Hirdetés
Kezdőlap Cégvilág Létrehozta a régió első víziborodalmát, majd kivezette cégét a devizahitel válságból

Létrehozta a régió első víziborodalmát, majd kivezette cégét a devizahitel válságból

Befektetés: 72 millió euro, 8,3 hektár, több millió vendég – számokban így jellemezhető a közép-európai régió első vízibirodalma, az idén 10 éves Aquaworld Resort Budapest. Pfandler Katalin a kivitelező, tulajdonos InterEstate Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint a recesszió és a devizahitel ugyan felülírta terveiket, de megerősödve jöttek ki a válságból.

Pfandler Katalin A számviteli főiskola elvégzése után a Győr-Sopron Megyei Idegenforgalmi Hivatal kirendeltség-vezetőhelyettese lett, majd Sopronban, a Dózsa MGTSZ-nél dolgozott belső ellenőrként. Ezt követően a Panoráma Szálloda Sopron szállodavezető helyettese. 1987-től vállalkozó, 1989-ben az építőipari beruházó és kivitelező InterEstate egyik alapítója és vezetője. 2007-től pedig az Aquaworld Zrt. vezérigazgatója.

– Túlzás nélkül mondhatjuk, tíz éve bombasztikus újdonságnak számított a vidékünkön közel s távol teljesen ismeretlen kategóriának számító fedett vízibirodalom, amihez ráadásul egy szálloda is tartozik. Honnan az ötlet?

– Mivel természetesen számos szempontot figyelembe vettünk, túl egyszerű lenne azt mondani, hogy az Aquaworld ötletét az adta, hogy cégünk mindhárom felsővezetője és mindhármunknak kicsi volt a gyermeke. Ugyanakkor sokat nyomott a latba, hogy tapasztalatuk: Budapesten nincs olyan hely, ahol egy család minden tagja számára, folyamatos és garantáltan élvezetes programot talál hétvégenként. Azt is figyelembe vettük, hogy miközben a főváros a gyógyvizekre épülő fürdőnagyhatalom, nincs olyan többgenerációs fedett fürdő, amely egész évben várja a vendégeket.

– Melyek voltak még a legfontosabb szempontok?

– Mivel akkor nyílt lehetőségünk a vízibirodalomnak ma otthont adó önkormányzati, illetve állami tulajdonban álló területnek megvásárlására – ami az M0-ás autóút és a Megyeri híd révén mindenhonnan elérhetővé vált -, elkezdtük figyelni, hogy a világban melyek az új, sikeres turisztikai fejlesztések. Az amerikai és főként a dubai projekteket vizsgálva alakult ki az az Európában akkor még egyedülálló koncepciónk, hogy a vízi világra alapozva olyan családi élményközpontot hozzunk létre, amelyhez konferenciaközpont, 309 szobás, ötcsillagos színvonalú szálloda és a hosszabb tartózkodásra érkező vendégeknek 48, két-három szobás apartman is csatlakozik.

– Ha a beruházás költségét, a mai árfolyamon 25 milliárd forintot más beruházásokhoz hasonlítjuk, kijelenthetjük, hogy nagyon szigorú és mértéktartó költségvetés mellett hoztak létre egy időtálló projektet. Mi kellett ehhez?

– Elsősorban, a több évtizedes projekttapasztalat. És mivel a kivitelezést is magunk végeztük, pontosan tudtuk, mire érdemes költeni és mi mennyibe kerül. De az is fontos, hogy mi korábban sem a nyereség felélésére hanem a tőkefelhalmozásra, az értékteremtésre szövetkezünk. Induláskor házakat vásároltunk, újítottunk fel és értékesítettünk. Majd nagyobb területeket vettünk, közművesítettünk, azután társasházakat építettünk, amiket aztán eladtunk. Egy jellemző szám: 2003-ban már évi 500 lakást fejlesztettünk, miközben az egy évvel korábban átadott Home Center is a nevünkhöz kötődött. De mivel lassan érezhető volt a piac visszaesése, felmerült a kérdés: szűkítsük-e a tevékenységünket, vagy más irányba fejlesszük a céget. A növekedés mellett döntöttünk, mondván: egy repülőgép vagy felfelé repül vagy le kell szállnia.

– Egy beszélgetésünk alkalmával azt mondta: a recesszió idején csak az az új termék lehet sikeres, amely vonzó újdonságokkal rendelkezik és a maga kategóriájában a legmagasabb minőséget képviseli. Mennyire jött be ez a stratégia?

– Csak ennek köszönhetjük, hogy a gazdasági válság idején is sikerült megőrizni és eredményesen vezetni a komplexumot. Csak ezért hajlandók a vendégeink, messziről is idejönni és csak azért nem kellett az üzemelés első éveiben a devizahitel elviselhetetlen terhei mellett vállalhatatlan kiadásokat jelentő karbantartásokat, felújításokat elvégezni, mert kompromisszum mentesen, mindenhez a legjobb anyagokat használtuk fel. Azért építettünk egy több lábon álló komplexumot, mert így, miközben az Aquaworld élményfürdővel elsősorban a belföldi piacot céloztuk meg, a szállodával, illetve a rendezvény és konferencia kapacitással már a nemzetközi piacon is érdekesek lettünk Az öt csillag helyett pedig azért választottuk a négy csillag superior kategóriát, mert a válság idején, költségtakarékossági okokból több multi nem engedte meg azt, hogy a munkatársai ötcsillagos szállodába menjenek.

– Az utóbbi időben futotta fejlesztésekre?

– Szerencsére az elmúlt 4-5 évben már arra is maradt lehetőség, hogy a nyereségből visszaforgassunk. A szállodában teljesen felújítottunk négy szintet és lassan minden szoba megújul, miközben a fürdőben is folyamatos a felújítás. A közelmúltban adtuk át a strand területén azt a Spray Parkot, ami a legkisebbektől a kistinédzserekig egy újabb vizes élményforrást jelent a gyerekeknek. A gasztronómiában is nagyot léptünk előre. Séfünk, Somlai Tamás – aki nagyon igényes és jó szakember – vezetésével a fürdőhöz tartozó konyhát megújítottuk és egy új ételvonal kiépítésével az új arculatot nyerő Fast and Fine étterem áteresztő képességét a minőség megtartása mellett sikerült megnövelni.

– Kicsit visszakanyarodva: mit érzett akkor, amikor a szálloda megnyitásának évében, 2008-ban kitört a globális gazdasági válság és Önök egy nem várt helyzetbe kerültek? Az iparágban lezuhantak a szobaárak (idehaza ebben az időben kezdődött a kétségbeesett hotelek kupon akciója), a külföldi vendégek elmaradtak (amiben az akkortájt zajló, világhírűvé vált budapesti demonstrációk is közrejátszottak) és az Aquaworld komplexum korábban kitűzött értékesítési tervszámának elérése szinte lehetetlenné vált.

– Úgy éreztem magam, mint ahogy nagyapám, aki német származásúként a kitelepítést és a vagyonelkobzást is megélte. Eleinte egyszerűen nem akartam elhinni, hogy a családunkkal még egyszer megtörténhet, hogy mindent elveszítünk. Pedig amikor a tervezés elindult, 2004 környékén még hihetetlen jó megtérülési mutatói voltak a felsőkategóriás szállodáknak. 2008-ban pedig már az ígéretes töltési mutatók ellenére az is kérdéses volt, képesek leszünk-e megtartani a létesítményt.

– Mások nem is tudták. Így váltak a bankok a visszavett házakkal a legnagyobb szállodalánc tulajdonosokká.

– Azt gondolom, annak, hogy megmaradtunk. a 70 százalék feletti telítettség és 2017-ben az 5,5 milliárdos bevétel mellett, a szerencsének, a konzorciális finanszírozásnak is szerepe volt. Azzal, hogy a beruházás nagyságrendje miatt két hitelintézet volt 50-50 százalékban a finanszírozó, egyetértésnek kellett volna lenni köztük abban, hogy – mondjuk úgy -, ki szólítja magához a létesítményt. Ki fogja kivásárolni a másikat.

A másik ok, – de ezt csak én gondolom -, hogy ez nem egy belvárosi szálloda, amit egy kulccsal egyszerűen be lehet zárni és ki lehet nyitni. Ennek a komplexumnak az üzemeltetése sokkal bonyolultabb, amit azért a bankok is figyelembe vettek. És mivel folyamatosan hoztuk a számokat, 2013-ban sikerült úgy módosítani a hitelszerződést, hogy annak a feltételei már vállalhatók voltak és így ma már kiegyensúlyozottan tudunk üzemelni.

– Tapasztalata szerint miként lehetett tárgyalni a bankokkal?

– A bankoknál is ez mindig személyfüggő és hát elég gyakran változtak a szereplők. A hozzáállás pedig leggyakrabban attól függött, hogy éppen milyen típusú ember került tárgyalási pozícióba – ami sokszor nem könnyítette meg a helyzetet, bár azt hiszem, hogy összességében ebben az esetben is szerencsések voltunk. Ugyanakkor azt is hozzá kell tennem, hogy talán az is hozzájárult a megmaradásunkhoz, hogy tíz éven át, soha egy fillért nem vettünk ki a szállodából, mert valljuk, hogy a felvett hitelt ki kell fizetni, és ha marad valami, azt is a házba kell beforgatni.

– Menedzserként miként élte meg, hogy mindent újra kellett terveznie?

– Az egyszerűbb az volt, hogy nekünk kellett tovább vinni a házat, mert a szállodás múltamnak köszönhetően ez nem okozott gondot. Ami viszont tényleg fájdalmas volt, hogy miközben már pontosan meg volt, milyen ingatlan beruházás lesz a következő, azzal, hogy a válság miatt bent maradtunk ebben a projektben, a kivitelező cégben olyan kiváló, több évtizede velünk dolgozó, nagy tapasztalattal rendelkező kollégáktól kellett megválnunk, akikért tényleg nagyon fáj a szívem. Hiszen ingatlanfejlesztőként a mi agyunkban sohasem volt az, hogy valamit megépítünk és megtartjuk magunknak. És nem építünk tovább. Mert nekünk ez az egész olyan volt, mint a péknek a liszt: megveszed a lisztet, megsütöd a kenyeret eladod és másnap kezded elölről. És ezt akasztotta meg a válság. De számomra mindig az a legfontosabb hogy tudom: igyekeztem a lehető legjobb döntést meghozni és mindent megtettem a sikeréért. Azt pedig tudomásul veszem, hogy vannak olyan előre nem látható, rajtam kívülálló tényezők – mint a 2008-as válság -, amelyek döntően befolyásolhatják egy-egy terv sikerét vagy kudarcát.

– A ház Ramada Aquaworld Budapest néven indult, ma pedig Aquaworld Resort Budapest néven üzemel. Miért?

– Amikor elindultunk, a finanszírozó bankok abban látták a garanciát, ha egy nagy szállodai márkához csatlakozunk, névhasználati szerződéssel. Ugyanakkor a Ramada márkanév használatáért kifizetett pénz nem sokat hozott, mert ez a lánc alapvetően klasszikus városi szállókat üzemeltetett, így egy ilyen összetett komplexum sikeréhez nem tudott mit hozzátenni. Ezért is döntöttünk úgy, hogy – a bankok hozzájárulását megszerezve -, önállósodunk. A sok év munkáját és a kollektíva eredményességét pedig mi sem igazolja jobban, minthogy a saját Aquaworld márkanevünk ma már önmagában is elég vonzerő a sikerhez.

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Logisztikai szövetség: javaslatcsomag az ágazat megmentéséért

Tíz pontból álló javaslatcsomagot nyújtott be a kormánynak a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) a logisztikai ágazat egyre súlyosbodó problémáinak megoldása érdekében.

Agrárcenzus 2020. A KSH adatokat kér a gazdáktól

Online kitöltési szakasszal kezdődik a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) mezőgazdasági összeírása, az Agrárcenzus 2020.

Alig nőtt a munkanélküliség az Európai Unióban

A gazdaságot megbénító koronavírus-járvány ellenére az Európai Unióban és az euróövezetben is csak enyhén emelkedett a munkanélküliség áprilisban.

Péntektől olcsóbb lesz a benzin

Pénteken bruttó két forinttal csökken a benzin ára, a gázolaj ára viszont a héten nem változik.

Hírek

Péntektől olcsóbb lesz a benzin

Pénteken bruttó két forinttal csökken a benzin ára, a gázolaj ára viszont a héten nem változik.

Fenyegető éhség – Amerika: „Az emberek félnek”

A koronavírus-krízis kezdete óta 30 millió amerikai veszítette el a munkahelyét! Szociális védőháló alig van. Az ingyenkonyhák nélkül sokan már éhenhaltak volna. A Spiegel riportere Atlantic Cityben térképezte fel a helyzetet. A kaszinóparadicsomot, a középosztályt különösen sújtják a járvány gazdasági következményei.

Online számlázás – immár mobilappal is

A NAV saját fejlesztésű applikációjával a számlák okostelefonon is kiállíthatók, letöltése és használata ingyenes. Az alkalmazás automatikusan teljesíti a kötelező adatszolgáltatást - közölte az adóhatóság.

Kiheverte a járványt a forint?

A hosszú hétvége meghozta az áttörést a magyar fizetőeszköznek: erősödő irányt vett, átjutott a 348 forint/euró szinten, és jó esély van arra, hogy ezek után az árfolyam visszatér a járvány előtti szintekre.

Koronavírus – Az izraeliek 2-3 százalékát fertőzte meg eddig a vírus

Az izraeliek 2-3 százalékát fertőzhette meg eddig a koronavírus a Tel-Aviv-i egyetem szerológiai kutatása alapján - jelentette a Jediót Ahronót című újság honlapja, a ynet. Az utóbbi időben ismét egyre több beteget találtak, elsősorban az iskolákban elharapódzott fertőzések miatt.

Ingyenes wifi-pont az EU-tól – indul az utolsó kör

Szerdától elérhető az Európai Bizottság negyedik, egyben utolsó pályázati felhívása az ingyenes WiFi4EU hozzáférési pontok kiépítésére fordítható uniós finanszírozásról.

Jön az első magyar zöld kötvény

Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) megbízást adott az első euróban denominált zöld kötvény kibocsátására. A főszervezői feladatokat a Credit Agricole CIB, az ING Bank és a J.P. Morgan kapta.

Covid-19, Izrael. A Szentföldön vitáznak a csodaszámba menő lefolyásról

Izrael eredményesebben birkózott meg a korona-vírussal, mint a világ legtöbb országa. A fertőzöttek száma mindvégig alacsony volt. Forró klíma, szigorú karanténszabályok, genetika vagy mindezek együtt? – A tudósok a magyarázatról vitatkoznak, minközben újra iskolákat zártak be a lazítás után..  

Újra 40 dollár közelében a Brent olaj ára

A Brent ára kedden délelőtt lépte át először a hordónkénti 39 dollárt a március 11-i mélypont óta.

Nyugdíjat ígért a börtönből – 45 embert károsított meg

Negyvenöt ember bankkártyaadatait csalta ki egy büntetés-végrehajtási intézetben lévő férfi 2017 áprilisa és júniusa között - közölte a Győr-Moson-Sopron megyei főügyész.

Balaton. Több tucatnyi gyógyszer maradványát mutatták ki

Hatvankilenc gyógyszermaradványt mutattak ki vizsgálatok a Balatonban. Mivel csekély mennyiségben vannak jelen a vízben, nem jelentenek egészségügyi kockázatot - közölte Maász Gábor, a Balatoni Limnológiai Intézet tudományos munkatársa.

Jövő júliustól tilos az egyszer használatos műanyag

2021. július 1-jével tiltják be Magyarországon az egyszer használatos műanyagokat - közölte Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter.

Gazdaság

Tarolt a zöld kötvény – ötszörös volt a túljegyzés

Több mint ötszörös volt az érdeklődés Magyarország első nemzetközi zöld kötvényei iránt, a befektetők közel 7,7 milliárd euró értékben adtak be ajánlatot. A kötvényekből befolyó források kizárólag zöld beruházásokra használhatók fel.

Kiheverte a járványt a forint?

A hosszú hétvége meghozta az áttörést a magyar fizetőeszköznek: erősödő irányt vett, átjutott a 348 forint/euró szinten, és jó esély van arra, hogy ezek után az árfolyam visszatér a járvány előtti szintekre.

Jön az első magyar zöld kötvény

Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) megbízást adott az első euróban denominált zöld kötvény kibocsátására. A főszervezői feladatokat a Credit Agricole CIB, az ING Bank és a J.P. Morgan kapta.

Lemondott az MNB alelnöke

A Magyar Nemzeti Bank monetáris politikáért, pénzügyi stabilitásért és hitelösztönzésért felelős alelnöke, Nagy Márton - más fontos vezetői megbízatása miatt - lemondott alelnöki tisztségéről.

Szuperbank alakul: a Budapest Bank is csatlakozik

A Budapest Bank Zrt. (BB) csatlakozik az MTB Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. (MTB) és az MKB Bank Nyrt. (MKB) stratégiai együttműködéséhez, amelyben egy hazai tulajdonú bankcsoport létrehozásának keretrendszerét vizsgálják meg és készítik elő.

Monetáris tanács: marad az alapkamat és a kamatfolyosó

Nem változtatott a jegybanki alapkamat 0,90 százalékos szintjén és a kamatfolyosón sem a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa kamatdöntő ülésén.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom