Hirdetés
Kezdőlap Mozaik A konténerhajók drágítják a gázolajat? Két év múlva a szegények autója lesz...
No menu items!

A konténerhajók drágítják a gázolajat? Két év múlva a szegények autója lesz a dízelkocsi?

A dízelautók tekintélyét  aláásta, hogy a környezetszennyezési botrány miatt több városban az öreg dízelek kitiltásáról döntöttek, másutt is gondolkodnak hasonlón. A végső csapás készülődik: 2020-tól drasztikus áremelkedést hozhat, hogy a személy-, és áruszállító óceánjárók a gépkocsiknál használt dízelmeghajtásra állhatnak át.

Németország több nagyvárosának központjából kitiltják az öreg dízel autókat, egy apró londoni negyed, Hackney and Islington önkormányzata – súlyos bírságot emlegetve -, odáig ment, hogy létrehozza az első ultra alacsony emissziós zónát. Reggel 7 és 10, illetve este 16 és 17 óra között gyakorlatilag semmilyen hagyományos meghajtású jármű nem teheti be a „lábát”  a negyedbe, csak az elektromos és a hidrogén meghajtású, illetve a legújabb hibrid autók hajthatnak be az e-kerékpárok mellett.

Miközben a nyugati városokban érezhetően csökken az új és különösen a használt dízel autók iránti kereslet, Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj és gázipari elemzője szerint az igazi sokk 2020-ban éri a dízel tulajdonosokat és még odáig is eljuthatunk, hogy a várható áresés következtében a dízel lesz a szegény ember autója.

Gyakori látvány a világ nagy kikötőiben a nagy étvágyú hatalmas konténerszállító hajó

De miről is van szó tulajdonképpen? Az International Maritim Organization (IMO) határozata értelmében 50 százalékkal csökkenteni kell a hajók széndioxid kibocsátását, ami azt hozza magával, hogy a tengeri személyszállító és a cargo hajók nem használhatják a manapság elterjedt, rendkívül környezetszennyező, magas kén tartalmú nehéz olajat. Mindez jó eséllyel a nyersolaj és a hagyományos dízel irányába viszi a keresletet, ami a szakember szerint Magyarországon is, önmagában akár literenkénti több, mint 30 forintos áremelkedést hozhat literenként a benzinkutakon.

Pletser Tamás: a kéntartalom csökkentése drágulást hoz

Mindemellett a fejlődő piacokon tapasztalható dinamikus ipari növekedés is a dízel iránti keresletet erősíti, hiszen dízel kell a fuvarozáshoz, az áruszállításhoz, az infrastrukturális beruházásokhoz, a mezőgazdasághoz és a repüléshez is. És csak Kínában, egyedül a repülés évente 15 százalékkal növekszik.

A környezetterhelés 2020-tól kötelező csökkentését az indokolja, hogy kizárólag a szállítmányozáshoz és a turizmushoz kötődő hajózás a világ éves CO2 kibocsátásának közel 2-3 százalékáért felelős, amit ha egy országként kezelnénk, akkor a hetedik legnagyobb környezetszennyező országként jegyezhetnénk.

Ezt a témát elemezte a Guardian cikke is, amely a világ legnagyobb luxus óceánjárója, az utasokat és a személyzetet egybevetve közel 9000 ember szállítására képes Harmony of the Seas  kapcsán írta, hogy ez a tengeri óriás naponta 363 ezer, erősen környezetszennyező dízel olajat fogyaszt.

A monstrum óceánjáró, a Harmony of the Seas

A tengeri monstrumok dízel iránt megnövekvő keresletén a  közeljövőben még az sem változtat, hogy egyre többen kísérleteznek a cseppfolyós földgázra, vagyis az LNG-re (liquefied natural gas) való átállásra. Jelentkezett már a világ első LNG meghajtású luxus óceánjárója, közben a cargo óriás Hapag-Lloyd két kísérleti projektet indít, amivel a kén-dioxid kibocsátás 2020-as csökkentési követelményeihez akar alkalmazkodni. Ennek keretében két teherhajón is kipufogógáz tisztító rendszert (EGCS) tesztelnek, míg egy harmadikon az LNG meghajtást tesztelik. Igaz a társaság 2019 év végéig nem tervezi az új rendszerek bevezetését, de beszédes adat, hogy már most 17 olyan hajójuk van, ami akár az LNG-vel is képes lenni kihajózni.

A másik oldalon pedig a világon már több nagy kikötő is felkészült az LNG-s hajók fogadására. Igaz az átállás lassan megy, de egyre többen állnak át az új üzemanyagra, hiszen az igény egyértelmű: eddig már 120 db LNG-s hajó van a tengereken és 130-ra van megrendelés. A legtöbb LNG-s hajó fogadására alkalmas kikötő jelenleg Európában (főleg északon) van, de Délkelet-Ázsiában és az USA-ban és Japánban is nagyon igyekeznek.

Pletser Tamás szerint azonban, miközben az új techhnológia egyértelműen megváltoztathatja a hosszútávú jövőképet, az óceánjárók két év múlva várható üzemanyag átállása, a fejlődő piacokon tapasztalható üzemanyag igény miatt 2020-tól egyértelműen a dízel árának akár tíz százalékos emelkedésére is számítani lehet.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Agrárminisztérium: Egyre erősebb a magyar borászati ágazat

Az országnak minden adottsága megfelelő ahhoz, hogy jó minőségű...

Új trend a napelemeknél – Többen is áramkimaradásokra készülnek

Az energiaválság hatására a napenergia hasznosítása minden eddiginél kiemelkedőbb...

Látogatás Bécsben a Mobilitási Ügynökségnél – Interjú

Bécsben, a Mobilitätsagentur (Mobilitási ügynökség) gyalogosügyi megbízottjával, Petra Jens-el,...

Varga Mihály: belátható közelségben az uniós megállapodás

Varga Mihály pénzügyminiszter a 60. Közgazdász-vándorgyűlésen pénteken Szegeden azt...

Hírek

Tovább bővít Olaszországban a WizzAir

Bővítést jelentett be olaszországi bázisain a Wizz Air,...

Veszélyes trójai vírus terjed a Semmelweis Egyetem nevében

Csalók élnek vissza a Semmelweis Egyetem nevével és arculati elemeivel, címerével: az elektronikus levelek mellékletének megnyitásával trójai típusú kód töltődhet le a felhasználó eszközére - figyelmeztetett a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézete.

Fogolycsere. Putyin keresztlányának apját is szabadon engedték

Nagyszabású fogolycsere volt Ukrajna és Oroszország között csütörtökre virradóra: az orosz fél 215 foglyot engedett el, köztük a mariupoli Azovsztal fémmű védőit, az ukránok pedig 55 orosz állampolgárt és Viktor Medvedcsuk ukrán ellenzéki politikust bocsátották szabadon - közölte az Amerika Hangja orosz nyelvű híroldala és a Meduza orosz ellenzéki portál.

Pénteken tovább csökken a gázolaj piaci ára

Pénteken tovább csökken a gázolaj piaci ára, ezúttal bruttó 8 forinttal literenként. A benzin ára a hét második felében nem változik.

A Budapest Airport lett az év cargo repülőtere

A Budapest Airport nyerte el az év cargo repülőtere díjat az Air Cargo News Awards 2022 díjátadón.

Románia ígéri, nem korlátozza a lakosság áram- és gázfogyasztását

A bukaresti vezetők szerint természetes, hogy energiaválság idején mindenkinek takarékoskodnia kell, de azt ígérik, nem fogják korlátozni a lakosság villanyáram- és gázfogyasztását.

Jubileumi Közgazdász-vándorgyűlés újdonságokkal

A Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) a tradíciók folytatása, a magas színvonalú előadások és eszmecserék mellett újdonságokat is bevetve tartja jubileumi, 60. vándorgyűlését csütörtökön és pénteken Szegeden.

Elkészült a világ leghosszabb könyve, de nem olvashatja el senki

Elkészült a világ leghosszabb, egyetlen kötetbe foglalt könyve. A One Piece című manga limitált kiadásban készült 21 450 oldalas kötete ugyanakkor inkább tekinthető műalkotásnak, mivel nem lehet olvasni - írta a The Guardian.

Gazdaság

Varga Mihály: belátható közelségben az uniós megállapodás

Varga Mihály pénzügyminiszter a 60. Közgazdász-vándorgyűlésen pénteken Szegeden azt mondta, hogy ha teljesülnek a magyar kormány vállalásai, akkor az Európai Unióval folyó viták a...

Csányi Sándor: nagy szükség lenne az európai uniós forrásokra

Csányi Sándor, az OTP Bank Nyrt. elnök-vezérigazgatója a 60. Közgazdász-vándorgyűlésen Szegeden, csütörtökön azt mondta, hogy nagy szüksége lenne az országnak az európai uniós forrásokra,...

Richter Gedeon 150 éves lenne – Emlékérmét bocsát ki az MNB

Richter Gedeon születésének 150. évfordulója alkalmából, különleges, csúcsára állított 2000 forint névértékű színesfém emlékérméket bocsát ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénteken.

Megbírságolta az OTP csoportot az MNB – 35 témakörben vizsgálódtak

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) átfogó vizsgálatát követően 89 millió forint felügyeleti bírságot szabott ki az OTP bankcsoporttal szemben egyebek közt az IT-biztonságra, a hitelkockázatra, a tőkemegfelelésre, a vállalatirányításra, a felügyeleti adatszolgáltatásra és a betétbiztosításra vonatkozó hiányosságok miatt. A feltárt hibák nem hordoznak rendszerkockázatot és a felügyeleti intézkedések nem érintik a bankcsoport megbízható működését - közölte a jegybank.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom