harmadával csökkent az előző évhez képest. Ezt részben ellensúlyozta a második félévben tapasztalt erősebb aktivitás, ami összességében 16 százalékos csökkenést eredményezett az előző évhez képest. Figyelemre méltó, hogy a hagyományos és az összes új autó regisztrációjának csökkenése mellett az elektromos autók globális értékesítési aránya 70 százalékkal, rekordszintű 4,6 százalékra emelkedett 2020-ban.

2020-ban mintegy 3 millió új elektromos autót helyeztek forgalomba. Első alkalommal Európa állt az élen 1,4 millió új regisztrációval. Ezt követte Kína 1,2 millió regisztrációval, az Egyesült Államokban pedig 295 ezer új elektromos autót regisztráltak.

Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.   

Számos tényező járult hozzá a 2020-as elektromosautó-regisztrációk növekedéséhez. Első sorban az, hogy az elektromos autók a teljes birtoklási költséget tekintve fokozatosan versenyképesebbé válnak egyes országokban. Több kormány olyan adókedvezményeket biztosított vagy hosszabbított meg, amelyek az elektromos autók vásárlását pufferelték az autópiacok visszaesésétől.

Európa

Összességében az európai autópiac 2020-ban 22 százalékkal zsugorodott. Az új elektromos autók regisztrációja azonban több mint kétszeresére, 1,4 millióra nőtt, ami 10 százalékos értékesítési részesedést jelent. A nagy piacokon Németországban 395 ezer, Franciaországban pedig 185 ezer új elektromos autót regisztráltak. Az Egyesült Királyságban több mint kétszeresére, 176 ezerre nőtt a regisztrációk száma. Az elektromos autók Norvégiában rekordmagas, 75 százalékos értékesítési részesedést értek el, ami mintegy harmadával több, mint 2019-ben. Izlandon az elektromos autók értékesítési aránya meghaladta az 50 százalékot, Svédországban a 30 százalékot, Hollandiában pedig elérte a 25 százalékot.

Az elektromos autók európai regisztrációjának a gazdasági visszaesés ellenére tapasztalt ugrásszerű növekedése két szakpolitikai intézkedést tükröz. Először is, 2020 volt a célév az Európai Unió CO2-kibocsátási normáira, amelyek korlátozzák az új autók átlagos szén-dioxid kibocsátását kilométerenként. Másodszor, számos európai kormány a világválság hatásainak ellensúlyozására az ösztönző csomagok részeként növelte az elektromos autókra vonatkozó támogatási rendszereket.

Az európai országokban 2020-ban a BEV-regisztrációk az elektromos autók regisztrációjának 54 százalékát tették ki, továbbra is meghaladva a plug-in hibrid elektromos járművek (PHEV) regisztrációját. A BEV-ek regisztrációs szintje azonban megduplázódott az előző évhez képest, míg a PHEV-eké megháromszorozódott. A BEV-ek aránya különösen magas volt Hollandiában (az összes elektromos autó regisztráció 82 százaléka), Norvégiában (73 százalék), az Egyesült Királyságban (62 százalék) és Franciaországban (60 százalék).

Kína

Kína teljes autópiacát kevésbé érintette a pánadémia, mint más régiókat. Az összes új autó regisztrációja mintegy 9 százalékkal csökkent.

Az új elektromos autók regisztrációja 2020 első felében alacsonyabb volt, mint a teljes autópiacé. Ez a tendencia a második félévben megfordult, mivel Kína korlátozta a panadémia terjedését. Az eredmény 5,7 százalékos értékesítési részesedés lett, szemben a 2019-es 4,8 százalékkal. A BEV-ek a regisztrált új elektromos autók mintegy 80 százalékát tették ki.  A kulcsfontosságú szakpolitikai intézkedések tompították az elektromos autók piacának ösztönzőit Kínában. A vásárlási támogatások eredetileg 2020 végén jártak volna le, de miután a világjárvány előtt jelezték, hogy fokozatosabban fogják megszüntetni őket, 2020 áprilisára és a világjárvány közepén ehelyett 10 százalékkal csökkentették őket, és 2022-ig megszüntették. A világjárvánnyal kapcsolatos gazdasági aggodalmakra való tekintettel több város enyhített a gépjármű-engedélyezési politikán, lehetővé téve több belső égésű motorral hajtott jármű nyilvántartásba vételét a helyi autóipar támogatása érdekében.

Egyesült Államok

Az Egyesült Államok autópiaca 2020-ban 23 százalékkal csökkent, bár az elektromos autók regisztrációja kevésbé esett vissza, mint a teljes piacé. 2020-ban 295 ezer új elektromos autót helyeztek forgalomba, amelynek mintegy 78 százaléka BEV volt, szemben a 2019-es 327 ezerrel. Eladási részesedésük 2 százalékra emelkedett. A szövetségi ösztönzők 2020-ban csökkentek, mivel az elektromos autók regisztrációinak többségét adó Tesla és General Motors szövetségi adójóváírása elérte a határértékét.

Egyéb országok

Az egyéb országok elektromosautó-piacai 2020-ban rugalmasan alakultak. Kanadában például az új autók piaca 21 százalékkal zsugorodott, miközben az új elektromos autók regisztrációja nagyjából változatlanul 51 ezer volt az előző évhez képest.

Új-Zéland figyelemre méltó kivétel. Az ország erőteljes pandémiás reakciója, vagyis lezárása ellenére ott a 2020-as új elektromos autók regisztrációjának 22 százalékos csökkenése volt tapasztalható, ami összhangban van a személygépkocsi-piac 21 százalékos csökkenésével. Szakértők szerint a visszaesés nagyrészt a 2020 áprilisában, amikor Új-Zélandon zárlat volt, történt kivételesen alacsony EV-regisztrációkkal függ össze.

Egy másik kivétel Japán, ahol az új autók teljes piaca 11 százalékkal csökkent a 2019-es szinthez képest, míg az elektromos autók regisztrációja 25 százalékkal esett vissza 2020-ban. Az elektromos autók piaca Japánban abszolút és relatív értelemben is minden évben csökkent 2017 óta, amikor 54 ezer regisztrációval és 1 százalékos értékesítési részesedéssel elérte a csúcsot. A 2020-as évben 29 ezer regisztráció és 0,6 százalékos értékesítési részesedés volt.

Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.   

A vásárlók többet költöttek e-autókra

A vásárlók 2020-ban 120 milliárd dollárt költöttek elektromos autó vásárlásra, ami 50 százalékos növekedést jelent 2019-hez képest és ez az eladások 41 százalékos növekedésére és az átlagárak 6 százalékos emelkedésére bontható. Az átlagárak emelkedése azt tükrözi, hogy Európa, ahol az árak átlagosan magasabbak, mint Ázsiában, az új elektromos autók regisztrációjának nagyobb hányadát tette ki. 2020-ban a BEV-ek globális átlagára 40 ezer dollár körül, a PHEV-eké pedig 50 ezer dollár körül volt.

Érsek M. Zoltán

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Pénzpiaci elemző: az MNB kemény üzenetet küldött a kamatemelés mellé

Az infláció folytatólagos emelkedésére, valamint az elhúzódó inflációs kockázatokra tekintettel a várakozásoknál nagyobb mértékben, 185 bázisponttal 7,75 százalékra emelte az alapkamatot kedden az MNB Monetárs Tanácsa. Németh Dávid, a K&H Bank vezető makrogazdasági elemzője szerint nem is annyira az emelés ténye, mint a hozzá társuló üzenet ígér szigorítást.

Lassult az infláció Németországban

Németországban a várt emelkedés helyett lassult az infláció júniusban éves összevetésben - jelentette a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis.

A KSH-tól érkezhet az Állami Számvevőszék új elnöke

Windisch Lászlót, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) elnökhelyettesét javasolja az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnökének a parlament eseti bizottsága - közölte a testület elnöke.

MNB: több százezer forintos többletköltséget jelenthet a moratóriumban maradás

A Magyar Nemzeti Bank azt javasolja az ügyfeleknek, hogy csak nehéz helyzetben, tartalékok híján lévők maradjanak a törlesztési moratóriumban, mert az több százezer forintos többletköltséget jelenthet a hiteleseknek.

Hírek

A KSH-tól érkezhet az Állami Számvevőszék új elnöke

Windisch Lászlót, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) elnökhelyettesét javasolja az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnökének a parlament eseti bizottsága - közölte a testület elnöke.

Drágább lesz a parkolás Budapesten – jön az egységes rendszer

A jelenlegi bonyolult, 27 féle parkolási zóna helyett átlátható, világos, négy zónatípusból álló egységes parkolási rendszert vezet be a Fővárosi Önkormányzat, és megemeli a parkolási díjakat is - döntött a Fővárosi Közgyűlés többsége.

Putyin orosz szövetségese szerint Oroszország mindent odadobott a háborúval

Oleg Gyeripaszka milliárdos alumíniumipari mágnás - aki Vlagyimir Putyin közeli szövetségese - kedden helyi újságírókkal beszélgetve az ukrajnai háború ellen emelt szót, és azt sugallta, hogy Oroszország az inváziója után nem lesz nyertes.

Török igen a finn és a svéd NATO-csatlakozásra

Törökország belegyezett Svédország és Finnország NATO-tagságának támogatásába - jelentette be az észak-atlanti szövetség elnöke, miután a felek aláírták az erről szóló megállapodást a madridi NATO-csúcs keretében.

Erőre kapott a forint a vártnál nagyobb kamatemelés hírére

Erősödött a forint a főbb devizákhoz képest az MNB vártnál jelentősebb, 185 bázispontos alapkamatemelésére.

Kína enyhített a beutazók karanténkötelezettségén

Kína csökkentette az országba beutazó külföldiek karanténidejét, ami nagy lépés a több mint két éve bevezetett - meglehetősen szigorú - Covid-szabályok lazításában.

Elf Bart is forgalmazó szlovák cégeket vizsgál a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított különböző típusú elektromos cigarettákat, köztük Elf Bart is forgalmazó két szlovák céggel szemben, mivel feltehetően tisztességtelenül hirdetik a termékeket a magyar fogyasztóknak - közölte a hatóság.

Putyin először lépi át a határt, barátokhoz megy

Vlagyimir Putyin az ukrajnai invázió óta először hagyja el Oroszországot: kedden Tádzsikisztánba utazik, majd Türkmenisztánba látogat a Kaszpi-tengeri országok csúcstalálkozójára. Az orosz elnököt a G20-ak novemberi indonéziai csúcsára is meghívták.

Gazdaság

MNB: több százezer forintos többletköltséget jelenthet a moratóriumban maradás

A Magyar Nemzeti Bank azt javasolja az ügyfeleknek, hogy csak nehéz helyzetben, tartalékok híján lévők maradjanak a törlesztési moratóriumban, mert az több százezer forintos többletköltséget jelenthet a hiteleseknek.

Váratlanul nagyot emelt az alapkamaton a jegybank

A Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa 185 bázisponttal 7,75 százalékra emelte a jegybanki alapkamatot keddi ülésén.

Hetvenmilliós bírságot és tiltást kapott a Bankmentor Kft.

A Magyar Nemzeti Bank 70 millió forint bírságot szabott ki a kecskeméti Bankmentor Kft.-re és megtiltotta annak működését, mivel a cég engedély nélkül folytatta pénzügyi közvetítői tevékenységét.

Tovább zuhan a kriptovaluták királya

Az értékéből rohamosan vesztő bitcoin árfolyama valószínűleg 13 ezer dollárig fog lezuhanni, ami közel 40 százalékos csökkenést jelent a jelenlegi szinthez képest - állítja egy amerikai pénzügyi szakértő.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom