Hirdetés
Kezdőlap Cégvilág Létrehozta a régió első víziborodalmát, majd kivezette cégét a devizahitel válságból
No menu items!

Létrehozta a régió első víziborodalmát, majd kivezette cégét a devizahitel válságból

Befektetés: 72 millió euro, 8,3 hektár, több millió vendég – számokban így jellemezhető a közép-európai régió első vízibirodalma, az idén 10 éves Aquaworld Resort Budapest. Pfandler Katalin a kivitelező, tulajdonos InterEstate Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint a recesszió és a devizahitel ugyan felülírta terveiket, de megerősödve jöttek ki a válságból.

Pfandler Katalin A számviteli főiskola elvégzése után a Győr-Sopron Megyei Idegenforgalmi Hivatal kirendeltség-vezetőhelyettese lett, majd Sopronban, a Dózsa MGTSZ-nél dolgozott belső ellenőrként. Ezt követően a Panoráma Szálloda Sopron szállodavezető helyettese. 1987-től vállalkozó, 1989-ben az építőipari beruházó és kivitelező InterEstate egyik alapítója és vezetője. 2007-től pedig az Aquaworld Zrt. vezérigazgatója.

– Túlzás nélkül mondhatjuk, tíz éve bombasztikus újdonságnak számított a vidékünkön közel s távol teljesen ismeretlen kategóriának számító fedett vízibirodalom, amihez ráadásul egy szálloda is tartozik. Honnan az ötlet?

– Mivel természetesen számos szempontot figyelembe vettünk, túl egyszerű lenne azt mondani, hogy az Aquaworld ötletét az adta, hogy cégünk mindhárom felsővezetője és mindhármunknak kicsi volt a gyermeke. Ugyanakkor sokat nyomott a latba, hogy tapasztalatuk: Budapesten nincs olyan hely, ahol egy család minden tagja számára, folyamatos és garantáltan élvezetes programot talál hétvégenként. Azt is figyelembe vettük, hogy miközben a főváros a gyógyvizekre épülő fürdőnagyhatalom, nincs olyan többgenerációs fedett fürdő, amely egész évben várja a vendégeket.

– Melyek voltak még a legfontosabb szempontok?

– Mivel akkor nyílt lehetőségünk a vízibirodalomnak ma otthont adó önkormányzati, illetve állami tulajdonban álló területnek megvásárlására – ami az M0-ás autóút és a Megyeri híd révén mindenhonnan elérhetővé vált -, elkezdtük figyelni, hogy a világban melyek az új, sikeres turisztikai fejlesztések. Az amerikai és főként a dubai projekteket vizsgálva alakult ki az az Európában akkor még egyedülálló koncepciónk, hogy a vízi világra alapozva olyan családi élményközpontot hozzunk létre, amelyhez konferenciaközpont, 309 szobás, ötcsillagos színvonalú szálloda és a hosszabb tartózkodásra érkező vendégeknek 48, két-három szobás apartman is csatlakozik.

– Ha a beruházás költségét, a mai árfolyamon 25 milliárd forintot más beruházásokhoz hasonlítjuk, kijelenthetjük, hogy nagyon szigorú és mértéktartó költségvetés mellett hoztak létre egy időtálló projektet. Mi kellett ehhez?

– Elsősorban, a több évtizedes projekttapasztalat. És mivel a kivitelezést is magunk végeztük, pontosan tudtuk, mire érdemes költeni és mi mennyibe kerül. De az is fontos, hogy mi korábban sem a nyereség felélésére hanem a tőkefelhalmozásra, az értékteremtésre szövetkezünk. Induláskor házakat vásároltunk, újítottunk fel és értékesítettünk. Majd nagyobb területeket vettünk, közművesítettünk, azután társasházakat építettünk, amiket aztán eladtunk. Egy jellemző szám: 2003-ban már évi 500 lakást fejlesztettünk, miközben az egy évvel korábban átadott Home Center is a nevünkhöz kötődött. De mivel lassan érezhető volt a piac visszaesése, felmerült a kérdés: szűkítsük-e a tevékenységünket, vagy más irányba fejlesszük a céget. A növekedés mellett döntöttünk, mondván: egy repülőgép vagy felfelé repül vagy le kell szállnia.

– Egy beszélgetésünk alkalmával azt mondta: a recesszió idején csak az az új termék lehet sikeres, amely vonzó újdonságokkal rendelkezik és a maga kategóriájában a legmagasabb minőséget képviseli. Mennyire jött be ez a stratégia?

– Csak ennek köszönhetjük, hogy a gazdasági válság idején is sikerült megőrizni és eredményesen vezetni a komplexumot. Csak ezért hajlandók a vendégeink, messziről is idejönni és csak azért nem kellett az üzemelés első éveiben a devizahitel elviselhetetlen terhei mellett vállalhatatlan kiadásokat jelentő karbantartásokat, felújításokat elvégezni, mert kompromisszum mentesen, mindenhez a legjobb anyagokat használtuk fel. Azért építettünk egy több lábon álló komplexumot, mert így, miközben az Aquaworld élményfürdővel elsősorban a belföldi piacot céloztuk meg, a szállodával, illetve a rendezvény és konferencia kapacitással már a nemzetközi piacon is érdekesek lettünk Az öt csillag helyett pedig azért választottuk a négy csillag superior kategóriát, mert a válság idején, költségtakarékossági okokból több multi nem engedte meg azt, hogy a munkatársai ötcsillagos szállodába menjenek.

– Az utóbbi időben futotta fejlesztésekre?

– Szerencsére az elmúlt 4-5 évben már arra is maradt lehetőség, hogy a nyereségből visszaforgassunk. A szállodában teljesen felújítottunk négy szintet és lassan minden szoba megújul, miközben a fürdőben is folyamatos a felújítás. A közelmúltban adtuk át a strand területén azt a Spray Parkot, ami a legkisebbektől a kistinédzserekig egy újabb vizes élményforrást jelent a gyerekeknek. A gasztronómiában is nagyot léptünk előre. Séfünk, Somlai Tamás – aki nagyon igényes és jó szakember – vezetésével a fürdőhöz tartozó konyhát megújítottuk és egy új ételvonal kiépítésével az új arculatot nyerő Fast and Fine étterem áteresztő képességét a minőség megtartása mellett sikerült megnövelni.

– Kicsit visszakanyarodva: mit érzett akkor, amikor a szálloda megnyitásának évében, 2008-ban kitört a globális gazdasági válság és Önök egy nem várt helyzetbe kerültek? Az iparágban lezuhantak a szobaárak (idehaza ebben az időben kezdődött a kétségbeesett hotelek kupon akciója), a külföldi vendégek elmaradtak (amiben az akkortájt zajló, világhírűvé vált budapesti demonstrációk is közrejátszottak) és az Aquaworld komplexum korábban kitűzött értékesítési tervszámának elérése szinte lehetetlenné vált.

– Úgy éreztem magam, mint ahogy nagyapám, aki német származásúként a kitelepítést és a vagyonelkobzást is megélte. Eleinte egyszerűen nem akartam elhinni, hogy a családunkkal még egyszer megtörténhet, hogy mindent elveszítünk. Pedig amikor a tervezés elindult, 2004 környékén még hihetetlen jó megtérülési mutatói voltak a felsőkategóriás szállodáknak. 2008-ban pedig már az ígéretes töltési mutatók ellenére az is kérdéses volt, képesek leszünk-e megtartani a létesítményt.

– Mások nem is tudták. Így váltak a bankok a visszavett házakkal a legnagyobb szállodalánc tulajdonosokká.

– Azt gondolom, annak, hogy megmaradtunk. a 70 százalék feletti telítettség és 2017-ben az 5,5 milliárdos bevétel mellett, a szerencsének, a konzorciális finanszírozásnak is szerepe volt. Azzal, hogy a beruházás nagyságrendje miatt két hitelintézet volt 50-50 százalékban a finanszírozó, egyetértésnek kellett volna lenni köztük abban, hogy – mondjuk úgy -, ki szólítja magához a létesítményt. Ki fogja kivásárolni a másikat.

A másik ok, – de ezt csak én gondolom -, hogy ez nem egy belvárosi szálloda, amit egy kulccsal egyszerűen be lehet zárni és ki lehet nyitni. Ennek a komplexumnak az üzemeltetése sokkal bonyolultabb, amit azért a bankok is figyelembe vettek. És mivel folyamatosan hoztuk a számokat, 2013-ban sikerült úgy módosítani a hitelszerződést, hogy annak a feltételei már vállalhatók voltak és így ma már kiegyensúlyozottan tudunk üzemelni.

– Tapasztalata szerint miként lehetett tárgyalni a bankokkal?

– A bankoknál is ez mindig személyfüggő és hát elég gyakran változtak a szereplők. A hozzáállás pedig leggyakrabban attól függött, hogy éppen milyen típusú ember került tárgyalási pozícióba – ami sokszor nem könnyítette meg a helyzetet, bár azt hiszem, hogy összességében ebben az esetben is szerencsések voltunk. Ugyanakkor azt is hozzá kell tennem, hogy talán az is hozzájárult a megmaradásunkhoz, hogy tíz éven át, soha egy fillért nem vettünk ki a szállodából, mert valljuk, hogy a felvett hitelt ki kell fizetni, és ha marad valami, azt is a házba kell beforgatni.

– Menedzserként miként élte meg, hogy mindent újra kellett terveznie?

– Az egyszerűbb az volt, hogy nekünk kellett tovább vinni a házat, mert a szállodás múltamnak köszönhetően ez nem okozott gondot. Ami viszont tényleg fájdalmas volt, hogy miközben már pontosan meg volt, milyen ingatlan beruházás lesz a következő, azzal, hogy a válság miatt bent maradtunk ebben a projektben, a kivitelező cégben olyan kiváló, több évtizede velünk dolgozó, nagy tapasztalattal rendelkező kollégáktól kellett megválnunk, akikért tényleg nagyon fáj a szívem. Hiszen ingatlanfejlesztőként a mi agyunkban sohasem volt az, hogy valamit megépítünk és megtartjuk magunknak. És nem építünk tovább. Mert nekünk ez az egész olyan volt, mint a péknek a liszt: megveszed a lisztet, megsütöd a kenyeret eladod és másnap kezded elölről. És ezt akasztotta meg a válság. De számomra mindig az a legfontosabb hogy tudom: igyekeztem a lehető legjobb döntést meghozni és mindent megtettem a sikeréért. Azt pedig tudomásul veszem, hogy vannak olyan előre nem látható, rajtam kívülálló tényezők – mint a 2008-as válság -, amelyek döntően befolyásolhatják egy-egy terv sikerét vagy kudarcát.

– A ház Ramada Aquaworld Budapest néven indult, ma pedig Aquaworld Resort Budapest néven üzemel. Miért?

– Amikor elindultunk, a finanszírozó bankok abban látták a garanciát, ha egy nagy szállodai márkához csatlakozunk, névhasználati szerződéssel. Ugyanakkor a Ramada márkanév használatáért kifizetett pénz nem sokat hozott, mert ez a lánc alapvetően klasszikus városi szállókat üzemeltetett, így egy ilyen összetett komplexum sikeréhez nem tudott mit hozzátenni. Ezért is döntöttünk úgy, hogy – a bankok hozzájárulását megszerezve -, önállósodunk. A sok év munkáját és a kollektíva eredményességét pedig mi sem igazolja jobban, minthogy a saját Aquaworld márkanevünk ma már önmagában is elég vonzerő a sikerhez.

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Lakáspiac. Újra 3000 milliárd felett lehet az éves forgalom

Az idén túllépheti a 150 ezret az ingatlanpiaci adásvételek száma, így újra 3000 milliárd forint felett zárhat a lakáspiac forgalma, szemben a tavalyi 134 ezer tranzakcióval mintegy 2690 milliárd forint értékben - közölte a Duna House.

Német miniszter: vészhelyzet van, túlterhelődhet az egészségügy

Vészhelyzet alakult ki Németországban a koronavírus-járvány negyedik hulláma miatt, amelyet sürgősen meg kell állítani, különben túlterhelődik az egészségügyi ellátórendszer - mondta az ügyvezető szövetségi kormány egészségügyi minisztere.

KSH: a feldolgozóipar és a vállalkozások húzták a beruházásokat

A harmadik negyedévben folytatódott a beruházások bővülése, 12,4 százalékkal nőtt a volumen a koronavírus-járvány által súlyosan érintett egy évvel korábbihoz képest. A vállalkozások körében 21,8 százalékkal nőttek a beruházások, ugyanakkor az azok 13 százalékát realizáló költségvetési szerveknél a fejlesztések lényegesen, 11,7 százalékkal visszaestek - jelentette a Központi Statisztikai Hivatal.

Fordulat előtt az angol labdarúgás – jön az átigazolási adó?

A Premier League klubjainak adót kellene fizetniük minden átigazolás után, ezzel is támogatva az angol futballpiramist - áll többek között egy brit kormányzati jelentésben, amely 47 ajánlást tesz az angol labdarúgás jövőjének biztosítása érdekében.

Hírek

Új bankjegyet vezetnek be Romániában

Új címletű, 20 lejes bankjegyek kerülnek forgalomba Romániában december 1-jén. A pénzen először lesz látható egy nő arcmása - közölte a Román Nemzeti Bank.

Európai Bizottság: kilenc hónapig legyen érvényes a Covid-igazolvány

Az Európai Bizottság - tekintettel a koronavírus-járvány kiújulására - javaslatokat tett az unión belüli biztonságos és szabad mozgásra vonatkozó szabályok összehangolására. Ennek jegyében a többi között január 10-től kezdődően 9 hónapban határozná meg a teljes védettséget igazoló tanúsítványok érvényességét.

Szálló por. Négy településen veszélyes a levegő

Többfelé ismét magas a légszennyezettség a szálló por miatt - közölte a Nemzeti Népegészségügyi Központ.

Decembertől csak védettségi igazolvánnyal mehetnek be a szülők az iskolákba

Az innovációs és technológiai miniszter egyedi határozata értelmében december 1-jétől csak védettségi igazolvánnyal lehet belépni a szakképzési intézményekbe. E főszabály alól természetesen mentesülnek az iskolákban, technikumokban foglalkoztatottak, oktatók és tanulók - jelentette be Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára.

Kötelező biztosítás – Negyvenezer autós még válthat

Egy hete maradt az év végi fordulós kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendelkező autósoknak arra, hogy eldöntsék, elfogadják-e jelenlegi biztosítójuk ajánlatát a következő éves időszakra, vagy inkább szerződést váltanak - hívta fel a figyelmet a Netrisk.hu.

Madárinfluenza – immár öt megyében

Madárinfluenza jelenlétét igazolta a Nébih laboratóriuma egy Hajdú-Bihar és egy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei baromfiállományban is. Ezzel ötre nőtt azon megyék száma, ahol kimutatták a vírus H5N1 altípusát.

Drágább lesz idén a karácsonyfa

Idén várhatóan 10-20 százalékkal emelkedik a karácsonyfa ára, elsősorban a szállítási- és a munkabérköltségek növekedése miatt - közölte a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezete.

Tovább esett a forint – itt az újabb mélypont

A forint árfolyama történelmi mélypontot ért el kedden az euróval és a svájci frankkal szemben, a dollár ellenében pedig az idei leggyengébb szintre csökkent a jegyzése.

Gazdaság

Újabb betéti tender az alapkamat fölött – minden ajánlat elfogadva

Újabb 40 bázisponttal magasabb kamattal, 2,90 százalékon hirdette meg egyhetes betéti tenderét a Magyar Nemzeti Bank. A jegybank az összes benyújtott ajánlatot elfogadta.

MNB: 41,3 milliós bírság a Sberbanknak

A hitelezési kockázatok kezelésére vonatkozó, a vállalatirányítási és egyéb hiányosságok miatt a Magyar Nemzeti Bank 41,3 millió forint bírságot szabott ki a Sberbankra. A hibák nem érintik a bank megbízható működését.

Moratórium után. Fizetéskönnyítő megoldásokat vár el az MNB a bankoktól

A jegybank elvárja a pénzügyi intézményektől, hogy a törlesztési moratóriumból kikerült vagy abban részt nem vevő ügyfelek esetleges fizetési nehézségeinek kezelésére dolgozzanak ki fizetéskönnyítő megoldásokat - áll a Magyar Nemzeti Bank legújabb vezetői körlevelében.

Tovább esett a forint – itt az újabb mélypont

A forint árfolyama történelmi mélypontot ért el kedden az euróval és a svájci frankkal szemben, a dollár ellenében pedig az idei leggyengébb szintre csökkent a jegyzése.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom