Kezdőlap Autó Megszületett a kemény döntés: 2035-től csak zéró kibocsátású autókat lehet gyártani az...
No menu items!

Megszületett a kemény döntés: 2035-től csak zéró kibocsátású autókat lehet gyártani az unióban

A megállapodás gyakorlatilag azt jelenti, hogy 2035-től kezdődően az EU-ban nem lehet majd belsőégésű motorral hajtott új személygépkocsikat értékesíteni. Illusztráció: Bigstock

Az Európai Unió környezetvédelmi miniszterei több mint 16 órán át tartó tárgyalás után megegyeztek az éghajlatváltozás elleni küzdelemre vonatkozó jogszabályjavaslatokról. 2035-től kezdve csak olyan új személygépkocsik és kistehetautók gyártása lesz megengedett, amelyek szén-dioxid-kibocsátása nulla.

Az Európai Unió 27 tagállamának környezetvédelmi miniszterei szerdán kora reggel megállapodtak az éghajlatváltozás elleni küzdelmet célzó intézkedésekről – számolt be a Deutsche Welle.

A megállapodás több mint 16 órán át tartó luxembourgi tárgyalást követően született meg a javasolt éghajlati törvényekről – és tartalmaz egy kompromisszumot a fosszilis tüzelőanyaggal működő új autók értékesítésének 2035-től történő fokozatos megszüntetéséről.

“A Tanács megállapodott abban is, hogy 2035-ig 100 százalékososszén-dioxid-kibocsátás-csökkentési célt vezet be az új személygépkocsik és kisteherautók esetében”

– áll a miniszterek közleményében.

A megállapodás gyakorlatilag azt jelenti, hogy 2035-től kezdődően az EU-ban nem lehet majd belsőégésű motorral hajtott új személygépkocsikat értékesíteni.

Mi jön ezután?

A végső kompromisszumról most az Európai Parlamenttel kell tárgyalni – amely szintén támogatja a belsőégésű motorral hajtott járművek értékesítésének teljes betiltását 2035-től.

Mivel az EU 2050-re klímasemlegessé kíván válni, a kibocsátások csökkentése érdekében a belsőégésű motorok használatának tilalmának és a többi törvénytervezetnek hatályba kell lépnie.

A miniszterek közös álláspontot fogadtak el öt olyan jogszabályról, amelyet az Európai Bizottság tavaly javasolt.

“Az éghajlati válság és annak következményei egyértelműek, ezért a szabályozás elkerülhetetlen”

– mondta Frans Timmermans, az EU éghajlat-politikai vezetője.

Németország feltételhez kötötte a támogatást

Az uniós miniszterek nyilatkozata azután hangzott el, hogy Németország koalíciós kormánya támogatta a fokozatos kivezetést, de azzal a feltétellel, hogy a “szén-dioxid-semleges” üzemanyaggal működő új autók értékesítése 2035 után is folytatódhat.

A belsőégésű motorok esetleges betiltásáról szóló vita különösen Németországban, a blokk legnagyobb autópiacán ütközött ellenállásba.

Az EU tagállamai elsöprő többséggel megszavazták, hogy 2035-től csak olyan személygépkocsik és kishaszongépjárművek közlekedhessenek, amelyek nem bocsátanak ki szén-dioxidot” – mondta Steffi Lemke német környezetvédelmi miniszter.

“Ez egyértelmű jelzés, hogy el kell érnünk az éghajlati célokat. Emellett megadja az autóiparnak azt a tervezési biztonságot, amelyre szüksége van”

– tette hozzá.

Szociális Éghajlatvédelmi Alap a láthatáron

A megállapodás szerint létrejön egy 59 milliárd eurós (62 milliárd dolláros) Szociális Éghajlatvédelmi Alap is, amely az alacsony jövedelmű polgárokat védi a szén-dioxid-politika okozta energiaköltségek emelkedésétől.

Minden uniós tagállamnak lehetősége lesz arra, hogy javaslatokat nyújtson be az Európai Bizottságnak arra vonatkozóan, hogy ezt a pénzt hogyan lehet az emberek megsegítésére fordítani, például az otthonok téli energiahatékonyságának növelésére vagy új, nulla kibocsátású közlekedési eszközök támogatására.

“A megújuló energiára való áttérés csökkenteni fogja a számlákat, de sok embernek szüksége lesz némi támogatásra az átálláshoz”

– tette hozzá Timmermans.

Litvánia, Lettország és Lengyelország még nagyobb alap létrehozását szorgalmazta, míg Finnország, Dánia és Hollandia – gazdagabb országok, amelyek többet fizetnének be az alapba, mint amennyit kapnának belőle – kisebb alap létrehozását szorgalmazta.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

KSH: Legyen erősebb az adatszolgáltatói fegyelem! 

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a jövőben még nagyobb hangsúlyt fektet az adatszolgáltatói fegyelem erősítésére, és közigazgatási eljárást kezdeményez azokkal a cégekkel szemben, amelyek nem tesznek eleget válaszadási kötelezettségüknek - közölte a hivatal. 

Nagy közúti forgalomra figyelmeztetnek július 4-én, 5-én és 6-án  Zágráb városában és környékén

Zágráb nagyobb forgalomra számít a közelgő zenei rendezvény miatt – alternatív útvonalakat javasolnak a gördülékeny közlekedés érdekében.

Danubius Hotels vezér: a helyi értékekre, az egyediségre és a megújulásra építünk

Kovács Balázs a Danubius Zrt. vezérigazgatója Az egyediségre, a helyi...

KSH: az ipari termelői árak 0,7 százalékkal mérséklődtek

2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták az egy évvel korábbit. A belföldi értékesítés árai 3,9, az exportértékesítésé 8,3 százalékkal felülmúlták az előző év májusi értékeit.
Hirdetés

Hírek

Nagy közúti forgalomra figyelmeztetnek július 4-én, 5-én és 6-án  Zágráb városában és környékén

Zágráb nagyobb forgalomra számít a közelgő zenei rendezvény miatt – alternatív útvonalakat javasolnak a gördülékeny közlekedés érdekében.

Diákhitel Központ: marad a kamatstop

Továbbra is kamatstoppal védi a kormány a 2024. december 31-ig megkötött diákhitel-szerződéseket, így a tavaly év végéig felvett szabad felhasználású diákhitelekre 2025 második félévében is 7,99 százalékos kamatszint vonatkozik.

Okosmérők segítik a zöld átállást az MVM-nél

Az MVM Démász és az MVM Émász sikeresen pályázott az "Okosmérés elterjesztése" felhívásra, a támogatott projekttel 2025 júniusig összesen 89 103 darab okosmérőt telepítettek az ellátási területükön.

Lesznek még nádtetős házak? Visszatérhet a magyar vidék kedvence

Újra feltűnhetnek a klasszikus nádtetős épületek a magyar vidéken, miután a tradicionális építőanyag egy forradalmi technológiával párosítva már biztonságosan alkalmazható. Évtizedeken át a rendkívüli tűzveszély jelentette a legnagyobb visszatartó erőt a nádtetők felhasználásában.

Kevesebb a macera, egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek díjmentes utazása

2025. június 21-től egyszerűbbé vált a 14 év alatti gyermekek díjmentes utazásának igazolása a MÁV-csoport járatain

Késnek az MVM Next elszámoló számlái – Informatikai átállás az oka

Az E.ON Hungária Csoport informatikai átállása miatt az MVM Next elszámoló számlái akár 3 hetet is késhetnek - közölte az E.ON és az MVM Next pénteken az MTI-vel.

Nyitnak a porták – Közelebb kerülnek egymáshoz a termelők és a fogyasztók

A rövid ellátási lánc megerősítésével közelebb kell hozni egymáshoz a termelőket és a fogyasztókat, hogy az élelmiszer előállító kistermelők versenyképesebbek lehessenek

A Magyar Termék védjegy a cégeknek közösséget, a vevőknek megbízható minőséget ad

 A kölcsönös előnyökön alapuló szakmai együttműködések képessé teszik a vállalkozásokat arra, hogy leküzdjék az időről időre megjelenő gazdasági és egyéb kihívásokat.
Hirdetés

Gazdaság

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

Itt a kormány új készpénzes szabálya

A Magyar Közlönyben megjelentek a a részletszabályok arról, hogy hogyan kell a vállalkozásoknak készpénzhasználatot biztosítani.,

Többlettel zárt a központi költségvetés májusban

Májusban többlettel zárt a központi költségvetés: ebben a hónapban 213,5 milliárd forint összegű MVM osztalék-befizetés érkezett a költségvetésbe.

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg