Hirdetés
Kezdőlap Cégvilág Fapados csőd - Bedőlt a Germania, elbukják a jegyárat az utasok is

Fapados csőd – Bedőlt a Germania, elbukják a jegyárat az utasok is

A Germania ma reggel beszüntette tevékenységét. Véget ért a német fapados légitársaság 30 éves története. Több ezer károsult utas van. Sokan külföldön rekedt. Maguknak kell gondoskodniuk a hazajutásukról. 

 A jóslat hamar beigazolódott

 A Ryanair elnöke, Michael O’Laery kedden a társaság átszervezéséről tartott sajtótájékoztatót. Valószínűleg maga sem gondolta, hogy a csődökről szóló prognózisa már másnap beigazolódik.

A Germania bedőlésével az utolsó közepes méretű légitársaság is eltűnt a német piacról. 32 gépből álló flottájával kisebb részt különlegesebb desztinációkra specializálódott, mint Bejrut és Teherán, nagyobb részt utazási irodák számára üzemeltetett charter járatokat. Ezért leginkább nyaralók jártak pórul. A két berlini repülőtérről, a Tegelről és Schönefeldről szerda reggel is elsősorban ilyen desztinációkat repült volna a Germania: Fuertaventura, Lanzarote, Antalya.

Mi történik az utasokkal?

Jogilag a járatok törléséről van szó. A foglalással rendelkezők ilyen esetben kérhetik az átfoglalást alternatív járatra, illetve a jegyár megtérítését. Előbbi a csőddel lehetetlenné vált. Utóbbira sincs sok esély. A társaság tartozása jóval meghaladja pénzé tehető vagyontárgyainak értékét. Ráadásul a felszámolásban az utasok követeléseit megelőzi az 1200 alkalmazott elmaradt bére és a banki hiteltartozás is. Tehát, aki közvetlenül a légitársaságnál foglalt és utazni szeretne, jó, ha nem vár a pénzére és mihamarabb új jegyet vesz.

Jobban jártak, akik utazási irodánál foglaltak komplett nyaralást, amiben a repülést a Germania bonyolította volna. Számukra az utazási irodának kell gondoskodnia másik légitársaság járatáról. Ha ez mégsem sikerül, vagy az utazás időpontja változna, az utazók az irodától jogosultak kártérítésre.

Aki külföldön rekedt, maga kell, hogy megszervezze a hazajutását.

Németországban ugyanis az idegenforgalmi vállalkozások számára nincs a magyarországihoz hasonló kötelező vagyonbiztosítás és pénzalap se a szükséghelyzetek esetére.

Az állam nem segít

Peter Altmaier

A gazdasági miniszter alig néhány órával a csőd bejelentése után közölte, hogy a társaság, illetve az utasok nem szíthatnak állami segítségre. „Nem csak a jó üzlet, hanem a bukás is része a piacgazdaságnak.

– Ezt tudniuk kell a fogyasztóknak is – mondta Peter Altmaier.

Más a helyzet, mint a 2017-ben bedőlt Air Berlin esetében. Akkor az állam gyorssegélyt adott és így a társaság mindenkit hazahozott és a béreket is kifizette. Akkor azonban nagyságrendekkel több, 100.000 utas és 8.000 munkavállaló volt érintett.

Átvétel sem lesz

A Brémai repülőtér forgalma valószínűleg ezzel lecsökekn

A Germania az Air Berlinnel szemben ahhoz is kicsi, hogy más légitársaságok fantáziát lássanak flottája, leszállási jogai és utasai átvételében. Ezért a három németországi repülőtér, ahol a forgalom 10%-át a Germania adta, nem számíthat arra, hogy más társaságok rögtön átveszik a kiesett kapacitást. Komoly érvágás ez a viszonylag kis forgalmú brémai, münsteri és erfurti légikikötőknek.

A nagy német társaságok csak kedvezményes jegyeket kínálnak a hoppon maradt utasoknak. A Lufthansánál 50 euróért vehetnek Európán belüli, 200-ért pedig a közel-keleti desztinációkra szóló jegyeket. A Germanwings 50%-os kedvezményt ad.

Nem volt meglepetés

Szakmai körökben ismertek voltak a Germania nehézségei. Hónapok óta hiába próbálta likviditási gondjait újabb bankhitellel vagy befektető bevonásával megoldani. A működéshez rövid távon is legalább 15 millió euróra lett volna szüksége.

Szakértők több okot látnak a csőd hátterében:

  • Kevés társaság kínálatában szereplő desztinációkat repülni, mint Bejrut és Teherán jó ötlet. Az üzletpolitika többi része azonban elhibázott volt. A Germania már 59 eurótól, tehát fapados áron kínált jegyeket. Viszont a Rayanair & Co.-nál jóval több szolgáltatást nyújtott. A jegyárban benne volt egy 20 kilós poggyász feladása. A fedélzeten pedig snacket és alkoholmentes italokat is felszolgáltak.
  • A cég még a fapados piacon megszokottnál is alacsonyabb árréssel dolgozott, ezért nem tudta finanszírozni az olajár emelkedés miatt dráguló kerozint, amelynek a dollár euróhoz képesti erősödése tovább emelte az árát.
  • Az Air Berlin csődjében a Germania is esélyt látott. Túl gyorsan, túl nagyra akart nőni: egyik hónapról a másikra 60-ra emelve megduplázta desztináció számát; 40%-al bővítette kapacitását; Bulgáriában és Svájcban leányvállalatot alapított.
  • A Germania gyors expanzióját nem bírta a 34 többségében elöregedett gépből álló flotta. A megrendelt 15 új gép szállítását pedig csak 2020-ra vállalta az Airbus. Ezért mindennapossá váltak a járatkésések, ami sok utast elriasztott.

Csődhullám jöhet 

Az utóbbi problémával az egész európai légipiac küzd. Az utasok és a desztinációk száma jelentősen nő. Egyre több gépre lenne szükség. A világ repülőgépgyártás viszont a doupoliumot alkotó Airbus és Boeing ellenőrzi. Teljes kapacitással gyártanak, de így is csak több éves szállítási határidővel tudják az új megrendeléseket teljesíteni.

A kép az Európa feletti égbolt járatait mutató radarról készült. A pillanatnyi forgalmat a fotóra kattintva nézheti meg

A légitársaságok kénytelenek a csődbe ment konkurencia idős, rossz állapotú, sokat fogyasztó és magas fenntartási költségű gépeit átvenni. A megugró kiadásokat viszont az éles versenyben nem tudják jegyáremeléssel fedezni. Az egyre csökkenő árrést a kisebb, tartalék nélküli cégek egy része már nem bírja feldolgozni. Különösen, ha a légtér zsúfoltsága és a rossz állapotú gépek meghibásodása miatt állandóvá válnak a késések, ami tetemes kártérítések megfizetésére kényszeríti a légitársaságokat, ráadásul az utazókat is leriasztja.

Németországban tovább nehezíti a légitársaságok helyzetét a magas légiközlekedési adó, a 22 óra és 6 óra közötti le- és felszállási tilalom, valamint, hogy a legtöbb európai országgal ellentétben a légi irányítás fenntartását nem az állam, hanem a társaságok finanszírozzák.

Mindezek okán – a szakértői prognózisok szerint – nem ez volt az év utolsó csődje se az európai, se pedig a német légipiacnak.

Friss

Teszt. Melyik a legfinomabb diós bejgli?

Karácsony közeledtével a diós bejgli került a tesztelő Magyar Ár-Érték Arány Kutató Egyesület célkeresztjébe. A tízféle hagyományos ünnepi sütemény  ízlelgetése azt mutatja, a vásárolt diós bejglik nem mindegyike váltja be a hozzá fűzött reményeket. 

Semmi esélye a télnek karácsonykor

Nincs esélye annak, hogy télies idő lesz karácsonykor - jelezte az Országos Meteorológiai Szolgálat. Hét végén viszont kifejezetten jön a meleg.

Vörösiszapper. Súlyos büntetéseket róttak ki a MAL vezetőire jogerősen

Hét vádlott esetében súlyosbította a Győri Ítélőtábla pénteken az első fokon eljáró Győri Törvényszék ítéletét a vörösiszapperben. Elhangzott: vádlottak nem tartották be a szabályokat, a kötelezettségeiket, amellyel jelentősen súlyosították a katasztrófa következményeit.

Tőzsde – Veszteséges kezdés New Yorkban

Indexcsökkenéssel indult a kereskedés pénteken az amerikai értékpapírpiacokon, korrigálva az előző napi pozitív zárást.

Hírek

Semmi esélye a télnek karácsonykor

Nincs esélye annak, hogy télies idő lesz karácsonykor - jelezte az Országos Meteorológiai Szolgálat. Hét végén viszont kifejezetten jön a meleg.

Antarktisz. Gleccser fedi a Föld legmélyebb kontinentális árkát

A Föld legmélyebb kontinentális árkát találták meg a kelet-antarktiszi Denman-gleccser alatt, a jéggel teli kanyon 3,5 kilométerre hatol a tengerszint alá.

Kihaltnak nyilvánítva. Az ember végzett az Amerikában őshonos fajjal

Az ember lehet a felelős az Egyesült Államok egyetlen őshonos papagájának, a karolinai papagájnak (Conuropsis carolinensis) a kipusztulásáért - erősítette meg egy genetikai tanulmány.

Szombaton fizetni kell a parkolásért

Mivel december második szombatja is munkanap, a munkanapi parkolási díjak lesznek érvényben Budapesten - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

Vörösiszapper ítélet. Négy év börtön a vezérigazgatónak

Súlyosította a másodfokon eljáró Győri Ítélőtábla az első fokon eljáró Győri Törvényszék bűnösséget megállapító ítéletét a vörösiszap-perben. Az egykori vezérigazgató négy év letöltendő börtönbüntetést kapott.

Róma. Ítéletidő miatt riasztották az örök várost

A rendkívüli erejű viharok miatt időjárási készültséget rendelt el Rómában a polgári védelem. Az oktatási intézményeket, a parkokat és a temetőket is zárva tartják pénteken. 

ATM-robbantókat fogtak el a rendőrök

Pénzautomatákat robbantott fel Németországban, majd ellopták belőlük a készpénzt. Az ATM-fosztogatókat magyar és német rendőrök fogták el. Lőszerek és lőfegyverek is előkerültek a házkutatásokon.

White-sziget. A vulkánkitörés újabb halottai

A halottak száma tovább emelkedett. A vulkánkitörés égési sérültjeinek kezelésére, a transzplantációhoz 1,2 millió négyzetcentiméter bőr szükséges.A halottak száma tovább emelkedett. A vulkánkitörés égési sérültjeinek kezelésére, a transzplantációhoz 1,2 millió négyzetcentiméter bőr szükséges.

A dinoszauruszok is szenvedtek a tetvektől

Már százmillió éve a dinoszauruszok is szenvedtek tetvekhez hasonló élősködőktől; paleontológusok fedezték fel az őshüllők tollaiban megtapadt, fosszilizálódott parazitákat.

Felszámolták a Tiszán úszó szeméttorlaszt

Mintegy tízezer tonna hulladékot és uszadékfát állítottak meg, termeltek ki és dolgoztak fel a kiskörei vízlépcsőnél egy háromoldalú együttműködés eredményeként.

Az adathalászok karácsonykor is a pénzünkre utaznak

Az internetes csalók az ünnepi időszakot is arra próbálják kihasználni, hogy megszerezzék az óvatlan emberek pénzügyi adatait, majd a pénzüket. Az adathalász támadások száma a korábbihoz képest ötven százalékkal emelkedett.

Semmelweis Egyetem. Mesterséges intelligencia segítheti a diagnosztikát

A mesterséges intelligenciának óriási szerepe lehet az egészségügyi diagnosztikában, különösen a mammográfiában és a vastagbélrák-szűrésben. A Semmelweis Egyetem több mint 1,7 milliárd forint támogatást nyert el, amely révén tizenegy projektben használják a mesterséges intelligencia módszereit.

Gazdaság

Új MNB-stratégia – fókuszban a fogyasztóvédelem

A Magyar Nemzeti Bank új, hat évre szóló felügyeleti stratégiát tett közzé. A programban kiemelt figyelmet kap a fogyasztók védelme, a fenntarthatóság és a digitalizáció.

Varga: kelendő a MÁP Plusz, jövőre jön a nyugdíjkötvény

Az államadósság GDP-hez mért arányát 2022 végére 60 százalék alá akarja mérsékelni a kormány - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter. Szavai szerint egyre népszerűbbek a lakossági állampapírok, jövőre pedig bevezetik a nyugdíjkötvényt is.

Megújult a forint. Applikáció segít felismerni a hamis pénzt

Végéhez ért a forintbankjegyek megújítási programja, a többletkibocsátás költsége 4-5 milliárd forint volt. Az új papírpénzek valódiságát immár a ForintApp nevű mobilalkalmazással is bárki megvizsgálhatja  - mondta Pataki Tibor, a Magyar Nemzeti Bank készpénzlogisztikai igazgatóságának igazgatója.

Nem nyúlt az irányadó kamathoz az EKB

A piaci várakozásokkal összhangban nem változtatott az irányadó kamaton az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa.

Tartotta az irányadó dollárkamatot a Fed

Az amerikai jegybank szerepét betöltő szövetségi tartalékbankrendszer, a Fed nem változtatott az irányadó dollárkamatsávon.

A Moody’s negatívra rontotta az európai bankrendszer kilátását

Negatívra változtatta az európai bankrendszer jelentős részének 2020-ra érvényes kilátását a Moody's Investors Service. Ugyanakkor a hitelminősítő szerint a közép- és kelet-európai bankrendszerek jövő évi kilátása továbbra is stabil.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom