Hirdetés
Kezdőlap Mozaik A Boeing MAX útja a légikatasztrófáig - földhöz ragadt érdekek, 346 áldozat

A Boeing MAX útja a légikatasztrófáig – földhöz ragadt érdekek, 346 áldozat

Végül az egész világon a földre kényszerítették a Boeing 737 MAX 8-as és 9-es repülőgépeit: fél éven belül a típus második repülője zuhant le hasonló körülmények között – a fedélzeten tartózkodók életét kioltva. Egyelőre nincs egyértelmű bizonyíték a konstrukciós hibára, de a légitársaságok és az európai, valamint más repülésügyi hatóságok többsége után az amerikai légifelügyelet is cselekedett. A Boeing szoftverfrissítéseket ígér a MAX fedélzeti számítógépéhez.

A sikersorozat folytatásaként indult a Boeing most lezuhant gépének szériája

 A Boeing 737 minden idők legsikeresebb repülőgépcsaládja. 1967 óta gyártják és 10.500 darab kelt el belőle. De most fél éven belül a második zuhant le a típus legújabb és a sikerszériát egészen eddig töretnek számító MAX-ból.

A 737 MAX-ból több, mint 350 üzemel harmincnál több légitársaság kötelékében, és több, mint 5000-re van megrendelés, ami a Boeing rendelésállományának 80 százalékát teszi ki!

A szériát a sikeres 737-800-as alapozta meg, ennek a továbbfejlesztéséből született, a legmodernebb technológiával felszerelt, rendkívül gazdaságosan üzemeltethető, keskenytörzsű, 184 férőhelyes, 6510 km megtételére képes típus. Pont azt a kategóriát képviseli, ami a leggyakoribb és a közép hatótávolságú üzemelésre a legkeresettebb. A típus 2016 óta van a piacon, az Airbus típusváltozata, az A320neo konkurenciájaként fejlesztették ki az amerikaiak. Nagytestvére, a 737 MAX 9 220 utast tud 6500 km-re repíteni és 2017 óta készül az Airbus A321neo vetélytársaként.

346 áldozat fél év leforgása alatt!

Az első tragédia 2018 októberében történt. Az indonéz Lion Air légitársaság gépe zuhant le 12 perccel a felszállás után. A fedélzeten tartózkodók, 189 utas és a teljes személyzet a Jáva-tengerbe veszett.

2019 március 10-én az Ethiopian Airlines gépe csapódott földbe az etióp főváros, Addisz-Abeba közelében 8 perccel az indulás után. A 157 utas és a személyzet tagjai közül senki nem élte túl a szerencsétlenséget.

Az Ethiopian Airlines gépe hasonló körülmények között csapódott a földbe, mint a Lion Air Boeinje

Az okok és a hasonlóságok nem egyértelműek

A tavaly októberi tragédiát a többség, először a nem megfelelő karbantartásra vezette vissza. Az 1999-ben alapított Lion Air rossz hírű légitársaság. 2007 óta feketelistán van – nem repülhet be az EU-ba.

Ugyanez már nem mondható el az Ethiopian Airlinesról. Az 1965-ben alapított, évente 11 millió utast szállító cég Afrika legjelentősebb légitársasága, a Star Alliance légiszövetség tagja. A szakmában a harmadik világ legmegbízhatóbb és legeredményesebb légi vállalataként emlegetik.

Mindkét eset röviddel a felszállás után, nagy sebesség mellett történt, amikor a repülők megpróbálták elérni az utazómagasságot. A Lion Air és az Ethiopian pilótája is irányítási nehézséget jelzett. Különbség, hogy a mostani tragédia földi szemtanúi most füstfelhőben látták a gépet. Ilyenről Indonéziában nem számoltak be.

Vizsgálatra viszik a szerencsétlenség helyszínén összegyűjtött roncsokat Forrás: euronews

Nagyobb bizonyossággal csak néhány hét múlva, az Ethiopian fekete dobozának kiértékelése, illetve a két fekete doboz összehasonlítása után lehet kijelenteni, hogy hasonló műszaki hiba áll-e a szerencsétlenségek hátterében. A vizsgálatot etióp kérésre (az esetleges amerikai nyomás elkerülése érdekében – a szerk) a francia légügyi hatóság, a BEA végzi el. Az Ethiopian gépének roncsai szerdán este érkeztek meg a BEA Le Bourget-i központjába.

Computer és pilóta harca?

Az indonéz hatóságok vizsgálata szerint két hibás szenzor tehet a Lion Air gépének szerencsétlenségéről. Rossz adatokat küldtek a fedélzeti számítógépnek, ezért az abból indult ki, hogy a gép orra a valóságosnál 20 fokkal feljebb mutat. A computer erre élesen lefelé irányította a gépet, amire a pilóta átvette az irányítást és korrigált. A computer azonban ismét lefelé irányított. Mindez néhány perc alatt 26-szor ismétlődött meg! Végül a gép elveszítette stabilitását és mind az autó-, mind az igazi pilóta számára irányíthatatlanná vált.

A tavaly szerencsétlenül járt Lion Ai gép roncsai után a tengerben kutattak

Az indonézek szerint tehát a szenzorokat, illetve a gép szoftverét terheli a felelősség. A Boeing jelentése szerint a pilóta is hibázott. Nem kapcsolata ki teljes egészében a számítógépet és hagyta, hogy a nyilvánvalóan hibás adatok alapján navigáló autópilóta újra és újra átvegye a gép irányítását. Ezzel kapcsolatban az is felmerült, hogy a Boeing a légitársaságok rendelkezésére bocsátotta-e a robotpilóta kikapcsolásához szükséges információkat. Ha igen, utána vetődik fel a személyzet képzésének kérdése.

Egyre több légtérzár

A vasárnapi szerencsétlenség után az elsők között, az etiópokkal szinte egy időben a kínai légügyi hatóság rendelt el repülési tilalmat a Boeing 737 MAX 8 számára. A döntés érinti a MAX 9-et is. Ez a típus még nem zuhant le, de hasonló szoftverrel működik, mint a MAX 8. Jelzésértékű döntés volt, miután a kínai légitársaságok tartják a legtöbb MAX-ot üzemben.

Teljes légtérzár lett a vége

A példát számos ország (Ausztrália, Dél-Korea, India), illetve légitársaság (Aeromexico, Aerolíneas Argentinas, Royal Air Maroc Turkish Airlines) követte. Miután szinte valamennyi európai hatóság, illetve légitársaság a repülési tilalom mellett döntött, lépett az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) is: március 12. óta a MAX 8 és 9 nem repülhet be az EU és Svájc légterébe.

Az EASA-nál hangsúlyozták, továbbra se bizonyított, hogy azonos ok, illetve szériahiba állna a két eset hátterében. Megelőző, biztonsági intézkedésről beszélnek.

A pilóták régóta aggódnak

A Dallas Morning News információi szerint sok amerikai pilóta már az októberi eset előtt jelezte a felszállás utáni irányítási problémákat. „Az autópilóta minden áron élesen lefelé akarta kormányozni a gépet” – idéz a napilap egy pilótát. „Ha nem állítom le teljesen a computerirányítást, lezuhantunk volna.”

Egy kollégája szerint „rendkívüli felelőtlen, hogy a régebbi 737-es típusokra repülési engedéllyel rendelkező pilóták minden kiegészítő oktatás nélkül a MAX-ok pilótafülkéjébe ülhetnek. Előbb gyakorolniuk kellene a teljesen új, bonyolult informatikai rendszer kezelését.”

Mindezekre tekintettel a pilótákat és a kiszolgáló személyzetet tömörítő szakszervezetek az USA-ban is repülési tilalmat követeltek.

Az amerikai hatóságok pálfordulása

Daniel K. Elwell

Teljes nemzetközi repülési tilalomról a gyártó székhelye szerinti légügyi hatóság dönthet. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal az FAA ugyan akkor az EASA-hoz hasonló érvelt, mégis más eredményre jutott. „Szériahibára nincs bizonyíték, ezért fölösleges lenne a repülési tilalom” – mondta a közlekedési minisztériumnak alárendelt hivatal vezetője, Daniel K. Elwell.

Azonos döntésre jutottak a kontinens más légügyi hatósági is. Észak- és Dél-Amerikában csak légitársaságok rendeltek el repülési tilalmat. A nemzeti hatóságok kivártak. Aztán a kanadaiak megtörték a csendet: Marc Garneau közlekedési minisztere azt mondta: olyan új információk birtokába jutottak, miszerint hasonlóságok vannak a két, tragikus sorsú gép repülési profiljában, ezért kitiltják a légtérből a típust.

Azt követően, hogy negyven ország után a szomszéd is földre parancsolta a gépeket, már a Boeing is előállt és úgymond azt javasolta az FAA-nak, hogy az egész világon függesszék fel a repülést a 737 MAX-okkal. Hozzátéve: a cég teljesen megbízik a típusban, de az utasok iránti óvatosság miatt és azért, hogy a nagyközönség ismét megbizonyosodhasson a repülő biztonságosságáról, azt ajánlja az amerikai hatóságnak, hogy függesszék fel használatát. Az FAA pedig elrendelte a repülési tilalmat. Igaz ennek másfajta előzménye is volt.

Trump is beszólt

Dennis Muilenburg

Az FAA első döntésében ugyanis nagy szerepet játszhat a chicagói székhelyű, 92 milliárdos bevételű és 140 ezer embert foglalkoztató Boeing lobbiereje. A New York Times információi szerint Dennis Muilenburg Boeing-vezér többször telefonált az amerikai elnöknek.

Van oka az aggodalomra. Az eset óta zuhanórepülésben vannak a cég részvényei. Ráadásul kártérítési perek fenyegetnek. A Flytui, amelynek heti 3 milliárd euróba kerül a földön maradt gépek pótlása, még csak gondolkozik az igényérvényesítésen. A Norwegian Air már a tettek mezejére lépett. Költségei megtérítését követeli a Boeingtől. A jelek szerint először Trump is fontosabbnak tartotta a Boeing gazdasági érdekeit, mint a biztonságot.

Az elnök azonban kedvenc kommunikációs csatornáján, a Twitteren sarkos véleményt fogalmazott meg a polgári repülőgépgyártásról: „Túl bonyolultak a repülők. Jó pilóták helyett computerek és informatikusok döntenek mindenről. Én nem egy íróasztali Einstein által programozott autópilótával, hanem egy légiprofival akarok repülni!”

„Támogatom a tilalmat, mert nekem mindennél fontosabb az amerikai nép biztonsága” – állt Trump újabb twittjében.

A Boeing gyors megoldást ígér

A Boeing a MAX fedélzeti számítógépéhez egy új, komplikált szoftvert fejlesztett ki. A Lion Air lezuhanása után megígérte, hogy tüzetesen átvizsgálja a programot és átfogó frissítést készít hozzá. Ezt a jövő héten minden MAX-ra fel fogják telepíteni. Az FAA vezetője, Dan Elwell sajtótájékoztatóján közölte, hogy ez a Boeing tájékoztatása szerint csak az első lépés lesz egy hónapokig tartó frissítési folyamatban.

Szakértők szkeptikusak, mennyit segíthet egy frissítés, ha alapvető, konstrukciós hibákat rejt a szoftver. Megjegyzik, hogy az Airbus A320neo sikere komoly gazdasági nyomás alá helyezte a Boeinget. Az amerikai cégnek sietnie kellett egy konkuráló típusváltozat piacra dobásával és gyanítható, hogy nem szánt kellő időt az új szoftver kifejlesztésére és tesztelésére.

Friss

Dánia és Új-Zéland is csatlakozott a hétvégi magyar iskolák hálózatához

A hétvégi magyar iskolák harmadik találkozóján ismertette a nemzetpolitikai államtitkárság tevékenységét a harminc országból érkező 114 iskolavezető előtt Budapesten Potápi Árpád János. Az államtitkár a magyar társadalom alapját képező közösségek megerősítésének fontosságát hangsúlyozta.

Kilenc havi csúcson a januári euróövezeti infláció

Januárban kilenc havi csúcsra emelkedett az euróövezeti infláció az...

Kínai bank jön Budapestre, a China Construction Bank Corporation

Fióktelepet nyit Magyarországon a China Construction Bank Corporation, amely eszközállománya alapján a világ második legnagyobb hitelintézete.

Alig, de nőtt a német gazdasági teljesítmény

A feldolgozóipari teljesítménycsökkenés kissé mérsékeltebb üteme és a szolgáltatóipari teljesítménynövekedés lassulása mellett csekély mértékben javult februárban a német gazdasági aktivitás a londoni IHS Markit gazdaságkutató intézet felmérésének publikált eredménye alapján.

Hírek

Okos e-hálózat épül Zsombón

Okos hálózat mintaprojektet indított az MVM Csoporthoz tartozó NKM Áramhálózati Kft. Zsombón, a rendszert csütörtökön adták át a Csongrád megyei községben.

Július 1-jétől megkezdik az illegális hulladéklerakók felszámolását

Július 1-jétől életbe lép a klíma- és természetvédelmi akcióterv első pontja, megkezdik az illegális hulladéklerakók felszámolását. Az utak melletti árkokat, a vasútvonalak környékét is kötelező lesz megtisztítani, összegyűjtik az erdők, szántóföldek, települések szélére kihordott hulladékkupacokat is.

Szakértő: helyesen járt el a Ryanair pilótája

A lehetőségekhez mérten helyesen járt el a Ryanair pilótája azzal, hogy a túlsúly csökkentése érdekében az üzemanyag elfüstölése mellett döntött - mondta Kiss Róbert Richárd turisztikai szakújságíró.

A neandervölgyiek is virággal temettek

Egy Irakban feltárt neandervölgyi temetkezési hely leletei arra utalnak, hogy a 70 ezer évvel ezelőtt ott élő neandervölgyi emberek szertartással búcsúztatták halottjaikat.

Pénteken tovább drágul a benzin

Literenként bruttó 2 forinttal emelkedik a benzin ára pénteken. A gázolaj ára változatlan marad.

Műtrágyával csalták az áfát – húsz évet kaphatnak

Külföldről beszerzett műtrágyával "ügyeskedett" egy tizenhat tagú bűnbanda, több mint egymilliárd forintos kárt okozva a költségvetésnek. A csalók húsz év börtönt is kaphatnak.

A kormányhivatal vizsgálja a veszteglő Ryanair ügyét

Haladéktalanul kivizsgálja a kormányhivatal a budapesti Liszt Ferenc-repülőtéren kedden órákon át veszteglő légi járat ügyét.

Órákat vesztegelt a ferihegyi kifutón egy Ryanair-gép

Azonnali vizsgálatot kért a Ryanair vezetőségétől a Budapestről a Kanári-szigetekre induló kedd reggeli járattal történtek miatt Ujhelyi István szocialista EP-képviselő.

Unokázós csalókat fogtak el a rendőrök

Unokázós csalásokra specializálódó, Angliából irányított bűnszervezet tagjait fogták el az éjjel három településen - közölte a Békés Megyei Rendőr-főkapitányság.

Koronavírus – Karanténban az óceánjáróról hazatért két magyar

Karanténba kerül az óceánjáró hajóról hazatért két magyar állampolgár - közölte a Nemzeti Népegészségügyi Központ.

Restaurálása után kiderült: ez egy Rembrandt-festmény

A modern technológiának és művészettörténészek nyomozásának köszönhetően Rembrandt festményeként azonosították az Egyesült Államokban azt a majd 400 éves műalkotást, amelyről sokáig úgy vélték, hogy a holland festőművész műhelyében dolgozó ismeretlen művész munkája.

Észak-Korea. Dollár százezreket költ lovakra Kim Dzsongun

Észak-Korea tucatnyi telivér lovat importált tavaly Oroszországból csaknem 80 ezer dollár értékben - jelentette orosz vámadatokra hivatkozva a Reuters hírügynökség.

Gazdaság

Kilenc havi csúcson a januári euróövezeti infláció

Januárban kilenc havi csúcsra emelkedett az euróövezeti infláció az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat közzétett jelentése alapján.Az euróövezetben januárban 1,4 százalékra, tavaly április...

Kínai bank jön Budapestre, a China Construction Bank Corporation

Fióktelepet nyit Magyarországon a China Construction Bank Corporation, amely eszközállománya alapján a világ második legnagyobb hitelintézete.

100 nap alatt 100 milliárdnál is több fogyott a Magyar Állampapír Pluszból

Novemberi indulása óta már 105 milliárd forintnyi nyomtatott Magyar Állampapír Pluszt vásároltak a magyar családok, az értékesítés 80 százaléka vidéken történt. Az elektronikus formájú jegyzés 3660 milliárd forintra tehető.

Történelmi mélyponton a román lej az euróval szemben

Történelmi mélypontra került a román lej csütörtökön az euróval szemben, az európai fizetőeszköz egy egysége 4,7834 lejbe került csütörtökön a Román Nemzeti Bank árfolyama szerint.

Pénzügyi tudatosság – az EU-ban a 12. helyen áll Magyarország

A magyar lakosság a jövedelemhez viszonyított teljes adóssága a legalacsonyabb Európában, de így is gyakran nehézséget jelent a számlák befizetése - derült ki az Intrum követeléskezelő európai felméréséből.

Hitelfelvétel – itt az online jövedelemigazolás

Az interneten is lehet igényelni a banki hitelfelvételhez elengedhetetlen adóhivatali keresetigazolást - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom