Hirdetés
Kezdőlap Mozaik A Boeing MAX útja a légikatasztrófáig - földhöz ragadt érdekek, 346 áldozat
No menu items!

A Boeing MAX útja a légikatasztrófáig – földhöz ragadt érdekek, 346 áldozat

Végül az egész világon a földre kényszerítették a Boeing 737 MAX 8-as és 9-es repülőgépeit: fél éven belül a típus második repülője zuhant le hasonló körülmények között – a fedélzeten tartózkodók életét kioltva. Egyelőre nincs egyértelmű bizonyíték a konstrukciós hibára, de a légitársaságok és az európai, valamint más repülésügyi hatóságok többsége után az amerikai légifelügyelet is cselekedett. A Boeing szoftverfrissítéseket ígér a MAX fedélzeti számítógépéhez.

A sikersorozat folytatásaként indult a Boeing most lezuhant gépének szériája

 A Boeing 737 minden idők legsikeresebb repülőgépcsaládja. 1967 óta gyártják és 10.500 darab kelt el belőle. De most fél éven belül a második zuhant le a típus legújabb és a sikerszériát egészen eddig töretnek számító MAX-ból.

A 737 MAX-ból több, mint 350 üzemel harmincnál több légitársaság kötelékében, és több, mint 5000-re van megrendelés, ami a Boeing rendelésállományának 80 százalékát teszi ki!

A szériát a sikeres 737-800-as alapozta meg, ennek a továbbfejlesztéséből született, a legmodernebb technológiával felszerelt, rendkívül gazdaságosan üzemeltethető, keskenytörzsű, 184 férőhelyes, 6510 km megtételére képes típus. Pont azt a kategóriát képviseli, ami a leggyakoribb és a közép hatótávolságú üzemelésre a legkeresettebb. A típus 2016 óta van a piacon, az Airbus típusváltozata, az A320neo konkurenciájaként fejlesztették ki az amerikaiak. Nagytestvére, a 737 MAX 9 220 utast tud 6500 km-re repíteni és 2017 óta készül az Airbus A321neo vetélytársaként.

346 áldozat fél év leforgása alatt!

Az első tragédia 2018 októberében történt. Az indonéz Lion Air légitársaság gépe zuhant le 12 perccel a felszállás után. A fedélzeten tartózkodók, 189 utas és a teljes személyzet a Jáva-tengerbe veszett.

2019 március 10-én az Ethiopian Airlines gépe csapódott földbe az etióp főváros, Addisz-Abeba közelében 8 perccel az indulás után. A 157 utas és a személyzet tagjai közül senki nem élte túl a szerencsétlenséget.

Az Ethiopian Airlines gépe hasonló körülmények között csapódott a földbe, mint a Lion Air Boeinje

Az okok és a hasonlóságok nem egyértelműek

A tavaly októberi tragédiát a többség, először a nem megfelelő karbantartásra vezette vissza. Az 1999-ben alapított Lion Air rossz hírű légitársaság. 2007 óta feketelistán van – nem repülhet be az EU-ba.

Ugyanez már nem mondható el az Ethiopian Airlinesról. Az 1965-ben alapított, évente 11 millió utast szállító cég Afrika legjelentősebb légitársasága, a Star Alliance légiszövetség tagja. A szakmában a harmadik világ legmegbízhatóbb és legeredményesebb légi vállalataként emlegetik.

Mindkét eset röviddel a felszállás után, nagy sebesség mellett történt, amikor a repülők megpróbálták elérni az utazómagasságot. A Lion Air és az Ethiopian pilótája is irányítási nehézséget jelzett. Különbség, hogy a mostani tragédia földi szemtanúi most füstfelhőben látták a gépet. Ilyenről Indonéziában nem számoltak be.

Vizsgálatra viszik a szerencsétlenség helyszínén összegyűjtött roncsokat Forrás: euronews

Nagyobb bizonyossággal csak néhány hét múlva, az Ethiopian fekete dobozának kiértékelése, illetve a két fekete doboz összehasonlítása után lehet kijelenteni, hogy hasonló műszaki hiba áll-e a szerencsétlenségek hátterében. A vizsgálatot etióp kérésre (az esetleges amerikai nyomás elkerülése érdekében – a szerk) a francia légügyi hatóság, a BEA végzi el. Az Ethiopian gépének roncsai szerdán este érkeztek meg a BEA Le Bourget-i központjába.

Computer és pilóta harca?

Az indonéz hatóságok vizsgálata szerint két hibás szenzor tehet a Lion Air gépének szerencsétlenségéről. Rossz adatokat küldtek a fedélzeti számítógépnek, ezért az abból indult ki, hogy a gép orra a valóságosnál 20 fokkal feljebb mutat. A computer erre élesen lefelé irányította a gépet, amire a pilóta átvette az irányítást és korrigált. A computer azonban ismét lefelé irányított. Mindez néhány perc alatt 26-szor ismétlődött meg! Végül a gép elveszítette stabilitását és mind az autó-, mind az igazi pilóta számára irányíthatatlanná vált.

A tavaly szerencsétlenül járt Lion Ai gép roncsai után a tengerben kutattak

Az indonézek szerint tehát a szenzorokat, illetve a gép szoftverét terheli a felelősség. A Boeing jelentése szerint a pilóta is hibázott. Nem kapcsolata ki teljes egészében a számítógépet és hagyta, hogy a nyilvánvalóan hibás adatok alapján navigáló autópilóta újra és újra átvegye a gép irányítását. Ezzel kapcsolatban az is felmerült, hogy a Boeing a légitársaságok rendelkezésére bocsátotta-e a robotpilóta kikapcsolásához szükséges információkat. Ha igen, utána vetődik fel a személyzet képzésének kérdése.

Egyre több légtérzár

A vasárnapi szerencsétlenség után az elsők között, az etiópokkal szinte egy időben a kínai légügyi hatóság rendelt el repülési tilalmat a Boeing 737 MAX 8 számára. A döntés érinti a MAX 9-et is. Ez a típus még nem zuhant le, de hasonló szoftverrel működik, mint a MAX 8. Jelzésértékű döntés volt, miután a kínai légitársaságok tartják a legtöbb MAX-ot üzemben.

Teljes légtérzár lett a vége

A példát számos ország (Ausztrália, Dél-Korea, India), illetve légitársaság (Aeromexico, Aerolíneas Argentinas, Royal Air Maroc Turkish Airlines) követte. Miután szinte valamennyi európai hatóság, illetve légitársaság a repülési tilalom mellett döntött, lépett az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) is: március 12. óta a MAX 8 és 9 nem repülhet be az EU és Svájc légterébe.

Az EASA-nál hangsúlyozták, továbbra se bizonyított, hogy azonos ok, illetve szériahiba állna a két eset hátterében. Megelőző, biztonsági intézkedésről beszélnek.

A pilóták régóta aggódnak

A Dallas Morning News információi szerint sok amerikai pilóta már az októberi eset előtt jelezte a felszállás utáni irányítási problémákat. „Az autópilóta minden áron élesen lefelé akarta kormányozni a gépet” – idéz a napilap egy pilótát. „Ha nem állítom le teljesen a computerirányítást, lezuhantunk volna.”

Egy kollégája szerint „rendkívüli felelőtlen, hogy a régebbi 737-es típusokra repülési engedéllyel rendelkező pilóták minden kiegészítő oktatás nélkül a MAX-ok pilótafülkéjébe ülhetnek. Előbb gyakorolniuk kellene a teljesen új, bonyolult informatikai rendszer kezelését.”

Mindezekre tekintettel a pilótákat és a kiszolgáló személyzetet tömörítő szakszervezetek az USA-ban is repülési tilalmat követeltek.

Az amerikai hatóságok pálfordulása

Daniel K. Elwell

Teljes nemzetközi repülési tilalomról a gyártó székhelye szerinti légügyi hatóság dönthet. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal az FAA ugyan akkor az EASA-hoz hasonló érvelt, mégis más eredményre jutott. „Szériahibára nincs bizonyíték, ezért fölösleges lenne a repülési tilalom” – mondta a közlekedési minisztériumnak alárendelt hivatal vezetője, Daniel K. Elwell.

Azonos döntésre jutottak a kontinens más légügyi hatósági is. Észak- és Dél-Amerikában csak légitársaságok rendeltek el repülési tilalmat. A nemzeti hatóságok kivártak. Aztán a kanadaiak megtörték a csendet: Marc Garneau közlekedési minisztere azt mondta: olyan új információk birtokába jutottak, miszerint hasonlóságok vannak a két, tragikus sorsú gép repülési profiljában, ezért kitiltják a légtérből a típust.

Azt követően, hogy negyven ország után a szomszéd is földre parancsolta a gépeket, már a Boeing is előállt és úgymond azt javasolta az FAA-nak, hogy az egész világon függesszék fel a repülést a 737 MAX-okkal. Hozzátéve: a cég teljesen megbízik a típusban, de az utasok iránti óvatosság miatt és azért, hogy a nagyközönség ismét megbizonyosodhasson a repülő biztonságosságáról, azt ajánlja az amerikai hatóságnak, hogy függesszék fel használatát. Az FAA pedig elrendelte a repülési tilalmat. Igaz ennek másfajta előzménye is volt.

Trump is beszólt

Dennis Muilenburg

Az FAA első döntésében ugyanis nagy szerepet játszhat a chicagói székhelyű, 92 milliárdos bevételű és 140 ezer embert foglalkoztató Boeing lobbiereje. A New York Times információi szerint Dennis Muilenburg Boeing-vezér többször telefonált az amerikai elnöknek.

Van oka az aggodalomra. Az eset óta zuhanórepülésben vannak a cég részvényei. Ráadásul kártérítési perek fenyegetnek. A Flytui, amelynek heti 3 milliárd euróba kerül a földön maradt gépek pótlása, még csak gondolkozik az igényérvényesítésen. A Norwegian Air már a tettek mezejére lépett. Költségei megtérítését követeli a Boeingtől. A jelek szerint először Trump is fontosabbnak tartotta a Boeing gazdasági érdekeit, mint a biztonságot.

Az elnök azonban kedvenc kommunikációs csatornáján, a Twitteren sarkos véleményt fogalmazott meg a polgári repülőgépgyártásról: „Túl bonyolultak a repülők. Jó pilóták helyett computerek és informatikusok döntenek mindenről. Én nem egy íróasztali Einstein által programozott autópilótával, hanem egy légiprofival akarok repülni!”

„Támogatom a tilalmat, mert nekem mindennél fontosabb az amerikai nép biztonsága” – állt Trump újabb twittjében.

A Boeing gyors megoldást ígér

A Boeing a MAX fedélzeti számítógépéhez egy új, komplikált szoftvert fejlesztett ki. A Lion Air lezuhanása után megígérte, hogy tüzetesen átvizsgálja a programot és átfogó frissítést készít hozzá. Ezt a jövő héten minden MAX-ra fel fogják telepíteni. Az FAA vezetője, Dan Elwell sajtótájékoztatóján közölte, hogy ez a Boeing tájékoztatása szerint csak az első lépés lesz egy hónapokig tartó frissítési folyamatban.

Szakértők szkeptikusak, mennyit segíthet egy frissítés, ha alapvető, konstrukciós hibákat rejt a szoftver. Megjegyzik, hogy az Airbus A320neo sikere komoly gazdasági nyomás alá helyezte a Boeinget. Az amerikai cégnek sietnie kellett egy konkuráló típusváltozat piacra dobásával és gyanítható, hogy nem szánt kellő időt az új szoftver kifejlesztésére és tesztelésére.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A Szputnyik V-ből 2 millió dózist kapunk, a gázt is szállítják az oroszok

Magyarország egymillió ember beoltására alkalmas mennyiségű vakcinamennyiséget vásárol három ütemben Oroszországtól - jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

Nőtt az uniós adósság – középmezőnyben maradt a magyar

Az előző negyedévvel és az egy évvel korábbival összevetve is emelkedett az államadósság GDP-hez mért aránya az Európai Unióban a harmadik negyedév végére. Magyarország államadóssága a GDP 74,3 százalékának felelt meg.

Moratórium – MNB: itt az ideje a tartalékok felépítésének

A jegybank részletes iránymutatását tett közzé a törlesztési moratóriumhoz kötődő nemfizetési és átstrukturálási kategóriák alkalmazására a hitelintézeteknek.

Bombát hatástalanítanak Budapesten – lezárások

Világháborús bombát hatástalanítanak a honvédség tűzszerészei péntek éjjel Budapest VIII. kerületében, a Kerepesi úton. Emiatt péntek este 8 órától lezárásokra kell készülni, amelyek a Keleti pályaudvar forgalmát is érintik.

Hírek

Bombát hatástalanítanak Budapesten – lezárások

Világháborús bombát hatástalanítanak a honvédség tűzszerészei péntek éjjel Budapest VIII. kerületében, a Kerepesi úton. Emiatt péntek este 8 órától lezárásokra kell készülni, amelyek a Keleti pályaudvar forgalmát is érintik.

Koronavírus – Szijjártó: nagy mennyiségű orosz oltóanyagot vesz Magyarország

Magyarország három ütemben nagy mennyiségű, koronavírus elleni oltóanyagot vásárol Oroszországtól - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, miután Moszkvában Mihail Murasko orosz egészségügyi tárcavezetővel tárgyalt.

Koronavírus – Pekingben egy teljes lakónegyedet zártak le, mert megjelent a ‘brit változat’

Bezártak az iskolák és az óvodák Pekingben péntektől, és tömeges koronavírus-tesztelést folytatnak a kínai fővárosban, ahol az elmúlt napokban új, belföldi fertőzésből eredő eseteket azonosítottak.

Több fronton támadnak a csalók – most az Aldi nevében

Adathalász csalók küldik azokat az sms-eket és e-maileket, amelyek az Aldi nevében értesítenek érkező csomagról, nyereményről vagy tesztelési programról - hívta fel a figyelmet az áruházlánc.

Francia nemzeti örökség. Törvény védi a kakasok kukorékolási jogát

Törvényi védelem alá került a vidéki zajok és szagok alkotta érzékszervi örökség, olyanok, mint a békabrekegés, a kakaskukorékolás, a tehéntrágya és a lócitrom szaga Franciaországban.

Ingatlanmutyi a Vatikánban – börtönre ítélték a volt bankelnököt

Sikkasztás és pénzmosás miatt közel kilencévi börtönre ítélte a vatikáni bíróság Angelo Caloiát, a pápai állam bankjának volt elnökét, valamint egykori ügyvédjét.

Merkel: “Pusztítóbb járványhullám fenyeget.” Német támogatás a Szputnyik V-nek

Újabb, és az eddigieknél sokkal pusztítóbb járványhullámmal fenyeget az...

NOB-elnök: lesz nyáron olimpia Tokióban

Thomas Bach, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) elnöke biztos benne, hogy a terveknek megfelelően megrendezik nyáron a tokiói olimpiát.

Sikkasztásgyanú. Letartóztatták a siklósnagyfalui polgármestert

A baranyai kistelepülés első emberét jelentős értékre, folytatólagosan és üzletszerűen elkövetett sikkasztás gyanúja miatt letartóztatták  - közölte a Pécsi Törvényszék.

Illegális állatkereskedelemmel vádolják a Majomsuttogót

Főemlősök, köztük veszélyeztett majomfajok egyedeinek tiltott szállítása és értékesítése miatt emeltek vádat a Majomsuttogóként ismert férfi ellen Floridában.

Koronavírus – Argentínában az orosz Szputnyik V vakcinával időseket is oltanak

Az argentin kormány közölte, hogy engedélyezte a 60 év felettiek oltását a Szputnyik V orosz koronavírus elleni vakcinával. A szomszédos Paraguay lett a nyolcadik ország, amely engedélyezte a Szputnyik V alkalmazását Oroszországon kívül. 

Németország betiltja a kakascsibék élve darálását

Megtiltják a hím naposcsibék leölését Németországban 2022-től - döntött a szövetségi kormány.

Gazdaság

Moratórium – MNB: itt az ideje a tartalékok felépítésének

A jegybank részletes iránymutatását tett közzé a törlesztési moratóriumhoz kötődő nemfizetési és átstrukturálási kategóriák alkalmazására a hitelintézeteknek.

Fogyasztóbarát személyi hitel – a Budapest Banknál is

A Magyar Nemzeti Bank jóváhagyását követően hétfőtől a Budapest Banknál is kérhető minősített fogyasztóbarát személyi hitel - közölte a pénzintézet.

Fizetési stop – mentőöv és választási lehetőség is lehet

A nehéz helyzetűeknek mentőöv, másoknak választási lehetőség a hiteltörlesztési moratórium, amelyet a nehéz helyzetű lakossági és vállalati ügyfelek vettek igénybe nagyobb arányban.

Hitelösszehasonlító alkalmazást készített az MNB

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) online hitelösszehasonlító alkalmazást készített azoknak, akik Minősített Fogyasztóbarát Személyi Hitelt (MSZH) vennének föl.

Új csúcsra nőtt a befektetési alapok vagyona

A befektetési alapokban kezelt vagyon decemberben 3 százalékkal, 203 milliárd forinttal nőtt. A hónap végén a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetségének (BAMOSZ) tagjai 6893 milliárd forintot kezeltek befektetési alapokban, ami új csúcs.

A bankolás ára – levelet kapnak a számlatulajdonosok

Január végéig részletes, de egyszerűen áttekinthető díjkimutatást kapnak a banki ügyfelek bankszámlájuk tavalyi egész évi költségeiről. Ez alapján eldönthető, hogy érdemes-e folyószámlát vagy bankot váltani - közölte a Magyar Nemzeti Bank.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom