Hirdetés
Kezdőlap Autó Megszületett a kemény döntés: 2035-től csak zéró kibocsátású autókat lehet gyártani az...
No menu items!

Megszületett a kemény döntés: 2035-től csak zéró kibocsátású autókat lehet gyártani az unióban

A megállapodás gyakorlatilag azt jelenti, hogy 2035-től kezdődően az EU-ban nem lehet majd belsőégésű motorral hajtott új személygépkocsikat értékesíteni. Illusztráció: Bigstock

Az Európai Unió környezetvédelmi miniszterei több mint 16 órán át tartó tárgyalás után megegyeztek az éghajlatváltozás elleni küzdelemre vonatkozó jogszabályjavaslatokról. 2035-től kezdve csak olyan új személygépkocsik és kistehetautók gyártása lesz megengedett, amelyek szén-dioxid-kibocsátása nulla.

Az Európai Unió 27 tagállamának környezetvédelmi miniszterei szerdán kora reggel megállapodtak az éghajlatváltozás elleni küzdelmet célzó intézkedésekről – számolt be a Deutsche Welle.

A megállapodás több mint 16 órán át tartó luxembourgi tárgyalást követően született meg a javasolt éghajlati törvényekről – és tartalmaz egy kompromisszumot a fosszilis tüzelőanyaggal működő új autók értékesítésének 2035-től történő fokozatos megszüntetéséről.

“A Tanács megállapodott abban is, hogy 2035-ig 100 százalékososszén-dioxid-kibocsátás-csökkentési célt vezet be az új személygépkocsik és kisteherautók esetében”

– áll a miniszterek közleményében.

A megállapodás gyakorlatilag azt jelenti, hogy 2035-től kezdődően az EU-ban nem lehet majd belsőégésű motorral hajtott új személygépkocsikat értékesíteni.

Mi jön ezután?

A végső kompromisszumról most az Európai Parlamenttel kell tárgyalni – amely szintén támogatja a belsőégésű motorral hajtott járművek értékesítésének teljes betiltását 2035-től.

Mivel az EU 2050-re klímasemlegessé kíván válni, a kibocsátások csökkentése érdekében a belsőégésű motorok használatának tilalmának és a többi törvénytervezetnek hatályba kell lépnie.

A miniszterek közös álláspontot fogadtak el öt olyan jogszabályról, amelyet az Európai Bizottság tavaly javasolt.

“Az éghajlati válság és annak következményei egyértelműek, ezért a szabályozás elkerülhetetlen”

– mondta Frans Timmermans, az EU éghajlat-politikai vezetője.

Németország feltételhez kötötte a támogatást

Az uniós miniszterek nyilatkozata azután hangzott el, hogy Németország koalíciós kormánya támogatta a fokozatos kivezetést, de azzal a feltétellel, hogy a “szén-dioxid-semleges” üzemanyaggal működő új autók értékesítése 2035 után is folytatódhat.

A belsőégésű motorok esetleges betiltásáról szóló vita különösen Németországban, a blokk legnagyobb autópiacán ütközött ellenállásba.

Az EU tagállamai elsöprő többséggel megszavazták, hogy 2035-től csak olyan személygépkocsik és kishaszongépjárművek közlekedhessenek, amelyek nem bocsátanak ki szén-dioxidot” – mondta Steffi Lemke német környezetvédelmi miniszter.

“Ez egyértelmű jelzés, hogy el kell érnünk az éghajlati célokat. Emellett megadja az autóiparnak azt a tervezési biztonságot, amelyre szüksége van”

– tette hozzá.

Szociális Éghajlatvédelmi Alap a láthatáron

A megállapodás szerint létrejön egy 59 milliárd eurós (62 milliárd dolláros) Szociális Éghajlatvédelmi Alap is, amely az alacsony jövedelmű polgárokat védi a szén-dioxid-politika okozta energiaköltségek emelkedésétől.

Minden uniós tagállamnak lehetősége lesz arra, hogy javaslatokat nyújtson be az Európai Bizottságnak arra vonatkozóan, hogy ezt a pénzt hogyan lehet az emberek megsegítésére fordítani, például az otthonok téli energiahatékonyságának növelésére vagy új, nulla kibocsátású közlekedési eszközök támogatására.

“A megújuló energiára való áttérés csökkenteni fogja a számlákat, de sok embernek szüksége lesz némi támogatásra az átálláshoz”

– tette hozzá Timmermans.

Litvánia, Lettország és Lengyelország még nagyobb alap létrehozását szorgalmazta, míg Finnország, Dánia és Hollandia – gazdagabb országok, amelyek többet fizetnének be az alapba, mint amennyit kapnának belőle – kisebb alap létrehozását szorgalmazta.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Beleremegett a forint a Barátság kőolajvezeték leállásába

Gyengült kedden a forint a főbb devizákkal szemben a bankközi piacon arra a hírre, hogy leállt a szállítás a Barátság kőolajvezetéken.

Transznyefty: a szankciók miatt Oroszországból Magyarország felé is leállt az olaj

Az Ukrajnán keresztül Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba irányuló orosz nyersolaj áramlása a múlt héten leállt, miután a szankciók megakadályozták a tranzitdíj megfizetését - közölte a Transznyefty orosz csővezeték-üzemeltető.

1901 óta a legszárazabb hét hónapon vagyunk túl

1901 óta a legszárazabb hét hónapon van túl Magyarország, az átlagos csapadékmennyiség csaknem fele hiányzik - közölte az Országos Vízügyi Felügyelőség (OVF).

Az üzemanyagkáosz miatt megugrott a villanyautók iránti kereslet

Több mint 20 százalékkal nőtt a kereslet a villanyautókra egy hét alatt - közölte a Használtautó.hu portál.

Hírek

Beleremegett a forint a Barátság kőolajvezeték leállásába

Gyengült kedden a forint a főbb devizákkal szemben a bankközi piacon arra a hírre, hogy leállt a szállítás a Barátság kőolajvezetéken.

1901 óta a legszárazabb hét hónapon vagyunk túl

1901 óta a legszárazabb hét hónapon van túl Magyarország, az átlagos csapadékmennyiség csaknem fele hiányzik - közölte az Országos Vízügyi Felügyelőség (OVF).

Az oroszok is el akarják kerülni a zaporizzsjai atomkatasztrófát

Oroszország bejelentette, hogy kész nemzetközi megfigyelőket fogadni az ukrajnai Zaporizzsjai atomerőműben, amelynek biztonsága kétséges, miután a múlt héten támadás érte.

Titokzatos űreszközt lőtt fel Kína

Miközben növekszenek a feszültségek Kína, az Egyesült Államok és Tajvan között, egy kínai hordozórakéta nemrég ismeretlen céllal pályára állított egy titkos űreszközt - írta a Futura francia hírportál.  

Gyengült a forint kedd reggelre

Gyengült kissé a forint kedd reggelre a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben: 0,1 százalékkal az euró és 0,2 százalékkal a dollár és a svájci frank ellenében.

Viharok és villámárvizek Amerikában – már több száz járatot töröltek

Az Egyesült Államokban hétfőn is több száz légijáratot töröltek, és számos útvonalon jelentősek a késések elsősorban az ország keleti és középső részét sújtó viharok miatt.

Megvan a világ TOP 10 városának listája. Budapest a legrosszabbak között sem szerepel

Az Economist Intelligence Unit (EIU) közzétette a Global Liveability Index rangsorát, amely a világ 10 legjobb és 10 legrosszabb helyét mutatja be 2022-ben. Az index 172 várost értékelt öt kategóriában: kultúra, egészségügy, oktatás, infrastruktúra és szórakozás.

Kína nem áll le a hadgyakorlatokkal. A tajvani képviselet vezetője válaszolt AzÜzletnek

A kínai hadsereg hétfőn újabb hadgyakorlatokat jelentett be a Tajvan körüli tengereken és légtérben, tiltakozásul Nancy Pelosi amerikai házelnök múlt heti tajpeji látogatása ellen.

Gazdaság

Az MNB zöld átállást vár el a bankoktól – határidőre

A jegybank megújította zöld ajánlását, amelyben elvárják, hogy a hazai hitelintézetek 2025-ig álljanak át a zöld működésre.

Újra összeért az egyhetes betéti kamat és az alapkamat

A várakozásoknak megfelelően az előző hetinél 100 bázisponttal magasabb, 10,75 százalékkos kamattal hirdette meg az egyhetes jegybanki betétet csütörtökön a Magyar Nemzeti Bank.

MNB-alelnök: a rezsicsökkentés módosítása tovább emeli az inflációt

A 100 bázispontos kamatemeléssel a monetáris politika célja továbbra is az, hogy fellépjen a másodkörös inflációs hatások elkerülése érdekében, illetve elősegítse az inflációs cél elérését - jelentette ki Virág Barnabás, a jegybank alelnöke.

Újabb 1 százalékponttal emelte az alapkamatot az MNB

Keddi ülésén 100 bázisponttal 10,75 százalékra emelte a jegybanki alapkamatot a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom