Hirdetés
Kezdőlap Cégvilág Fapados csőd - Bedőlt a Germania, elbukják a jegyárat az utasok is
No menu items!

Fapados csőd – Bedőlt a Germania, elbukják a jegyárat az utasok is

A Germania ma reggel beszüntette tevékenységét. Véget ért a német fapados légitársaság 30 éves története. Több ezer károsult utas van. Sokan külföldön rekedt. Maguknak kell gondoskodniuk a hazajutásukról. 

 A jóslat hamar beigazolódott

 A Ryanair elnöke, Michael O’Laery kedden a társaság átszervezéséről tartott sajtótájékoztatót. Valószínűleg maga sem gondolta, hogy a csődökről szóló prognózisa már másnap beigazolódik.

A Germania bedőlésével az utolsó közepes méretű légitársaság is eltűnt a német piacról. 32 gépből álló flottájával kisebb részt különlegesebb desztinációkra specializálódott, mint Bejrut és Teherán, nagyobb részt utazási irodák számára üzemeltetett charter járatokat. Ezért leginkább nyaralók jártak pórul. A két berlini repülőtérről, a Tegelről és Schönefeldről szerda reggel is elsősorban ilyen desztinációkat repült volna a Germania: Fuertaventura, Lanzarote, Antalya.

Mi történik az utasokkal?

Jogilag a járatok törléséről van szó. A foglalással rendelkezők ilyen esetben kérhetik az átfoglalást alternatív járatra, illetve a jegyár megtérítését. Előbbi a csőddel lehetetlenné vált. Utóbbira sincs sok esély. A társaság tartozása jóval meghaladja pénzé tehető vagyontárgyainak értékét. Ráadásul a felszámolásban az utasok követeléseit megelőzi az 1200 alkalmazott elmaradt bére és a banki hiteltartozás is. Tehát, aki közvetlenül a légitársaságnál foglalt és utazni szeretne, jó, ha nem vár a pénzére és mihamarabb új jegyet vesz.

Jobban jártak, akik utazási irodánál foglaltak komplett nyaralást, amiben a repülést a Germania bonyolította volna. Számukra az utazási irodának kell gondoskodnia másik légitársaság járatáról. Ha ez mégsem sikerül, vagy az utazás időpontja változna, az utazók az irodától jogosultak kártérítésre.

Aki külföldön rekedt, maga kell, hogy megszervezze a hazajutását.

Németországban ugyanis az idegenforgalmi vállalkozások számára nincs a magyarországihoz hasonló kötelező vagyonbiztosítás és pénzalap se a szükséghelyzetek esetére.

Az állam nem segít

Peter Altmaier

A gazdasági miniszter alig néhány órával a csőd bejelentése után közölte, hogy a társaság, illetve az utasok nem szíthatnak állami segítségre. „Nem csak a jó üzlet, hanem a bukás is része a piacgazdaságnak.

– Ezt tudniuk kell a fogyasztóknak is – mondta Peter Altmaier.

Más a helyzet, mint a 2017-ben bedőlt Air Berlin esetében. Akkor az állam gyorssegélyt adott és így a társaság mindenkit hazahozott és a béreket is kifizette. Akkor azonban nagyságrendekkel több, 100.000 utas és 8.000 munkavállaló volt érintett.

Átvétel sem lesz

A Brémai repülőtér forgalma valószínűleg ezzel lecsökekn

A Germania az Air Berlinnel szemben ahhoz is kicsi, hogy más légitársaságok fantáziát lássanak flottája, leszállási jogai és utasai átvételében. Ezért a három németországi repülőtér, ahol a forgalom 10%-át a Germania adta, nem számíthat arra, hogy más társaságok rögtön átveszik a kiesett kapacitást. Komoly érvágás ez a viszonylag kis forgalmú brémai, münsteri és erfurti légikikötőknek.

A nagy német társaságok csak kedvezményes jegyeket kínálnak a hoppon maradt utasoknak. A Lufthansánál 50 euróért vehetnek Európán belüli, 200-ért pedig a közel-keleti desztinációkra szóló jegyeket. A Germanwings 50%-os kedvezményt ad.

Nem volt meglepetés

Szakmai körökben ismertek voltak a Germania nehézségei. Hónapok óta hiába próbálta likviditási gondjait újabb bankhitellel vagy befektető bevonásával megoldani. A működéshez rövid távon is legalább 15 millió euróra lett volna szüksége.

Szakértők több okot látnak a csőd hátterében:

  • Kevés társaság kínálatában szereplő desztinációkat repülni, mint Bejrut és Teherán jó ötlet. Az üzletpolitika többi része azonban elhibázott volt. A Germania már 59 eurótól, tehát fapados áron kínált jegyeket. Viszont a Rayanair & Co.-nál jóval több szolgáltatást nyújtott. A jegyárban benne volt egy 20 kilós poggyász feladása. A fedélzeten pedig snacket és alkoholmentes italokat is felszolgáltak.
  • A cég még a fapados piacon megszokottnál is alacsonyabb árréssel dolgozott, ezért nem tudta finanszírozni az olajár emelkedés miatt dráguló kerozint, amelynek a dollár euróhoz képesti erősödése tovább emelte az árát.
  • Az Air Berlin csődjében a Germania is esélyt látott. Túl gyorsan, túl nagyra akart nőni: egyik hónapról a másikra 60-ra emelve megduplázta desztináció számát; 40%-al bővítette kapacitását; Bulgáriában és Svájcban leányvállalatot alapított.
  • A Germania gyors expanzióját nem bírta a 34 többségében elöregedett gépből álló flotta. A megrendelt 15 új gép szállítását pedig csak 2020-ra vállalta az Airbus. Ezért mindennapossá váltak a járatkésések, ami sok utast elriasztott.

Csődhullám jöhet 

Az utóbbi problémával az egész európai légipiac küzd. Az utasok és a desztinációk száma jelentősen nő. Egyre több gépre lenne szükség. A világ repülőgépgyártás viszont a doupoliumot alkotó Airbus és Boeing ellenőrzi. Teljes kapacitással gyártanak, de így is csak több éves szállítási határidővel tudják az új megrendeléseket teljesíteni.

A kép az Európa feletti égbolt járatait mutató radarról készült. A pillanatnyi forgalmat a fotóra kattintva nézheti meg

A légitársaságok kénytelenek a csődbe ment konkurencia idős, rossz állapotú, sokat fogyasztó és magas fenntartási költségű gépeit átvenni. A megugró kiadásokat viszont az éles versenyben nem tudják jegyáremeléssel fedezni. Az egyre csökkenő árrést a kisebb, tartalék nélküli cégek egy része már nem bírja feldolgozni. Különösen, ha a légtér zsúfoltsága és a rossz állapotú gépek meghibásodása miatt állandóvá válnak a késések, ami tetemes kártérítések megfizetésére kényszeríti a légitársaságokat, ráadásul az utazókat is leriasztja.

Németországban tovább nehezíti a légitársaságok helyzetét a magas légiközlekedési adó, a 22 óra és 6 óra közötti le- és felszállási tilalom, valamint, hogy a legtöbb európai országgal ellentétben a légi irányítás fenntartását nem az állam, hanem a társaságok finanszírozzák.

Mindezek okán – a szakértői prognózisok szerint – nem ez volt az év utolsó csődje se az európai, se pedig a német légipiacnak.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Sikkasztásgyanú. Letartóztatták a siklósnagyfalui polgármestert

A baranyai kistelepülés első emberét jelentős értékre, folytatólagosan és üzletszerűen elkövetett sikkasztás gyanúja miatt letartóztatták  - közölte a Pécsi Törvényszék.

Sertéspestis – akcióterv: a vaddisznók gyérítése kulcsfontosságú

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) honlapján már elérhető a vaddisznóállomány szabályozásáról szóló nemzeti akcióterv.

Takarékbank: 6,8 százalékos felpattanás jöhet idén

A járvány vártnál nagyobb második hulláma miatt a GDP tavalyi visszaesésének mértékét 5,3 százalékra rontották a Takarékbank elemzői a korábbi 4,7 százalékos várakozásukról, idén pedig 6,8 százalékos növekedéssel számolnak a korábbi 7,2 százalék helyett - ismertette Suppan Gergely, a bank vezető elemzője.

Illegális állatkereskedelemmel vádolják a Majomsuttogót

Főemlősök, köztük veszélyeztett majomfajok egyedeinek tiltott szállítása és értékesítése miatt emeltek vádat a Majomsuttogóként ismert férfi ellen Floridában.

Hírek

Sikkasztásgyanú. Letartóztatták a siklósnagyfalui polgármestert

A baranyai kistelepülés első emberét jelentős értékre, folytatólagosan és üzletszerűen elkövetett sikkasztás gyanúja miatt letartóztatták  - közölte a Pécsi Törvényszék.

Illegális állatkereskedelemmel vádolják a Majomsuttogót

Főemlősök, köztük veszélyeztett majomfajok egyedeinek tiltott szállítása és értékesítése miatt emeltek vádat a Majomsuttogóként ismert férfi ellen Floridában.

Koronavírus – Argentínában az orosz Szputnyik V vakcinával időseket is oltanak

Az argentin kormány közölte, hogy engedélyezte a 60 év felettiek oltását a Szputnyik V orosz koronavírus elleni vakcinával. A szomszédos Paraguay lett a nyolcadik ország, amely engedélyezte a Szputnyik V alkalmazását Oroszországon kívül. 

Németország betiltja a kakascsibék élve darálását

Megtiltják a hím naposcsibék leölését Németországban 2022-től - döntött a szövetségi kormány.

Koronavírus – Engedélyezték a magyar hatóságok az AstraZeneca- és a Szputnyik V-vakcinát

Engedélyezték a magyar hatóságok a brit AstraZeneca és az orosz Szputnyik V koronavírus elleni vakcinákat - közölte az Origo hírportál.

Orosz vakcina – Szijjártó: megérkezett a beszerzésről szóló szerződéstervezet

Megérkezett a koronavírus elleni orosz vakcina beszerzéséről szóló szerződéstervezet - közölte a külgazdasági és külügyminiszter a kormányülés szünetében. A Szputnyik V vakcina az index híre szerint megkapta vészhelyzeti használati engedélyt a magyar hatóságtól.

Több tucat autóst fogtak a buszsávokban – egy nap alatt

Célzott közlekedési ellenőrzés keretében a buszsáv szabálytalan használóit büntették a rendőrök a fővárosban kedden - közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság.

Nyugdíj. Februárban többet hoz a postás

Február 12-től kapják meg a nyugdíjasok a 13. havi nyugdíj első részletét - jelentette be a családokért felelős tárca nélküli miniszter parlamenti államtitkára.

Rendőrök vitték vissza az ellopott festményt – a múzeum nem is kereste

Leonardo da Vinci Salvator Mundi (Világmegváltó) című művének 500 éve készült másolatát találta meg az olasz rendőrség egy nápolyi lakásban. Az alkotást egy múzeumból lopták el, de az intézmény nem is tudott róla.

Globális felmelegedés – A huszonnegyedik órában vagyunk?

Szinte teljes egészében az ember által előidézett károsanyag-kibocsátás a felelős a globális felmelegedésért, de bátor és azonnali kibocsátáscsökkentéssel még elérhetők a párizsi klímaegyezményben lefektetett célok - közölte egy nemzetközi kutatócsoport.

Thaiföld. 43 és fél év börtön felségsértésért

Példátlan szigorral büntettek meg Thaiföldön egy nőt az uralkodó megsértése és rágalmazása címén: 43 és fél évet kell börtönben töltenie a közösségi médiára feltöltött tartalmai miatt.

Tíz napra újra leáll a kecskeméti Mercedes

A beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt szerdától tíz napra ismét leáll a termelés a kecskeméti Mercedes-gyárban - közölte a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.

Gazdaság

Fogyasztóbarát személyi hitel – a Budapest Banknál is

A Magyar Nemzeti Bank jóváhagyását követően hétfőtől a Budapest Banknál is kérhető minősített fogyasztóbarát személyi hitel - közölte a pénzintézet.

Fizetési stop – mentőöv és választási lehetőség is lehet

A nehéz helyzetűeknek mentőöv, másoknak választási lehetőség a hiteltörlesztési moratórium, amelyet a nehéz helyzetű lakossági és vállalati ügyfelek vettek igénybe nagyobb arányban.

Hitelösszehasonlító alkalmazást készített az MNB

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) online hitelösszehasonlító alkalmazást készített azoknak, akik Minősített Fogyasztóbarát Személyi Hitelt (MSZH) vennének föl.

Új csúcsra nőtt a befektetési alapok vagyona

A befektetési alapokban kezelt vagyon decemberben 3 százalékkal, 203 milliárd forinttal nőtt. A hónap végén a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetségének (BAMOSZ) tagjai 6893 milliárd forintot kezeltek befektetési alapokban, ami új csúcs.

A bankolás ára – levelet kapnak a számlatulajdonosok

Január végéig részletes, de egyszerűen áttekinthető díjkimutatást kapnak a banki ügyfelek bankszámlájuk tavalyi egész évi költségeiről. Ez alapján eldönthető, hogy érdemes-e folyószámlát vagy bankot váltani - közölte a Magyar Nemzeti Bank.

Az MNB megbüntette a Groupama Biztosítót

Egyebek mellett a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) állománykezelését, illetve az ügyféltájékoztatást és a panaszkezelést érintő jogsértések miatt közel 50 millió forint bírságot szabott ki a Groupama Biztosítóra a jegybank.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom