Kezdőlap Edukáció A digitális alulképzettség ellen a Google offline is dolgozik

A digitális alulképzettség ellen a Google offline is dolgozik

Messze állunk a digitális társadalomtól. Az Európai Unió felméréséből az is kiderült mennyire: az utolsó között vagyunk az EU-ban. Boros Botond, a Google magyarországi marketing igazgatója azt is elmondta, hogy változóban van a digitális analfabétizmus fogalma, és hogy miért nem szabad félni a digitális változástól, noha itthon jellemzően az online témában is az offline megoldásokat keresik honfitársaink. Interjú.

– Az Európai Unió minden évben elkészíti a digitális gazdaságról és társadalomról szóló felmérését az EU 28 tagállamára vonatkozóan. Ez a Digital Economy and Society Index, vagy DESI. Ebből  egyértelmű, hogy a magyar KKV-k, jelenleg túl prominens körben állnak. Az éllovasok – hagyományosan – a skandináv államok és Észtország. Magyarország a 23. helyen áll. Ez egy hellyel rosszabb, mint a tavalyi helyezés volt.

– Kik vannak mögöttünk?

– Lengyelország, Olaszország, Bulgária, Görögország és Románia van mögöttünk. Közvetlen előttünk pedig Horvátország áll. Tehát alapvetően a közép-kelet-európai országok közül néhány beszorult ebbe az utolsó hat pozícióba.

– Milyen szempontok alapján mérik a teljesítményeket?

– Ötféle elem kerül górcső alá, közte olyan is akad, amire a KKV-knak nincs közvetlen ráhatásuk. Ilyen például a szélessávú internet, vagy az e-önkormányzati funkciók elérhetősége. De azt is figyelembe vehetjük, hogy például van-e az adott KKV-nak weboldala. És ennek kapcsán azt látjuk, hogy a magyar weboldallal rendelkezők aránya 56 százalékot tesz ki egy Deloitte felmérés szerint. Emellett az is látszik ebből a felmérésből, hogy a magyar kis és közepes vállalkozások 29 százaléka egyáltalán nem végez online marketing tevékenységet. Emellett a magyar cégek mindössze 8 százaléka használ e-számla opciót, ami pedig lényegesen megkönnyíti és olcsóbbá teszi a cégek működését. Nem véletlen, hogy a digitális éllovasoknál ez 32 százalék. Vagyis még mindig rengeteg olyan dolog van, amiben azt látjuk, hogy a magyar kis- és középvállalkozások el vannak maradva. Az sem túl erőteljes szám, hogy azon cégek aránya is mindössze 12,5 százalék körül mozog, akik online értékesítést végeznek. Az ilyen adatok láttán mondjuk azt, hogy bőven van még lehetőség a KKV-k digitális edukációjára.

– A Google mit tesz ennek érdekében?

– 2016-ban indítottunk egy oktatási program sorozatot, akkor Digital Workshop néven. Ez ma már Grow with Google néven fut, de igazából Digital Workshop néven is megtalálható a keresőben. Ez egy 88 modulból álló, videós tartalom, ami ezen a weboldalon keresztül érhető el. Minden egyes modul egy adott témakört ölel fel. Mobil marketing, keresőoptimalizálás, analitika, programozási alapok és ismerkedés a gépi tanulás alapjaival. Nem csak Google tartalmak, hanem kimondottan közösségi médiák, tehát Facebook-os tippek és tartalmak is találhatók itt. Minden egyes modul videós oktatási anyagokat tartalmaz, ami angol nyelvű, viszont magyar feliratozású. Aki ezeket a gyakorlatokat elvégzi, helyesen tölti ki a kvíz kérdéseit, az minősítést szerez. Ezt megkaphatja akár KKV, egy diák, voltaképpen mindenki. Az oldal a  feladatok elvégzése után a Interactive Advertising Bureau és a Google közös tanúsítványával igazolja, hogy sikeresen befejezte ezt a képzést. Ezt a tananyagot promotáljuk, és oktatjuk is Magyarország 35 városában: eddig 46 ezer embert oktattunk, és még további tízezer oktatását tervezzük.

– Személyes, vagyis offline oktatás online témában?

– Igen, ezek offline oktatások is. Másutt lényegesen népszerűbb az otthoni, internet előtti online tanulás. Magyarországon kimegyünk a helyszínre, és legalább 1,5 óráig oktatjuk a felhasználókat, mert az látszik, hogy a személyes jelenlét, mondjuk úgy: az offline megoldás itt nagyon-nagyon jól működik. Ebben a témakörben az európai régióban mi vagyunk a legerősebbek egyike az embereket mobilizálásában.

– Vagyis mi még az új kapcsán is a régi módszereket igényeljük.

– Igen. Ezért a régi módszert használjuk arra, hogy az új tananyagokat tanítsuk. Ezzel együtt viszont azt látjuk, hogy ez sikeres és jól működik, és a jövőben azt szeretnénk, ha a képzésben minél többen vennének részt. Más aktivitásaink is vannak: például pályázati kereteket is elérhetővé teszünk. Van például egy KódKlub nevű szervezet, amelyet tavaly egy pályázat keretében jelentős összeggel támogattunk, hogy fiatalokat, jellemzően 12-13 éves hátrányos helyzetű diákokat tanítsanak  programozásra. Ez is része a Grow with Google programunknak. Alapvetően azt szeretnénk elérni, hogy Magyarországon is fejlődjenek a digitális készségek és ezáltal minél inkább versenyképessé tegyük a munkavállalókat, illetve a KKV-kat a nemzetközi és hazai digitális szférában való eredményes életre.

Boros Botond

– Mit oktatnak az említett 1,5 órában?

– Előzetesen felmérjük, hogy milyen tudással rendelkeznek a résztvevők. A nagy tanulság az, hogy nem tudunk úgy odamenni egy helyszínre, hogy egységes anyagot oktassunk. Száz emberből néhányan nagyon képzettek, a kisebbség közepes tudású, a többség pedig szinte semmilyen az online megoldásokat érintő, értékelhető ismeretekkel nem rendelkezik. A fő téma egyébként a keresőmarketinges oktatás, tehát a keresőoptimalizálás és a weboldalak keresőoptimalizálása. Ehhez jön a mobil marketing, a Google Ads hirdetéseknek a menedzselése, illetve az ehhez kapcsolódó kiegészítő, illetve közösségi média funkciók oktatása.

– A helyzetet gondolom nem könnyíti, hogy ma már az egész világ és ezzel az internetes megoldások területe is egyre inkább specializálódik

– Manapság a digitális alulképzettség azt jelenti, hogy valaki be tudja kapcsolni a számítógépet, meg tud nyitni egy böngésző ablakot – esetleg kis segítséggel -, de mondjuk összetettebb dolgokat, például egy online vásárlást, már nem tud megvalósítani. A felső szintű átlagos ismeret pedig az, amikor valaki már pontosan tudja, hogy milyen funkcióval akar dolgozni, mit akar elérni az interneten és azt meg is tudja valósítani. A Grow with Google egy olyan úton indítja el a jelentkezőket, amelynek a végén mindenki megtalálhatja magának a legmegfelelőbb tematikát és ennek kapcsán azt a tudást, amit aztán tökélyre fejleszthet. Természetesen, ha a Grow with Google-t valaki elvégzi, nem szoftverfejlesztői képesítéssel jön ki, de egy olyan alapképzettséget kap, ami után el tudja dönteni, hogy készségei, képességei meg az érdeklődése alapján mi az az irány, amerre  érdemes elindulna.

– A továbblépésre milyen lehetőséget kínálnak?

– Az előadóink mindenütt meg tudják mondani, hogy az érdeklődési köre alapján milyen további képzésekre érdemes elmennie valakinek. Magyarországon egyébként elég jó képzések vannak és mivel a legtöbbjükkel kapcsolatban vagyunk, ezért is tudunk alternatívákat javasolni a továbblépéshez. Ami érdekes, hogy miközben a digitális kultúra még gyerekcipőben jár nálunk, a magyar fejlesztők világszintű tudással rendelkeznek és nemzetközileg is rendkívül keresettek – ami egyértelműen a jó minőségi hazai képzésnek is köszönhető.

– A digitális tudás kapcsán milyennek látják, a KKV-éknál érzékelhető generációs szakadék?

– A generációs szakadék egyértelműen létezik. A PWC-nek volt egy nemzetközi felmérése amiből az derült ki, hogy a generációs szakadék nem egy hitvitából ered: az idősebb generáció is elismeri a digitális csatornák fontosságát. De mivel általában az idősebb generáció és nem a fiatalabb van döntéshozatali helyzetben, a kettejük közti konfliktust az szüli, hogy a döntéshozók – vagyis az idősebbek – félnek a digitális csatornák megteremtéséhez szükséges beruházásoktól, az ehhez szükséges erőforrás igénytől, a csapat átalakításától, végső soron az átalakulástól. Pedig lehet ezt folyamatosan is csinálni, mert a digitális transzformációnak pont az a lényege, hogy nem egyszerre változtatunk meg mindent, mert akkor széthullik a szervezet, hanem az, hogy lassan és megfontoltan indulunk el a megoldás irányába. Mondjuk az online fizetés után jön az online házhoz szállítás. Az e-számlázástól kezdve a CRM raktárkészlet követésig minden fokozatosan épülhet be a vállalkozások életébe. Nem véletlen, hogy a jelenleg – a PWC felmérése szerint-, a fiatalabb generáció 36 százaléka csalódottságának adott hangot azért, mert úgy látja, hogy a szenior döntéshozatal, nem elég agilis a digitális változások irányába.

– De a változás elfogadása – ahogy Ön is említette – a szándék mellett plusz költséget is igényel.

– Ez annak a tipikus példája, amikor a hatékonyságnövelés és költségcsökkentés időszakos költségemelkedéssel és erőforrások lekötésével jár. Ezért mi is próbálunk segíteni a KKV-knak: az online marketing területén tudunk olyan szakértőket ajánlani, akik konzultálnak velük, és fel tudják mérni, hogy pontosan mire van szükség. Az analitika azért is nagyon fontos, hogy megértsük, honnan vannak látogatóink és mi alapján, honnan jönnek az ügyfeleink. Emellett a keresőoptimalizálás szintén egy olyan fontos elem, amiben segítséget tudunk nyújtani, mert ezt a küldetésünknek is tekintjük.

– És miként mutatkozhat meg a digitális átállás eredménye ott, ahol közvetlenül nem számszerűsíthető, az értékesítés növekedésén keresztül nem mérhető a haszon?

– A digitális átállás természetesen minden cég esetében mást és mást jelent. Ha mondjuk kertészeti témával foglalkozó, átlagos KKV-t veszünk alapul és van egy terméke, ami itthon népszerű, és azzal nagy valószínűséggel a külpiacokon is sikereket elérhetne el, akkor ehhez a legegyszerűbb támogatást a digitális terjeszkedés adhatja, ami azt is biztosítja, hogy a tulajdonos a lehető legkönnyebben és átláthatóbban tudja menedzselni a céget és arra tud fókuszálni, ami a sikerhez igazán fontos.

Friss

Budapesti Értéktőzsde, március: áresés

A nemzetközi tőzsdékhez hasonlóan a Budapesti Értéktőzsdén is változékony kereskedés mellett erőteljesen csökkentek a részvényárak, a fejlett piacok 15-25 százalékos márciusi visszaeséséhez hasonlóan a BUX is 40 230 pontról, 33 135 pontig csökkent - közölte a Budapesti Értéktőzsde.

Koronavírus – Szabadesés: lezuhant az euróövezet gazdasági teljesítménye

A koronavírus-járvány, illetve az ellene hozott intézkedések hatására márciusban korábban még soha nem tapasztalt mértékben gyengült a gazdasági aktivitás az euróövezetben a londoni IHS Markit gazdaságkutató intézet pénteki tájékoztatása alapján.

Vita az EU-ban a korona-kötvényről: Mindenki mentene, de mindenki másként

Itália, Németország, a ’Kilencek’, az ’Északiak’, az Európai Központi Bank és annak volt elnöke, Mario Draghi – ahányan, annyi féle képp mentenék meg az összeomlás szélé álló európai gazdaságot. Lesz-e közös nevező? – teszi fel a kérdést a legmeghatározóbb olasz napilap, a Corriere della sera. Megfontolások és kifogások? Petrus Szabolcs összefoglalója.

Gazdasági vészhelyzet – Amit a meghirdetett járulékkedvezményről tudni kell/részletek

A koronavírus járvány miatt bekövetkezett recesszió veszteségei szinte a gazdasági szereplők mindegyikét arra sarkallja, hogy valami módon bekerüljön a kormány által meghatározott veszélyeztetett tevékenységi körbe, amelynek jóvoltából a március 1. és június 30. közötti átmeneti időre adó- és járulékkedvezményben részesülhet. A fő kérdés most azonban az, miként értesülhetnek a besorolásukról? Mit kell tenniük azoknak a vállalkozásoknak, aki már a kormányzat eddigi kétlépcsős programjának kedvezményezettjei? AzÜzlet.hu erről kérdezte a PWC Magyarország Kft. szakértőit.

Hírek

Kínában százezreket óvtak meg a fertőzéstől

Több mint 700 ezer Covid-19-esetet akadályozhattak meg Kínában a korlátozásokkal egy új nemzetközi tanulmány szerint, amely a Science tudományos folyóiratban jelent meg. A tudósok szerint Kína fenyegetettsége azonban nem szűnt meg teljesen ezzel.

Fizetés nélküli szabadság: a tb-járulékot fizetni kell

Ha a munkavállaló fizetés nélküli szabadságon van, szünetel a biztosítási jogviszonya, ezért a fizetés nélküli szabadság első napjától egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

Több forrásból ered a marsi víz

Két különböző, a vörös bolygó belsejében található forrásból ered a marsi víz - állapították meg kutatók a Marsról származó meteoritok elemzése révén.

Türkmenisztán betiltotta a koronavírust – a maszk is tilos

Türkmenisztánban betiltották a koronavírus szót a sajtóban és az utcán, ahol a maszkviselés is szigorúan tilos - adta hírül a Riporterek Határok Nélkül médiajogi csoport türkmén forrásokra hivatkozva.

Újra mélyponton a forint

Történelmi mélypontra gyengült a forint az euróhoz képest kedd délután a nemzetközi bankközi devizapiacon.

Mutálódott a koronavírus – már nyolc törzse van

A többi vírushoz hasonlóan az új koronavírus is mutálódik, már nyolc törzse van világszerte - közölték amerikai kutatók.

Google Maps – Manipulálhatóbb, mint gondolnánk

Tizenöt éves a térkép fogalmát újradefiniáló Google Maps, amelynek egy berlini kísérletben 99 okostelefonnal demonstrálták manipulálhatóságát.

Károly herceg elhagyhatta a karantént

A korábban koronavírussal diagnosztizált Károly walesi herceg jól van, kikerült a karanténból - közölte a 71 éves brit trónörökös szóvivője.

A rendőrség nevében is támadnak a csalók

Ismeretlenek a rendőrség nevével visszaélve valótlan tartalmú meghívókat küldtek e-mailben szerkesztőségeknek és különböző szervezetekek - közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) kommunikációs szolgálata.

Rigó Csaba Balázs a GVH új elnöke

Az Országgyűlés gazdasági bizottsága támogatta Rigó Csaba Balázs, a Közbeszerzési Hatóság (KH) eddigi vezetőjének kinevezését a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) élére.

Baltikum. Kölyökfókák százai haldokolnak az enyhe télben

Százszám pusztulnak a púpos fókakölykök a Balti-tenger észtországi és lettországi partvidékén a szokatlanul meleg, jégmentes tél miatt.

Szerdán tovább zuhan a benzin ára

Április 1-től a benzin 8 forinttal kerül majd kevesebbe: a literenkénti ára 290 forintra csökken, amire 2010 óta nem volt példa. A gázolaj ára változatlan marad.

Gazdaság

MNB: a hitelkártyákra is vonatkozik a fizetési moratórium

Minden 2020. március 18-ig folyósított hitel-, kölcsön- és lízingszerződésre vonatkozik a fizetési moratórium, így a hitelkártyákra, és a munkáltatói kölcsönökre is - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi felügyelete.

Vita az EU-ban a korona-kötvényről: Mindenki mentene, de mindenki másként

Itália, Németország, a ’Kilencek’, az ’Északiak’, az Európai Központi Bank és annak volt elnöke, Mario Draghi – ahányan, annyi féle képp mentenék meg az összeomlás szélé álló európai gazdaságot. Lesz-e közös nevező? – teszi fel a kérdést a legmeghatározóbb olasz napilap, a Corriere della sera. Megfontolások és kifogások? Petrus Szabolcs összefoglalója.

MNB: hosszabb lejáratú hitel a befektetési alapoknak is

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a monetáris tanács március 24-i döntésével összhangban úgy döntött, hogy lehetővé teszi a hazai nyílt végű, nyilvános befektetési alapok részvételét a jegybank új, hosszabb futamidejű fedezett hiteltenderein

MNB: tavaly három százalékkal csökkent az államadósság

Az államháztartás névértéken számított bruttó konszolidált adóssága a GDP 64,7 százalékát - 30 287 milliárd forintot - tette ki 2019 végén, vagyis 3 százalékponttal csökkent az egy évvel korábbi 67,7 százalékról - közölte a Magyar Nemzeti Bank.

A Bankszövetség szerint a magyar bankrendszer stabil

A magyar bankrendszernek magas a tőkeellátottsága, stabilan működik, a lakosság részéről jelentkező nagyobb készpénzigényt is tudta kezelni - mondta Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára.

Az MNB az infláció lassulására számít

Idén 3 százalék alá eshet, hosszabb távon pedig 3 százalék körül stabilizálódhat az infláció - mondta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) online sajtótájékoztatóján a Közgazdasági előrejelzés és elemzés igazgatóság vezetője.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom