Kezdőlap Mozaik A konténerhajók drágítják a gázolajat? Két év múlva a szegények autója lesz...
No menu items!

A konténerhajók drágítják a gázolajat? Két év múlva a szegények autója lesz a dízelkocsi?

A dízelautók tekintélyét  aláásta, hogy a környezetszennyezési botrány miatt több városban az öreg dízelek kitiltásáról döntöttek, másutt is gondolkodnak hasonlón. A végső csapás készülődik: 2020-tól drasztikus áremelkedést hozhat, hogy a személy-, és áruszállító óceánjárók a gépkocsiknál használt dízelmeghajtásra állhatnak át.

Németország több nagyvárosának központjából kitiltják az öreg dízel autókat, egy apró londoni negyed, Hackney and Islington önkormányzata – súlyos bírságot emlegetve -, odáig ment, hogy létrehozza az első ultra alacsony emissziós zónát. Reggel 7 és 10, illetve este 16 és 17 óra között gyakorlatilag semmilyen hagyományos meghajtású jármű nem teheti be a „lábát”  a negyedbe, csak az elektromos és a hidrogén meghajtású, illetve a legújabb hibrid autók hajthatnak be az e-kerékpárok mellett.

Miközben a nyugati városokban érezhetően csökken az új és különösen a használt dízel autók iránti kereslet, Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj és gázipari elemzője szerint az igazi sokk 2020-ban éri a dízel tulajdonosokat és még odáig is eljuthatunk, hogy a várható áresés következtében a dízel lesz a szegény ember autója.

Gyakori látvány a világ nagy kikötőiben a nagy étvágyú hatalmas konténerszállító hajó

De miről is van szó tulajdonképpen? Az International Maritim Organization (IMO) határozata értelmében 50 százalékkal csökkenteni kell a hajók széndioxid kibocsátását, ami azt hozza magával, hogy a tengeri személyszállító és a cargo hajók nem használhatják a manapság elterjedt, rendkívül környezetszennyező, magas kén tartalmú nehéz olajat. Mindez jó eséllyel a nyersolaj és a hagyományos dízel irányába viszi a keresletet, ami a szakember szerint Magyarországon is, önmagában akár literenkénti több, mint 30 forintos áremelkedést hozhat literenként a benzinkutakon.

Pletser Tamás: a kéntartalom csökkentése drágulást hoz

Mindemellett a fejlődő piacokon tapasztalható dinamikus ipari növekedés is a dízel iránti keresletet erősíti, hiszen dízel kell a fuvarozáshoz, az áruszállításhoz, az infrastrukturális beruházásokhoz, a mezőgazdasághoz és a repüléshez is. És csak Kínában, egyedül a repülés évente 15 százalékkal növekszik.

A környezetterhelés 2020-tól kötelező csökkentését az indokolja, hogy kizárólag a szállítmányozáshoz és a turizmushoz kötődő hajózás a világ éves CO2 kibocsátásának közel 2-3 százalékáért felelős, amit ha egy országként kezelnénk, akkor a hetedik legnagyobb környezetszennyező országként jegyezhetnénk.

Ezt a témát elemezte a Guardian cikke is, amely a világ legnagyobb luxus óceánjárója, az utasokat és a személyzetet egybevetve közel 9000 ember szállítására képes Harmony of the Seas  kapcsán írta, hogy ez a tengeri óriás naponta 363 ezer, erősen környezetszennyező dízel olajat fogyaszt.

A monstrum óceánjáró, a Harmony of the Seas

A tengeri monstrumok dízel iránt megnövekvő keresletén a  közeljövőben még az sem változtat, hogy egyre többen kísérleteznek a cseppfolyós földgázra, vagyis az LNG-re (liquefied natural gas) való átállásra. Jelentkezett már a világ első LNG meghajtású luxus óceánjárója, közben a cargo óriás Hapag-Lloyd két kísérleti projektet indít, amivel a kén-dioxid kibocsátás 2020-as csökkentési követelményeihez akar alkalmazkodni. Ennek keretében két teherhajón is kipufogógáz tisztító rendszert (EGCS) tesztelnek, míg egy harmadikon az LNG meghajtást tesztelik. Igaz a társaság 2019 év végéig nem tervezi az új rendszerek bevezetését, de beszédes adat, hogy már most 17 olyan hajójuk van, ami akár az LNG-vel is képes lenni kihajózni.

A másik oldalon pedig a világon már több nagy kikötő is felkészült az LNG-s hajók fogadására. Igaz az átállás lassan megy, de egyre többen állnak át az új üzemanyagra, hiszen az igény egyértelmű: eddig már 120 db LNG-s hajó van a tengereken és 130-ra van megrendelés. A legtöbb LNG-s hajó fogadására alkalmas kikötő jelenleg Európában (főleg északon) van, de Délkelet-Ázsiában és az USA-ban és Japánban is nagyon igyekeznek.

Pletser Tamás szerint azonban, miközben az új techhnológia egyértelműen megváltoztathatja a hosszútávú jövőképet, az óceánjárók két év múlva várható üzemanyag átállása, a fejlődő piacokon tapasztalható üzemanyag igény miatt 2020-tól egyértelműen a dízel árának akár tíz százalékos emelkedésére is számítani lehet.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Újfajta BKK jegyek és bérletek jönnek

A jelenlegitől kissé eltérő külsejű jegyeket és bérleteket hoznak forgalomba.

Profit-figyelmeztetési boom Amerikában

Riasztóan sok amerikai vállalat figyelmeztetett arra, hogy elmaradhat nyeresége a várakozásoktól a harmadik negyedévben, ami a tőzsdei árfolyamok csökkenését eredményezheti.

Kínai ingatlanfejlesztő miatt csökkent a BUX is

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 1394,76 pontos, 2,66...

Oltott és tesztelt turisták hamarosan beléphetnek az USA-ba

Washington megegyezett az Európai Unióvalval, hogy feloldják a vakcinázott...

Hírek

Megszületett II. Erzsébet tizenkettedik dédunokája

Leánygyermeknek adott életet Beatrix hercegnő, II. Erzsébet királynő 33 esztendős unokája. A Buckingham-palota bejelentése szerint a kislány szombat éjjel született a londoni Chelsea and Westminster kórházban.

Volt brit kormányfő lesz a WHO pénzügyi nagykövete

Gordon Brown volt brit miniszterelnök lesz az Egészségügyi Világszervezet (WHO) globális egészségügyi finanszírozással megbízott nagykövete - jelentette be Tedrosz Adhanom Gebrejeszusz, a WHO főigazgatója.

Kanári-szigetek. Ezrek menekülnek a vulkánkitörés elől

Már ötezren kényszerültek elhagyni otthonukat a Kanári-szigetek La Palma szigetén, miután vasárnap délután kitört egy tűzhányó - jelentette az El País című spanyol lap.

Karnyújtásnyira a félmilliós átlagfizetés

Az idei és a jövő évi béremelkedések hatására 2022 második vagy harmadik negyedévében elérheti a bruttó 500 ezer forintot az átlagfizetés Magyarországon - közölte Varga Zoltán, az Equilor Befektetési Zrt. szenior elemzője.

Történelmi rekordra drágul a gázolaj – a benzin ára csökken

Eltérő irányú ármozgásokat figyelhetünk meg a hét közepén a hazai töltőállomásokon. Szerdán a benzin literenkénti átlagára bruttó 2 forinttal csökken, a gázolajé viszont bruttó 7 forinttal - történelmi rekordra - emelkedik.

Szlovénia: csak oltottak dolgozhatnak az állami hivatalokban

Csak oltási és gyógyulást tanúsító igazolással végezhetik a munkájukat az állami hivatalokban dolgozók Szlovéniában

Nagyot drágult a földgáz

Jelentős drágulás után ismét 800 dollár fölé emelkedett a földgáz ezer köbméterenkénti ára a szabadpiaci kereskedésben.

37 év után ért partot egy palackposta – hatezer kilométerre a feladóktól

Japán középiskolások dobták az óceánba 37 éve azt a vizespalackot, amely most hatezer kilométerrel távolabb, Hawaiin sodródott partra júniusban.

Gazdaság

Moratórium – Bankszövetség: méltánytalan a kamatok utólagos csökkentése

Méltánytalan a hitelkártyák és a folyószámlahitelek kamatát a személyi kölcsön kamatával egyező kamatra visszamenőleges hatállyal átszámolni, mivel a különböző termékek kamatozása és kockázata egymástól eltérő - közölte a Magyar Bankszövetség.

Hitelkártya és folyószámlahitel – Módosítás. A moratórium a kamatszintre is kihat

A moratóriumban részt vevő hitelkártya és folyószámla hiteleknél e termékek jóval magasabb kamatával szemben alacsonyabb, legfeljebb valamivel 13 százalék feletti kamatot kell alkalmazniuk a bankoknak az elszámolásnál - mondta el a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti szóvivője.

Moratórium után. A bankoknál vizsgálódik az MNB

A jegybank tizenhat pénzügyi intézménynél vizsgálja, hogy azok hogyan módosítják a törlesztési moratórium lejárta után az érintett hitelszerződések futamidejét.

Törlesztési moratórium – novembertől csak a rászorulóknak

A törlesztési moratórium novembertől jövő év június 30-ig már csak a rászorulóknak lesz igénybe vehető - jelentette be Varga Mihály pénzügyminiszter.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom