Hirdetés
Kezdőlap Cégvilág Létrehozta a régió első víziborodalmát, majd kivezette cégét a devizahitel válságból
No menu items!

Létrehozta a régió első víziborodalmát, majd kivezette cégét a devizahitel válságból

Befektetés: 72 millió euro, 8,3 hektár, több millió vendég – számokban így jellemezhető a közép-európai régió első vízibirodalma, az idén 10 éves Aquaworld Resort Budapest. Pfandler Katalin a kivitelező, tulajdonos InterEstate Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint a recesszió és a devizahitel ugyan felülírta terveiket, de megerősödve jöttek ki a válságból.

Pfandler Katalin A számviteli főiskola elvégzése után a Győr-Sopron Megyei Idegenforgalmi Hivatal kirendeltség-vezetőhelyettese lett, majd Sopronban, a Dózsa MGTSZ-nél dolgozott belső ellenőrként. Ezt követően a Panoráma Szálloda Sopron szállodavezető helyettese. 1987-től vállalkozó, 1989-ben az építőipari beruházó és kivitelező InterEstate egyik alapítója és vezetője. 2007-től pedig az Aquaworld Zrt. vezérigazgatója.

– Túlzás nélkül mondhatjuk, tíz éve bombasztikus újdonságnak számított a vidékünkön közel s távol teljesen ismeretlen kategóriának számító fedett vízibirodalom, amihez ráadásul egy szálloda is tartozik. Honnan az ötlet?

– Mivel természetesen számos szempontot figyelembe vettünk, túl egyszerű lenne azt mondani, hogy az Aquaworld ötletét az adta, hogy cégünk mindhárom felsővezetője és mindhármunknak kicsi volt a gyermeke. Ugyanakkor sokat nyomott a latba, hogy tapasztalatuk: Budapesten nincs olyan hely, ahol egy család minden tagja számára, folyamatos és garantáltan élvezetes programot talál hétvégenként. Azt is figyelembe vettük, hogy miközben a főváros a gyógyvizekre épülő fürdőnagyhatalom, nincs olyan többgenerációs fedett fürdő, amely egész évben várja a vendégeket.

– Melyek voltak még a legfontosabb szempontok?

– Mivel akkor nyílt lehetőségünk a vízibirodalomnak ma otthont adó önkormányzati, illetve állami tulajdonban álló területnek megvásárlására – ami az M0-ás autóút és a Megyeri híd révén mindenhonnan elérhetővé vált -, elkezdtük figyelni, hogy a világban melyek az új, sikeres turisztikai fejlesztések. Az amerikai és főként a dubai projekteket vizsgálva alakult ki az az Európában akkor még egyedülálló koncepciónk, hogy a vízi világra alapozva olyan családi élményközpontot hozzunk létre, amelyhez konferenciaközpont, 309 szobás, ötcsillagos színvonalú szálloda és a hosszabb tartózkodásra érkező vendégeknek 48, két-három szobás apartman is csatlakozik.

– Ha a beruházás költségét, a mai árfolyamon 25 milliárd forintot más beruházásokhoz hasonlítjuk, kijelenthetjük, hogy nagyon szigorú és mértéktartó költségvetés mellett hoztak létre egy időtálló projektet. Mi kellett ehhez?

– Elsősorban, a több évtizedes projekttapasztalat. És mivel a kivitelezést is magunk végeztük, pontosan tudtuk, mire érdemes költeni és mi mennyibe kerül. De az is fontos, hogy mi korábban sem a nyereség felélésére hanem a tőkefelhalmozásra, az értékteremtésre szövetkezünk. Induláskor házakat vásároltunk, újítottunk fel és értékesítettünk. Majd nagyobb területeket vettünk, közművesítettünk, azután társasházakat építettünk, amiket aztán eladtunk. Egy jellemző szám: 2003-ban már évi 500 lakást fejlesztettünk, miközben az egy évvel korábban átadott Home Center is a nevünkhöz kötődött. De mivel lassan érezhető volt a piac visszaesése, felmerült a kérdés: szűkítsük-e a tevékenységünket, vagy más irányba fejlesszük a céget. A növekedés mellett döntöttünk, mondván: egy repülőgép vagy felfelé repül vagy le kell szállnia.

– Egy beszélgetésünk alkalmával azt mondta: a recesszió idején csak az az új termék lehet sikeres, amely vonzó újdonságokkal rendelkezik és a maga kategóriájában a legmagasabb minőséget képviseli. Mennyire jött be ez a stratégia?

– Csak ennek köszönhetjük, hogy a gazdasági válság idején is sikerült megőrizni és eredményesen vezetni a komplexumot. Csak ezért hajlandók a vendégeink, messziről is idejönni és csak azért nem kellett az üzemelés első éveiben a devizahitel elviselhetetlen terhei mellett vállalhatatlan kiadásokat jelentő karbantartásokat, felújításokat elvégezni, mert kompromisszum mentesen, mindenhez a legjobb anyagokat használtuk fel. Azért építettünk egy több lábon álló komplexumot, mert így, miközben az Aquaworld élményfürdővel elsősorban a belföldi piacot céloztuk meg, a szállodával, illetve a rendezvény és konferencia kapacitással már a nemzetközi piacon is érdekesek lettünk Az öt csillag helyett pedig azért választottuk a négy csillag superior kategóriát, mert a válság idején, költségtakarékossági okokból több multi nem engedte meg azt, hogy a munkatársai ötcsillagos szállodába menjenek.

– Az utóbbi időben futotta fejlesztésekre?

– Szerencsére az elmúlt 4-5 évben már arra is maradt lehetőség, hogy a nyereségből visszaforgassunk. A szállodában teljesen felújítottunk négy szintet és lassan minden szoba megújul, miközben a fürdőben is folyamatos a felújítás. A közelmúltban adtuk át a strand területén azt a Spray Parkot, ami a legkisebbektől a kistinédzserekig egy újabb vizes élményforrást jelent a gyerekeknek. A gasztronómiában is nagyot léptünk előre. Séfünk, Somlai Tamás – aki nagyon igényes és jó szakember – vezetésével a fürdőhöz tartozó konyhát megújítottuk és egy új ételvonal kiépítésével az új arculatot nyerő Fast and Fine étterem áteresztő képességét a minőség megtartása mellett sikerült megnövelni.

– Kicsit visszakanyarodva: mit érzett akkor, amikor a szálloda megnyitásának évében, 2008-ban kitört a globális gazdasági válság és Önök egy nem várt helyzetbe kerültek? Az iparágban lezuhantak a szobaárak (idehaza ebben az időben kezdődött a kétségbeesett hotelek kupon akciója), a külföldi vendégek elmaradtak (amiben az akkortájt zajló, világhírűvé vált budapesti demonstrációk is közrejátszottak) és az Aquaworld komplexum korábban kitűzött értékesítési tervszámának elérése szinte lehetetlenné vált.

– Úgy éreztem magam, mint ahogy nagyapám, aki német származásúként a kitelepítést és a vagyonelkobzást is megélte. Eleinte egyszerűen nem akartam elhinni, hogy a családunkkal még egyszer megtörténhet, hogy mindent elveszítünk. Pedig amikor a tervezés elindult, 2004 környékén még hihetetlen jó megtérülési mutatói voltak a felsőkategóriás szállodáknak. 2008-ban pedig már az ígéretes töltési mutatók ellenére az is kérdéses volt, képesek leszünk-e megtartani a létesítményt.

– Mások nem is tudták. Így váltak a bankok a visszavett házakkal a legnagyobb szállodalánc tulajdonosokká.

– Azt gondolom, annak, hogy megmaradtunk. a 70 százalék feletti telítettség és 2017-ben az 5,5 milliárdos bevétel mellett, a szerencsének, a konzorciális finanszírozásnak is szerepe volt. Azzal, hogy a beruházás nagyságrendje miatt két hitelintézet volt 50-50 százalékban a finanszírozó, egyetértésnek kellett volna lenni köztük abban, hogy – mondjuk úgy -, ki szólítja magához a létesítményt. Ki fogja kivásárolni a másikat.

A másik ok, – de ezt csak én gondolom -, hogy ez nem egy belvárosi szálloda, amit egy kulccsal egyszerűen be lehet zárni és ki lehet nyitni. Ennek a komplexumnak az üzemeltetése sokkal bonyolultabb, amit azért a bankok is figyelembe vettek. És mivel folyamatosan hoztuk a számokat, 2013-ban sikerült úgy módosítani a hitelszerződést, hogy annak a feltételei már vállalhatók voltak és így ma már kiegyensúlyozottan tudunk üzemelni.

– Tapasztalata szerint miként lehetett tárgyalni a bankokkal?

– A bankoknál is ez mindig személyfüggő és hát elég gyakran változtak a szereplők. A hozzáállás pedig leggyakrabban attól függött, hogy éppen milyen típusú ember került tárgyalási pozícióba – ami sokszor nem könnyítette meg a helyzetet, bár azt hiszem, hogy összességében ebben az esetben is szerencsések voltunk. Ugyanakkor azt is hozzá kell tennem, hogy talán az is hozzájárult a megmaradásunkhoz, hogy tíz éven át, soha egy fillért nem vettünk ki a szállodából, mert valljuk, hogy a felvett hitelt ki kell fizetni, és ha marad valami, azt is a házba kell beforgatni.

– Menedzserként miként élte meg, hogy mindent újra kellett terveznie?

– Az egyszerűbb az volt, hogy nekünk kellett tovább vinni a házat, mert a szállodás múltamnak köszönhetően ez nem okozott gondot. Ami viszont tényleg fájdalmas volt, hogy miközben már pontosan meg volt, milyen ingatlan beruházás lesz a következő, azzal, hogy a válság miatt bent maradtunk ebben a projektben, a kivitelező cégben olyan kiváló, több évtizede velünk dolgozó, nagy tapasztalattal rendelkező kollégáktól kellett megválnunk, akikért tényleg nagyon fáj a szívem. Hiszen ingatlanfejlesztőként a mi agyunkban sohasem volt az, hogy valamit megépítünk és megtartjuk magunknak. És nem építünk tovább. Mert nekünk ez az egész olyan volt, mint a péknek a liszt: megveszed a lisztet, megsütöd a kenyeret eladod és másnap kezded elölről. És ezt akasztotta meg a válság. De számomra mindig az a legfontosabb hogy tudom: igyekeztem a lehető legjobb döntést meghozni és mindent megtettem a sikeréért. Azt pedig tudomásul veszem, hogy vannak olyan előre nem látható, rajtam kívülálló tényezők – mint a 2008-as válság -, amelyek döntően befolyásolhatják egy-egy terv sikerét vagy kudarcát.

– A ház Ramada Aquaworld Budapest néven indult, ma pedig Aquaworld Resort Budapest néven üzemel. Miért?

– Amikor elindultunk, a finanszírozó bankok abban látták a garanciát, ha egy nagy szállodai márkához csatlakozunk, névhasználati szerződéssel. Ugyanakkor a Ramada márkanév használatáért kifizetett pénz nem sokat hozott, mert ez a lánc alapvetően klasszikus városi szállókat üzemeltetett, így egy ilyen összetett komplexum sikeréhez nem tudott mit hozzátenni. Ezért is döntöttünk úgy, hogy – a bankok hozzájárulását megszerezve -, önállósodunk. A sok év munkáját és a kollektíva eredményességét pedig mi sem igazolja jobban, minthogy a saját Aquaworld márkanevünk ma már önmagában is elég vonzerő a sikerhez.

 

A zöld fordulat, az ESG törvény bevezetése alapjaiban változtatja meg a gazdaság szereplőinek jelenét, jövőjét. Mit jelent az ESG keretrendszer (Environmental -környezeti-, Social -társadalmi- és Governance -irányítási)? Miért lett megkerülhetetlen a nagyvállalatok mellett már a KKV-ék számára is? Miként befolyásolják az Ön cégének kötelezettségeit és lehetőségeit a fenntarthatóság egyre szigorodó elvárásai? Erről is szól AzÜzlet, ESG és fenntarthatóság a gyakorlatban című konferenciájaTovábbi információ és jelentkezés ide kattintva érhető el.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Útimorzsák Azerbajdzsánból: szárnyal a „kék arany”

Az Oroszországgal és Iránnal szemben bevezetett nyugati gazdasági szankciók...

Felfoghatatlanul nagy bércsomaggal gazdagodott a Tesla vezér

Miután egy amerikai bíróság, a részvényesek elfogultságára hivatkozva, korábban...

200 milliárddal robbanthatnak a Zöld Alapok

Folytatódik a Nemzeti Tőkeholding (NTH) összesen 200 milliárd forint...

Az MNB bezárja a követelésvásárlót, de az adósok kötelezettsége megmarad

Az MNB visszavonta a Centrál Workout Pénzügyi Zrt. faktoring...
Hirdetés

Hírek

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Devizapiac – Vegyes forintmozgás csütörtök reggel

Reggel hétkor az euró árfolyama 388,20 forintra gyengült a szerda kora esti 388,30 forintról. A svájci frank jegyzése 392,93 forintról 393,75 forintra emelkedett, a dollár pedig 359,02 forintról 359,57 forintra drágult.

Devizapiac – Forintgyengülés reggel

Gyengült a forint jegyzése a főbb devizákkal szemben

Devizapiac – Alig változott a forint árfolyama hétfő reggelre

A forint jegyzése erősebben áll az egy héttel korábbi kezdésnél.

Gazdaság

Az MNB bezárja a követelésvásárlót, de az adósok kötelezettsége megmarad

Az MNB visszavonta a Centrál Workout Pénzügyi Zrt. faktoring végzésére vonatkozó tevékenységi engedélyét és elrendelte végelszámolását. A pénzügyi vállalkozás – az MNB többszöri kötelezése,...

MNB alelnök: 2021 óta a nyugat-európai inflációs nyomás duplájával kell megküzdeni

 Az elmúlt évek válságai ellenére a régió gazdaságai továbbra is felzárkózó pályán haladnak, sikeresen megőrizték pénzügyi stabilitásukat, miközben az inflációt is gyorsan sikerült a...

Az amerikai jegybank senkit nem lepett meg

Az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve, a Fed, szerdán változatlanul tartotta a kamatlábakat, miközben a kamatcsökkentés kezdetét legfeljebb decemberre tolta ki. Így a...

Csökkentek a nem fizető hitelek, rövidebb a bankok feketelistája

A bankok feketelistája, a negatív KHR (régebbi nevén BAR-lista) is egyre rövidebb.