Hirdetés
Kezdőlap Cégvilág Mentavill: az emberközpontú, puritán sikersztori
No menu items!

Mentavill: az emberközpontú, puritán sikersztori

Mentes Zsolt, a Mentavill Kft. ügyvezető igazgatója

A családi vállalkozások két legnagyobb kihívását, a fenntartható növekedést és a zökkenőmentes generációváltást is sikeresen teljesítette az épületvillamossági piac meghatározó szereplőjének számító magyar családi cég, a 30 éves székesfehérvári Mentavill, amelynek története arra is példa, hogy milyen lehetőségeket teremt a szigorú költséggazdálkodás, a hitel nélküli növekedés.

Igazi garázscégként, családi vállalkozásként indult 1991-ben a Mentavill Kft., amelynek alapítói, a Mentes házaspár jó érzékkel ismerték fel, hogy az állami vállalatok megszűnésével, a rendszerváltás időszakában eltűntek a villanyszerelőket és a villanyszerelési szaküzleteket kiszolgáló villamossági nagykereskedők.

Logisztikai profizmussal

Az eredeti stratégiai terv az volt, hogy a Mentavill, a jelentősebb üzleti kockázatokat kerülve, kizárólag nagykereskedelemmel foglalkozik. Országos üzletkötői hálózatot kiépítve, ehhez saját autóparkot is társítva, ennek szellemében növelte piaci részesedését a családi cég, amelyet az első perctől fogva a takarékossággal párosuló szigorú költséggazdálkodás jellemzett.

A fejlődés következő lépcsőjeként a barkácsláncok és a hipermarketek beszállítójává vált a cég, amit azért is tartottak szerencsésnek, mert ezáltal a nemzetközi áruházláncok által megkövetelt logisztikai profizmust is magukévá tették. 1996-ban ehhez kötődően adták át Székesfehérváron a 2700 négyzetméteres – mára 7400 négyzetméteresre bővített – központi raktárt. A forgalom mellett a létszám is folyamatosan növekedett a ma 424 fős, 20 milliárd forgalmú cégnél.

A fejlődés következő fejezete akkor nyílt meg előttünk, amikor egy piaci rést felfedeztünk. Felismerve azt, hogy az átlagos fogyasztók nem a márkákhoz ragaszkodnak, hanem megfizethető áron keresnek jó minőségű termékeket” – magyarázza Mentes Zsolt, aki 2002-ben a zökkenőmentes családi generációváltás jegyében vette át a cég irányítását. 2003-ban jelentek meg az első saját márkás, nem ritkán saját fejlesztést is tartalmazó, ma már a versenytársak üzleteiben is kapható Mentavill termékek, amelyek köre ugyan egyre több igényt lefedve bővült tovább, de még mindig csak a cég forgalmának 15 százalékát adják.

Kényszerhelyzetből előnyt faragva

2005 újabb mérföldkő a cég életében. Ekkor indult a romániai leányvállalata, amely mellett ma már Marosvásárhelyen és Temesváron is saját kiskereskedelmi üzletet üzemeltetnek. A családi cég nemzetközivé válásában az is segítséget jelentett, hogy a Mentavill 2006-ban a kizárólag családi cégeket tömörítő legnagyobb, független épületvillamossági nemzetközi szervezet, az IMELCO tagja lett. Ahol a többségében fél évszázados piaci múlttal rendelkező, nyugati tagvállalatoktól szerzett tapasztalat alapján a Mentavillnél is a saját erőforrásokra, valamint a munkatársak és a munkafolyamatok ismeretére alapozva alakították ki az új cégstruktúrát.

Ennek köszönhetően pedig a székesfehérvári családi vállalkozást stabil anyagi háttérrel, professzionális szervezettel, kiépült nemzetközi kapcsolatrendszerrel érte a 2008-as globális gazdasági válság. Amelynek egyik legnagyobb vesztese az épület villamossági termékek legnagyobb felvevőpiacának számító építőipar volt.

A nagy recesszió időszakában derült ki, milyen döntési szabadságot teremtett nekünk, hogy a szigorú költséggazdálkodás mellett, a nyereséget visszaforgatva, hitel nélkül növekedett a családi cégünk. Ez tette lehetővé, hogy amikor mindenki a túlélésre játszott, nekünk még a növekedésre is lehetőségünk nyílt” – értékel Mentes Zsolt. Így történt meg az, hogy amikor a válság hatására 2008 után több partnerük is bezárásra kényszerült, a Mentavill, eredeti szándéka ellenére, a kiskereskedelembe is belevágott. Felismerve azt a piaci kényszert, hogy csak így tarthatja fenn a közvetlen kapcsolatot a kiskereskedelmi végfogyasztókkal, vagyis a magánvásárlókkal. Az átvett és az új üzletekben pedig szakértő tanácsadó eladókat alkalmazva folytatták a kiskereskedelmi terjeszkedést.

Károlyi László

A Mentes család a semmiből építette fel az elektromos vállakozások világában országos jelenlétű, megbízható és pontos beszállítói hátterét, a kezdetekben felvállalva a kisvállakozások tulajdonosaira jellemző, a beszerzéstől a pénzügyön és raktározáson át az értékesítésig tartó mindenesi feladatot is. A munka szeretete, az évtizedek során kialakult tapasztalat, a lépésről lépésre történő kitartó építkezés eredményeként formálódott egyre sikeresebbé a családi vállalkozás, épült fel a többszörös Superbrand-nyertes márka. Történetükben, vezető menedzserként és szervezet és üzletfejlesztési mentorként az tartom a leginkább követésre méltónak, hogy miközben egy magánvállalkozás legnagyobb buktatóinak a folyamatos szervezetfejlesztés, a feladatok delegálása és a generációváltás számít, a Mentes család az elmúlt három évtizedben mindegyik akadályt sikeresen vette. Mindezt úgy, hogy közben a kisebb magyar szereplők mellett az építőipar és a villamossági szakma legnagyobb nemzetközi gyártói, kereskedői is megbecsült partnernek tekintik a Mentavillt. Jómagam 2004 óta ismerem személyesen is a családot, és követem az egyik legnagyobb üzleti partnerünknek számító Mentavill fejlődését, amiről csak annyit mondhatok, hogy Magyaroszágon nagyon sok ilyen példára és vállakozásra van szükség” – elemez Károlyi László, az épületek villamos- és digitális adatátviteli infrastruktúráinak vezető gyártói közé tartozó Legrand magyarországi leányvállalatának vezérigazgatója.

Több mint üzlet

A folyamatos fejlődéssel járó összetett kihívást mi sem mutatja jobban, mint az, hogy a multik mellett olyan kevésbé tőkeerős magyar kivitelezőkkel is a kölcsönös bizalmon alapuló kapcsolatot tudtak kialakítani, amelyek ugyan kisebb forgalmat hoznak, de nélkülünk elképzelhetetlen lenne a folyamatos növekedés.

Az én történetem a Mentes családdal azért is különleges, mert bár mindketten Székefehérváriak vagyunk, édesapja révén mégis Frankfurtban, egy szakmai kiállításon ismertem meg az akkor már ügyvezetőként tevékenykedő Zsoltot. Aki a vacsora melletti beszélgetésnél azonnal eldöntöntte, hogy a Mentavill is belép az Elektromosipari Magánvállalkozók Országos Szövetségébe, amely az én elnökségem alatt a szakma legkíválóbb, fedhetetlen szereplőinek érdekképviseleti szervezeteként kíván tevékenykedni” – emlékszik vissza Mayer Gergely, a villanyszerelési kivitelezéssel foglalkozó Mayer-Vill Kft. tulajdonosa, az Elektromosipari Magánvállalkozók Országos Szövetsége, az EMOSZ elnöke. Aki a kereskedelmi céggel fennálló több, mint egy évtizedes üzleti kapcsolat alapján úgy látja, hogy a Mentavill sikerének egyik alappillére az a fair, emberközpontú kapcsolattartás, ahol nem a profit az elsődleges, hanem az embert is látják a másik oldalon.

Mayer Gergely

Így azok, akik már bizonyították korrektségüket, a lehetőségekhez képest mindenben számíthatnak a Mentavill együttműködésére. Ami azért is nagy érték, mert az építőipar rögös terület, ahol a hullámhegyeket gyakran a hullámvölgyek kísérik és sajnos néha előfordul, amikor a megrendelő egyszerűen nem fizeti ki a kivitelező munkáját. Emellett a mai világban, amikor globális ellátási hiány jellemzi a szakmát, az is biztonságot jelent, hogy megrendelőként nyugodtak lehetünk abban, hogy a Mentavill mindent megtesz a termékek lehető leggyorsabb beszerzéséért. Mindez, a partnerek felé több tekintetben is megmutatkozó lojalitás szerintem, kulcskérdés, amikor egy kiszámíthatatlan világban, kell folyamatosan eredményesnek lenni” – fejti ki az EMOSZ elnöke. Utalva arra, hogy a koronavírus-járvány miatt méginkább bizonytalanná váló helyzetben minden eddiginál jobban egymásra van utalva a kivitelező és a kereskedő.

A Mentavill pedig a pandémia kitörése után sem állt le. Miközben a cég mindent megtett a dolgozók egészségmegőrzéséért, a folyamatos nyitvatartás mellett újabb városokban, újabb üzletek megnyitására is jutott ereje a családi cégnek. Ennek eredményeként ma már az ország 28 városában 31 Mentavill szaküzlet igazolja vissza azt, hogy megfontolt növekedés mellett az eredeti stratégia újratervezése is sikeresen megvalósítható.

Érsek M. Zoltán

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Kötetbemutató zárta a Benyovszky-emlékévet

Csáky Imre: Benyovszky Móric grófi címeres levele - Mária Terézia királynő - 1778 című, latin-magyar-angol nyelvű, díszkiadású kötetének ünnepélyes bemutatójával zárult a Benyovszky Móric világutazó előtt tisztelgő emlékév.

Üzleti utazások: új időszámítást hozott a covid

Az AmEx vezérigazgatója szerint az üzleti utazások már soha nem lesznek ugyanazok a koronavírus után, mivel a fogyasztók bárhová elmennek, kivéve az irodába.

A GVH javasolja: ne csak a patikákban lehessen gyorstesztet venni

A Gazdasági Versenyhivatal lezárta gyorsított ágazati vizsgálatát a koronavírus-gyorstesztek piacán, ahol a magas árak mellett számos más problémát is feltárt. Ezek orvoslására több, a versenyt serkentő javaslatot tett a hatóság. Így például javasolja a gyorstesztek áruházláncoknál, drogériáknál és benzinkutaknál történő értékesítésének ideiglenes engedélyezését.

Az Equilor 4,5 százalékos idei növekedésre számít

Az első félévben a belső fogyasztás húzza felfelé a gazdasági növekedést, ezt követően az ellátási láncok helyreállásával a külső kereslet is kedvezően befolyásolhatja az adatokat, így a növekedés idén 4,5 százalékon, jövőre 3,8 százalékon alakulhat - hangzott el az Equilor Befektetési Zrt. sajtótájékoztatóján.

Hírek

Üzleti utazások: új időszámítást hozott a covid

Az AmEx vezérigazgatója szerint az üzleti utazások már soha nem lesznek ugyanazok a koronavírus után, mivel a fogyasztók bárhová elmennek, kivéve az irodába.

Meteorit robbant szét Horvátország felett

Egy kisebb meteorit hullott szét a horvátországi Zára (Zadar) felett - adta hírül a horvát meteoritfigyelő hálózat (HMM).

A GVH javasolja: ne csak a patikákban lehessen gyorstesztet venni

A Gazdasági Versenyhivatal lezárta gyorsított ágazati vizsgálatát a koronavírus-gyorstesztek piacán, ahol a magas árak mellett számos más problémát is feltárt. Ezek orvoslására több, a versenyt serkentő javaslatot tett a hatóság. Így például javasolja a gyorstesztek áruházláncoknál, drogériáknál és benzinkutaknál történő értékesítésének ideiglenes engedélyezését.

Rangsor – márkák és értékek. Amerikai fölény az ötszázas klubban

Az Apple már a második egymást követő évben lett a legértékesebb márka a világon a brit Brand Finance 2022-es Global 500 ranglistája alapján. A cégek teljes márkaértékének több mint kétharmada két országhoz köthető, az Egyesült Államok részesedése 48,64 százalék.

Prémium Magyar Állampapír – magasabb kamatprémiummal

Már lehet jegyezni az újabb ötéves Prémium Magyar Állampapírt, a PMÁP-ot, amelynek kamatprémiuma 1,25 százalékról 1,5 százalékra emelkedett, éves kamata így eléri a 6,6 százalékot - jelentette be Varga Mihály pénzügyminiszer.

A fizikai dolgozók órabére 1400 forint fölé emelkedett

A fizikai munkát végző szak- és betanított munkások átlagos bruttó órabére 1441 forint volt tavaly a negyedik negyedévben, ez 9 százalékos növekedés az előző év azonos időszakában mért 1322 forinthoz képest - közölte a Trenkwalder és a Moore Hungary.

Így védhetők ki a téli munkavégzés veszélyei

Az átlagosnál hidegebb időjárás miatt fokozottan ügyelni kell a biztonságos munkavégzésre, a téli körülményekből fakadó egészségi ártalmak megelőzésére - hívta fel a figyelmet az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

Az EU újabb pénzügyi támogatást nyújt Ukrajnának

Az Európai Unió új, sürgősségi kölcsönökből és támogatásokból álló pénzügyi támogatási csomagot nyújt Ukrajnának - jelentette be Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke.

Gazdaság

Londoni elemzők: tartja a januári kamatemelési ütemet az MNB

Londoni pénzügyi elemzők szerint a következő pár hónapban fenntartja a kedden váratlanul felgyorsított kamatemelési ütemet a Magyar Nemzeti Bank.

MNB-alelnök: nagyobb sebességre kapcsol a monetáris szigorítás

A tavaly decemberinél gyorsabb ütemben folytatódik a monetáris szigorítás, nemcsak az alapkamat, hanem az egyhetes betéti eszköz kamatának emelésével is. A következő hónapokban a januári lépés lesz a kiindulási pont - mondta Virág Barnabás.
Támogatott tartalom

Profi segítség nélkül könnyű elvérezni a pénzpiacokon

Olyan időszakon vagyunk túl, amit még senki nem tapasztalt meg korábban. Az azonban világosan kiderült, hogy aki bizonytalan helyzetben hirtelen, vagy megalapozatlan döntést hozott, sokat veszíthetett – meséli Simon Péter, a Raiffeisen Befektetési Alapkezelő Zrt. vezérigazgatója, akit a zöld befektetésekről is kérdeztünk.

Monetáris tanács – 2,90 százalék az új alapkamat

A Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa 50 bázisponttal 2,90 százalékra emelte a jegybanki alapkamatot, és ugyanekkora mértékben emelte a kamatfolyosó két szélét is. Az egynapos betét kamata így 2,90 százalék, az egynapos és az egyhetes fedezett hitel kamata pedig 4,90 százalék lett.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom