Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Tényleg az összeomlás szélén az ellátási láncok?
No menu items!

Tényleg az összeomlás szélén az ellátási láncok?

Kínából Európába átlagosan 108 nap alatt jut el egy konténerhajónyi áru. Illusztráció: Pixabay

A koronavírus-járvány miatt hónapok óta akadoznak az ellátási láncok. Számos mérőszám arra utal, hogy a zavarok történelmi szinten magasak, és a jövő is bizonytalan – írja a The Economist.

A nagyközönség tavaly sokkal többet tudott meg az ellátási láncokról, mint amennyit valószínűleg akart. A termelésben és a szállításban bekövetkezett számos fennakadás és az áruk iránti megugró kereslet kölcsönhatásba lépett a polcok kiürülésével és az árak emelkedésével. Az árukból hiány volt, az ellátási láncok problémáit nyomon követő mutatók pedig egytől egyig történelmi szinten magas zavarokról és bizonytalan jövőről tanúskodtak.

Árulkodó számok

Az egyik ilyen mérőeszköz az “óceáni időszerűségi mutató“, amelyet a Flexport nevű amerikai logisztikai cég tesz közzé. Ez azt jelzi, hogy mennyi idő alatt jut el egy szállítmány a szállító raktárából a célkikötő kapujáig, két nagy Kínából induló szállítási útvonal esetében: Európába és Amerikába. Három évvel ezelőtt az Európába tartó út alig 60 napot vett igénybe, az Amerikába tartó pedig alig 50 napot. A világjárvány kitörése után az utazási idő folyamatosan nőtt. Az utóbbi hónapokban azonban a két útvonal tendenciái kissé eltértek egymástól. Az Európába irányuló szállítás ideje a 110 nap feletti értékről 108 napra csökkent.

Az Amerikába irányuló szállítás viszont a 114 napos teljes menetidővel hosszabb, mint valaha.

A New York-i Federal Reserve Bank közgazdászai által különböző mutatókból összeállított globális ellátási lánc nyomására vonatkozó index nagyjából ugyanezt a képet mutatja. A világjárvány előtt az index (amelyet a kutatók az 1990-es évekre visszamenőleg számoltak ki) eddigi legmagasabb értéke 2011 áprilisában volt. Akkor a japán földrengéssel és szökőárral kapcsolatos problémák 1,7 szórással a hosszú távú átlag fölé emelték az indexet. A mutató 2020 tavaszán jóval magasabbra, 3,9 szórással az átlag fölé emelkedett, tavaly pedig még tovább nőtt, októberben elérte a 4,4-es értéket. Azóta visszaesett, de csak kis mértékben, és továbbra is magas szintű zavart jelez.

A Capital Economics tanácsadó cég másik mutatója a G7-csoport áru- és munkaerőhiányát egyaránt figyelembe veszi. Ez is azt jelzi, hogy a feszültségek 2021 végén is intenzívek maradtak. A teherszállítási díjak a maguk részéről 2021 első kilenc hónapjában ugrásszerűen megemelkedtek, majd a tavalyi év utolsó negyedévében ellaposodtak. Mivel azonban a magas tarifákat a hosszabb lejáratú szállítási szerződésekben tárgyalják, a megemelkedett költségek 2023-ban és azon túl is fennmaradhatnak.

Nem csak a covidtól függ a jövő

Az, hogy a helyzet javul-e és mikor, attól függ, hogy mind a vírus, mind a globális gazdasági fellendülés milyen irányt vesz. Az omikron-variáns megjelenése Kína egyes részein zárlatokhoz és további zavarokhoz vezethet a kikötőkben. Amerikában a koronavírusos megbetegedések rekordmagas száma azt jelenti, hogy kevesebb rakodómunkás és teherautó-sofőr dolgozik. A remények halványodnak, hogy a termelés szüneteltetése a február eleji kínai újévi ünnephez kapcsolódóan lehetővé teszi a kikötők számára, hogy a meglévő hátralékokat ledolgozzák.

Ehelyett inkább a nyugati világ, különösen Amerika keresletének lehűlése hozhat enyhülést, amely 2021-ben mindenféle áru iránt mohó étvágyat mutatott. A Morgan Stanley bank elemzői a kínálati láncok feszültségeire vonatkozó mutatót készítettek, amely a keresleti és kínálati feltételeket egyaránt figyelembe veszi. Mérésük szerint elsősorban az utóbbiak felelősek a nyomás 2021 vége óta tartó enyhüléséért.

A kereskedelem növekedése például lelassult, köszönhetően a fogyasztási és a beruházási javak iránti kereslet csökkenésének.

A Flexport előrejelzése szerint, bár az amerikaiak áruk iránti kereslete a szolgáltatások iránti étvágyukhoz képest 2022-ben is szokatlanul magas marad, az egyensúlytalanság az elkövetkező hónapokban kevésbé lesz hangsúlyos, mint az elmúlt egy évben volt.

Boruzs Álmos

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

15 ezer alumínium dobozt gyűjtöttek össze a Hungaroringen

A visszaváltási rendszer fő célja, hogy Magyarországon is minél többen váltsák vissza az italcsomagolásukat

A munkanélküliségi ráta 4,2 százalék júniusban

A munkakeresés átlagos időtartama 10,0 hónap volt, az összes munkanélküli 35 százaléka 3 hónapnál rövidebb ideje, míg 36 százaléka legalább egy éve keresett állást.

NTAK – A Magyar Nagydíj és az Ed Sheeran-koncert mindent vitt

Mogyoródon szállt meg a legtöbb turista, csaknem 2000 vendégéjszakát töltve a három nap során.

 Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Gyenge kezdés után indexveszteséggel fejezték be a csütörtöki kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok, London kivételével.
Hirdetés

Hírek

Gyengült szerdán a forint

Az eurót délután hat órakor 393,44 forinton jegyezték a reggel hét órai 390,28 forintos állás után.

Kína drámai kamatlábcsökkentéssel pörgetné fel a gazdaságot

AKínai Kommunista Párt Központi Bizottságának közelmúltbeli ülése után komoly szándék mutatkozik, hogy a világ második legnagyobb gazdasága ismét növekedési pályára álljon.

Mi várható a héten? Adatok az államháztartásról és a fogyasztói árakról

Hétfőn teszi közzé a Pénzügyminisztérium (PM) az államháztartás központi alrendszerének június végi helyzetéről a gyorstájékoztatóját.

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Gazdaság

Majdnem 70 millió forint bírság a Raiffesen banknak és lízingcégének

A pénzügyi felügyelet kifogásolta, hogy a compliance (szabályozási megfelelési) terület beszámolói nem minden szempontból feleltek meg a jogszabályban elvártaknak.

MNB: 25 bázisponttal csökkentette az alapkamatot a monetáris tanács

A monetáris szigor pozitív reálkamat biztosításával járul hozzá a pénzügyi piaci stabilitás fenntartásához, valamint az inflációs cél fenntartható eléréséhez

A1 besorolással látta el a Moody’s az MBH Jelzálogbank jelzáloglevél-programját

A jelzáloglevelek kibocsátásával szerzett forrásokból az MBH Jelzálogbank refinanszírozási hitelt nyújt partnerbankjainak, ezáltal támogatva a főként a lakosság körében végzett jelzáloghitelezési tevékenységüket.

Hazánk az iBanFirst legdinamikusabban fejlődő európai piaca lett

A magyarországi eredmények, amelyeket kevesebb mint két évvel a helyi iroda megalapítása után értek el, minden várakozásukat felülmúlták.