Kezdőlap Világgazdaság A vízi felhőkarcolók az orosz háború miatt másfelé viszik az olajat
No menu items!

A vízi felhőkarcolók az orosz háború miatt másfelé viszik az olajat

Illusztráció: Bigstock

Oroszország Ukrajna elleni háborúja átrajzolta a globális olajtérképet, átirányítva a felhőkarcoló méretű tartályhajók flottáját hosszabb utakra.

A Wall Street Journal a Spire Global hajókövető cég adatait elemezve megvizsgálta az orosz kikötőket elhagyó hajókat a február 24-i orosz invázió előtti és utáni időszakokban. A hajók és a hatóságok által megosztott helymeghatározó jelek segítségével az információkból kiderül, hogy az invázió következményei hogyan szakították meg a hosszú távú kereskedelmi kapcsolatokat, és hogyan kellett a Kremlnek sietnie, hogy megtalálja a háborús gépezetének finanszírozásához szükséges pénzt.

Eddig Oroszországnak sikerült átirányítania nyersolajexportjának nagy részét, de azt meredek árengedménnyel adják el egy maroknyi vevőnek, köztük Indiának, Kínának és Törökországnak. A Spire Global adatai által rögzített hosszabb szállítási útvonalak eközben a globális tartályhajó-piacot vékonyra húzták, mivel a hajók “árnyékflottája” azért jött létre, hogy segítsen az orosz exportnak megkerülni a kiszélesedő nyugati szankciókat.

Februárban az átrendeződés folytatódik az Oroszországból származó dízel és más finomított üzemanyagokra vonatkozó amerikai árkorlátozással és európai uniós embargóval. A WSJ elemzése ízelítőt nyújt arról, hogy a jövő hónapban esedékes változások, amelyek elemzők szerint még összetettebb logisztikai kihívásokat jelentenek majd, miért okoznak újabb bizonytalanságot az energiapiacokon.

Észak-Európa

2021-ben az oroszországi balti kikötőkből induló tartályhajók skandináv, brit és holland vevők felé vették az irányt, és gyakran Rotterdamban, a világ egyik legnagyobb olajipari csomópontjában rakodtak ki.

Ezek a gyors utak nagyrészt megszűntek, mielőtt az Európai Unió a múlt hónapban betiltotta az orosz tengeri nyersolajimportot. Az európai finomítók a Közel-Kelet, Nyugat-Afrika és Amerika felé fordultak nyersolajért.

Atlanti-óceán

Az Egyesült Államok márciusban megtiltotta az orosz olajszállítmányok szállítását, és ezzel korlátozta az Atlanti-óceánon át az Öböl-menti üzemanyaggyártókhoz tartó tankerhajók útjait.

Szuezi-csatorna

Oroszország számos szállítmányt átirányított a Földközi-tengeren és a Szuezi-csatornán keresztül Ázsia felé.

Ez tavaly az egekbe repítette a szállítási költségeket, ami hozzájárult az orosz olaj árának csökkenéséhez. Az S&P Global Commodity Insights Platts adatai szerint az ország zászlóshajójának számító, Urals néven ismert nyersolajkeverékkel a közelmúltban hordónként 45 dollár körül kereskedtek. A Brent – a globális viszonyítási alap – 85 dollár fölött mozgott.

Arab-tenger

Ez az árkülönbség potenciális nyereséget jelent az orosz nyersolajat vásárolni hajlandó finomítók számára.

India, amely a háború előtt szinte egyáltalán nem importált orosz olajat, a Kpler hajókat nyomon követő cég szerint ebben a hónapban átlagosan közel napi 1,5 millió hordót fog behozni. A Kpler elemzője, Matt Smith szerint a kapcsolódó, hetekig tartó tankerutak megugrása feszültséget okoz a hajózási piacon.

Kína

Az orosz keleti kikötőkből Kínába irányuló szállítások egyre gyakoribbá váltak, mivel Peking kiterjesztette a finomítók exportkvótáit, és ezzel arra ösztönözte őket, hogy dízel és más üzemanyagokat szivattyúzzanak ki.

Ez gazdaság a maga legbrutálisabb formájában” – mondta Dave Ernsberger, az S&P Global Commodity Insights piaci jelentéstételi és kereskedési megoldásokért felelős vezetője. “Kína olyan olcsón fogja megvenni az orosz nyersolajat, amilyen olcsón csak tudja, és olyan piacokra fogja exportálni a termékeit, amelyek nem veszik az orosz olajat” – fejtette ki.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

KSH: Legyen erősebb az adatszolgáltatói fegyelem! 

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a jövőben még nagyobb hangsúlyt fektet az adatszolgáltatói fegyelem erősítésére, és közigazgatási eljárást kezdeményez azokkal a cégekkel szemben, amelyek nem tesznek eleget válaszadási kötelezettségüknek - közölte a hivatal. 

Nagy közúti forgalomra figyelmeztetnek július 4-én, 5-én és 6-án  Zágráb városában és környékén

Zágráb nagyobb forgalomra számít a közelgő zenei rendezvény miatt – alternatív útvonalakat javasolnak a gördülékeny közlekedés érdekében.

Danubius Hotels vezér: a helyi értékekre, az egyediségre és a megújulásra építünk

Kovács Balázs a Danubius Zrt. vezérigazgatója Az egyediségre, a helyi...

KSH: az ipari termelői árak 0,7 százalékkal mérséklődtek

2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták az egy évvel korábbit. A belföldi értékesítés árai 3,9, az exportértékesítésé 8,3 százalékkal felülmúlták az előző év májusi értékeit.
Hirdetés

Hírek

Nagy közúti forgalomra figyelmeztetnek július 4-én, 5-én és 6-án  Zágráb városában és környékén

Zágráb nagyobb forgalomra számít a közelgő zenei rendezvény miatt – alternatív útvonalakat javasolnak a gördülékeny közlekedés érdekében.

Diákhitel Központ: marad a kamatstop

Továbbra is kamatstoppal védi a kormány a 2024. december 31-ig megkötött diákhitel-szerződéseket, így a tavaly év végéig felvett szabad felhasználású diákhitelekre 2025 második félévében is 7,99 százalékos kamatszint vonatkozik.

Okosmérők segítik a zöld átállást az MVM-nél

Az MVM Démász és az MVM Émász sikeresen pályázott az "Okosmérés elterjesztése" felhívásra, a támogatott projekttel 2025 júniusig összesen 89 103 darab okosmérőt telepítettek az ellátási területükön.

Lesznek még nádtetős házak? Visszatérhet a magyar vidék kedvence

Újra feltűnhetnek a klasszikus nádtetős épületek a magyar vidéken, miután a tradicionális építőanyag egy forradalmi technológiával párosítva már biztonságosan alkalmazható. Évtizedeken át a rendkívüli tűzveszély jelentette a legnagyobb visszatartó erőt a nádtetők felhasználásában.

Kevesebb a macera, egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek díjmentes utazása

2025. június 21-től egyszerűbbé vált a 14 év alatti gyermekek díjmentes utazásának igazolása a MÁV-csoport járatain

Késnek az MVM Next elszámoló számlái – Informatikai átállás az oka

Az E.ON Hungária Csoport informatikai átállása miatt az MVM Next elszámoló számlái akár 3 hetet is késhetnek - közölte az E.ON és az MVM Next pénteken az MTI-vel.

Nyitnak a porták – Közelebb kerülnek egymáshoz a termelők és a fogyasztók

A rövid ellátási lánc megerősítésével közelebb kell hozni egymáshoz a termelőket és a fogyasztókat, hogy az élelmiszer előállító kistermelők versenyképesebbek lehessenek

A Magyar Termék védjegy a cégeknek közösséget, a vevőknek megbízható minőséget ad

 A kölcsönös előnyökön alapuló szakmai együttműködések képessé teszik a vállalkozásokat arra, hogy leküzdjék az időről időre megjelenő gazdasági és egyéb kihívásokat.
Hirdetés

Gazdaság

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

Itt a kormány új készpénzes szabálya

A Magyar Közlönyben megjelentek a a részletszabályok arról, hogy hogyan kell a vállalkozásoknak készpénzhasználatot biztosítani.,

Többlettel zárt a központi költségvetés májusban

Májusban többlettel zárt a központi költségvetés: ebben a hónapban 213,5 milliárd forint összegű MVM osztalék-befizetés érkezett a költségvetésbe.

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg