Hirdetés
Kezdőlap Pénzvilág Olcsóbban tankolhatunk a benzinkutaknál, de vannak kérdőjelek
No menu items!

Olcsóbban tankolhatunk a benzinkutaknál, de vannak kérdőjelek

A hazai autósok is üzemanyag árcsökkenéssel számolhatnak, de a világpiaci 10 dolláros áresés hatása nálunk mérsékeltebb lesz – állítja Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője, aki szerint a korábbi felfutó kereslet csökkent, de a világpolitika továbbra is rányomja bélyegét az olaj árára.

Pletser Tamás

– Az elmúlt három-négy hétben, gyakorlatilag október eleje óta az idei esztendő legnagyobb áresését produkálta az olaj piaca, aminek azt gondolom, a fő oka az volt, hogy a folyamatos keresletnövekedésbe vetett hit kezd megtörni – mondja Pletser Tamás. – Az olaj áremelkedésének legfontosabb oka ugyanis a kereslet elmúlt 3-4 évben megmutatkozó masszív megugrása volt. És ha megnézzük még a nyári riportjait is a Nemzetközi Energiaügynökségnek, az IEA-nak, akkor azt látjuk, hogy 2019-re még nagyobb növekedést is becsültek, mint 2018-ra – ami pedig most kezd megtörni. Más kérdés, hogy az IEA legutóbbi jelentése is már egy csökkenő keresletről beszél, és közben egyre inkább kezdenek olyan tényezők is előtérbe kerülni, amelyek ezt a masszív keresletnövekedést visszavethetik.

A kereslet visszaesésének oka egyrészt a magas árakban keresendő, amit nagyon sok fejlődő piac nem bír elviselni. A másik ok az Amerika és Kína közötti kereskedelmi háború következménye. Egyrészt az, hogy az amerikai szankciók miatt visszaeshet a kínai gazdaság növekedése, másrészt az, hogy ha a kínai kereslet visszaesik, akkor az Kínán keresztül az egész távol-keleti térséget visszahúzza. Az elmúlt években pedig Kína és India volt a legnagyobb növekedési forrása az olaj keresletnek: az elmúlt 3-4 évben ez a két ország adta a globális kereslet növekedésének 70%-át.

– Az olaj áránál mindig nagy szerepük van a globális politikai változásoknak. Van-e hatása például Dzsamál Hasogdzsi szaúdi ellenzéki újságíró isztambuli meggyilkolásának?

– Igen. Ugye a kereseti oldal mellett a másik fő dolog a kínálati oldal. Ez inkább a látványosabb dolog. Nyilván ebben a tekintetben ez az esemény nagyon fontos tényező volt, mert gyakorlatilag elvette a jogalapját annak, hogy a szaúdiak elkezdjenek keménykedni az USA-val szemben. Az ugyanis nagyon nagy talány, hogy a szaúdiak valójában mennyi olajat tudnak kitermelni. Most olyan napi 10,7 millió hordóról beszélünk. Ők azt mondták, hogy akár 12,5 millió hordóra is növelhetik a termelésüket. A júniusi orosz-szaúdi megállapodás alapján egyébként ők elvileg annyit termelhetnek, amennyit akarnak. Most, azzal, hogy Trump is megvádolta őket ezzel a gyilkossággal, és szankciókat helyezett kilátásba, a szaúdiaknak a kitermelés befolyásolásával kapcsolatos politikai zsaroló ereje az Egyesült Államokkal szemben elporladt, és az USA elvárhatja, hogy a szaudiak annyit termeljenek, amennyit bírnak.

– És milyen hatása lehet az amerikai időközi választások eredményének és az Irán ellen most élesbe fordított szankcióknak?

– Az Irán elleni szankciók hatására már beindult az Iránból származó importok csökkenése, de azt is látni kell, hogy nyolc országnak ideiglenesen felmentést kapott az Egyesült Államoktól. Ugyanakkor az egyértelműen látszik, hogy Irán már most is bajban van, és már a szankció belengetése is olyan egy millió hordóval visszavetette az exportjukat: napi 2,4-ről most nagyjából 1-1,5 millió hordóra csökkent ez az export. Azt is meg kell azonban jegyezni, hogy ez egy kicsivel azért jobb, mint amire a piac mondjuk egy hónappal ezelőtt számított. Tehát a kínálati oldalon egyrészt az a fő változás, hogy Szaúd-Arábia várhatóan tényleg annyit fog termeli, amennyi csak – a szó szoros értelmében – kifér a csövön. Másrészt az iráni termelés csökkenés sem lesz annyira drasztikus mértékű, mint amilyenre a piac számított. Mindeközben pedig a kereseti oldal a korábbi várakozásoknál gyengébb lesz és összességében ennek köszönhető, hogy a korábban eléggé túlvett – vagyis az erőteljes kereslet által dominált – olajpiacon egy elég komoly, több mint 10 dolláros hordónkénti árcsökkenés következett be.

– Ami külön érdekes: rég nem volt ekkora olló a dízel és a nálunk akár 30-40 forinttal olcsóbb benzin ár között.

– Ez annak köszönhető, hogy a dízelből globálisan is hiány van. Benzinből meg többlet. Ez a tendencia pedig már évek óta megfigyelhető. És ha megnéznénk az adók nélküli árakat, a különbség még nagyobb lenne, mert a benzin jobban adóztatott termék, mint a dízel. Illetve van még egyéb tényező is. Az, hogy miként arról már szó esett, 2020-tól lesz egy új hajózási standard. Ez a bizonyos IMO 2020, a nevéből eredően, 2020. január 1-jétől lép életbe. Lényegében megszünteti a magas kén tartalmú fűtőolaj felhasználását a hajózásban, aminek részben az lehet a hatása, hogy a kereslet még inkább a dízel irányba fog áttolódni. Ha ez bekövetkezik, akkor ez a fajta árrés még jobban megnyílhat. Tulajdonképpen ezt árazza már be most is a piac.

– Nem lehet elég korán kezdeni?

– Az, hogy a 2020-tól várható hatások már a mostani termelésre és a mostani készletekre is hatnak, azzal magyarázható, hogy mindenki megpróbálja a dízel kihozatalát – vagyis vásárlását – maximalizálni, mert a jövőbeni árakból az egyértelműen látszik, hogy a dízel ára magas lesz. Ezt pedig részben már most is lereagálja a piac. De van még egy alapvetően fontos tényező is: az, hogy a dízelből hiány van, benzinből meg némileg többlet. Európára ez különösen igaz. Emellett azt is látni kell, hogy a dízel alapvetően a gazdasági növekedéssel függ össze, mert a fő felvevőpiaca a szállítás, az infrastruktúra, a mezőgazdaság. A benzin viszont nagyon erőteljesen a személygépkocsikhoz kötődik. Vagyis, ha a fogyasztói kereslet csökken, az a benzinre hat jobban, ha pedig a gazdasági növekedés esik vissza, az inkább a dízel keresletben mutatkozik meg.

– Az elég jelentősnek mondható 10 dollár körüli olajár esés hatása mikor jelentkezhet a hazai kutaknál?

– Biztosan érződik, bár őszintén szólva magam is csodálkozom, hogy még nem nagyon látszik. Ennek persze részben az az oka, hogy a dollár viszonylag masszív és erős. Az erős dollár miatt pedig ez a hatás kicsit tompán jelentkezik nálunk. De már azért jelentkezett – az utóbbi pár hétben néhány forinttal már így is csökkent az üzemanyagok ára –, és ez még inkább érezhető lesz. Ugyanakkor azt is fontos megemlíteni, hogy a termékárak jelentősen eltérhetnek az alapanyagártól, amire jó példa a dízel ára és az olajár közötti különbség. Amióta én figyelem ezt, ez 25 és 5 között változott hordónként, dollár/hordónként, ami azért nagyon nagy a különbséget jelent. Ha tényleg gyengül a kereslet, amire vannak látható jelek, akkor a dízel és az olaj ára közötti különbség jelentősen szűkülni fog. A nagyon magas olajár időszakában, tehát szeptemberben a finomítói haszonkulcsok, a marzsok is nagyon összementek. Mert mi autósok nem olajat veszünk, hanem terméket: a dízel meg a benzin a kész főtermék. A dízel és a benzin, illetve az olajár közötti árkülönbség az nagyrészt a finomítói árrésből adódik. Ez az, ami most nagyon összecsuklott. És most, amikor elkezdett az olaj ára esni, ezek a termékek – a dízel és a benzin ára – nem követték teljes mértékben az olajár alakulását. Tehát most például a finomítók haszonkulcsa 7-8 dollárra nőtt – ez korábban 2 dollár volt, mondjuk szeptember végefele. Ebből ered, hogy amíg az olaj ára 10 dollárral csökkent, a termékek ára átlag 5-tel.

– Ez olyan, mint amikor a sertéshús áfája lecsökkent, de a pultoknál mégsem lett kisebb az ár, mert a feldolgozók és a kereskedők lenyelték a különbséget?

– Hát igen. Csak azért azt hozzáteszem, hogy a 2 százalékos finomítói haszonkulcs abnormálisan alacsony volt. Tehát itt azért az elmúlt egy év átlaga az olyan 4-5 dollár között volt. Ezért azt gondolom, hogy most inkább normalizálódott a piac. Ugyanakkor a hazai árak már csak a forint-dollár árfolyam alakulása, a stabilan magas dollár árfolyam miatt sem csökkennek jelentősebben.

– Ezek után mire számítsanak az autósok?

– Az üzemanyag árak enyhe csökkenésével érdemes számolni. Hozzáteszem azt is, hogy a piac kicsit már be is árazta a fenti tényezőket, miközben a pénzügyi befektetők által a magasabb olajár irányába indított pénzügyi spekuláció is véget ért – vagyis a piac normalizálódott. Így egy esetleges rendkívüli helyzetet nem számítva, további, jelentős olajáresésre már nem számítok. De nagyon kíváncsian várja a piac, hogy például mennyit tud valójában Szaúd-Arábia termelni és, azt, hogy miként alakul az amerikai-kínai viszony. Ezek mind alakíthatják még az olaj árát a közeljövőben.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Német infláció – 29 éves csúcs novemberben

Novemberben tovább emelkedett és 5 százalék fölé nőtt az infláció Németországban - jelentette előzetes adatai alapján a német szövetségi statisztikai hivatal.

Varga Mihály: jövőre is 5 százalék felett marad a növekedés

A magyar gazdaság Európában az egyik leggyorsabban indult újra, az év közepére már meghaladta a járvány előtti szintet; idén 6,8 százalékos, jövőre pedig 5 százalék feletti növekedés várható - mondta a pénzügyminiszter éves meghallgatásán a gazdasági bizottság ülésén.

Jóval olcsóbb lett a kötelező biztosítás Budapesten

A személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának (kgfb) átlagos állománydíja 44 ezer forint volt az idei harmadik negyedév végén, 3 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. Ezen belül a budapesti autók átlagos díja 11 százalékkal csökkent - közölte a Magyar Nemzeti Bank.

Gazdasági hangulat. Az index itthon javult, az unióban romlott

A koronavírus negyedik hulláma miatt az Európai Unió és az euróövezet gazdasági hangulatindexe is romlott novemberben. Magyarországon a mutató enyhe emelkedését mérték.

Hírek

Új bankjegyet vezetnek be Romániában

Új címletű, 20 lejes bankjegyek kerülnek forgalomba Romániában december 1-jén. A pénzen először lesz látható egy nő arcmása - közölte a Román Nemzeti Bank.

Európai Bizottság: kilenc hónapig legyen érvényes a Covid-igazolvány

Az Európai Bizottság - tekintettel a koronavírus-járvány kiújulására - javaslatokat tett az unión belüli biztonságos és szabad mozgásra vonatkozó szabályok összehangolására. Ennek jegyében a többi között január 10-től kezdődően 9 hónapban határozná meg a teljes védettséget igazoló tanúsítványok érvényességét.

Szálló por. Négy településen veszélyes a levegő

Többfelé ismét magas a légszennyezettség a szálló por miatt - közölte a Nemzeti Népegészségügyi Központ.

Decembertől csak védettségi igazolvánnyal mehetnek be a szülők az iskolákba

Az innovációs és technológiai miniszter egyedi határozata értelmében december 1-jétől csak védettségi igazolvánnyal lehet belépni a szakképzési intézményekbe. E főszabály alól természetesen mentesülnek az iskolákban, technikumokban foglalkoztatottak, oktatók és tanulók - jelentette be Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára.

Kötelező biztosítás – Negyvenezer autós még válthat

Egy hete maradt az év végi fordulós kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendelkező autósoknak arra, hogy eldöntsék, elfogadják-e jelenlegi biztosítójuk ajánlatát a következő éves időszakra, vagy inkább szerződést váltanak - hívta fel a figyelmet a Netrisk.hu.

Madárinfluenza – immár öt megyében

Madárinfluenza jelenlétét igazolta a Nébih laboratóriuma egy Hajdú-Bihar és egy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei baromfiállományban is. Ezzel ötre nőtt azon megyék száma, ahol kimutatták a vírus H5N1 altípusát.

Drágább lesz idén a karácsonyfa

Idén várhatóan 10-20 százalékkal emelkedik a karácsonyfa ára, elsősorban a szállítási- és a munkabérköltségek növekedése miatt - közölte a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezete.

Tovább esett a forint – itt az újabb mélypont

A forint árfolyama történelmi mélypontot ért el kedden az euróval és a svájci frankkal szemben, a dollár ellenében pedig az idei leggyengébb szintre csökkent a jegyzése.

Gazdaság

Újabb betéti tender az alapkamat fölött – minden ajánlat elfogadva

Újabb 40 bázisponttal magasabb kamattal, 2,90 százalékon hirdette meg egyhetes betéti tenderét a Magyar Nemzeti Bank. A jegybank az összes benyújtott ajánlatot elfogadta.

MNB: 41,3 milliós bírság a Sberbanknak

A hitelezési kockázatok kezelésére vonatkozó, a vállalatirányítási és egyéb hiányosságok miatt a Magyar Nemzeti Bank 41,3 millió forint bírságot szabott ki a Sberbankra. A hibák nem érintik a bank megbízható működését.

Moratórium után. Fizetéskönnyítő megoldásokat vár el az MNB a bankoktól

A jegybank elvárja a pénzügyi intézményektől, hogy a törlesztési moratóriumból kikerült vagy abban részt nem vevő ügyfelek esetleges fizetési nehézségeinek kezelésére dolgozzanak ki fizetéskönnyítő megoldásokat - áll a Magyar Nemzeti Bank legújabb vezetői körlevelében.

Tovább esett a forint – itt az újabb mélypont

A forint árfolyama történelmi mélypontot ért el kedden az euróval és a svájci frankkal szemben, a dollár ellenében pedig az idei leggyengébb szintre csökkent a jegyzése.