Hirdetés
Kezdőlap Mozaik A Boeing MAX útja a légikatasztrófáig - földhöz ragadt érdekek, 346 áldozat
No menu items!

A Boeing MAX útja a légikatasztrófáig – földhöz ragadt érdekek, 346 áldozat

Végül az egész világon a földre kényszerítették a Boeing 737 MAX 8-as és 9-es repülőgépeit: fél éven belül a típus második repülője zuhant le hasonló körülmények között – a fedélzeten tartózkodók életét kioltva. Egyelőre nincs egyértelmű bizonyíték a konstrukciós hibára, de a légitársaságok és az európai, valamint más repülésügyi hatóságok többsége után az amerikai légifelügyelet is cselekedett. A Boeing szoftverfrissítéseket ígér a MAX fedélzeti számítógépéhez.

A sikersorozat folytatásaként indult a Boeing most lezuhant gépének szériája

 A Boeing 737 minden idők legsikeresebb repülőgépcsaládja. 1967 óta gyártják és 10.500 darab kelt el belőle. De most fél éven belül a második zuhant le a típus legújabb és a sikerszériát egészen eddig töretnek számító MAX-ból.

A 737 MAX-ból több, mint 350 üzemel harmincnál több légitársaság kötelékében, és több, mint 5000-re van megrendelés, ami a Boeing rendelésállományának 80 százalékát teszi ki!

A szériát a sikeres 737-800-as alapozta meg, ennek a továbbfejlesztéséből született, a legmodernebb technológiával felszerelt, rendkívül gazdaságosan üzemeltethető, keskenytörzsű, 184 férőhelyes, 6510 km megtételére képes típus. Pont azt a kategóriát képviseli, ami a leggyakoribb és a közép hatótávolságú üzemelésre a legkeresettebb. A típus 2016 óta van a piacon, az Airbus típusváltozata, az A320neo konkurenciájaként fejlesztették ki az amerikaiak. Nagytestvére, a 737 MAX 9 220 utast tud 6500 km-re repíteni és 2017 óta készül az Airbus A321neo vetélytársaként.

346 áldozat fél év leforgása alatt!

Az első tragédia 2018 októberében történt. Az indonéz Lion Air légitársaság gépe zuhant le 12 perccel a felszállás után. A fedélzeten tartózkodók, 189 utas és a teljes személyzet a Jáva-tengerbe veszett.

2019 március 10-én az Ethiopian Airlines gépe csapódott földbe az etióp főváros, Addisz-Abeba közelében 8 perccel az indulás után. A 157 utas és a személyzet tagjai közül senki nem élte túl a szerencsétlenséget.

Az Ethiopian Airlines gépe hasonló körülmények között csapódott a földbe, mint a Lion Air Boeinje

Az okok és a hasonlóságok nem egyértelműek

A tavaly októberi tragédiát a többség, először a nem megfelelő karbantartásra vezette vissza. Az 1999-ben alapított Lion Air rossz hírű légitársaság. 2007 óta feketelistán van – nem repülhet be az EU-ba.

Ugyanez már nem mondható el az Ethiopian Airlinesról. Az 1965-ben alapított, évente 11 millió utast szállító cég Afrika legjelentősebb légitársasága, a Star Alliance légiszövetség tagja. A szakmában a harmadik világ legmegbízhatóbb és legeredményesebb légi vállalataként emlegetik.

Mindkét eset röviddel a felszállás után, nagy sebesség mellett történt, amikor a repülők megpróbálták elérni az utazómagasságot. A Lion Air és az Ethiopian pilótája is irányítási nehézséget jelzett. Különbség, hogy a mostani tragédia földi szemtanúi most füstfelhőben látták a gépet. Ilyenről Indonéziában nem számoltak be.

Vizsgálatra viszik a szerencsétlenség helyszínén összegyűjtött roncsokat Forrás: euronews

Nagyobb bizonyossággal csak néhány hét múlva, az Ethiopian fekete dobozának kiértékelése, illetve a két fekete doboz összehasonlítása után lehet kijelenteni, hogy hasonló műszaki hiba áll-e a szerencsétlenségek hátterében. A vizsgálatot etióp kérésre (az esetleges amerikai nyomás elkerülése érdekében – a szerk) a francia légügyi hatóság, a BEA végzi el. Az Ethiopian gépének roncsai szerdán este érkeztek meg a BEA Le Bourget-i központjába.

Computer és pilóta harca?

Az indonéz hatóságok vizsgálata szerint két hibás szenzor tehet a Lion Air gépének szerencsétlenségéről. Rossz adatokat küldtek a fedélzeti számítógépnek, ezért az abból indult ki, hogy a gép orra a valóságosnál 20 fokkal feljebb mutat. A computer erre élesen lefelé irányította a gépet, amire a pilóta átvette az irányítást és korrigált. A computer azonban ismét lefelé irányított. Mindez néhány perc alatt 26-szor ismétlődött meg! Végül a gép elveszítette stabilitását és mind az autó-, mind az igazi pilóta számára irányíthatatlanná vált.

A tavaly szerencsétlenül járt Lion Ai gép roncsai után a tengerben kutattak

Az indonézek szerint tehát a szenzorokat, illetve a gép szoftverét terheli a felelősség. A Boeing jelentése szerint a pilóta is hibázott. Nem kapcsolata ki teljes egészében a számítógépet és hagyta, hogy a nyilvánvalóan hibás adatok alapján navigáló autópilóta újra és újra átvegye a gép irányítását. Ezzel kapcsolatban az is felmerült, hogy a Boeing a légitársaságok rendelkezésére bocsátotta-e a robotpilóta kikapcsolásához szükséges információkat. Ha igen, utána vetődik fel a személyzet képzésének kérdése.

Egyre több légtérzár

A vasárnapi szerencsétlenség után az elsők között, az etiópokkal szinte egy időben a kínai légügyi hatóság rendelt el repülési tilalmat a Boeing 737 MAX 8 számára. A döntés érinti a MAX 9-et is. Ez a típus még nem zuhant le, de hasonló szoftverrel működik, mint a MAX 8. Jelzésértékű döntés volt, miután a kínai légitársaságok tartják a legtöbb MAX-ot üzemben.

Teljes légtérzár lett a vége

A példát számos ország (Ausztrália, Dél-Korea, India), illetve légitársaság (Aeromexico, Aerolíneas Argentinas, Royal Air Maroc Turkish Airlines) követte. Miután szinte valamennyi európai hatóság, illetve légitársaság a repülési tilalom mellett döntött, lépett az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) is: március 12. óta a MAX 8 és 9 nem repülhet be az EU és Svájc légterébe.

Az EASA-nál hangsúlyozták, továbbra se bizonyított, hogy azonos ok, illetve szériahiba állna a két eset hátterében. Megelőző, biztonsági intézkedésről beszélnek.

A pilóták régóta aggódnak

A Dallas Morning News információi szerint sok amerikai pilóta már az októberi eset előtt jelezte a felszállás utáni irányítási problémákat. „Az autópilóta minden áron élesen lefelé akarta kormányozni a gépet” – idéz a napilap egy pilótát. „Ha nem állítom le teljesen a computerirányítást, lezuhantunk volna.”

Egy kollégája szerint „rendkívüli felelőtlen, hogy a régebbi 737-es típusokra repülési engedéllyel rendelkező pilóták minden kiegészítő oktatás nélkül a MAX-ok pilótafülkéjébe ülhetnek. Előbb gyakorolniuk kellene a teljesen új, bonyolult informatikai rendszer kezelését.”

Mindezekre tekintettel a pilótákat és a kiszolgáló személyzetet tömörítő szakszervezetek az USA-ban is repülési tilalmat követeltek.

Az amerikai hatóságok pálfordulása

Daniel K. Elwell

Teljes nemzetközi repülési tilalomról a gyártó székhelye szerinti légügyi hatóság dönthet. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal az FAA ugyan akkor az EASA-hoz hasonló érvelt, mégis más eredményre jutott. „Szériahibára nincs bizonyíték, ezért fölösleges lenne a repülési tilalom” – mondta a közlekedési minisztériumnak alárendelt hivatal vezetője, Daniel K. Elwell.

Azonos döntésre jutottak a kontinens más légügyi hatósági is. Észak- és Dél-Amerikában csak légitársaságok rendeltek el repülési tilalmat. A nemzeti hatóságok kivártak. Aztán a kanadaiak megtörték a csendet: Marc Garneau közlekedési minisztere azt mondta: olyan új információk birtokába jutottak, miszerint hasonlóságok vannak a két, tragikus sorsú gép repülési profiljában, ezért kitiltják a légtérből a típust.

Azt követően, hogy negyven ország után a szomszéd is földre parancsolta a gépeket, már a Boeing is előállt és úgymond azt javasolta az FAA-nak, hogy az egész világon függesszék fel a repülést a 737 MAX-okkal. Hozzátéve: a cég teljesen megbízik a típusban, de az utasok iránti óvatosság miatt és azért, hogy a nagyközönség ismét megbizonyosodhasson a repülő biztonságosságáról, azt ajánlja az amerikai hatóságnak, hogy függesszék fel használatát. Az FAA pedig elrendelte a repülési tilalmat. Igaz ennek másfajta előzménye is volt.

Trump is beszólt

Dennis Muilenburg

Az FAA első döntésében ugyanis nagy szerepet játszhat a chicagói székhelyű, 92 milliárdos bevételű és 140 ezer embert foglalkoztató Boeing lobbiereje. A New York Times információi szerint Dennis Muilenburg Boeing-vezér többször telefonált az amerikai elnöknek.

Van oka az aggodalomra. Az eset óta zuhanórepülésben vannak a cég részvényei. Ráadásul kártérítési perek fenyegetnek. A Flytui, amelynek heti 3 milliárd euróba kerül a földön maradt gépek pótlása, még csak gondolkozik az igényérvényesítésen. A Norwegian Air már a tettek mezejére lépett. Költségei megtérítését követeli a Boeingtől. A jelek szerint először Trump is fontosabbnak tartotta a Boeing gazdasági érdekeit, mint a biztonságot.

Az elnök azonban kedvenc kommunikációs csatornáján, a Twitteren sarkos véleményt fogalmazott meg a polgári repülőgépgyártásról: „Túl bonyolultak a repülők. Jó pilóták helyett computerek és informatikusok döntenek mindenről. Én nem egy íróasztali Einstein által programozott autópilótával, hanem egy légiprofival akarok repülni!”

„Támogatom a tilalmat, mert nekem mindennél fontosabb az amerikai nép biztonsága” – állt Trump újabb twittjében.

A Boeing gyors megoldást ígér

A Boeing a MAX fedélzeti számítógépéhez egy új, komplikált szoftvert fejlesztett ki. A Lion Air lezuhanása után megígérte, hogy tüzetesen átvizsgálja a programot és átfogó frissítést készít hozzá. Ezt a jövő héten minden MAX-ra fel fogják telepíteni. Az FAA vezetője, Dan Elwell sajtótájékoztatóján közölte, hogy ez a Boeing tájékoztatása szerint csak az első lépés lesz egy hónapokig tartó frissítési folyamatban.

Szakértők szkeptikusak, mennyit segíthet egy frissítés, ha alapvető, konstrukciós hibákat rejt a szoftver. Megjegyzik, hogy az Airbus A320neo sikere komoly gazdasági nyomás alá helyezte a Boeinget. Az amerikai cégnek sietnie kellett egy konkuráló típusváltozat piacra dobásával és gyanítható, hogy nem szánt kellő időt az új szoftver kifejlesztésére és tesztelésére.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik
Hirdetés

Friss

Tőzsde – Vegyes kezdés New Yorkban

Vegyesen, a hagyományos iparágak körében többnyire indexveszteséggel, a technológiai papírok kötében pedig emelkedéssel indult a kereskedés kedden az amerikai értékpapírpiacokon.

Olajkeresleti kilátások – az OPEC javított prognózisán

Az OPEC javította az idei globális olajkeresletre vonatkozó előrejelzését. A szervezet abban bízik, hogy sikerül visszaszorítani a koronavírus-járványt, és ezzel megnő a kőolaj iránti igény.

Megújult a Vali. Személyre szabott segítség a cégeknek – pár kattintással

A megújult Vállalkozói információs portálon (Vali) a vállalkozások pár kattintással személyre szabottan megtalálhatják a rendelkezésükre álló állami támogatásokat, fejlesztési lehetőségeket - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára.

Orbán: megvan a 3 millió beoltott Magyarországon

Hárommillió beoltott, újabb mérföldkő - jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök a Facebook-oldalán kedden.

Hírek

Orbán: megvan a 3 millió beoltott Magyarországon

Hárommillió beoltott, újabb mérföldkő - jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök a Facebook-oldalán kedden.

Létrejött a Nemzeti Állatvédelmi Tanács

Közös érdekünk, hogy az állatvédelem és az állatjólét ügye Magyarországon a jövőben is biztos pillérekre, tudományos és szakmai alapokra épüljön - jelentette ki Nagy István agrárminiszter a Nemzeti Állatvédelmi Tanács alakuló ülésén.

Szja-bevallás. Hamarosan lejár egy fontos határidő

A NAV automatikusan elkészíti az szja-bevallási tervezeteket, de akinek nincs ügyfélkapu-regisztrációja, annak szerda éjfélig kérnie kell a tervezet postázását - hívta fel a figyelmet az adóhatóság.

Viharral, kiadós esővel és hóval – hidegfront érkezik

Markáns hidegfront érkezik viharos széllel, kiadós csapadékkal - közölte az Országos Meteorológiai Szolgálat veszélyjelzésében. Keddre a viharos szél miatt másodfokú figyelmeztetéseket is kiadtak. A magasabb hegyekben akár 10-20 centiméteres hótakaró is kialakulhat.

Fennakadások voltak a Vodafone-nál

Technikai probléma miatt fennakadásokat tapasztalhattak a Vodafone ügyfelei hétfőn délelőtt az ország keleti és déli részén a 2G és 3G szolgálatások működésében. A szolgáltató szakemberei azóta elhárították a problémát - közölte a távközlési vállalat.

Orvhalászat a Dunán: több faj is a kihalás szélére került

Az orvhalászat sodorja a kihalás szélére a Duna tokhalfajait. A hat tokhalféléből kettő már kihalt, négy súlyosan veszélyeztetett - jelentette a Természetvédelmi Világalap (WWF).

Koronavírus – Kambodzsában börtön jár a bujkáló fertőzötteknek

Akár öt év börtönt is kaphatnak ezentúl Kambodzsában azok az igazolt koronavírus-fertőzöttek, akik nem fordulnak orvoshoz - jelentette be az ország igazságügyi minisztériuma.

Illegális fővárosi cigigyárra csapott le a NAV – fotók

Több mint 25 millió forint forint kárt okozó illegális cigarettagyárat számolt fel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Budapesten - közölte az adóhivatal.

Szerdától csökken az üzemanyagok ára

Szerdától olcsóbban tankolhatunk: a benzin literenkénti átlagára bruttó 4 forinttal, a gázolajé pedig 3 forinttal csökken a hét közepén.

Eredményesen zárta az első negyedévet a Pallas Athéné Alapítvány

Eredményesen zárta 2021 első negyedévét a Pallas Athéné Alapítvány:...

“Félre kell tenni a pártpolitikát és le kell zárni Németországot”

Félre kell tenni a pártpolitikai vitákat Németországban, és meg kell törni az új típusú koronavírus (SARS-CoV-2) járványának harmadik hullámát, amihez két-három hétre le kell zárni az egész országot - mondta a német szövetségi egészségügyi miniszter

Koronavírus – A járványügyi szabályok megsértéséért megbüntették a norvég kormányfőt

Hétszázezer forintnak megfelelő pénzbüntetést kapott Erna Solberg norvég miniszterelnök a koronavírus-járvány miatti korlátozó szabályok megsértése miatt - közölte pénteken a norvég rendőrség.

Gazdaság

Újabb mérföldkőhöz ért a szuperállampapír

Átlépte az 5500 milliárd forintot a Magyar Állampapír Pluszba (MÁP+) befektetett megtakarítások értéke  - jelentette be a pénzügyminiszter.

Költségvetés – PM: 1144 milliárd forint az államháztartás első negyedévi hiánya

A járványügyi védekezés, a vakcinabeszerzések és a gazdaság újraindítását szolgáló intézkedések következtében 1144,1 milliárd forintos hiánnyal zárt március végén az államháztartás központi alrendszere - közölte a Pénzügyminisztérium.

Szja-bevallás. A NAV a tervezetek átnézésére figyelmeztet

Az szja-bevallási tervezet már csaknem egy hónapja elérhető a weben keresztül, a tervezetet mindenképpen érdemes átnézni, szükség esetén módosítani és beküldeni - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal

MNB – 36 milliós bírság a CIG biztosító korábbi vezetőinek

Személyi felelősségük is volt abban, hogy a cég az olaszországi határon átnyúló tiltott tevékenységet végzett, ezért a Magyar Nemzeti Bank összesen 36 millió forint felügyeleti bírságot szabott ki a CIG EMABIT korábbi felsővezetőire, illetve szakmai vezetőire - közölte a jegybank.

Okostelefonos fizetés. A K&H bevezeti a Google Pay-t

Elsőként vezeti be a Google Pay okostelefonos fizetési megoldást a K&H Magyarországon. Ez újabb lendületet adhat a bankkártyás, azon belül is az okostelefonos fizetéseknek - közölte a pénzintézet.

Aranytartalék. Aranyat vett az MNB – megháromszorozta a készletet

A Magyar Nemzeti Bank 31,5 tonnáról 94,5 tonnára emelte Magyarország aranytartalékát, aminek következtében az aranykészletek nagysága szerint Magyarország a nemzetközi rangsor középmezőnyéből a felső harmadába lépett elő.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom